Customcranks
(niet meer leverbaar)

standaard lengtes 150..220mm
steekcirkels 110/74mm x 5
Trapas: vierkant (JIS norm)
Finish: gepolijst en geanodiseerd (blank of in vele kleuren)
Waarom
lange
cranks?
Als fietser heb je op drie punten contact met de fiets:
stuur, zadel en
pedalen. Sturen zijn er in veel soorten en breedtes,
iedereen blijft op
zoek naar het ideale zadel, maar op een of andere manier
nemen fietser
wel genoegen met standaard cranks tussen 170 en 175mm.
Alsof we
allemaal met schoenmaat 43 of 44 gelukkig zouden zijn. Heb
je hele
lange
benen dan loop je met grotere passen, en het is logisch om
op de fiets
dan ook met een grotere cirkel te willen trappen. Voor korte
benen
geldt
omgekeerd uiteraard hetzelfde. Cranklengte zal dus een
zekere
verhouding moeten hebben met de beenlengte, of misschien
beter de
bovenbeenlengte. Wat de optimale cranklengte voor iemand is,
is helaas
moeilijk te zeggen. Je kunt wel een mooie formule bedenken
(zoals bv
20.5% van de binnenbeenlengte), maar gevoel
en gewenning zit daar niet in. Maar om een indicatie te
geven:
binnenbeenlengte
[mm] *)
|
cranklengte
[mm]
|
710
|
162.5
|
750
|
165
|
810
|
170
|
860
|
172.5
|
910
|
175
|
940
|
177.5
|
970
|
180
|
*) kruishoogte staand
gemeten
Dit is een ruwe indicatie, voor klimmen, tijdrijden,
singlespeeden en andere
activiteiten waarbij flink geharkt wordt is het niet raar de
cranks 5
of 10 mm langer te nemen, en voor het werk op de piste zou
je de cranks
weer wat korter kunnen nemen. Maar het is afhankelijk van de
motor, dus
zelf weet je het uiteindelijk het beste!
werkt het?
Slechts af en toe met langere cranks rijden is niet zinvol.
De spieren
en gewrichten (vooral de knie) moeten wennen aan de
grotere slag
en dat vergt tijd. Het advies is dan ook om het de eerste 14
dagen kalm
aan te doen. Een kortere crank monteren is niet kritisch,
dan gebruik
je geen nieuwe spieren en kun je er wel direct vol
invliegen.
Past het?
Als je langere cranks monteert krijg je mogelijkerwijs
conflicten.
Achtervork: de uiteinden van de cranks komen dichter in de
buurt van de
achtervork en de hakken van je schoenen raken eerder de
achtervork, de
achtertassen of de derailleur.
Voorwiel: de ruimte tussen schoen en voorspatbord/voorband
wordt
minder, iets waar je op snelheid geen last van hebt. Fiets
je heel
langzaam dan kun je meer aan het stuur draaien, en sommige
mensen
wennen nooit aan het feit dat ze bij een krappe bocht het
voorwiel
kunnen raken. Bij technisch mountainbiken is het ook niet
handig, op
een racefiets zou het minder kritisch moeten zijn.
Grond: bij langere cranks moet je het zadel net zoveel laten
zakken om
de extra lengte te compenseren. Het stuur komt dus hoger, je
zet
makkelijker een teen aan de grond, maar bij doortrappen in
de bocht of
in hobbelend terrein kun je ook eerder met het pedaal de
grond raken.
Fietsen met klikpedalen hebben doorgaans meer speling dan
dezelfde
fiets met conventionele pedalen en monteerde je dikkere
banden dan
standaard dan ging het bracket toch al omhoog. Het is dus
helemaal niet
uitgesloten dat langere cranks niet in de fiets passen.
Twijfel je, dan
kun je een strookje piepschuim onder je pedalen tapen en
kijken of dat
heel blijft, of dat langere cranks kennelijk geen goed idee
zijn.
Laat je een maatframe maken dan kun je al in het
ontwerpstadium overal
rekening mee houden.
Behalve de zadelhoogte moet je misschien ook de
zadelterugstand
aanpassen om optimaal effect te krijgen
Verzet
Monteer je veel langere cranks, dan kun je minder toeren
draaien maar
het koppel (=kracht x arm) neemt wel toe. Je zal dus een
iets hoger
verzet moeten draaien om de contractiesnelheid van de
beenspieren
gelijk te houden.
Kleurtjes
De cranks worden geanodiseerd, en dat kan ook met een
kleurtje. Na een
paar duizend km met je schoenen tegen de cranks gesleten te
zijn is de
anodiseerlaag uiteraard wel door, dus op termijn blijft de
aluminium
kleur wel het nets. Maar zie je gebruikssporen als patina,
dan kun je
ook voor goud gaan, of donkergroen, rood, blauw, paars,
pink,
zwart, 24 karaats (bruinig), licht groen, licht rood, licht
blauw of
grijs. Levertjd op aanvraag, want de cranks per stuk
anodiseren zou erg
duur worden, dus er moet wel een stapeltje verzameld worden.
Lengte:
De cranks worden gesmeed en gehard uit 6061 T6. Het profiel
is
ontworpen op heelblijven bij maximaal 220mm lengte. De
cranks zijn niet
hol, dus is het niet veel werk om de pedaalgaten op een
andere plek te
boren en de einden wat korter af te werken. Voor kortere
cranks met een
kortere hefboom is het profiel dus wat overkill, en valt het
zwaarder
uit dan wanneer de cranks op een kortere lengte zouden zijn
ontworpen.
Het extra gewicht vertaalt zich uiteraard wel uit in extra
levensduur
en stijfheid, maar als je op lichtgewicht valt moet je niet
hier wezen:
reken op 1.25 kg voor een compleet crankstel met as. Cranks
tussen 155
en 200 mm zijn met enkele weken leverbaar (ev afhankelijk
van de kleur,
zie boven) nog langer of korter op aanvraag. De cranks
hebben 5 jaar
garantie, incl wedstrijdgebruik.
Uitgefreesd
Op verzoek kunnen de cranks tegen meerprijs ook aan de
binnenzijde
uitgefreesd worden. Dit spaart gewicht en is het meest
zinvol bij de
kortere uitvoeringen. In principe worden de cranks bewerkt
voor het
anodiseren, maar op verzoek kan de bewerking ook achteraf
worden
uitgevoerd. Bij kleurgeanodiseerde cranks valt het dan
natuurlijk
vreselijk op.
Montage
In tegenstelling tot andere cranks met vierkantopname
dient het
aseinde voor de montage van de Customcranks wel ingevet te
worden. Monteer de cranks uitsluitend op een as met JIS
passing (dus
geen oude Campa of ISO etc) Vet de crankbouten in en monteer
de cranks
met 50Nm. Bij zware personen wordt aanbevolen de cranks met
zwarte
(=niet Chroom) bouten vast te zetten. Chroom heeft meer
wrijving
waardoor de crank niet ver genoeg op de as schuift. Na
montage kun je
voor het mooi de bouten vervangen door cosmetisch betere
exemplaren.
Controleer de crankbouten met de momentsleutel na 20, 200 en
2000 km.
Controleer vervolgens jaarlijks de crankbouten met 40 Nm.
Vermijd
onnodige demontage, en probeer als het toch nodig is, de
crank weer in
dezelfde orientatie op de as te monteren.
Met een 107mm as is de crankbreedte ('Q-factor') 166mm en de
kettinglijn 48mm. Hier vind je meer over crankstellen
monteren
Demontage
Verwijder crankbout en eventuele onderlegringen. Gebruik een
goed
passende cranktrekker met zuiver (scherp) gesneden draad.
Draai
buitendraad van de trekker volledig in de crank, draai
daarna pas de
spindel naar binnen
Garantie
5 jaar garantie voor de eerste koper bij normaal
gebruik. Normaal
gebruik is wielrennen, mountainbiken, reizen, tandems etc,
maar niet
het beoefenen van sporten met grote sprongen zoals BMX of
Freestyle.
Garantie geld niet cosmetische slijtage, maar wel schade die
de functie
beinvloed zoals scheuren, verbuigen, breuk,
uitgelubberd vierkant
etc. Bij vervanging zijn beperkte kleurverschillen niet uit
te sluiten.
Bij scheuren ed uiteraard niet verder fietsen maar direkt
contact
opnemen.
Op de 110 steekcirkel passen bladen vanaf 34T
Op de 74mm steekcirkel passen bladen van 24 tot 36T