Kabels trekken
M.S.Gerritsen (c) 2024


Iedereen (die niet aan een fiets hoeft te werken) schijnt dol te zijn op weggewerkte kabels door het frame, stuur enz. En dat varieert van een verlichtingsdraadje tot alle remleidingen en schakelkabels en draden. Montage en onderhoud wordt daarmee een stuk ingewikkelder, zeker als je nieuwe remleidingen en nieuw stuurlint moet monteren om een simpel balhoofdlagertje te vervangen. want fabrikanten zitten nergens mee en veel klanten worden pas achteraf wijs ;) Voor een practische fiets is mijn voorkeur dus de boel niet nodeloos wegwerken, ook al omdat gaten een buis niet sterker maken. En alles wat binnen in je frame woont is zonder controle, dus het kan gaan rammelen.

Maar goed, je hebt zo'n frame en je moet je er maar mee redden. Dan is het goed om eerst te kijken wat je hebt .

Verlichtingsdraadjes
Draden kunnen door de voorvork of binnen door het frame lopen. In verreweg de meeste gevallen is er een gat waar de draad ingaat en een gat waar de draad weer uit komt maar geen geleide buis. Je kan de draad dus wel het frame induwen, maar zonder kunstgrepen komt die er aan de andere  kant niet uit. Als de draad ook nog via het bracket binnendoor een bocht  over scherpe randen moet nemen om de achtervork in te gaan moet  de trapas er eigenlijk altijd uit. Ook interessant, frames waar de verlichtingsdraad eindigt met een geschroefde verbinding op het frame. Om daar de in het frame lopende draad te vervangen moet je er van onderen bij, dus vork er uit, bracket er uit etc

Remkabels
Remkabels kunnen op vele manieren door een buis: 

Schakelkabels
Is in principe net als bij remkabels. Als de binnenkabels zonder buitenmantel door het frame lopen moet je oppassen dat de twee kabels niet om elkaar gedraaid worden, dan bedien je met één shifter twee derailleurs ;) Liggen er twee buitenmantels door het frame, dan kunnen die gaan klapperen, een flessenborstel in het frame proppen om ze klem te zetten is dan een goede tip.

 
Bracketlagers
Bij een traditioneel bracketlager was er veel ruimte tussen de 16mm dikke as en het 33mm gat van de brackethuls. Ruimte zat dus. Met een patroonlager (voor vierkante as) ligt dat anders, die hebben eerder een binnendiameter van 30mm. Helaas zijn de uiteinden vaak nog weer dikker, zodat je het lager niet goed langs een dikke verlichtingskabel krijgt geschoven. Sommige lagers kun je uit elkaar halen, steek de as door het frame en dan beide cups er op.Demontage zal dan later wel een avontuur worden

De trukendoos
Als je een gesloten kabelgoot hebt zonder -te- lastige bochten is het voldoende om een stijve kabel er doorheen te duwen. al dan niet met een beetje smering en draaien. Is de kabel niet stijf genoeg dan blijft die steken en heeft verder duwen geen zin. In de meeste gevallen moet je dus eerst een 'trektouwtje'  aanbrengen waarmee je de eigenlijke kabel door de buis kan trekken/geleiden. Om de trekdraad in te voeren zijn verschillende methoden:


toolkit

Hoofdbestanddeel is een stuk afgeknipte binnenkabel, lang genoeg om comfortabel het traject te kunnen overbruggen, maar niet zo lang dat  de overblijvende lengte buiten het frame het onmogelijk maakt de draad subtiet te kunnen draaien. Buig aan het gelaste einde (dat rafelt niet) een bocht van ca 15 graden 2-2.5 cm van het eind. Verder heb je nodig een stuk stijve slang dat normaal gebruikt wordt om de binnenkabel niet tegen de lak te laten schuren, een haakje of schroevendraaiertje om te pulken, en een lanp om te kunnen zien wat het kabeleinde doet.

succes
steek de kabel bij voorkeur van boven naar beneden door het frame, kijk door het 2e gat tot je het kabeleinde weer ziet, en draai en duw aan de kabel om de punt voor en door het gat te krijgen.

kabel trekken

Moet je een remkabel oid doorvoeren, dan steek je de buitenkabel 10-20 cm over de binnenkabel, en duw je de buitenkabel door de buis terwijl je met de andere hand de binnenkabel er net zo ver uittrekt.om het eind te sturen. Bij -olie gevulde- remleiding kun je ook een pvc kous (5mm voor verlichting) om de leiding duwen. Eerst breng je de kous aan door die over de binnenkabel door de buis te schuiven. Je kunt de kous doorduwen door aan de binnenkabel te trekken terwijl je aan de andere kant binnenkabel en kous samen vasthoudt. Als de kous is aangebracht klem je de leiding in de kous, en duw je de leiding naar binenn terwijl je voorzichtig aan de kous trekt. Water en zeepsop helpt ook fantastisch als de buis binenkant ruw carbon is.
Wil je een verlichtingsdraad monteren dan is er nu een tussenstap, omdat de verlichtingsdraad niet simpel aan de remkabel te bevestigen is. Daarom schuif je de flexibele slang een eind over de binnenkabel en schuif je het geheel op totdat de buis aan de andere kant weer uit het frame komt.. De binnenkabel is nu overbodig en trek je uit de buis

weerhaak

Strip de verlichtingsdraad (dit is uiteraard Son coax), en vouw de koperdraden naar achteren om weerhaakjes te vormen


doorgevoerd!
Prop de gestripte kabell in de flexibele buis, duw de kabel het frame in en trek gelijktijdig net zoveel aan je geleidebuis zodat de verlichtingsdraad strak blijft en niet ergens wordt opgehoopt. Als de kabel voor het 2e gat komt even voorzichtig manipuleren om niet de boel uit elkaar te trekken en in het zicht van de haven te stranden. .