![]()  | 
              Dit is een crank die na jaren trouwe dienst de geest aan het geven is. Vanuit de hoeken van de vierkante as is de crank in gaan scheuren, hier redelijk zichtbaar op 3 en 6 uur. Je kunt er nog even mee doorrijden, maar ik zou een nieuw crankstel bestellen en niet meer sprinten. | 
![]()  | 
              De bijbehorende rechtercrank is ook al druk bezig af te breken, ook hier ontstaat de vermoeiingsscheur op een plaats met hoge spanning en een scherpe rand. | 
![]()  | 
              200 engineering textbooks can't be
                      wrong! Dit is wat er gebeurd als je alle spannings
                      vergrotende factoren in een dynamisch belast
                      onderdeel integreert. Misschien dat de designer
                      dacht dat de crank heel zou blijven omdat die niet
                      wist waar die het eerst zou moeten scheuren! Niet
                      dus, klik hier voor de andere kant
                 Foto's met dank aan Bert L;am  | 
            
![]()  | 
              Scheurvorming in de rechtercrank. Je zou zeggen dat de krasjes van de afgevallen ketting een rol spelen, ware het niet dat de linker crank al veel eerder de geest gaf! Zie hier | 
![]()  | 
              He, is mijn pedaal
                      krom?  Niet dus, weer een gescheurde rechter
                      crank die net op tijd ontdekt werd. Oppervlak aan
                      binnen en buitenkant was keurig, dus het lijkt mij
                      weer een typische ontwerp + materiaalfout | 
            
![]()  | 
              Mogen we asjeblieft weer die pedaalassen
                      terug met uitwendige vlakken voor een gewone
                      pedaalsleutel? Dit is een as met een gat voor een
                      8mm inbussleutel in het draadeinde.  En dan
                      blijft er niet veel materiaal over. Het resultaat
                      is hier twee scheuren vanuit het inwendige zeskant
                      tot door de schroefdraad  Demontage viel ook
                      niet mee, want als je kracht zet met de
                      inbussleutel klem je de dikker wordende as vast in
                      de schroefdraad! Demontage van dit type pedaal aan
                      de kettingkant is toch al link, een paar
                      hechtingen heb je zo te pakken.
                 (e.a.is trouwens netjes onder garantie opgelost)  | 
            
![]()  | 
              Afgebroken trapas uit een spinningfiets.
                      Een spinningfiets rijdt niet in de regen, dus
                      heeft de lagering het oneindige leven. De as
                      echter niet, zeker niet ondat de as in combinatie
                      met een harde stalen crank werd gebruikt. Bij een
                      stalen crank is de overgang naar de as veel
                      harder. Het breukvlak ligt vermoedelijk net op de
                      plaats waar de crankbout ophield.Wat ook niet
                      helpt is dat een spinningfiets stijf op de vloer
                      staat, een gewone fiets kan bij rare belastingen
                      nog wegkantelen.
                 De scheur is duidelijk in de onderste helft begonnen. Door de beweging zijn de scheurvlakken gepolijst. Toen de as half door was gescheurd kon de resterende sectie het niet meer houden. Het verse breukvlak is korrelig. (foto met dank aan Marten Hoffman)  | 
            
![]()  | 
              Rechter bracket cup die dapper stand
                      probeerde te houden. Het ooit ronde gat diende als
                      lager, de rand is al half afgebroken. Sommige
                      fietsers zijn nu eenmaal meer fout tolerant dan
                      anderen, en dat kwam al goed uit toen de
                      'fiets'/BSO/Neusperrmull nog nieuw was ;)  | 
            
![]()  | 
              Dit is de tandwielkant van een XT achternaaf (nog van het goede type met stalen as). Zo te zien zijn de lagers goed gesmeerd: het vet komt door een scheur in het naafhuis naar buiten! Naaf is 5 jaar oud geworden, met ca 15.000 km woon-werkverkeer en vakanties. | 
![]()  | 
              Aluminium as
                    van een Dura-Ace naaf. Duidelijk is waarom de naaf
                    opeens veel speling had, de as is op de
                    schroefdraadkerf doorgebroken. Daar is aluminium nou
                    eenmaal gevoelig voor. Prijzig grapje trouwens, en
                    alle aluminium Shimano assen zijn allemaal net even
                    anders, dus dit wiel kon in de ton.  | 
            
![]()  | 
              Nog een
                    Shimano naaf die opeens speling had. De holle bout
                    waarmee je het freewheel tegen het naafhuis schroeft
                    heeft de draad uit het naafhuis getrokken. Met
                    bagage belaste vakantiefietsen met een laag verzet
                    is namelijk iets waar ze vaak niet tegen kunnen, Bij
                    het oude model met stalen as was dat nooit een
                    probleem, maar die was dan ook 30 gram lichter! Door
                    de dikkere aluminium as is er ook minder ruimte voor
                    het freewheel, dus dat is ook niet probleemloos in
                    de praktijk | 
            
![]()  | 
              Zo ziet het oog aan het eind van een snelspanas er uit, als er te hard aan is getrokken. Het ooit ronde gat is ovaal geworden, en de eerst rechte flanken zijn fors ingesnoerd. | 
![]()  | 
              Dit stuur bleef maar doordraaien in de stuurpen, ook toen je de boutjes echt niet meer verder kon aandraaien. Na demontage is te zien dat het stuur ter plekke van de inklemming ingesnoerd is. Vervangen dus, want hier wordt het stuur niet veiliger op. Een stuurpen zonder dat grote gat in de strop zou misschien wat vriendelijker voor de stuurbocht geweest zijn. | 
![]()  | 
              Bij een carbonstuur kan de schade na een klein valpartijtje al verstrekkend zijn. Bij een aluminium stuur heb ik nog nooit gezien dat ze op deze plek stuk kunnen gaan, laat staan dat je er de koers niet op uit kunt rijden. | 
![]()  | 
              Boem is ho! Dit is de onderbuis-balhoofdbuis verbinding in een lugloos gesoldeerd frame. De onderbuis heeft een hele onderkin gekregen (zie ook de craquelé in de lak), de voorvork stond ook een eind naar achteren. Met dit frame (en een nieuwe vork) kun je nog een heel eind rijden, maar het zal niet zo lekker meer sturen. Wel de plek natuurlijk vaak schoonpoetsen om te kunnen controleren op scheurvorming. | 
![]()  | 
              Ook dure Koga's kunnen stuk, en de
                      tweede eigenaar heeft geen garantie!
                      (@#$%^&)  Dit frame is gaan scheuren op
                      de scherpe spanningspiek die ontstaat rond de
                      onderste punt van de balhoofdlug. Aan de roest is
                      goed te zien dat de onderste helft van de buis al
                      langer doorgescheurd was. De bovenste helft heeft
                      dan niet voldoende stabiliteit en kan spontaan
                      doorscheuren. Zeker in een stalen frame wat niet
                      erg snel inscheurt, zijn dit soort schades aan de
                      roestsporen makkeljk te herkennen, ook als het
                      frame nog niet helemaal door is.
                 (foto met dank aan Niels Alsemgeest)  | 
            
![]()  | 
              Uitscheurende blindklinkmoer (bidonnok) in een aluminium frame. Nog niet zo dramatisch totdat de scheur van richting verandert en dan gaat het hard! | 
![]()  | 
              Dit frame is van aluminium en ook duur,
                      maar gelukkig wel met garantie*) en ook net niet
                      helemaal doorgescheurd. De scheur kwam van links
                      en zit keurig in de door de laswarmte be-invloede
                      zone. Het breukvlak vertoont duidelijk sporen van
                      slijtage en is ook donkerder van kleur dan de
                      geweldbreuk aan de rechterkant. Daar is de
                      geweldbreuk veel rafeliger, terwijl de gegroeide
                      scheur rustig gegroeid en niet plotseling van
                      richting veranderd is.  Aan de rechterkant zie je ook craquelee in de lak, ten teken dat de buis daar tijdens het breken blijvend vervormd is. (foto met dank aan Franke Nieuwenhuis)
                   *) binnen een week voor de vakantie een nieuw frame  | 
            
![]()  | 
              Net opnieuw poedergecoat, maar dat was dus zonde van de moeite: deze kant van de scheur is de geweldbreuk, aan de linkerkant maakt de scheur al een zeer belegen indruk. Maar het frame was ook niet nieuw meer, naar de kabelgeleiders te oordelen toch zo'n 25 jaar oud. | 
![]()  | 
              Busted tubes & stays, oftewel oxide
                      jacking. Aluminium oxide heeft een groter volume
                      dan niet geoxideerd aluminium, dus als een
                      vastzittende zadelpen zijn gang kan gaan, kan die
                      de de hele zadelbuis uit elkaar drukken. Als je
                      mazzel hebt is er alleen een deuk, maar hier bleef
                      het daar niet bij | 
            
![]()  | 
              Afscheurend dragernokje. Dit is volgens mij ook geen aangesmede nok integraal met de pad, maar een naderhand opgepuntlast exemplaar. | 
![]()  | 
              Gebroken pad, zonder een direkt voor de
                      hand liggende reden om daar stuk te gaan.
                      Misschien niet zulk goed staal gebruikt? | 
            
![]()  | 
              Dat achterpadden scheuren is niet zo bijzonder, maar beide voorpadden in een damesfietsje met alleen een terugtraprem is wel apart! Die gaten dienen trouwens om asringetjes met weerhaken in te steken om te voorkomen dat je het voorwiel zou verliezen. Lijkt me niet zo goed gelukt ;) | 
![]()  | 
              Geen fiets, wel Reynolds 531! Dit is een subframehelft van een Jaguar E-type. De scheuren beginnen rond de opgesoldeerde schetsplaat waar een onderdeel van de voorwielophanging aan vast zit. De platen zijn ook aanzienlijk dikker dan de buis die zo rond de 1 mm wanddikte heeft. | 
![]()  | 
              Staande carbon achtervork na een kleine valpartij. De druppels die je ziet is water dat weer door de scheur naar buiten lekt. Dat werd dus een nieuw frame! | 
![]()  | 
              Doorrammen als de ketting klem zit tussen de achtervork en het binnenblad is schadelijk voor de gezondheid van het -aluminium- frame: hier een vermoeiingsscheur die niet toevallig over een diepe deuk loopt. Ik zou er geen wedstrijd meer op rijden. | 
![]()  | 
              Een dunne (Tange Prestige) stalen achtervork in een MTB kan hier ook absoluut niet tegen. Had de spuiter ook wel mogen zien voordat die er plamuur over smeerde! | 
![]()  | 
              Nog een scheur in een achtervork. Deze
                      zit in de dikke las waarmee het mannetje tegen de
                      achtervork is gebakken (inzet) | 
            
![]()  | 
              Alweer een garantiegevalletje, hier in
                      de bovenbuis van een aluminium MTB. De zadelbuis
                      is inwendig intact, waardoor de eerste verdenking
                      naar de las uitgaat. Met een veel te korte
                      zadelpen (*) (of een korte adapterbus) wil het in
                      deze buurt ook nog wel eens stuk gaan, maar
                      dergelijke scheuren beginnen toch vaker van
                      achteren of vanuit de zijkanten.
                 (foto met dank aan Bert Lam) (*)De zadelpen of adapter moet minimaal 2 cm onder de bovenbuis in het frame steken 
  | 
            
![]()  | 
              Nog een zitbuis.  Nu is de overgang
                      van de dikke klont naar de dunne flexible buis en
                      de eindzone van de las het kritiek punt. Gelukkig
                      ook weer garantie: de scheur is dichtgelast, en de
                      klem vervangen door een niet aangelaste variant.
                 (foto met dank aan Chris Leurs)  | 
            
![]()  | 
              Het is erg verleidelijk als je een tandemframe maakt om de voorste zitbuis na assemblage in te zagen. Met een groot zaagblad lukt dat alleen als je twee sleuven maakt, maar de buis is dan wel al zijn torsiestijfheid kwijt. Die die juist nodig heeft omdat de stoker lekker aan een stuur kan sjorren. Dat gaat dus niet 10 jaar goed. Een helft is er al helemaal afgevallen, de andere is ook al flink ingescheurd, dwars door de versterkingsringetjes heen | 
![]()  | 
              Een lelijke surprise. Zeker bij alu
                      frames is er de neiging om de frames niet al te
                      zuiver te prepareren, want zo'n cup pers je er
                      toch wel in. Hoeft natuurlijk niet goed te gaan,
                      want in radiale richting is zo'n buis niet erg
                      sterk. Scheur afboren, ring er omlijmen en je kunt
                      nog wel een tijdje fietsen. (update: 3 jaar om
                      precies te zijn, nu is de onderkant ook door) (foto met dank aan Henk Oosterhuis).  | 
            
![]()  | 
              Nog een niet erg Italiaanse Italiaan met
                      een enkeltje naar de fietshemel. De semi
                      integrated cup drukt de zitting uit elkaar. De zin
                      en schoonheid van dit design ontgaat me trouwens
                      volledig. In principe lijkt het trouwens mogelijk
                      de flauwekul er af te frezen en er een klassiek
                      balhoofdstel in te persen. Heb je voorlopig weer
                      rust  | 
            
![]()  | 
               Een volledig
                      afgebroken ondercup (de passing zat nog klem in
                      het frame) , en dan helpt een afstelpoging ook
                      niet meer om de speling er uit te krijgen!. 7 jaar
                      enthousiast mtb-en was kennelijk iets te veel | 
            
![]()  | 
              Vrij vervelend als dit onderdeel (een losse zadelpenklem) onderweg breekt, maar vervangen door een exemplaar met iets meer vlees op de goede plek is gelukkig simpel | 
![]()  | 
              Mijn zadel
                    schuift aldoor naar achteren! Ja, nu nog wel, totdat
                    de brug helemaal doorscheurt of de zadelpenbout nog
                    een keer extra goed vastgezet wordt! | 
            
![]()  | 
              Carbon binnenbalhoofdbuis met scheur. Vermoedelijk ontstaan doordat de plug de buiswand niet ondersteund. Maar een opengewerkte buisklemming hielp ook niet. Gebruik bij een carbon binnenbalhoofdbuis altijd een vulplug die de hele wand steunt, laat 5 mm buis boven de stuurpen uitsteken (met vulring), en gebruik een stuurpen zonder wulpse gaten | 
![]()  | 
              Dit is de voorvork van een 5 vakanties
                      oude Giant Expedition. De stijve doosvormige
                      schouders van de vorkkroon zijn tegen een relatief
                      flexibele -want dunwandig, grote diameter-
                      binnenbalhoofdbuis gelast. De inbranding op het
                      buiseind (^) waar de las de hoek omgaat
                      vormt geheel conform de theorie de Sollbruchstelle. 
                 Ik zou hier niet graag meer op rijden, zeker bij hard remmen is de kans aanwezig dat de vork knikt.  | 
            
![]()  | 
              Bij het vastlassen van het zadelframe is de lasser door de rand heen gebrand. De zo ontstane kerf gedraagd zich naar verwachting. | 
![]()  | 
              Dubbelgebuste velg die na 3000 km de geest gegeven heeft. De dubbele bus is door de binnenkant van de velg getrokken nadat de buitenkant (nu zichtbaar door het gat) is gaan scheuren. Wiel was trouwens nog recht genoeg om op te rijden. | 
![]()  | 
              Nog een gescheurde velg, maar in dit geval niet verwonderlijk. Dit wiel was gebouwd met niet-butted #13 (2.33mm) en dus niet verende spaken (aka telefoonpalen) en meer als 150 kilo spaakspanning. Sommige fietsenmakers zitten ook nergens mee! | 
![]()  | 
              En nog een slachtoffer... | 
            
![]()  | 
              Nog
                    een velg om je geel aan te ergeren. Van buiten zie
                    je er niks aan, maar als je de band oppompte liep de
                    velg bij het ventiel tegen de remblokken.  | 
            
![]()  | 
              Dit is een spaaknippel uit een Mavic Ksyrium SSC SL velg. Bij dit type wiel wordt de spaaknippel in de velg geschroefd. De aluminium spaak kan dus niet bewegen als de velg vervormd, anders dan bij een normale nippel in een gat. Hoeveel de velg met een zwaardere sprinter kan vervormen blijkt hier: de aluminium nippel is naar opzij opengescheurd en de spaak is afgebroken. | 
![]()  | 
              Phil
Wood
                    maakt in het algemeen prima spullen, maar deze
                    schijfrem voor tandems is een beeldschoon gemaakt
                    stuk junk! Probleem is de remvoering, die met een
                    simpele vertanding verondersteld wordt in verbinding
                    met de aluminium naafadapter te blijven. Deze
                    constructie is echter veel te zwak en kan onverwacht
                    de geest geven, waardoor je opeens zonder remmen staat
                    je weg vervolgt. Hoewel, onverwacht?  Klik hier (Veel dank aan Harvey Sachs voor de donatie van de rem)  | 
            
![]()  | 
              Een
                    Rohloff onderdeel met caries!. Viel nog prima op te
                    fietsen trouwens, de klant dacht dat hij nog maar
                    één tand kwijt was ;) Volgens Rohloff een probleem
                    dat is te herleiden naar een kleine serie met een
                    verkeerde warmtebehandeling en gelukkig zeldzaam.
                    Dat de nieuwe 6.5mm ipv 7.5mm grote gaten heeft zal
                    ook wel helpen! | 
            
![]()  | 
              Het eerste type adapter voor Magura
                      remmen had een conische verbinding om de oren
                      onder een willekeurige hoek klem vast te kunnen
                      zetten. Maar de adapters (net als alle andere
                      onderdelen van Magura) zijn van gegoten aluminium,
                      dus de reserves voor overbelasting zijn klein. De
                      onderste is kennelijk even lekker hard
                      aangedraaid. (Latere modellen hadden geen conus
                      maar een vlakke karteling en kunnen dus niet op
                      deze wijze stuk) | 
            
![]()  | 
              Het duurste onderdeel aan de fiets, hier het binnenwerk van een linker Dura-Ace shifter. Vol -gesinterde?- onderdeeltjes die in veel stukken uit elkaar kunnen barsten. Uiteraard niet los te krijgen, dus niet te repareren. In voorkomende gevallen altijd de shifter in elkaar laten zitten en eerst proberen of er onder garantie wat te regelen valt. |