Spatborden monteren
(c) 2015 Marten
Gerritsen
Spatborden monteren kan heel veel werk zijn. Zeker als je erg weinig
ruimte hebt en hoge eisen stelt is een dag zo om! Deze fiets is een
worst case scenario met 30mm banden en 57mm zijtrekremmen. Met
cantilevers vervalt een boel plaatwerken!
Ik begin hier met het achterspatbord, dat is het simpelst! Het
eerste probleem is dat het spatbord te breed is om tussen de
achtervorken te passen. Bij een kunststof spatbord slijp je dat op
maat met Dremel, bandschuurmachine oid. Dat kun je ook met een
metalen spatbord doen, maar daar wordt het scherp en slap van, ik
kies er dus voor om het op maat te kloppen.
Dat op maat kloppen gaat stukken beter als het spatbord steun op een
mal heeft, een uurtje met schaaf, frees en decoupeerzaag kan uit!
De volgende stap is het aftekenen van de volgende bevestiging bij de
rem, hier met een L-beugeltje. Met een stuk afplakband, een
viltstift of duwen (je ziet de afdrukking in de tape) bepaal je de
plek van het volgende gat
Niet te zien onder deze hoek, maar het spatbord ligt klem op de
houten mal, en wiebelt dus niet: ideaal! De afdrukking van het
beugeltje in de tape is ook nog zichtbaar
Spatborden monteer je met flinke ringen: hoe beter ze de druk
verdelen, des te langer gaat het spatbord mee. Met hamer en
bankschroef klop je ze in de ronding van het spatbord
Traditioneel monteer je de stropbouten met de steunringen aan de
buitenkant, maar dat vindt ik lelijk. Ik boor de gaten dus groter op
de buitenmaat van de stropbout, en de hardware verhuist naar de
binnenkant van het spatbord. De stang ligt dus nu aan op het
spatbord.
De stropbout is te lang, hier zaag ik hem op lengte. Wat klem zit in
de bankschoef is afval, dus de schroefdraad die ik nog nodig heb
blijft netjes. Stropbout is trouwens van messing
Moertje en busje aan de binnenkant, geen uitstekende draad
Hier geen coole inbusbout of Godstamebij Torx. Een gewone inbusbout
heeft een hogere kop, bij een lage inbusbout draait het te kleine
zeskant al dol als je boe roept, en over Torx zullen we het maar
niet hebben. Een retrotech zeskantboutje is hier ideaal!
De stangetjes teken je af op lengte met een viltstift. Ook hier
klem je op het afval. Het afgezaagde einde vijl je nog even
vlak en braamvrij. Bij kunststof spatborden horen doorgaans stangen
die ter hoogte van het spatbord op maat worden ingekort. Bij sommige
sets zijn de stangen voor zo lang dat ze in ruwe staat een kras op
de onderbuis kunnen maken, haal er dan direkt wat af zolang de lak
nog op de fiets zit!
Een subtiel knikje in het einde van de stang buigen zodat de stang
mooi aanligt
Stang netjes op lengte, nog een paar mm om mee te spelen, en niet
zoveel extra lengte dat de snelspanner geen plek heeft
Nu het voorspatbord, dat gaat ook niet passen zonder wat extra
overreding. Deze hap uit de dolly hebben we nodig om ruimte te maken
voor de voorrem.
Behalve een deuk voor de rem ook nog wat subtiele rondingen voor de
vorksscheden. Het centrale gat is voor de Daruma
De Daruma in actie, het is een stropbout die om de as van de ren is
geschoven. De bout is rijkelijk lang, maar wacht tot inkorten totdat
je weet hoeveel er af kan. Zolang je nog voortdurend het spatbord
aan het vast en losschroeven bent om te passen is wat extra lengte
erg handig.
Met de juiste deuken kan het spatbord genoeg afstand houden tot de
band, en kan de rem ook nog de velg bereiken zonder klem te lopen
tegen het spatbord. Een extra ringetje tussen blokje en remhoef is
soms erg handig om nog een kostbare millimeter te vinden die je te
kort komt