Fietsgps voor beginners
(c) 2010-2023 m.s.gerritsen
versie 1.2
Steeds vaker zie je fietsers met een navigatiecomputer
rondrijden, en zolangzamerhand beginnen ze behoorlijk bruikbaar te
worden. Maar het blijven computers, dus voor de echte digibeet is
het -nu nog- niks.
Sinds enige tijd heeft M-gineering er ook een, en met de
leercurve nog scherp op het netvlies zullen mijn observaties ook
wel interessant voor anderen zijn.
Wat is GPS?
Boven de
aarde cirkelen een voorraad satelieten in een bekende baan,
en zolang een ontvanger voldoende signalen van verschillende
satelieten kan opvangen kan er tot op 10 m oid nauwkeurig
uitgerekend worden waar je je ten opzichte van de satelieten
en dus op de aarde bevindt. GPS werkt alleen als de ontvanger
voldoende satelieten kan zien, dus in een tunnel, diep in een
gebouw etc werkt het niet. Maar met een moderne fietsGPS kun je
redelijk probleemloos door een bos fietsen. Tussen hoge bergen is
het af en toe lastiger De satelieten blijven ook niet exact op
dezelfde plaats voorbij komen, als je de GPS lang niet gebruikt
merk je dat het terugvinden van de satelieten extra lang duurt..
Waarom pak je geen navigatie uit de auto?
Het kastje
uit de auto is om veel redenen niet zo handig op de fiets. De accu
gaat niet lang genoeg mee en is zonder auto of stopcontact lastig
op te laden, er zit geen kaart in met verstand van fietspaden, het
ding is niet waterdicht of stootvast en je kunt alleen een route
uitdokteren beginnende bij waar je nu bent. Er zijn wat
cross-over modellen
Wat is er mis met een papieren kaart?
Toen ik 16
was fietste ik naar de middellandse zee op een enkele Michelin
kaart. Gewoon 10 cm per dag langs de route national en vanaf
Chalon op de achterkant van de kaart verder. Maar met het
huidige verkeer en voortschrijdend inzicht zoek je toch meer de
kleine weggetjes. Om die te vinden heb je een dik pak kaarten
nodig, sta je voortdurend stil om op de kaart te kijken en in
regen en wind de kaart weer wat verder vouwen is ook een
klus. Met een goede GPSroute fiets je voortdurend op leuke
doorsteekjes en paden die je zonder locale kennis nooit gevonden
had. Maar op een scherm van 4 bij 6 cm heb je geen overzicht, dus
voor het plannen s' avonds in de tent is een vierkante meter
papieren kaart onovertroffen
Wat is een fietsGPS
Om te
beginnen is het een robuust outdoorinstrument, en bij voorkeur
zoek je een exemplaar met verwisselbare batterijen. Hele simpele (
of oude) werken zonder kaart en kunnen dus alleen bijhouden waar
je bent en een tweede keer of je het oude spoor nog volgt of er
van afwijkt. Dat spoor hoef je de eerste keer natuurlijk niet zelf
gereden te hebben, je kunt tracks ook ruilen of downloaden van
iemand anders. Als je van de track afkomt moet je op eigen
intuitie de route weer terugvinden.
De sjiekere
apparaten hebben een miniem kleurenscherm waar je een complete
stafkaart op kunt projecteren. De kaart schuift mee met je
positie, dus al fietsend kun je zien hoe de weg loopt en wat er
nog meer aan wegen in de omgeving is. Je kunt de route die je
fietst opnemen en thuis weer op de computer nakijken. Als je wil
weten hoe lang je over een bepaald stuk reed, wat de hoogste
snelheid in de afdaling was, hoe stijl het was, waar je precies
gereden hebt, de computer kan er antwoord op geven.
Ook kun je
thuis een route genereren en die in de GPS laden.
Om er echt
mee te kunnen werken heb je dan ook een PC nodig, in de praktijk
betekent dat dus een bak met een late Windowsversie of een Mac.
Die-hard Linux fans redden zich ook wel, maar dat gaat extra
moeite kosten.
Ik kocht
een Garmin Dakota 20, gewoon shoppen via het Internet, want dat is
goedkoper en sneller dan via de officiele groothandel voor de
fietsenbranche! Ik kocht een hele kale basisversie, volgens Garmin
zat er een kaart bij, maar daar heb je niks aan tenzij je alleen
wil weten waar Rotterdam of Hamburg ligt. Ze willen natuurlijk
graag dat je een bundel koopt met speciale kaarten want daar moet
het mee verdiend worden.
Ik heb het
eerst maar zonder geprobeerd. Er zit iets van een handleiding bij,
maar ga er maar vanuit dat daar niets instaat en dat je alles op
het internet moet gaan zoeken en zelf moet uitproberen, dan valt
het misschien mee.
Met alleen
een apparaat ben je er niet, wat je nodig hebt is:
- Een GPS, in mijn geval dus
een Dakota 20, een USB kabel en batterijen/ accu's
- Een steun om de gps op de
fiets te zetten, moet je los aanschaffen. Die steun moet
ergens op het stuur gemonteerd worden, want onderweg moet je
voortdurend de knopjes op het scherm kunnen bedienen.
- Een kaart, maar voor
Nederland is er bijvoorbeeld de prima open source
Openfietskaart.
- ev nog extra geheugen
- Software om de kaart in de
GPS te laden, routes aan te maken en routes in tracks om te
zetten. Bij de GPS zat niks tot mijn verbazing, maar het
programma Mapsource is met enige volharding bij Garmin te
downloaden.
Begrippen
Bij een GPS
horen heel veel begrippen, en in het begin is het knap lastig uit
te vinden wat er allemaal mee bedoeld wordt.
Kaarten
zijn er routerend en
niet
routerend. Een niet routerende kaart is een plaatje, je kunt het
groter of kleiner maken, maar de computer kan er verder niks mee.
Je kunt er dus niet in zoeken, en je kan de computer ook geen
route langs een weg laten tekenen. Net als bij een papieren kaart
dus, en je gebruikt dit alleen als je niks beters kunt vinden, bv
voor exotische reisbestemmingen.
Een
routerende kaart is een database. Staat er een weg op de kaart dan
kan er van de weg bekend zijn niet alleen waar die loopt maar ook
hoe die heet, of het eenrichtingsverkeer is, de wegdekkwaliteit of
het een LF route is of juist voor fietsen verboden etc.
Een track is
een verzameling GPS coordinaten die de route vormen (kruimelspoor)
. Een track kun je nafietsen, ook al staan de paden niet bij jou
op de kaart.
Een route staat
niet
vast. Die wordt thuis op de computer en onderweg door de GPS
opnieuw berekend gebruikmakend van de ingeladen kaart en wat
ingestelde wensen (bv alleen asfalt, snelste route). Om de route
enigszins te sturen kun je behalve begin en eindpunt nog wat
tussenpunten opgeven. In GPS termen heten die punten Waypoints.
Om te voorkomen dat de door de GPS met deze gegevens berekende
route geheel anders uitvalt als gewenst (bv omdat de kaart in de
GPS andere wegen bevat, of omdat de kleine GPS minder goed kan
rekenen) kun je de Route ook vooraf omzetten naar een Track (met
een hulpprogramma, Mapsource kan dat niet)
P.O.I staat
voor
point of interest. Dat kunnen ziekenhuizen, musea, bankjes,
fietsenmakers ed zijn. Of je daar wat aan hebt hangt sterk af van
hoe goed die categorieen op je kaart zijn ingevuld.
Hier dan
een plaatje van wat je op je stuur aantreft. De GPS werkt met een
touchscreen, dus meer knoppen dan de aan-uit aan de zijkant zit er
niet op. Het plaatje is uiteraard van Kiel Windeweer en omgeving
volgens de Openfietskaart
De + en - zijn de zoomknoppen om de kaart te verschalen.
De <- in de linkeronderhoek is een linke, als je daar
niet verdacht op bent zal je nog wel eens verkeerd rijden.
Normaal staat op die positie een X, die aantikken en je verlaat
het scherm en komt in een hoger menu terecht. De pijl geeft
echter aan dat het schermbeeld verschoven en gelocked is.
Normaal staat de cursor midden op het scherm. Als je nu blijft
fietsen schuift de kaart niet meer mee. Het scherm kun je
verplaatsen door het met je vinger te verschuiven
De positiecursor is een ^ die
nu schuil gaat achter de + zoomknop. De exacte positie
valt in het zwaartepunt van de driehoek, dus als de cursor alle
detail van de te nemen afslag bedekt ben je er. Niet zo snugger
van Garmin, maar makkelijk programmeren.
De speld kun je met aantikken
in de kaart prikken, je krijgt dan de details in het boxje
bovenin. Dit is een fietspad dat niet bestaat trouwens, en
het andere rode lijntje is een fietspad wat wel bestaat
maar twee haakse bochten is kwijt geraakt.. Niet nu
onmiddelijk de conclusie trekken dat de kaart slecht is,
dergelijke missers zijn zelden.
De blauwe lijn is een gereden
route die het apparaat onthouden heeft
Update
Ik heb inmiddels 2 GPS-en, eentje ligt in Frankrijk langs een
MTB pad onder een struikje zevenblad. Ik weet nu ook hoe je de
Garmin het makkelijkst uit de officiele fietssteun krijgt:
niet de grendelknop naar beneden duwen en het appaaat er
moeizaam uit proberen te schuiven, maar de gps vasthouden en met
de andere hand even een tikje geven. Met de knie als je er
voorover afduikelt gaat ook. Een zekeringskabeltje is dus
aan te bevelen
Ik heb nu een Etrex 30, dat is een Dakota maar dan zonder
touchscreen. Iets beter afleesbaar omdat de touchscreenlaag
ontbreekt, en in de regen kun je gewoon het scherm afvegen
zonder dat er vreemde dingen gebeuren (De touchscreen voorganger
had een opstaande rand rond het scherm, waardoor er altijd
modder op bleef liggen). Al fietsend het apparaat bedienen valt
echter tegen, de eenknopsbediening is te gevoelig voor een
hobbelende fiets. Veel meer als zoomen of met de back toets door
wat voorgekozen menu's scrollen zit er niet in. Een
niet-touchscreenversie is wel een stuk zuiniger, deze doet
het ca 1.5-2 dagen op een setje Eneloops. Maar het
energieverbruik is sterk afhankelijk van de schermverlichting,
rij je hier in het bos dan is de boel snel leeg, rij je ver in
het zuiden (VS) dan staat de zon zo hoog dat de
schermverlichting overdag nauwelijks nodig is.
Filebeheer
Garmin en ik zitten niet op dezelfde golflengte. Integendeel,
als de revolutie komt mogen de Garmin managers &
programmeurs als eerste tegen de muur! Het overpompen van een
kaart is traag, in de orde van s'avonds aanzetten en s'ochtends
kijken of het gelukt is. En dan kom je er achter dat de reeds
aanwezige kaarten zonder melding overschreven worden, ook als er
voldoende geheugen ruimte is! Om een kaart bij te plaatsen moet
je dus alle kaarten opnieuw selecteren en oversturen. Als
je er induikt kan het vast ook wel met filebeheer en het
aanpassen van een bestandje oid, maar daar heb ik me nog niet in
verdiept. De hele software riedel van Garmin is trouwens
waanzinnig slecht, de hele menustructuur is nodeloos
ingewikkeld met veel te veel niveau's, een onlogische groepering
(een route aanzetten doe je in een compleet andere tak van de
boom als dezelfde route weer uitzetten). De enige reden om
een Garmin te kopen en niet een andere GPS is het open source
kaartmateriaal en het feit dat er zoveel Garmin's worden
gebruikt dat er als je problemen hebt er veel behulpzame
ervaringsdeskundigen zijn. Ook brak is trouwens het extra
SD-kaart slot, als dat kuren geeft mis je een kaart of crasht de
GPS
Sloom
Behalve met thuis vervaardigde routes, kun je het apparaat in
theorie ook zelf een route laten uitdokteren. Voor fietsers
werkt dat slecht, veel meer als 25 km en het apparaat verslikt
zich in de vele keuze's . Dat kun je met tussenpunten
deels ondervangen, maar het opgeven van een bestemming is
al ingewikkeld genoeg. .
Smartphone
Wat een GPS kan, kan een smartphone ook en soms stukken beter.
Voordelen van een smartphone zijn goedkoop, een veel groter
scherm met een veel beter leesbare kaart, bediening van de
navigatie is veel simpeler, en het apparaat zelf ad-hoc een
route uit laten dokteren is stukken practischer. Nadelen zijn er
ook, een outdoor gps is stukken robuuster en beter waterdicht,
het stroomverbruik van de meestal niet verwisselbare telefoon
accu is hoog, en je telefoon kwijt raken is nog erger dan alleen
je GPS. En geen idee hoe ik er bij de mijne een voorgekookte
track in krijg, de directory waar je die zou moeten plaatsen is
voor mij onvindbaar. (ben er inmiddels uit, uploaden via
een website)
Update2
We zijn inmiddels 5 jaar verder en de Etrex30 heeft hier een
opvolger gekregen, omdat alle knoppen inmiddels vervangen waren
door stukjes gum en tape. De opvolger is een Garmin Edge 530, en
die is tamelijk anders van opzet. Geen outdoorapparaat, maar sport
georienteerd, wat betekent dat het ding vol met features zit
om je op te hitsen harder te gaan. Geen verwisselbare
batterijen, geen extra geheugenkaartje maar wel een groter
scherm, maar ook alle overbodige en storende idioterie dat
een team van marketing droids en sorfwareknutselaars kon
verzinnen. En de 'features' staan allemaal standaard aan,
dus de eerste weken zal er van fietsen weinig terecht komen en
speel je 'Whack-a-mole'. Plus is wel dat je mooi kunt oefenen
hoe je met de 4 knoppen door alle vreselijke menu's fietst om
alles uit te zetten. Overleef je dat, dan blijft een GPS over
die vergeleken met de vorige Etrex een duidelijker scherm heeft,
zodat je als je een track volgt minder makkelijk verkeerd rijdt.
De idiote niet aan te passen paarse lijn om te volgen van de
Etrex is verleden tijd, er staan nu een paar duidelijke pijlen
in de route en het spoor van gereden weg wordt ook niet meer
overschreven met de track. De knopbediening is echter erg
beperkt, de kaart in of uitzoomen is niet te doen want dat zit
in een menu een paar lagen verder. Als je dan toch moet stoppen
kun je beter op je telefoon kijken. De kaartschaal is nu
snelheidsafhankelijk, wat redelijk werkt totdat je een snelle
afdaling met een gecompliceerd dorpje onderaan hebt, dan wordt
pas in de klim duidelijk welke afslag wel de goede was geweest.
Ook niet prettig in de klim is dat het scherm driftig meedraait
met je stuurbewegingen, daar had best wat vertraging op mogen
zitten als je heel langzaam fiets. Na ~10 uur fietsen geeft de
accu nog 50% aan, dus dagelijks weer opladen uit een powerbank
of zo is op reis aan te raden. Er zitten standaard 3
stuurhouders bij, dus dat is netjes. Maar als ze al dat gemekker
(calorien, langste fietsafstand ooit, blah blah) er uit
zouden laten zou het voor iemand die alleen maar wil fietsen een
veel beter apparaat zijn. Maar er valt mee te leven.
LINKS
openfietsmap
gps-info.nl