![]() |
Voor
een alumnium
crankstel voldoet een klassieke verbinding met een spie
niet, het aluminium
is hiervoor te zacht.
De geaccepteerde verbinding is sinds jaar en dag het taps toelopende vierkant (een heel enkele keer kom je een zeskant of een andere wulpse vorm tegen) De vierkanten zijn er in twee soorten: ISO (europees) en JIS (Japan). ISO heeft een dunner uiteinde (12.6 vs 12.73 mm*)) :
*) Opgave KSS, FAG geeft beide maten 0.1mm kleiner aan |
![]() |
Shimano heeft
twee verschillende
Octalink trapassen met een vertanding. Links is de
eerste uitvoering voor
XTR, Dura Ace, Ultegra en 105, de rechter variant past
oa op XT, LX, Deore
en Tiagra/Sora *). De twee splines zijn niet
uitwisselbaar.
*) De vet gedrukte typen zijn nog in Octalink verkrijgbaar, de niet vet gedrukte typen zijn inmiddels opgevolgd door uitvoeringen met een trapas die een geheel vormt met de crank |
![]() |
Een nog veel
grotere spline
die ook met minder gereedschapskosten te vervaardigen is
is ISIS *). In
tegenstelling tot Octalink is dit een open standaard,
waarvoor geen licentiekosten
betaald hoeven te worden.
*) spellingscheckers opgepast! |
![]() |
De nieuwste
graal om achter
aan te hollen zijn de crankstellen met integrale as en
lagers die buiten
het frame hangen. Niet meer beperkt door de diameter van
de bracketbus
kunnen de lagers en de as in diameter groeien. De
breedte is wel een probleem,
waardoor de cranks bij de enkels breder uitvallen. Ook
is er natuurlijk
nauwelijks ruimte voor een fatsoenlijke afdichting, maar
bij balhoofdstellen
hebben we ook al gezien dat de klanten daar kennelijk
niet mee zitten ;)
De lagers zitten in twee losse cups, dus om er voor te zorgen dat die netjes ten opzichte van elkaar worden uitgelijnd moet je voor montage de bracketbus vlakfrezen. |
![]() |
Na montage van de cups steek je het crankstel met ingevette as door de lagers en monteer je de linker crank. Bij dit crankstel doe je dat door de centrale bout aan te halen. Er zijn ook varianten waarbij de centrale bout alleen dient om de lagering voor te spannen, en waarbij de crank vastgezet wordt door een klemming op de as met twee bouten |