Er bestaat tweezijdig plakband, maar dat is voor noodgevallen. Echt
vast zit de tube met tubekit, en sinds Clement bruin er niet meer is
moet je het doen met kit van oa Vittoria of Conti. Het is allemaal
contactlijm, maar asjeblieft niet gaan knoeien met Bisonkit ed.
De velg moet schoon zijn, of de oude kitlaag moet dun zijn en nog goed
hechten. Dit vind ik al een dikke laag, voor mijn eigen fiets ik zou
hem met een roterende staalborstel te lijf gaan. Hoe dikker de
lijmlaag, des te groter de rolweerstand. Bij een nieuwe velg schuur je
het velgbed lichtjes op met schuurlinnen en ontvet je het lijmvlak. Bij
carbonvelgen lees je ook nog de gebruiksaanwijzing van de fabrikant ;)
Pomp de band iets op zodat hij model krijgt en probeer of je hem op de
velg kunt krijgen. Is de band heel strak en heb je haast dan kun je
proberen de band op te rekken, maar de band een paar dagen opgepompt op
een oude velg laten zitten werkt ook prima. Heb je geen oude tubevelg,
een draadvelg wil ook.
Zet de velg in een wielrichter en kwast het velgbed egaal in. Je wil
een dunne en egale laag hebben, je bent niet aan het stukadoren. Poets
vegen op de remvlakken direct weg als de lijm nog nat is
Pomp de tube op zodat hij model krijgt, als de tube iets rolt is het
helemaal mooi: dan kun je hem gewoon op tafel laten liggen en toch
overal goed bij. Kwast de basetape ook egaal in in met tubekit.
Laat nu de tube en velg drogen, minimaal 6 uur, maar langer is ook geen
probleem. De tube mag niet meer plakkerig aanvoelen.
Montage: kwast het velgbed weer opnieuw in met lijm. De tube blijft
droog, anders kun je hem niet aanpakken. De lijm is nodig om de lijm op
tube en velg weer op te lossen zodat de tube kan schuiven en de
kitlagen in elkaar kunnen versmelten. Steek het ventiel door het
ventielgat en trek de bovenste helft stijf om de velg. Flink hangen,
anders kom je ruimte te kort om het laatste stukje tube over de velg te
wringen. Let er op dat het ventiel recht blijft.
Bij het laatste stukje wringen helpt het om tegen de werkbank te leunen
Centreer de basetape op de velg, pomp de tube een paar bar op en zet
het wiel in de wielrichter. Controleer de tube op rondlopen en regel de
boel bij. Ben je tevreden dan pomp je de tube hard op en poets je de
eventuele vlekken van de velg. 24 uur laten drogen