Begin
met het verzamelen van het gereedschap. De bankschroef
en hamer is niet afgebeeld, die komen straks in beeld.
De schroevendraaier ga je vooral misbruiken als
hefboom, dus dat is niet mijn nieuwste en duurste. Heb je remblokjes op steeltjes dan kun je het steeltje in de bankschroef klemmen, bij blokken met moertjes heb je iets geschikts nodig met een gat er in, in dit geval was het eerste wat me voor de loop kwam een grote moer (m10) |
|
Blokjes
vastgemaakt aan de moer, en de moer kan ik stevig
vastklemmen zonder het boutje te beschadigen, en zonder
dat het blokje makkelijk kan draaien (mocht je denken
waarom gebruik je geen aluminium spanbekken) |
|
Als
het houdertje aan twee kanten dicht is buig je met
de schroevendraaier een lip een beetje open (maar zo
min mogelijk) |
|
Wrik met de
schroevendraaier het blokje uit de houder. Theoretisch
kun je schuiven, maar met 30 jaar oxide in de weg is dit
wel zo practisch. Poets het houdertje weer schoon |
|
Schuif het
nieuwe blokje weer terug, Als je dat nat maakt (water,
water met wasmiddel, spiritus) glijdt het rubber een
stuk beter. Lukt het niet met de vingers, dan kun je ook de pomptang gebruiken, of de bankschroef terwijl je met de pomptang voorkomt dat het blokje uit de sleuf schuift |
|
Of geef een corrigerende tik.. |
|
Als laatste duw je met de bankschroef het
verbogen lipje weer recht. Al je het lipje niet meer
vertrouwt monteer je het blokje zo dat die lip naar
achteren wijst, zodat de remkracht op het
tegenovergestelde lipje staat. Heb je blokjes met schuitjes die aan een kant open zijn, dan wijst de opening uiteraard naar achteren |