M-Gineering maatframes


Wij bouwen frames op maat, altijd in staal en hoofdzakelijk in lugloze bouwwijze. We bouwen niet alles, voor een BMX of downhillfiets (heb ik geen verstand van),  een koersfiets (staal biedt niet genoeg ruimte voor de tegenwoordig verplichte graphics met onleesbare koeieletters, en de UCI kan sowieso de boom in met hun get-rich-quick praktijken) of een ligfiets moet je ergens anders wezen.  Maar dan blijft er nog genoeg over met vakantiefietsen, randonneurs, woon werk fietsen, singlespeeds, fixed gear fietsen, mtb's etc.

bracket (ruw)

Levertijd van een frame is zeker 4 maanden, maar 6 maanden is ook niet uit te sluiten. Het is nu eenmaal handwerk, je kunt het op ieder moment fout doen (vooral als je je gaat haasten), en als je de boekhouding moet doen kun je niet ook een vijl vasthouden. Standaard procedure is dat in een lang gesprek (in Kiel Windeweer, dan hebben we elkaar gezien en dat werkt een stuk beter) het frame of de fiets doorgepraat wordt. Vervolgens kan er een ontwerp en een offerte gemaakt worden. Als dat eenmaal naar genoegen en accoord en een 25% voorschot betaald is kan begonnen worden met het verzamelen van de spullen en ontstaat er uiteindelijk een fiets.

Wat kan er allemaal
Frames in staal met gesoldeerde verbindingen, dus lugloos of gelugd. Buizen van Reynolds, Columbus, Mannesman, Dedaicciai of True temper. Bijpassende voorvorken met draad of draadloos. Rohloffnaven, derailleurs of singlespeed, Bijpassende dragers. S&S koppelingen. Iedere keer hetzelfde bouwen worden we niet gelukkig van, dus apart mag. Maar het moet wel werktuigbouwkundig verantwoord blijven! Zie vooral het fotoalbum voor ideeen

3e bidon

Wat kan er niet
Frames uit andere materialen dan staal. Racefietsen met UCI sticker, frames met een Gates drivebelt.. E-bikes. Frames van een kilo. Diverse bracketconstructies die ontworpen zijn voor composiet in staal nabouwen

Gates en Pinion

Ik bouw geen frames met tandriemen of een Pinion versnellingsbak. In het begin heb ik wel geexperimenteerd met de tandriemen van Gates. Dat begon met de vraag aan Gates aan wat voor eisen een frame zou moeten voldoen, ik had namelijk al wat ervaring opgedaan met het ontwerpen van  tandriemaandrijvingen en zag de bui al hangen. Maar men had geen idee, ik moet het maar avonturen. Spullen besteld en een fors aantal iteraties verder had ik wel een oplossing waar ik verder mee kon, Niet dat ik die riem zo fantastisch vond, maar ook weer niet zo slecht om niet te doen als de klant het perse zou willen. Tijd om nieuwe spullen te bestellen, maar dat bleek opeens niet meer te kunnen. Gates kon je nog steeds niet vertellen hoe stijf volgens hun een frame  moest zijn, maar je moest er een opsturen zodat zij het konden testen. Ik vind het fijn als de doelpalen blijven staan, dan maar geen Gates

Als je een Rohloffnaaf wil inbouwen ga je naar de Rohloff site waar dikke handleidingen en alle  tekeningen zo te vinden zijn. Bij Pinion vind je niks en de folders heb je ook niks aan. Dus vraag je op de stand op de Eurobike of ze misschien ook documentatie voor framebouwers hebben, want de site en de folder geven geen informatie. Duwen ze je de folder in handen, die heb ik dus maar in de stand laten liggen. Dan maar geen Pinion, de spullen zijn nooit beter dan het bedrijf dat er achter staat.



rijklaar

 

Keuzemogelijkheden