Son naafdynamo
son klauwenpool De SON naafdynamo is van het type klauwenpooldynamo, zoals die in practisch alle gewone dynamo's ook toepassing vindt. Hij is echter zo gedimensioneerd dat bij veel lagere toerentallen reeds voldoende vermogen wordt opgewekt. Daarbij is niet echt gestreefd naar een compacte vorm (tussen de vorkeinden is plek zat) maar er is wel goed op het gewicht gelet.

Dit zijn de dynamoklauwen, die uit meerdere delen zijn opgebouwd om verliezen door wervelstromen te beperken
son as
De holle as van de son28  is gemaakt uit een hoogwaardige RVS kwaliteit. De hier afgebeelde as van de Sondelux is van aluminium (7075T6). Je ziet links de sleuf waarmee de aansluitdraden onder het lager doorgevoerd worden. Het aansluitpijpje is voor het drukvereffenings systeem. Niet afgebeeld: de RVS aseinden

Standaard wordt de SON met een cro-mo 5mm inbus as geleverd, maar je kan ook een gewone uitvalas gebruiken.

 
son aws Het drukvereffeningssyteem.
Probleem bij naven met veel luchtinhoud is dat er onderdruk ontstaat als de naaf naar buiten de kou in gaat. De naaf zuigt dan lucht aan en op die manier kan er bv pekelwater de lagers in worden getrokken. Het drukvereffeningssysteem voorkomt dit vacuum zuigen door een extra ontluchtingsopening naar de as te creeren. Door de lengte van de buis zullen ook kleine druppeltjes niet gauw het naafhuis binnentreden. Om het systeem functioneel te houden moet je niet de snelspanner dik in het vet zetten en zo het aansluitpijpje dichtplamuren. De snelspanas in de was zetten is wel aan te bevelen

son speol
Vermogen
Net als bij andere goede dynamo's is de door de Son geleverde vermogen- en spanningscurve geheel conform de richtlijnen voor de Duitse typegoedkeuring. De mechanische verliezen zijn echter om een factor twee kleiner. Het inschakelen van de verlichting is daarmee practisch onmerkbaar geworden.

Dit is de spoel, ook hier zie je dat de spoelkern niet uit een massieve buis maar uit een opgewikkelde strook transformatorblik is gemaakt, ook weer om het rendement zo hoog mogelijk te houden
son stator
Onder belasting levert de dynamo een spanningsverloop, dat in combinatie met de juiste lampjes vanaf een bepaalde snelheid een grenswaarde (bv 7.0 volt) niet overstijgt. Een electronische regeling, bijvoorbeeld met vermogen opsouperende Zehnerdioden is dus niet nodig.

Draai je met de hand aan de as van de dynamo, dan zal de as voor het gevoel niet mooi rondlopen. Door de elkaar aantrekkende en afstotende magneten en poollichamen zoekt de as zoekt voortdurend een 'dal' op. Onbelast zijn de hierdoor optredende energieverliezen minimaal, dankzij de hoogwaardige magneten en het speciale blikpakket. Eerst op het moment dat de stroomkring gesloten wordt, en de dynamospoel als elektromagneet gaat werken wordt mechanische energie omgezet.

Dit is de complete stator van de Sondelux. De klauwen zijn centrifugaal verlijmd voor extra stabiliteit en de draden zijn reeds aangesloten aan de contactlippen
son magneet
De naaf is gelagerd op twee afgedichte diepgroefkogellagers. Een lager is zo gemonteerd dat axiale verschuiving mogelijk is, zodat de lagers niet kunnen verklemmen. Dit is in de werktuigbouw een gangbare oplossing, maar in de fietstechniek bijzonder! Ook bijzonder voor fietsnaven met machinelagers is de extra stijve as en de extra afdichting voor het lager. 

De krans magneten draaien met het naafhuis mee rond de stator. Bij de Sondelux en Son28neu worden de twee huishelften met een perspassing verbonden, de schijfremuitvoeringen hebben bovendien een vertanding om verdraaien uit te sluiten.

Bij het vorige model Son28 Klassik is het het naafhuis met flenzen uit een stuk vervaardigd, het losse zijdeksel is voorzien van schroefdraad.

son doorsnede
Electrische installatie 
Omdat de dynamo altijd meedraait, kan de verlichting door het sluiten van de stroomkring ingeschakeld worden. Bij de voor naafdynamo's gebruikelijke koplampen is de schakelaar in de koplamp geintegreerd. Dit is een betrouwbare oplossing die bovendien makkelijk te monteren is. De door SON ontwikkelde koplampen zijn bovendien voorzien van een vast aangebrachte coaxkabel, waarbij de spanningvoerende draad door de massaomhulling beschermd wordt. Twee 'echte' 4.8mm stekers completeren de aansluiting op de dynamo.
Als achterlicht is een zuinig en onverslijtbaar LED achterlicht aan te bevelen,  Het achterlicht wordt met ministekkers (2.8mm) op de koplamp aangesloten.
Wil je helemaal automatich dan zijn er ook automatisch ontstekende koplampen verkrijgbaar met een licht-donker sensor. Bij mist moet je dan echter nog steeds zelfs zo verstandig zijn het licht in te schakelen.

Dit is de doorsnedetekening van de huidige Son28 Neu, De opbouw is grotendeels gelijk aan de Son Klassik en de Sondelux
sturmey dynohub
Schmidt original?
Direct aangedreven naafdynamo's bestaan al heel lang (bv Sturmey Archer) Maar pas in 1992 lukte het Wilfried Schmidt een naafdynamo te ontwerpen die en 3 Watt kon leveren, en niet veel meer woog dan een voornaaf plus dynamo. Sinds 1995 is Wilfried Schmidt zelf begonnen met produceren. Alleen zo kon aan zijn kwaliteitseisen worden voldaan. Inmiddels zijn er ook diverse concurenten op de markt, die zonder uitzondering goedkoper zijn, maar ook veel minder presteren. En Schmidt blijft werken aan verbeteringen, de nieuwste versie is kleiner en lichter, en de onbelaste verliezen konden zelfs weer gehalveerd worden.

Dit is een Sturmey Archer dynamonaaf, hij weegt 1114 gram en komt niet in de buurt van de 3W. Hij geeft alleen licht met een 1.5 W lampje oid, of een zuinige moderne LED ! (Een Sondelux weegt 4 ons en geeft veel meer licht). Raadpleeg voor demontage de instructies van Sturmey Archer om hem heel te houden!