Featherbed
niet meer leverbaar!
|
De Featherbed
randonneur met voor en achtervering is geboren tijdens een ongeveerde tocht
in Wales. Wales is voor mij 1 op 6 naar beneden (of 1 op 4 omhoog) met
een schaap om de hoek en grind op de weg. Misschien is het zelfs droog.
Onder die condities ga je vanzelf aan vering denken: omdat je een keer
bijna onderuit gaat als de banden op een spoor grind hun grip verliezen,
omdat je een band moet plakken als de verharde weg opraakt, en omdat je
op het eind van de dag als een oud mannetje van de fiets afstrompeld. ‘s
Avonds bij het kolenvuur verzin je dat zo’n tocht ook geveerd moet kunnen,
maar waar laat je dan de bagage?
Uit
het archief: twee vroege proto's
|
Voordelen
Featherbed is ontworpen
als een randonneur met bagagemogelijkheden, en dus niet als een aangepaste
mountainbike. De bagage wordt volledig geveerd vervoerd op de vakwerk achterdrager
en op de aan het vaste deel van de voorvork vastgeschroefde lowriders.
Hierdoor zal de bagage veel minder klapperen en dus ook minder lawaai maken.
Doorzitten wordt drastisch verminderd omdat door de vering de ‘schop onder
je kont’ (excusez le mot) uitblijft, en de banden en spaken krijgen ook
een veel vriendelijker leven. Je krijgt er bovendien veel extra berijdbare
weg bij, wat met het huidige verkeer een uitkomst kan zijn. |
Nadelen
Nadelen zijn er uiteraard
ook: de fiets is complex wat hem niet alleen duur, maar ook wat onderhoudsgevoeliger
maakt, en hoewel je vaak met een racezadel en lichtere wielen kunt volstaan,
zal de fiets duidelijk wat zwaarder zijn dan een fiets zonder vering. En
in theorie veroorzaakt vering een gering energieverlies. In de praktijk
zal op wegen met een minder dan perfect oppervlak (dus daar waar het fietsen
nog leuk is) het energieverlies in de vering echter ruimschoots opwegen
tegen het veel makkelijker doorrollen over hobbels, en het fitter blijven
van de ‘motor’. |
Specificaties
Habitat |
Toeren
op verharde wegen met 12-17 kg bagage. |
Constructie |
Het
frame bestaat uit cro-mo oversize buizen, lugloos gesoldeerd en poedergecoat.
Het hoofdframe wordt op maat gemaakt, zodat iedereen de juiste hoogte en
lengte kan krijgen. Framehoogte ca 50-70 cm |
Voorvering |
Linkage
vork met rechtgeleiding, wrijvingsarm ontwerp met ca 45 mm veerweg. Hydraulische
demping en MCU veer, onderhoudsvrij gelagerd. Draaipunten met teflon glijlagers.
Cantilevernokken en powerhanger |
Achtervering |
Achtervork
met laagliggend draaipunt, gesteund door op een schommel scharnierende
staande vork. De demper-veercombinatie is verstelbaar uitgevoerd. Vertikale
padden, zijtrekrem |
Geometrie |
Toergeometrie,
lange achtervork (455mm), zithoek 73E, balhoofshoek 71E, sprong 54 mm |
wielmaat |
23-622
tot 35-622 (700C, 28") |
Componenten,
normen |
Balhoofdstel
1" BSC, Bracketdraad 68mm BSC, Kettingblad 52 T. max, Voorderailleur met
35 mm klemband, asmaat 100-135 mm V/A, schakelhandels op het stuur, zadelpen
27.2 mm |
Aansoldeernokken |
cantilevernokken
voor, mannetje voor zijtrekrem achter, achterdrager, lowriders, 2*bidon,
dynamo, spatborden, pompnok, geleiderol voor voorderailleur. |
Framegewicht |
inclusief
achterdrager en lowriders: ca 5.8 kg., rijklaar va 13 kg. |
Finish |
Twee
lagen poedergecoat (blue metallic), |
Opties |
cantilever
nokken en kabelgeleiders voor Magura’s, lowriders, Brede achterdrager |
Levertijd |
uit
productie |
|