Lakdoek
kettingkast monteren
(c)
ms gerritsen 2009
Gereedschap:
schroevendraaier, steeksleutel, schaar, lineaal en stift,
punttang, pedaalsleutel
- Verwijder
het rechter pedaal (normale draad dus linksom) en ev de crankspie. Maar
als je geen diploma crankspie hebt (met de module demonteren en de
aantekening pasvijlen!) kun je de spie ook laten zitten en een iets
groter gat knippen, Spieloze crankstellen willen ook, mits de
vormgeving van de crank ( met aangeklonken spider?) het toelaat
- Haal
het doek van het kettingkastframe (voorzichtig met de drukknopen, een
mes er tussen is wel zo safe). Trek het staartstuk van het frame
- Monteer
het frame op de fiets met de meegeleverde hardware, centreer de
voorkant zo netjes mogelijk concentrisch met het tandwiel
- Breng
het staartstuk aan
- Buig
het frame nu zo dat de ketting in het frame loopt en de crank er niet
tegen aan komt
- Meet
zorgvuldig uit waar het centrum van de trapas komt en teken dit af op
het lakdoek. Knip in de binnenzijde een gat rond 40mm voor het bracket,
aan de buitenzijde komt het meestal iets kleinere gat voor de crank
- De
kettingkast zit achter het tandwiel nog aan de buitenkant van de
achtervork, maar verhuist na het mannetje naar de binnenkant van de
achtervork. Knip op de juiste plek de dwarsdoorsnede van de buis uit
het doek, netjes op de centerlijn van de kast
- Knip
nu de deellijnen tussen beide gaten en de deellijn achter de
knoopsluiting naar buiten
- Knip
het ovale gat voor de achternaaf aan de binnenkant, maak het ovaal lang
genoeg zodat de ketting gespannen kan worden, Hoogte van het gat zal
zo'n 35mm zijn
- Knip
het ovale gat aan de buitenkant van het doek waar de achteras (15mm)
doorheen kan schuiven, en de deellijnen naar buiten (achter de
drukknoop en tussen de kanalen voor de U-clip door)
- Zet
de rechtercrank op 12 uur en schuif het doek er overheen, trek de
binnenkant op zijn plaats. Als laatste vouw je het staartstuk over het
frame.
- Breng
de drukknopen aan
- Steek
de U vormige lip door de sleuven om het staartstuk weer tot een geheel
te maken. Een punttang, geduld en heel veel lelijke woorden zijn
hierbij onmisbaar!
- Rijg
de kast dicht aan de onderkant (draad voor op 3 uur in het frame
steken, en dan naar achteren werken)
Op
een veel te korte achtervork (of als je het wiel er uit wil kunnen
halen, is de volgende truuk met ingekorte kast mogelijk. Methode als
hierboven, maar:
- Laat
het staartstuk van het frame achterwege
- Knip
de staart van de kast af, maar laat een extra randje staan (1-2 cm)
- Smeer
de binnenkant in met contactlijm en vouw de naad dubbel
- kort
de zigzag draad in