Ook op fietsen beginnen
hydraulische remmen gewoon te worden. Het heeft alleen even
geduurd want de Shimano schijfremmen uit 1970, de iets latere
Matthauser velgremmen of de Sachs cantilever conversies waren
kennelijk wat te vroeg. Maar nu hebben we velgremmen van Magura
(op Ebay vind je ook nog hydraulische V-breaks) en hydraulische
schijfremmen van iedereen.
Magura velgremmen.
De Magura HydroStop remmen zijn een designklassieker.
Tegenwoordig uitsluitend (maar er komt weer iets voor
tijdritfietsen) nog leverbaar voor fietsen met een recht stuur
maar de opbouw is voor alle modellen gelijk. De remblokken
zitten in een houder die weerszijden naast de velg wordt
aangebracht. De blokjes kunnen schuiven en worden met een
drukknop sluiting aan de zuiger verbonden zodat ze ook weer
teruggetrokken kunnen worden. De twee (nagenoeg) identieke
houders worden met een leiding met elkaar verbonden, een andere
opening dient om resp een vulschroef of de hoofdleiding naar de
greep op te monteren. De remgreep op het stuur bevat de
hoofdremcylinder en is uitgerust met een stelschroef om de
remblokslijtage bij te kunnen regelen (je duwt de zuiger in de
hoofdremcylinder alvast wat verder in)
Magura remsystemen zijn geconstrueerd op het gebruik met
minerale olie. Deze olie neemt geen vocht op (wat remvloeistof
wel doet) en hoeft dus ook niet ververst te worden.
Versies
- HydroStop: de oerversie
- HS22: oerversie met kleine wijzigingen
- HS11: eco versie van de standaard remmen, vaak met
kunststof grepen. In de vroegere jaren had de
hoofdremcyclinder een grotere diameter dan bij hs33 waardoor
de remmen wat verder open gingen. Bij de standaard
handkracht remde dat iets minder hard, vandaar dat ze in de
folder met minder remvertraging te boek stonden. Is
natuurlijk misleidend, je kan zelf makkelijk harder knijpen
om de gewenste vertraging te bereiken ;)
- HS33: standaard remversie met slijtage stelschroeven op de
handels. De remmen zijn grijs of zwart, en ieder jaar doen
ze tegenwoordig ook een modekleur voor teveel geld. Grepen
zijn standaard tweevinger, maar 4-vinger grepen zin op wens
leverbaar.
- Firm-tech, HS33 grepen, en wielcylinders die alleen op
speciale nokken passen
- HS66: HS33 met raceremgrepen voor een krom stuur
- HS77: de raceremgrepen met een schaarrem met enkele
cyclinder voor racefietsen. De remhoeven werden ook gebruikt
door Edco
4 en 2 vinger grepen (HS33, voor- vorige model (
de
laatste nog bruikbare)
HS11/33 wielremcylinders gemonteerd op V-brake nokken. Met de
bovenste inbusbout zet je een tegenhouder vast die tegen de
vorkpoot steunt Rechts zie je de snelspanner om de remhelft van
de nok te kunnen pakken voor het wiel wisselen. (Dit is de pre
Evo uitvoering)
Firmtech rem op speciale framenok
Opties
HS11 was altijd de budgetuitvoering, HS33 heeft grepen met meer
toeters en bellen. Ze remmen allebei even goed (de getallen in
de folder zijn van vroeger, en toen ook al niet veelzeggend)
maar HS33 had minder plastic, 'on the fly' verstellers en meer
'street cred'. Tegenwoordig is de standaard versie uitgerust met
EVO2 montage, een stalen brakebooster die je over de cantinokken
schuift en waar je de remcylinderhouders in prikt. Het oude, pre
evo systeem met uitstekende oren achter de framebuizen is
misschien ook nog wel te krijgen en iets lichter en beter pas te
maken op moeilijke gevallen. Zeldzamer omdat je een aangepast
frame moet hebben zijn de trial nokken (nauwelijks verstelbaar,
kunnen niet open, maar stijf en onverwoestbaar) en de
Firmtech uitvoering (kan wel open, ook niet erg verstelbaar) In
2011 zijn de handgrepen vervangen door een lelijk 'verbeterd'
model dat plastic kapjes heeft en niet meer op een vlinderstuur
past.
De remblokken zijn specifiek Magura: leverbaar zijn ze in
- zwart (standaard)
- grijs (voor alu velgen en ev ceramische)
- groen (voor ceramische velgen)
- Magura rood , was vroeger Koolstop salmon compound, nu is
het junk die je velgen opvreet
- Koolstop zelf levert nu ook blokken in salmon compound
(voor regen) en in een agressieve trials compound
De standaard leiding is zwart kunststof. Er is ook een rvs
omvlochten uitvoering die slijtplekken aan de leiding tegengaat,
maar die niet veel sterker is als je met de leiding blijft
haken. Wel is de scherpe kous funest voor de lak van je fiets!
De montage wijkt ook af van de standaard leiding, dat is de
eerste keer even puzzelen en de haakse fittingen passen ook niet
Montage
Magura's worden tegenwoordig geleverd met lange leidingen,
altijd te lang voor de voorrem, en altijd spannend of je met de
achterrem nog net uitkomt. Je kunt dus zelf bepalen of je de
voorrem links of rechts wil hebben, en je moet altijd de
leidingen pas maken. Begin met het monteren van de grepen op het
MTB stuur. (een racestuur is te dik) Het aluminium van de grepen
is spuitgietwerk en niet erg taai, de grepen over nauwe bochten
schuiven is niet zonder risico!
Monteer vervolgens de remcylinders volgens de handleiding. Zet
de klemschroeven van de cylinders niet helemaal vast, zo kun je
ze nog kantelen om de blokjes recht te krijgen. Dit is makkelijk
opgeschreven, maar de eerste keer zal het niet erg vlot gaan
voor je het perfect hebt. Vervolgens hoef je er echter nooit
meer aan te komen, en vroeger was het nog veel meer werk.
Als de remcyclinders vast zitten maak je tot slot de leiding op
lengte. Schroef de leiding los bij de wielcylinder (8mm steek),
nu mag je niet meer aan de remgreep komen! Snij het tonnetje (of
bij sommige modellen de slangpilaar) van het leidingeind
en schuif de leiding door eventuele kabelogen op het
frame. Heb je een frame met standaard remkabelnokjes, dan heeft
Magura een oplossing met een spankabeltje en krimpkous. Er zijn
ook plakgeleiders en uiteraard tie-wraps. Laat voldoende
lengte tussen frame en stuur zodat het stuur kan draaien zonder
de leiding op spanning te zetten. Snij de leiding af op lengte
met een Stanleymes op een plankje hout, het afgesneden stuk
leiding zal direkt olie lekken. Schuif de eventuele rubber
beschermhoes, de wartelmoer en het bijgeleverde tonnetje
(prehistorische messingkleurige tonnetjes zijn assymmetrisch, de
zwarte zijn altijd goed) op de leiding, duw de leiding zo ver
mogelijk in de rem en draai de knelfitting nu vast. Hou de
leiding daarbij stevig aangedrukt zodat de leiding niet uit het
tonnetje schuift en je geen torsieslag in de leiding krijgt.
Ontluchten zal doorgaans niet nodig zijn.
Firmtech monteren
Ze leveren het wel, maar de handleiding besteedt er
nauwelijks aandacht aan. Montage wijkt op diverse punten af van
de vertrouwde HS33, om te beginnen gaat de leiding naar de
wielcylinder aan de andere kant (rechts) als je gewend
bent en je kunt de leiding niet makkelijk omdraaien. Verwijder
eerst de wielen als je die al enthousiast gemonteerd had,
want die zitten maar in de weg.
- Montage begint met het inpersen van de kunststof
scharnierbussen, een secuur werkje want je krijgt er geen
extra op reserve bij en je bent er zo een kwijt. Een
voor een inpersen met een pomptang.
- Schroef vervolgens de getailleerde inbusbouten in de nok,
draai ze helemaal of op een halve slag na in.
- Steek de remgreep op het stuur en zet hem zo vast dat hij
er niet weer afvalt, dan weet je tenminste waar de ene helft
van de rem blijft
- Steek een remhelft op de nok (vaak moet je een
beetje kantelen want ze zitten strak) , met het
handeltje aan de onderkant en breng het scharnierpen boutje
van boven naar beneden aan. Idem voor de andere cylinder
- Stel nu de getailleerde bout af, zo dat de rem en dicht wil en je het handeltje 90
graden kunt draaien met een normale inspanning
- Demonteer weer de helft waar de leiding vanaf de greep aan
vast zit (scharnierpen uitdraaien) en draai de
wartelmoer los. Als de rem op de fiets zit kun je er
namelijk nauwelijks een sleutel opzetten. Snij de leiding op
lengte af, rijg hem door de eventuele kabelogen op het frame
en monteer hem met een nieuw tonnetje.
- Monteer de scharnierpen weer, zet het wiel in de fiets en
doe de rem dicht. Stel de blokken naar de velg door met een
5mm inbussleutel de zijdeksels aan te draaien
- Verder valt er niks af te stellen, de fabrikant moet de
nokken op de juiste plek aanbrengen en je moet geen te brede
of smalle velgen monteren
Firmtech nok op voorvork met scharnierbusjes geinstalleerd en de
getailleerde bout
De firmtech rem kan 90 graden zwenken om de scharnierpen (zwarte
inbusbout) als je de snelsluiter open zet. Als je de tweede
remhelft open zet klap je de eerste remhelft weer dicht, want
Magura monteert consequent een te korte verbindingsleiding.
Ontluchten
Als je een leiding vervangt moet er ontlucht worden. Nodig heb
je dan een spuit, minerale olie (Magura blood, Citroen LHM olie,
desnoods naaimachineolie of ATF, NOOIT remvloeistof), twee
doorzichtige slangetjes met een m6 fitting, en een
opvangreservoir (fles of plastic zakje met elastiek).
- Lucht stijgt in de olie, dus je spuit de olie van onder
naar boven. Draai de greep dus zo dat de ontluchtingsnippel
het hoogst staat en draai de remblokslijtageknop weer terug.
- Verwijder de onderste vulnippel uit de remcyclinder, vul
de spuit en slang met olie, spuit en tik de lucht er uit en
draai de slang in de rem.
- Open nu de ontluchtingsnippel in de greep en bevestig de
doorzichtige afvoerslang.
- Spuit rustig de spuit leeg totdat er geen bellen meer in
de afvoerslang langskomen. Bij moeilijke gevallen helpt het
om de greep ook een keer in te knijpen en weer rustig te
lossen voor je de spuit leeg hebt. Verwijder de afvoerfles
en slang, sluit het systeem weer boven met de
afdichtschroef, en doe nu het zelfde met de wielcylinder en
de spuit. Soms moet je nog een keer ontluchten
De olie is uiteraard chemisch afval.
De een na nieuwste Magura grepen (=nu nog HS11) zijn een
verhaal apart. Dit ontwerp is wel erg slecht is gevallen. Om
te beginnen zijn de grepen niet te monteren op een
vlinderstuur omdat de leidingen dan elkaar in de weg zitten.
Ontluchten is ook rampzalig, omdat de overtollige olie niet
met een standaard doorzichtig slangetje naar een opvangfles
kan worden gevoerd. Magura beveelt aan een injectiespuit in
het afvoergaatje te steken, alleen het gat is te klein voor
een genormeerde injectiespuit!
De nieuwste grepen zijn weer het zoveelste bewijs dat je
zolang moet 'verbeteren' aan een succesvol product
dat het helemaal verkloot is. Dat is nu goed gelukt, chapeau!.
De nieuwste iteratie van de Magura remmen hebben nu:
- Niet genormaliseerde schroeven met fantasiedraad, dus die
ga je echt niet vinden onderweg
- Schroeven met Torx koppen ipv inbuskoppen, dit om het
afstellen van de rem (die verscholen zit achter de poten van
bagagedrager) extra moeilijk te maken. Bij een inbus kun je
een kogelkop gebruiken om de schroef onder een hoek te
benaderen, een Torx sleutel kan je alleen recht op de kop
zetten.
- Plastic ontluchtingschroeven, met een afwijkende draad.
Normale degelijke ontluchtings schroeven passen dus niet,
net als de standaard fittingen om de rem te ontluchten.
Leiding vervangen
Voor de standaard zwarte kunststof leiding (de versie met
metalen mantel is anders) zijn twee bevestigingsmethoden.
Of je monteert de leiding met een knelring, of je slaat er een
slangpilaar in die je in de rem kunt schroeven. Beide methoden
komen voor, slangpilaren worden altijd gebruikt voor het korte
slangetje tussen de twee remhelften, en afhankelijk van
het model kan er ook nog een in de remleiding naar de greep
zitten. De slangpilaar past in een 6mm (M6) gat, voor het
tonnetje is het gat fijne M8. Tegenwoordig heeft Magura ook
slangpilaren met M8, die je kunt vervangen door een tonnetje
Montage van de leiding met
knelring:
- Snij de leiding af op lengte met een Stanleymes op een
houten plankje.
- Schuif de wartelmoer en het bijgeleverde tonnetje
(prehistorische messingkleurige tonnetjes zijn
assymmetrisch*) (maar fotograferen beter ;) ), de zwarte
zijn altijd goed) op de leiding, duw de leiding zo ver
mogelijk in de rem en draai de knelfitting nu vast. Hou de
leiding daarbij stevig aangedrukt zodat de leiding niet uit
het tonnetje schuift en je geen torsieslag in de leiding
krijgt. Je moet de knelfitting op de leiding persen, dus bij
de eerste keer monteren maak je wel een paar omwentelingen
die redelijk zwaar gaan. Een reeds geinstalleerde leiding
gaat heel snel van makkelijk draaien naar zwaar. Draai dan
niet te ver door, de rem is van spuitgiet aluminium en gauw
stuk!
*) het scherpe randje centreert in de wartelmoer)
Montage van de leiding met een
slangpilaar
- Snij de leiding haaks af met een Stanleymes oid. Haaks is
belangrijk, een scheve leiding scheurt makkelijk in
- Klem de leiding in de bankschroef met behulp van de
klemblokjes uit de servicekit oid, laat de leiding ~20mm
uitsteken.
- Sla met een kunststof hamer de slangpilaar in de leiding.
Hou de pilaar hierbij goed recht. De leiding mag je hiervoor
niet verwarmen van Magura, maar in een winters schuurtje
werken is vragen om moeilijkheden. Op kamertemperatuur zal
de leiding veel minder snel scheuren. De slangpilaar schroef
je in de rem, de leiding kan desgewenst wel iets draaien op
de pilaar als dat zo uitkomt om de boel uiteindelijk uit te
lijnen.
Remblokken vervangen
Verwijder het wiel, trek het blokje van de cylinder, poets de
houder schoon met een oude tandeborstel en druk een nieuw
blokje op zijn plaats. Blokjes zijn aan vervanging toe als ze
niet meer goed terug komen, de sleufjes in de blokken zijn dan
nog 1-2 mm diep.
Er zijn 4 of meer verschillende compounds (zie boven), zorg dat
je de juiste monteert.
2019
Het schijnt een vast gegeven in fietsenland te zijn dat
klassieke producten net zo lang
verbeterd moeten worden
(marketing heeft altijd een grotere bek dan engineering ;))
totdat ze totaal irrelevant geworden zijn. Dat is dan met de
Magura velgremmen goed gelukt, ik ben er wel klaar mee. De
huidige versies gebruiken grepen die volledig uit kunststof
opgetrokken zijn, wat inderdaad een effectieve manier is om het
breken van het spuitgiet
aluminium op te lossen. De
remgrepen worden er alleen niet degelijker van. De grepen zijn
te herkennen aan de gewijzigde (grovere ) schroefdraad op de
slangnippels, maar de dimensionering is wel zodanig dat de
nippel van een alu greep bijna past en je de greep
onherstelbaar kunt beschadigen. als je dat niet door hebt. Rond
het af met plastic ontluchtingsschroeven, Torx koppen op niet
standaard bouten waar je bij gemonteerde bagagedrager niet
in rechte lijn bij kunt, en mijn advies is duidelijk: zet er
maar lekker V-brakes op met een simpel kabeltje.
Mix& Match?
Bij hydraulische velgremmen speelt het uitzetten van de olie
veel minder dan bij schijfremmen, vandaar dat de HS remmen
nog altijd het simpele gesloten systeem kunnen gebruiken. Er zit
bv een veer onder de zuiger in de greep om de rem weer open te
zuigen. Schijfremmen werken op een hogere druk en dus met een
kleiner te verplaatsen volume olie. Het mixen van schijfrem en
velgremonderdelen zoals grepen is dus niet mogelijk.