Dit is een cassette, een stapel losse
tandwielen. |
|
Zo ziet een 40 jaar oud
pignon (=freewheel) eruit. 5 kransjes waren genoeg, en
niemand hoefde een 11 te hebben ;) Dit is een blokje
met een 13, al heel modern |
|
En
dit is een freewheelnaaf (met schroefdraad) , een
bijpassend freewheel van achteren gezien en de afnemer
om het freewheel ook weer van de naaf te kunnen
schroeven (al fietsend trap je het vast) |
|
Dit is een
cassettenaaf in zijn onderdelen. De vrijloop wordt op de
vertanding van het aluminium naafhuis gestoken, en met
de centrale bout vastgeschroefd. Normaal laat je de naaf
echter in elkaar zitten, maar als de vrijloop stuk gaat
kun je hem dus vervangen ipv een nieuw wiel te kopen.
Het verwisselbare pakket tandwielen wordt op de vrijloop
geschoven, en geborgd met de sluitring.
|
|
Nog een keer, de klassieke oplossing met de van schroefdraad voorziene achternaaf (de as ontbreekt) en het pignon met losgenomen tandwielen. Want ook de tandwielen van een pignon zijn verwisselbaar, maar dan moet je wel de goeie hebben. Op de hier getoonde vrijloop worden 5 kransjes op twee verschillende diameters gestoken, en er zijn ook nog drie verschillende schroefkransjes. Maar om bij de spaken te komen moet het freewheel samen met de tandwielen worden verwijderd, door het met een freewheelafnemer (die aangrijpt op het niet-freewheelende deel) van de naaf te schroeven | |
|
Zo ziet een standaard Shimano Hyperglide cassettenaaf eruit. De - hier zwarte- sluitring houdt het pakket tandwielen op hun plaats. De tandwielen kun je van de naaf schuiven als je de sluitring losdraait, dmv een tooltje dat past op de inwendige vertanding |
|
Een voorloper van de Hyperglide cassette is de Uniglide naaf. Hier worden alle tandwielen op de laatste na op de naaf geschoven, het laatste tandwiel heeft schroefdraad en houdt het pakket op zijn plaats. Uniglide tandwielen hebben een 'ouderwetse' tandvorm, en de splines op de freewheelnaaf zijn goed zichtbaar. Om deze cassette te verwijderen heb je in principe twee kettingzwepen nodig |
|
Klassieke cassettenaven hebben vaak een opvallende bult in het naafhuis, met de huidige dikke naafhuizen zie je dat niet meer zo. |
|
Een freewheel op de bijbehorende naaf. Karakteristiek is het diepe gat waar het asje uitkomt, en het kleinste tandwiel dat in het overstekende tweede tandwiel is geschroefd. En een 'overleden' merk als Regina, Maillard of Atom wijst ook al op het pre-cassette tijdperk |
|
En zo verwijder je een sluitring. Deze sluitringverwijderaar heeft zijn eigen geleidestift, simpeler exemplaren zet je met de uitvalas losjes vast. |
|
Met de kettingzweep hou je de cassette tegen (het freewheel biedt geen weerstand bij het linksom draaien), en met een Bahco draai je de borgring los. |