M-Gineering
maatframes
Wij
bouwen frames op maat, altijd in staal en
hoofdzakelijk in lugloze bouwwijze. We bouwen niet
alles, voor een BMX of downhillfiets (heb ik geen
verstand van), een koersfiets (staal biedt niet
genoeg ruimte voor de tegenwoordig verplichte graphics
met onleesbare koeieletters, en de UCI kan sowieso de
boom in met hun get-rich-quick praktijken) of een
ligfiets moet je ergens anders wezen. Maar dan
blijft er nog genoeg over met vakantiefietsen,
randonneurs, woon werk fietsen, singlespeeds, fixed
gear fietsen, mtb's etc.
Levertijd van een frame is zeker 4 maanden, maar 6 maanden is
ook niet uit te sluiten. Het is nu eenmaal handwerk, je kunt het
op ieder moment fout doen (vooral als je je gaat haasten), en
als je de boekhouding moet doen kun je niet ook een vijl
vasthouden. Standaard procedure is dat in een lang gesprek (in
Kiel Windeweer, dan hebben we elkaar gezien en dat werkt een
stuk beter) het frame of de fiets doorgepraat wordt. Vervolgens
kan er een ontwerp en een offerte gemaakt worden. Als dat
eenmaal naar genoegen en accoord en een 25% voorschot betaald is
kan begonnen worden met het verzamelen van de spullen en
ontstaat er uiteindelijk een fiets.
Wat kan er allemaal
Frames in staal met gesoldeerde verbindingen, dus lugloos of
gelugd. Buizen van Reynolds, Columbus, Mannesman, Dedaicciai of
True temper. Bijpassende voorvorken met draad of draadloos.
Rohloffnaven, derailleurs of singlespeed, Bijpassende dragers.
S&S koppelingen. Iedere keer hetzelfde bouwen worden we niet
gelukkig van, dus apart mag. Maar het moet wel
werktuigbouwkundig verantwoord blijven! Zie vooral het fotoalbum voor ideeen
Wat kan er niet
Frames uit andere materialen dan staal. Racefietsen met UCI
sticker, frames met een Gates drivebelt.. E-bikes. Frames van
een kilo. Diverse bracketconstructies die ontworpen zijn voor
composiet in staal nabouwen
Gates en Pinion
Ik bouw geen frames met tandriemen of een Pinion
versnellingsbak. In het begin heb ik wel geexperimenteerd met de
tandriemen van Gates. Dat begon met de vraag aan Gates aan wat
voor eisen een frame zou moeten voldoen, ik had namelijk al wat
ervaring opgedaan met het ontwerpen van
tandriemaandrijvingen en zag de bui al hangen. Maar men had geen
idee, ik moet het maar avonturen. Spullen besteld en een fors
aantal iteraties verder had ik wel een oplossing waar ik verder
mee kon, Niet dat ik die riem zo fantastisch vond, maar ook weer
niet zo slecht om niet te doen als de klant het perse zou
willen. Tijd om nieuwe spullen te bestellen, maar dat bleek
opeens niet meer te kunnen. Gates kon je nog steeds niet
vertellen hoe stijf volgens hun een frame moest zijn, maar
je moest er een opsturen zodat zij het konden testen. Ik vind
het fijn als de doelpalen blijven staan, dan maar geen Gates
Als je een Rohloffnaaf wil inbouwen ga je naar de Rohloff site
waar dikke handleidingen en alle tekeningen zo te vinden
zijn. Bij Pinion vind je niks en de folders heb je ook niks aan.
Dus vraag je op de stand op de Eurobike of ze misschien ook
documentatie voor framebouwers hebben, want de site en de folder
geven geen informatie. Duwen ze je de folder in handen, die heb
ik dus maar in de stand laten liggen. Dan maar geen Pinion, de
spullen zijn nooit beter dan het bedrijf dat er achter staat.
Keuzemogelijkheden
- Zitpositie:framehoogte,
zithoek, framelengte, stuurhoogte.
- Wielmaat:van
700 tot 300 mm
- Stuurgeometrie:
van nerveus tot stabiel
- Frameontwerp:
Lengte voorframe, lengte achtervork, af- of oplopende
bovenbuis, aanzet staande achtervork, mannetjes, remhoogte,
spatbordruimte, inbouwbreedte voor en achternaaf.
- Brackethoogte:
aangepast aan cranklengte en rijstijl
- Uitvoering
als deelframe met S&S
koppelingen
- Buizenkeuze:
Reynolds, Columbus, Dedacciai, van extra licht tot oversize,
klassiek profiel of geovaliseerd, voorvork met of zonder
vorkkroon, rechte of gebogen buizen, alles is bespreekbaar.
- Carbon
vorken
- Aansoldeerdelen:
zeg het maar.