Kettingspanning
Een apart hoofstuk
want er valt wel wat over te vertellen. Een derailleur is
voorzien van zijn eigen kettingspanner, dus kun je dan het
wiel in een frame plaatsen met vertikale (niet verstelbare)
padden. De ketting kan dan slijten en langer worden zonder
dat je er erg in hebt. Gebruik je geen derailleur maar een
Rohloffnaaf, dan moet je ook een manier vinden om de ketting
te spannen, en die zijn:
- ketting spannen
door een losse veerbelaste kettingspanner
(nepderailleur). Nog een ding dat stuk kan, iets meer
wrijving maar je hoeft niet om de 1000 km je ketting bij
te spannen. Zonder geleidingen rond het voorblad kan de
ketting er onder omstandigheden voor aflopen.. Dit is
vooral de optie als je een bestaand frame van een R-naaf
voorziet.
- ketting spannen
door de naaf in horizontale padsleuven naar achteren te
trekken. Rohloff beveelt hier de versie met moertjes ipv
de uitvalas aan, en je hebt dus een frame nodig met
horizontale (stadsfiets) achtige padden. Op vakantie
moet je een moersleutel meenemen. Vooral geschikt
als budgetoplossing of voor beperking van het
diefstalrisico
- ketting spannen
door het voortandwiel te verplaatsen. Dit kun je doen
met een excentrische bracketas, een constructie die uit
de tandems afkomstig is. Je hebt daar dus een speciaal
frame voor nodig, want het brackethuis voor een excenter
is extra groot (als je kunt leven met externe lagers
zijn er ook mini excenters die met een standaard frame
werken) . Je spant de ketting door de trapas iets te
verzetten. In theorie zou je de zit dan weer moeten
aanpassen, maar de veranderingen zijn zo klein dat de
meesten er geen erg in hebben. Het wiel blijft op
dezelfde plaats, wat handig is met (schijf)remmen,
spatborden etc
- ketting spannen
door de padden in hun geheel te verschuiven. Je kun dan
wel het wiel uit de fiets halen zonder weer de ketting
te moeten spannen, je kunt een gewone snelspanner
gebruiken, en je kunt ook de schuivende padden verruilen
voor een type met een derailleuroog. Schuivende padden
maken het frame achter breed, dus is het niet handig met
korte achtervorken en grote voeten.

Bracket excenter,
door de aluminium
bus te draaien verplaatst het hart van de trapas