Een LED lamp geeft al veel licht bij weinig vermogen, daarom doet deze versie het dan ook prima in een groot wiel Een klein wiel maakt meer omwentelingen dan een groot wiel. Speciaal voor lig- vouw en andere fietsen met kleine wielen maakt SON daarom versies van de dynamo met een aangepast binnenwerk. |
|
|||||||||||||||||||
SONdelux Dit is de nog weer lichtere uitvoering van het standaard model. Opbouw is als de Son XS, voor onderhoud aan het binnenwerk moet je het wiel eerst uitspaken. Er is alleen een 20" uitvoering, maar als je hem met zuinige LED verlichting toepast kun je hem ook prima (in Duitsland officieel goedgekeurd) in een groot wiel gebruiken. 385 gram zonder snelspanner, niet voor tandems en andere zware toepassingen Er is ook een zwarte en een Rohloff rode (32H) variant.
|
|||||||||||||||||||
SONdelux
wide body Wie het breed heeft... De widebody uitvoering heeft de flenzen verder uit elkaar staan (70mm) dan de standaard uitvoering en is ook nog breder dan de Son28. Technisch is alles hetzelfde, maar het gewicht is 60 gram hoger. Een diskversie is uiteraard niet mogelijk. Gepolijste uitvoeringen in 28, 32 of 36 gaats, zwart alleen 32. |
|||||||||||||||||||
SONdelux disk De SONdelux is ook met een centerlock aansluiting voor schijfremmen leverbaar. 6-gaats schijven kun je gebruiken dmv een apart te leveren adapter. Verschil met de standaard uitvoering is een iets hoger gewicht (395 gram) Radiaal spaken is uiteraard niet mogelijk als je een schijf monteert, en de uitvoering is tegenwoordig alleen 32 gaats. Zwart of zilver of Rohloff rood |
|||||||||||||||||||
SONdelux
12 disk De SONdelux disk is ook in een 12mm steekasversie leverbaar. En dan ook in versie met 24 of 28 spaakgaten. Wil je voorbereid zijn op de toekomst of heb je meer fietsen dan is er ook een adapter om deze versie in een 100x 9 voorvork te monteren |
|||||||||||||||||||
|
XS klassik Al weer even op de markt is de SON XS met 72 mm inbouwbreedte. Deze extra smalle naaf past in Moulton NS, Brompton en Dahon vouw/deelfietsen. Kleiner is ook lichter, de XS weegt 389 gram (zonder spanner), duidelijk minder dan de SON klassik. Voor een vouwfiets telt naast het gewicht ook dat een naafdynamo bij het vouwen niet uitsteekt en de verlichting daarom zeer betrouwbaar is. Om de naaf te verkleinen is het huis niet meer aan de zijkant open te schroeven. Voor (hypothetisch) onderhoud moet de naaf eerst uitgespaakt. De as is van aluminium. De
specs:
|
||||||||||||||||||
XS
radial Hetzelfde binnenwerk, maar een nieuwe modulaire opbouw voor radiaal inspaken. Het huis is in alle Schmidt*) anodiseer kleuren leverbaar, de flenzen in zilver of zwart. Maar een gewoon zilveren of zwarte naaf kan uiteraard ook, en is iets voordeliger. Leverbaar als losse naaf, maar ook als compleet wiel met Brompton velg en platte Sapim CX spaken. Aanbevolen wordt de naaf niet los aan te schaffen maar als compleet wiel. Bij Schmidt zetten ze een wieltje zo in elkaar, maar zonder hulpmiddelen is het nogal een uitdaging om het wiel zover in elkaar te vlechten dat de hamerkopspaken er niet weer uitvallen Er zijn trouwens ook uitvoeringen voor Tern vouwfietsen. 350 gram 20 of 28 sleufs *) zilver, zwart, rood, oranje, groen, goud, rose en blauw |
|||||||||||||||||||
XS
semi radial Semi radiaal spaakpatroon. Zilver, maar ook leverbaar in het totaal zwart met zwarte spaken. Als losse naaf, of compleet wiel. Versies voor Brompton of Tern 20 of 28 sleufs |
|||||||||||||||||||
XS-Mono Er is nu ook een versie van de XS voor velomobielen met eenzijdig opgehangen voorwielen. Gezien de veelheid van wielophangingssystemen is het niet gezegd dat de XS-M ook op uw fiets past. Achteraf inbouw zal doorgaans een moeilijke zaak zijn. De verschillen met de standaard xs:
|
|||||||||||||||||||
Son Klassik Dit is de klassieke versie en niet meer in productie.Misschien dat ik er nog een heb liggen voor de die-hards, maar de meeste versies zijn op. Gebruikt kom je ze uiteraard nog vol op tegen. Introductiedatum was 2000, dus er fietsen er nog heel wat rond. In 2009 kwamen de eerste opvolgers, de 'bolletjes'
|