Begin met het
uitpakken van de drager. Is alles compleet? (dit is
nog het vorige model Ultimate) |
|
Controleer bij een Skewer mount drager of de vork etc een normale snelspanner (onder) gebruikt. Voor een dikke steekas (boven) hebben we helaas nog geen oplossing | |
Bij de Ultimate
lowrider monteer je de adapternokken op de gewenste
hoogte. De vertikale strip zit voor de as, anders kom
je niet uit met de beugel boven het wiel die de
helften verbindt |
|
Als de OMM drager aan de pad wordt geschroefd moet je rekening houden met de dimensionering. De uiteinden zijn namelijk extra stevig =groot, wat kan betekenen dat je soms een extra ringetje (pijl) moet gebruiken om er voor te zorgen dat het oor netjes aanligt. Dit ringetje is een overgebleven ventielmoertje | |
Bij de andere
typen OMM dragers verwijder je de snelspanner en monteer
je de drager met de bijgeleverde langere uitvalas.
Bewaar de conische veertjes bij de oude uitvalas, in
combinatie met de drager zijn ze alleen maar lastig en
soms is er niet genoeg ruimte voor ze. De drageruiteinden zijn niet voorzien van een vertanding, gebruik in combinatie met horizontale padden (maar dan heb je wel een hele oude fiets) zou ik niet aanbevelen. Een workaround is natuurlijk montage in combinatie met kettingspanners aka chaintugs |
|
Draai de drager
nu in de gewenste positie. Bij de Ultimate verbindt je
eerst de twee helften met de V beugel (onder) De volgende stap is het aanbrengen van de stangen die verhinderen dat de drager kan draaien. |
|
Begin met het
monteren van het haakse bochtje (met een bijgeleverde
langere M6 bout) aan de cantilevernok. Altijd het
originele ringetje (pijl) weer gebruiken, en soms (bv
bij XT etc V-brakes met parallellogram) is zelfs nog een
extra ringetje nodig om er voor te zorgen dat de rem
vrij kan blijven draaien. Heeft de fiets geen V-brake nokken (bv omdat de fiets schijfremmen heeft) dan kun je de stangen ook met klembeugels om de voor- of staande achtervork vastmaken. Deze beugeltjes dienen apart besteld te worden, meet daarvoor de diameter of de omtrek (bij ovale profielen) van de buis ter hoogte van de velg op. De buisdiameter kan hier namelijk flink uiteen lopen |
|
Het draaien
tegengaan lukt alleen als de stangen zoveel mogelijk
op trek belast worden, dus zo goed mogelijk haaks
staan op de lijn door de onderste bevestiging |
|
Bij de nieuwe Ultimate moet je ook niet te
bang zijn om een creatieve oplossing te verzinnen. De
sleuven zitten bij deze combinatie helemaal niet handig,
maar ik had nog een gaatje over. Met een langere
bout de V-beugel en de extender samen vast zetten
was nog iets minder opvallend geweest. |
|
Dit is dus knudde! Ook al knal je de boutjes nog zo hard aan, er is maar weinig nodig om de drager naar voren te laten draaien, want de boutjes fungeren zo als draaipunt | |
Breng nu de
rest van de beugel aan. Het kan soms nodig zijn de
knikken in de strip iets bij te buigen om op de goede
breedte uit te komen. De uiteinden in de bankschroef
klemmen en met de hand bijduwen is hier voldoende. Vind je het uitstekende eind van de beugel erg lelijk dan kun je de strip aan de onderkant (rood aangegeven) ev inkorten. (met beugelzaag, bankschroef en boormachine) Draai tot slot alle moertjes vast, terwijl je de inbusboutkop tegenhoudt (Dat werkt beter als de inbus aandraaien, want de sleutelmaat is bij de bolle kopjes aan de kleine kant) |
|
Magurabrackets
De OMM dragers worden vastgeschroefd aan de cantilevernokken. Gebruik je echter Magura velgremmen met snelspanners, dan is dat aan de snelspan kant niet mogelijk. De oplossing is dan de montage met een OMM Magura bracket. Dit beugeltje wordt achter de rem vastgeklemd, waardoor de rem weer normaal te demonteren is. Op sommige frames moet je de beugel iets bijvijlen, om de rem laag genoeg te krijgen (pijl). En soms helpt het om de smalle boutkop aan de binnenkant te zetten als je ruimtegebrek hebt. Aan de niet-snelspankant zet je de drager op de normale manier vast. Dat is wel niet helemaal symmetrisch, maar het scheelt een boel gepruts met boutjes die net te ver uitsteken etc..
|