Stuurlint
bestaat er in
diverse soorten. We onderscheiden Kurk, Plastic en
Katoen.
-
Kurk is
tegenwoordig het meest
verbreide, en bestaat uit een elastisch
kurkmengsel. Het lint is ongewapend,
en je trekt het dus makkelijk stuk. Je komt het
tegen met en zonder plakstrook,
en in veel effen en gemengde kleuren. Als je goed
je best doet vindt je
zelfs naturel, ie kurkkleurig.
-
Plastic
is gladder en iets minder
schokabsorberend, maar goedkoper, makkelijker
schoon te houden en meer
slijtvast. Het is niet populair meer, en je moet
daarom soms even zoeken.
-
Katoen
stuurlint was de standaard
in de 70-er jaren, maar ik heb het al heel lang
niet meer gezien. Echte
Retro-typen verven het vervolgens met schellak.
Behalve met
stuurlint kun je
een stuur ook in foam inpakken, of met leer bekleden.
De setjes leer moest
je in spiritus weken en dan op het stuur zien te
krijgen. Belangrijk is
dat je niet vergeet de remgreepstrop mee op het stuur
te schuiven. Foam
(Grab-on) voelt -vindt ik- vooral zomers warm vies
aan, maar monteer je
op de zelfde wijze.
Schoonmaken
Kurk
stuurlint zonder plakstrook
schijn je in de wasmachine te kunnen wassen. Ik
gebruik uitsluitend geplakt
lint, en ben dus gedwongen het stuur af te soppen met
een schuursponsje
en shampoo. Altijd met de wikkelrichting mee soppen
(van binnen naar buiten),
anders beschadig je het lint.
Wikkelrichting
Het meeste lint heeft tegenwoordig een plakstrook in
het midden, dwz de randen plakken niet. Dit lint plak
je dus van onder naar boven toe, zodat de randen
dakpansgewijs over elkaar liggen en niet opkrullen als
je met je handen naar beneden schuift. Klassiek
katoenen lint plakt over de volle breedte, zodat dat
vaak van boven naar benden gewikkeld werd. Boven
overlapt de eerste wikkeling het begin, onder werk je
af met het stuurdopje. Hoef je boven dus niet het
einde te omwikkelen met tape, touw etc.Ik ga hieronder
uit van modern tape.
Wikkelen
-
Begin met
het oude lint te verwijderen.
Trek de doppen uit de einden (soms hebben ze een
schroefje), en verwijder
het plakband bij de stuurpen. Vers stuurlint kun
je misschien netjes afwikkelen,
oud lint zal breken en is soms makkelijker te
verwijderen door het met
een scherp mes langs de remkabel door te snijden.
Wat ook prima werkt is
het stuur eerst warm te maken, door met een
electrische verfbrander warme
lucht door het stuur te blazen (let op
brandgevaar) Nu is het moment
om te besluiten de remkabels te vervangen, als de
buitenkabel weer onder
het stuurlint zit wil dat niet meer. (tenzij je de
remkabel onder zo'n
plastic kabelgoot inwikkelt, die Shimano wel eens
bij de remsetjes meelevert)
-
Verwijder
de ergste lijmresten
met wasbenzine oid.
-
Plak de
kabels die onder het
stuurlint komen met isolatieband of de bij het
lint geleverde decoratiestroken
oid op enkele plaatsen vast.
-
stroop de
rubbers op de remgreep
op
-
plak een
strookje van 7 cm stuurlint
over de strop van de remgrepen, meestal ligt er
een los stukje in de verpakking,
maar soms moet je zelf iets van de rol
knippen.
-
Trek
60-70 cm van het schutvel
van de plakstrook en breek het af, dan heb je er
ook geen last van. Let
wel even op, want het is ook mogelijk het schutvel
met de plakstrook van
het lint te trekken, en dat schiet niet op!
-
Plak het
stuurlint onder aan
het stuureinde, met de rol aan de buitenkant van
het stuur. Plak de plakstrook
tegen het einde van de buis, zodat er dus ongeveer
nog een cm uitsteekt.
(er
is trouwens ook een school die stelt dat je het
lint met de rol aan de
binnenkant moet wikkelen, omdat je het lint
boven anders loswikkelt. Ik
heb daar echter nooit last van en vindt de
wikkeling bij de remgreep netter.)
-
Ga een
keer rond met het lint,
zodat je een complete cirkel hebt uitsteken om
straks naar binnen te vouwen,
en begin nu het stuur in te wikkelen. Trek iedere
wikkeling strak, en probeer
de lijnrand zoveel mogelijk net naast het lint op
de buis te plakken. De
rek in het lint is echter beperkt, dus in bochten
moet je een beetje smokkelen.
-
Wikkel
tot de remgreep, en zorg
dat de laatste baan onder de greep al half op het
greephuis komt te liggen,
ga dan diagonaal omhoog en plak de volgend
wikkeling weer laag en half
op de remgreep. Controleer of het inderdaad (met
het al eerder aangebrachte
losse stukje) gelukt is het stuur compleet te
bedekken.
-
Klap de
dubbelgeklapte remgreephoes
weer terug, trek de rest van het schutvel van het
lint en wikkel door tot
de verdikking in de stuurbocht.
-
Knip
desgewenst het laatste
stukje van het stuurlint schuin af en plak het
vast met 4-5 slagen isolatieband.
De bij het stuurlint geleverde afwerkstroken
kunnen niet rekken, en zijn
daarmee onbruikbaar.
-
Vouw het
stuurlint bij het stuureinde
naar binnen en druk de dop erin. Dat is even
prutsen, want het is de bedoeling
dat het hele stuurlint naar binnen wordt gevouwen,
en er dus niet een stukje
tussen uit piept
Crosscommandeurs
Bij
crosscommandeurs kun je
het lint bij het begin niet naar binnen vouwen. Breng
eerst de commandeurs
met kabels aan, en plak de buitenkabel aan het stuur
waar de eerste bocht
begint. Het is niet aan te raden de derailleurkabel
compleet langs het
stuur te plakken, de kabel na 10 cm uit het stuurlint
laten komen en dan
in een enkele bocht naar de kabelstoppers schakelt
veel beter.
Begin met
wikkelen weer
aan de onderkant, dus bij de commandeur. Fixeer het
stuurlint onder de
buitenkabel, maak een complete wikkeling (nu over de
buitenkabel) en ga
verder als boven beschreven.
Truukjes.
-
Heb je
een stuur met kabelgoot
die je niet gebruikt, plak er dan een stuk
buitenkabel in alvorens het
stuur in te wikkelen. Anders krijg je een vreemd
hoekig profiel.
-
Voor
Campagnolo Ergopowergrepen
bestaan er sturen met dubbele kabelgoot. De
deraiileurkabels blijven daarbij
aan de achterkant van het stuur, en je hoeft dan
niet de vreemde lus buitenkabel
over het stuur te plakken om de kabels naar de
voorkant te krijgen.
-
Om de
remgrepen gelijk op het
stuur te krijgen leg je een lineaal oid onder
tegen het stuur. 1.5 cm speling
komt meestal goed uit, maar er zijn ook moderne
sturen waarvoor de fabrikant
3-5 cm aanbeveelt!
|