Productie bij Schmidt
Machinenbau
In het zuid-Duitse stadje Tübingen produceert Wilfried
Schmidt zijn naafdynamo's
Schmidt is gevestigd midden in de 'groene hel' van Tübingen,
in een gecombineerd woon-werk complex op het terrein van de
vroegere Franse kazerne. Veel medewerkers wonen in de buurt en
lopen naar hun werk, de rest komt op de fiets
De grote productieruimte waar de onderdelen worden gemaakt.
Schmidt probeert zoveel mogelijk in eigen huis te vervaardigen,
want dat is flexibeler en zekerder dan uitbesteden. Bij
uitbesteden willen grotere (automobiel) klanten nog wel eens meer
prioriteit krijgen. Naast allerlei klein grut staan hier twee NC
draaibanken , een NC freesbank en een laser graveer machine.
Op de grote draaibank worden de naafhuizen geproduceerd. Dit is
een halve Sondelux. Er is ook nog een kleinere Emco draaibank met
freesinrichting waar de assen ed op gemaakt worden
Mohammed (het is een gezellige multi culti bedoening bij Schmidt,
met een Rus, Indier, Chileen, wat Afrikanen etc) bij de
Deckel die hier ingezet wordt voor het boren van de spaakgaten
Handmatig alle spaakgaten aan de binnenkant nabewerken
Een klassieke hydraulische pers voor het vormen van de stator
sterren
Al het aluminium wordt gepolijst, hier de koplamphuizen van de
edelux
De statorvingers worden met epoxy gestabiliseerd, door ze in een
draaiende gietmal in een oven te laten uitharden
Het nieuwste speelgoed, een laser graveermachine
Assemblage, hier worden de magneten in een handeling op hun plek
geschoven. Bij de Son klassik moeten de magneten nog een voor een
met een pincet op hun plek gestoken worden.
In de eindmontage komt alles bij elkaar, hier worden de contacten
gesoldeerd. Na montage gaan alle dynamo's naar de proefstand en
worden ze getest. Levert de dynamo voldoende stroom en niet te
veel weerstand?
De koplampen worden in een aparte ruimte in elkaar gezet
De leds worden op het zware koperen koellichaam geplaatst
De electronica met reedswitch (dat dunne streepje rechtop) wordt
in het huis gemonteerd
De koplampruit wordt uitgeklokt om zeker te zijn dat de O-ring
afdicht en de ruit niet te veel onder spanning staat