Fixie
bouwen (2)
(c)
m.s.gerritsen 2008
Stap 2 : Het sleutelobject demonteren
Heb je een geschikte fiets gevonden , dan is het verstandig die zoveel
mogelijk te strippen, schoon te maken en alles van nieuw vet te
voorzien. Want 25 jaar oud vet heeft meestal de -smerende -
eigenschappen van drop gekregen.
Begin met het verwijderen van stuurpen
en zadelpen, verwijder
vervolgens de wielen, derailleurs, remmen en crankstel en haal het
balhoofdstel los.
Zadelpen
- draai de zadelstrop los, en trek de pen
uit het frame. Zit de pen vast
probeer hem dan eerst met
veel kruipolie te draaien (met het zadel heb je
houvast). Als de pen eenmaal draait
krijg je hem er altijd uit. Als je de zadelpen uit het frame hebt, kun
je het frame op een paal prikken, dat werkt wel zo makkelijk. Ik had
vroeger een stuk verwarmingsbuis op een parasolstandaard.
stuur
- Begin met het losdraaien van de bovenste
balhoofdmoer, met het stuur
erin heb je nog houvast
dit is een speciale balhoofdsleutel, maar
met een dikke Bahco wil het
meestal ook.
De
platte sleutel heb je wel nodig bij het afstellen, of
als de cup met de moer meedraait
- verwijder de stuurpluggen, blaas met een
verfföhn hete lucht door
het stuur tot het gaat stinken en wikkel het stuurlint af
- Neem de remkabels los, een kniptang
schiet lekker op. Let er wel op dat je alle losse onderdelen zoals
kabelstellers en busjes niet verliest
- Draai
de stuurpenbout enige slagen los, sla deze met een kunststof
hamer (of stalen hamer en plankje) naar binnen en draai/wrik het stuur
uit de vork.
- Verwijder de remgrepen, de
klembout/schroef is zichtbaar als je
de rem inknijpt. Bij sommige remmen moet je de inbusbout losdraaien
door een gat in de hevel, andere remmen moet je juist wel inknijpen.
Schuif de stroppen van het stuur, ondeelbare exemplaren schuiven vaak
beter als je ze weer wat breder maakt door ze noord-zuid met een
pomptang in te knijpen. Er zijn ook typen die uit losse onderdelen
bestaan
- Draai de klemstrop van het stuur helemaal
los, open de strop ev door
die met twee schroevendraaiers open te wiggen en schuif de pen van het
stuur. De sleufopening moet daarbij de binnenbocht van de stuurkromming
maken, dan heb je doorgaans de meeste ruimte.
- Controleer het stuur rond de klemming op
beschadigingen, het is immers
niet nieuw meer. Het stuur moet je met de onderkanten vlak op
tafel kunnen leggen en moet geen scheve indruk maken.
Derailleurs
Verwijder de ketting
, de derailleurs en de commandeurs. Die heb je
niet meer nodig. Als de derailleur een bronzen Campagnolo is stuur je
hem naar mij ;)
wielen
Verwijder de wielen en zet ze opzij.
remmen
Oude remmen zitten met moertjes vast, latere frames hebben vaak
een verzonken inbusbout. In het laatste geval kruipolie gebruiken, een
goed passende inbussleutel, en ev eerst de rem losdraaien terwijl je de
moer tegenhoudt
crankstel
- Verwijder de crankbouten. Soms zit daar
nog een dopje voor, dat je met
een pensleutel, inbussleutel, grote schroevendraaier of hamer en beitel
kunt losdraaien.
- Gebruik
een dunne dop, pijpsleutel of een speciale
crankboutsleutel voor de zeskantbout. Soms krijg je die al bij de
cranktrekker. Latere crankstellen hebben vaak een inbusbout
- Controleer of de draad voor de
cranktrekker schoon is en of er geen ringetje in het gat
is achter gebleven
- Draai de cranktrekker zo ver mogelijk in
de crank (met de spindel
helemaal uitgedraaid) Handvast is goed genoeg, als je de spindel
indraait krijgt deze schroefdraad het nog moeilijk genoeg.
- Draai de
spindel naar binnen en trek de crank van de as. Voor oude Stronglight
of TA crankstellen heb je specifieke trekkers nodig, die net een
fractie groter zijn dan wat je in de bak hebt liggen!
- Met een haaksleutel verwijder je de
borgring van de linker trapascup. Deze kant heeft normale schroefdraad.
De andere kant bij dit bracket trouwens ook, want 36 x 24T duidt op
Italiaanse draad. (BSC met rechts linkse draad is 1.375" x 24)
- Met
een pensleutel draai je vervolgens de cup uit het bracket. In geval
van nood kun je ook een hamer en drevel gebruiken, maar daar wordt de
fiets niet mooier van
- Trek
de as samen met de cup uit het frame, de kogels van één
kant heb
je dan al vast.
- De (meestal) 11 kogels van de andere kant
willen nog
wel eens in het frame of onder de koelkast vallen, tenzij ze in een
kogelring zitten.
- Om het vuil dat uit de zadelbuis valt uit
het vet te houden is hier een
stuk van een bierblikje gebruikt, maar je komt ook plastic harmonica's
tegen
- Deze
cup laat je zitten, als je de as weer gebruikt. Italiaanse (rechtse)
draad in een Japanse cup
- Om
zo'n vastzittende cup los te draaien bout je er dit stuk gereedschap
tegen aan. Met een dikke bankschoef heb je een redelijke kans dat je
het nu wint
Balhoofdstel
- Schroef de borgmoer en de bovenste cup
van de vork en trek de vork uit
het frame. Tenzij de kogelbanen vreselijk ingeslagen of verroest zijn
laat je de ingeperste cups gewoon zitten.
- Dit balhoofdstel kan nog prima, maar het
vet zag er ook nog nieuw uit.
De cups en of lagerring een kwartslag draaien is te overwegen als de
lagers slecht zijn, ze slaan vooral in de voor-achter richting in.