650B
conversie
Maak
van een koersfiets een winterfiets!
(c) 2010-2011
m.s.gerritsen
Als je in de
herfst en winter door wil blijven rijden met de racefiets
zal je merken dat de harde en dunne bandjes niet het meest geeigend
zijn voor de glibberige en smerige wegen. Je krijgt ook wel erg snel
natte en koude voeten en een bruine streep op je rug. Ook wordt je
sjieke 11
speed carbon monster er natuurlijk ook niet beter op.
Spatborden helpen natuurlijk echt om fiets en krachtbron schoon
of althans minder vies te houden, maar die passen uiteraard niet meer
op een moderne fiets, en dikkere en dus hogere banden met meer grip
willen ook niet
meer onder de rem door. Dikkere banden met spatborden gaan echter
wel passen als de velgen een iets kleinere diameter zouden
hebben. De remmen moeten dan natuurlijk wel aangepast worden, want als
de velgen kleiner worden moeten de blokjes zakken en dus de remarmen
weer langer worden. Iets
kleinere velgen waar bredere maar toch goede banden bij te krijgen zijn
bestaan, dat is de oude Franse 650B maat bekend als 27" bij de
mountainbikers en 584mm bij de metrisch ingestelden. Je oude
racefiets waar je bij inruil toch maar weinig voor terug kreeg is een
ideale kandidaat voor zo'n ombouwactie.
Wat je nodig
hebt :
- Een bruikbare racefiets, ik had nog een frame liggen in
Columbus
Max. Voor mij was dat frame nogal aan de stijve kant, dus banden met
meer vering zouden best eens welkom kunnen zijn. NB, het moet wel een
fiets met gewone remmen zijn, remmen op cantinokken zoals bij een
veldritfiets kun je niet makkelijk zover laten zakken
- 650B banden van 32mm breed met binnenbanden, ik
grijp dan
natuurlijk naar GrandBois, maar er zijn ook wel andere
- 650B velgen en spaken. Als je oude naven nog goed zijn en
een
normaal aantal spaakgaten hebben (32, 36) kun je die prima
hergebruiken. Deze velgen komen van Velo-Orange.
- 19mm langere remhoeven. Een gewone racefiets heeft
tegenwoordig
remmen tot 49mm, dus dan kom je op ~68mm uit. Tektro maakt tegenwoordig
keurige OS remhoeven. Hoewel ze uiteraard iets minder stijf kunnen zijn
als de korte hoeven die ze vervangen vallen ze mij nog niet tegen,
zelfs met de standaard blokken. Je zou ook op zoek kunnen naar
klassieke Mafac middenoptrekremmen, Diacompe's of Weinmann's, die
zijn nog wel te vinden 'nieuw in doos'.
- Spatbordset. Je kunt metalen nemen voor de klassieke look,
ik
koos
voor kunststof (minder herrie)
Conversie
stelt verder weinig voor: Je zet een paar nieuwe wielen in de
fiets, verwisselt de remhoeven en stelt de blokjes af. Alleen het
spatbord monteren op een fiets zonder oogjes is wat gepruts
Voorvork met
R556 rem (inbusbout montage versie) 32mm band en ruim plek
voor het spatbord
Achterspatbord
monteren met een Tie-wrap (twee gaatjes boren)
Stangen
monteren met een bout met ringetjes en moer van binnen naar
buiten. (er zat een handig driehoekig gat in de pad)
Voorspatbord
monteren met weer een tie-wrap en wat krimpkous. C'est cru
ma ca marche
Het
eindresultaat. En het valt mij niks tegen. Met 23mm bandjes was dit
frame op natte klinkerwegen nooit zo vertrouwenwekkend, nu doe je niet
echt moeite om bol liggende stroken te vermijden of zo gunstig
mogelijk
aan te snijden.
en zelfs geschikt voor een lichte vakantie