De
doortrapper
of hoe
je met techniek uit 1880 ook gelukkig wordt
|
Fixie
Mijn
simpelste fiets, onder het motto 'Less is more'. Bovendien is less more
fun. Deze doortrapper heeft geen versnellingen, waardoor het fietsen heerlijk
ongecompliceerd wordt. De voorrem (een achterrem is overbodig) hoef
je meestal ook niet te gebruiken. Kortom een ideale manier om de stress
van alle dag eruit te fietsen, ook al omdat er geen enkel klapperend onderdeel
aan hangt.
De
veel mooier rondlopende aandrijving (44-16) zou ook wonderen moeten doen
voor je traptechniek. Nadelen zijn er ook, want in bochten moet je natuurlijk
oppassen omdat het pedaal altijd wel een keertje laag langskomt en je ook
niet zo mooi in balans kan blijven met alsmaar doormalende benen. Ophouden
met trappen kan ook een lelijke verrassing opleveren. Bij heuvels is er
ook maar een optie en dat is gas geven, want terugschakelen is er niet
bij Opschakelen zit er ook niet op, dus met rugwind kun je lekker tollen.. |
|
Zie
voor meer tips over het maken van een doortrapper onze FAQ |
Een probleem
waar je tegen aanloopt als je een doortrapper wil maken is het vinden van
een geschikt achterwiel. (Fixed gear spullen zijn natuurlijk te koop
maar als je nog een stapel oude wielen hebt....
Een
methode is om een Shimano cassettenaaf om te bouwen. Dat kan met een duur
CNC gefreesd onderdeel bv van Surly) maar je kunt ook een cassettefreewheel
saboteren. Dat gaat als volgt:
-
Begin
met het verwijderen van de achteras, en alle kogels en de linker afdichting.
Na enig poetswerk heb je nu zicht op de lagercup in het freewheel
-
Tik met
een drevel de lagercup los (linkse draad, de uitsparing in de rand van
de lagercup is zichtbaar in de illustratie)
-
Schroef
met een 10 mm inbussleutel de freewheelbody van de naaf, deze bout heeft
weer gewone -rechtse- draad
-
Demonteer
de freewheelbody (er vallen veel kogeltjes uit, maar die hebben we niet
meer nodig) en maak alles vetvrij
-
Zet het
geheel weer in elkaar met op maat gedraaide ringen of strategisch rondgebogen
3 mm dik rond ijzerdraad om de kogels te simuleren, en tik de cup vast
-
TIG-las
de achterkant van de body tot een geheel
-
Zet de
naaf weer in elkaar, Tik de cup nu echt vast en monteer alle kogels ed.
-
Het kransje
(BVK uit de mx66 serie (BMX) want die hebben volle tanden) zet je op de
gewenste plaats met heel veel tussenringen afkomstig uit versleten cassettes.
Je kunt
ook een oud schroefkrans-achterwiel voorzien van een dik tandwiel met schroefdraad.
Dat kan een baankransje zijn of een tandwiel van een oud type remnaaf.
Shimano UG sluit-tandwielen zijn dun zodat je een raceketting kunt gebruiken,
maar de afwijkende schroefdraad past niet echt op de BSC draad van de naaf.
Ik garandeer niet dat dat blijvend goed gaat. Zo'n naaf heeft trouwens
geen borgmoer om het tandwiel tegen losdraaien te borgen, dus moet je het
tandwiel goed vasttrappen, loctite gebruiken en een rechtsdraaiende bracket
borgmoer kan ook geen kwaad.
Wel
moet zoals hieronder blijkt zo'n wiel vreselijk verkeerd om paraplu
gespaakt worden om nog enigzins kettinglijn te krijgen (bij echte baannaven
zoals rechts staan de flenzen veel verder uit elkaar).
.
|
|
Links
is een wegnaaf met de flenzen dicht bij elkaar. Voor een juiste kettinglijn
moet de velg dus links over het midden van de naaf gespaakt worden
Rechts
een echte baannaaf, nu is het wiel wel netjes symmetrisch. |