Dubbel lucht
Om op de sneeuw te kunnen rijden krijgt ieder wiel demontabele hulpvelgen. Net als bij een tractor, maar dan twee per wiel. Velgremmen zijn dan niet practisch, dus komen er schijfremmen op de fiets |
|
De buitenbanden zijn iets kleiner dan de centrale, zodat er ook op harde ondergrond nog een acceptabel stuurgedrag ontstaat | |
Nog een detail van de velgen. | |
Trapas
Als je hele brede wielen (160 mm) in de fiets zet, heb je ook een onmundig brede trapas nodig. Anders kunnen de cranks niet om de achtervork heen, en loopt de ketting door de band. Deze is 145 mm, en de bracketbus wordt ook navenant breder. Onder op de foto ter vergelijk een normale. Maar ook dan nog wordt bij dubbel lucht de aandrijving in twee trappen met een hulpas uitgevoerd. |
|
Voorvork
Ook de 28 cm brede voorvork is niet helemaal standaard..... |
|
Frame
Subtiel is aan Marco niet besteed. Dat de 'erkend sloper' meer dan 2 meter lang is (72cm frame) zal er ook wel mee te maken hebben! Subtiel is dus ook niet wat ie krijgt: 55 mm onderbuis en 35 mm bovenbuis weegt er in. Maar met 200 kg slee erachter en geen fietsenmaker binnen de eerstvolgende 4000 km ofzo moet dat een geruststellende gedachte zijn. |
|
Achtervork
de 175 mm brede liggende achtervork (600 mm lang) was ook niet in een dag gebouwd |
|
Achtervork 2
De staande achtervork in wording. De bus is het excentrische bracket voor de tussenas |
|
Het frame geassembleerd
Het weegt een paar onsjes meer, mag dat? |
|
Bagagedrager
Een standaard modelletje had ook niet gepast. Het sleepoog voor de slee ontbreekt nog |
|
Achternaaf
De verbrede achternaaf met nu nog 'zwevende' remklauw en tandwiel voor de aandrijving in dubbel lucht configuratie |
|
Passen
Eindelijk begint het op een fiets te lijken en kan Marco zijn poolschoenen (hier moet Nancy S. aan gedacht hebben) en fietstassen (ook handig als badkuip als het niet zou vriezen)) er eens naast houden |
|
Testen
Eindelijk is het een fiets. Hier nog zonder het sleepoog voor de slee, bidonhouders, en met de aandrijving in normaal terrein configuratie dus zonder 'dubbel lucht'. Frame is even vlot gespoten met tractorlak, dan kunnen we de lasbrander er nog eens opzetten mocht het nodig blijken. (excuses voor de 12 uur s'nachts fotokwaliteit) |
|
Testen 2
Voorderailleur op extra lange nok, (een normale heeft niet voldoende slag voor de 148 mm trapas), verlenging van de remkabel (ik ben gewend dat ik er altijd een stuk afknip, AANknippen was lastiger) |
|
Testen
De opgeluchte poolreiziger, die eindelijk kan gaan fietsen (niet op de foto, de opgeluchte framebouwer die dit soort 'over budget & time' projecten ook effe zat is ;)) |
|
Snodrive
En zo ziet de aandrijving met dubbellucht er uit. De ketting gaat van het kleinste blad omhoog naar het freewheel. De derailleur zit dus hoog en droog en zal niet beschadigen als je in een spleet wegzakt. Vanaf de linkerkant gaat een ketting buitenom naar het wiel. De ketting wordt met het excenter bovenin op spanning gehouden, de aandrijving is daarmee grotendeels ongevoelig voor ijs op de tandwielen |
|
Snodrive2
Hier zie je hoe de tussenas is opgebouwd uit zoveel mogelijk standaard onderdelen. Het freewheel zit op een aluminium prop geschroefd die in een eerder leven nog crankstel was. Dat geldt ook voor het linker tandwiel dat aan de verkeerde kant van de afgedraaide ster is geschroefd. De trapas is een standaard cartridge. |
|
Spatbord
Hier is dezelfde aandrijving, maar nu voorzien van een spatbordje om het bovenste tandwiel. En de kleur is nu blauw, want de fiets is nu definitief.gepoedercoat. De groene tractorlak was vooral handig om nog wat te kunne veranderen (achtervork breder, bagagedrager anders, nieuwe voordrager, balhoofdbuis iets langer...) |
|
Voetsporen in de sneeuw (By Nokian) | |
Zet je er ook nog even een tellertje op? | |
Sneeuwpret! |