
|
Dit is een cassette, een stapel losse
tandwielen.

|

|
Zo ziet een 40 jaar oud
pignon (=freewheel) eruit. 5 kransjes waren genoeg, en
niemand hoefde een 11 te hebben ;) Dit is een blokje
met een 13, al heel modern
|

|
En
dit is een freewheelnaaf (met schroefdraad) , een
bijpassend freewheel van achteren gezien en de afnemer
om het freewheel ook weer van de naaf te kunnen
schroeven (al fietsend trap je het vast)
|
 |
Dit is een
cassettenaaf in zijn onderdelen. De vrijloop wordt op de
vertanding van het aluminium naafhuis gestoken, en met
de centrale bout vastgeschroefd. Normaal laat je de naaf
echter in elkaar zitten, maar als de vrijloop stuk gaat
kun je hem dus vervangen ipv een nieuw wiel te kopen.
Het verwisselbare pakket tandwielen wordt op de vrijloop
geschoven, en geborgd met de sluitring.

|
 |
Nog een keer, de klassieke oplossing met de van
schroefdraad voorziene achternaaf (de as ontbreekt) en
het pignon met losgenomen tandwielen.
Want ook de tandwielen van een pignon zijn
verwisselbaar, maar dan moet je wel de goeie hebben. Op
de hier getoonde vrijloop worden 5 kransjes op twee
verschillende diameters gestoken, en er zijn ook nog
drie verschillende schroefkransjes. Maar om bij de
spaken te komen moet het freewheel samen met de
tandwielen worden verwijderd, door het met een freewheelafnemer (die
aangrijpt op het niet-freewheelende deel)
van de naaf te schroeven |
|
Zo ziet een standaard
Shimano Hyperglide cassettenaaf eruit. De - hier zwarte-
sluitring houdt het pakket tandwielen op hun plaats. De
tandwielen kun je van de naaf schuiven als je de
sluitring losdraait, dmv een tooltje dat past op de
inwendige vertanding |
|
Een voorloper van de
Hyperglide cassette is de Uniglide naaf. Hier worden
alle tandwielen op de laatste na op de naaf geschoven,
het laatste tandwiel heeft schroefdraad en houdt het
pakket op zijn plaats. Uniglide tandwielen hebben een
'ouderwetse' tandvorm, en de splines op de
freewheelnaaf zijn goed zichtbaar. Om deze cassette te
verwijderen heb je in principe twee kettingzwepen nodig |
|
Klassieke
cassettenaven hebben vaak een opvallende bult in het
naafhuis, met de huidige dikke naafhuizen zie je dat
niet meer zo. |
|
Een freewheel op de
bijbehorende naaf. Karakteristiek is het diepe gat waar
het asje uitkomt, en het kleinste tandwiel dat in het
overstekende tweede tandwiel is geschroefd. En een
'overleden' merk als Regina, Maillard of Atom wijst ook
al op het pre-cassette tijdperk |
|
En zo verwijder je een
sluitring. Deze sluitringverwijderaar heeft zijn eigen
geleidestift, simpeler exemplaren zet je met de uitvalas
losjes vast. |
|
Met de kettingzweep
hou je de cassette tegen (het freewheel biedt geen
weerstand bij het linksom draaien), en met een Bahco
draai je de borgring los. |