Fixie
bouwen
          (3)
    (c)
        m.s.gerritsen 2008
    
    
Stap
            3 : We maken er weer een fiets van
            
          
        Dit
                balhoofdstel valt nog niks tegen, zeker als je weet dat
                het hier uitkomt en al meer dan
                34 jaar oud is. Het is
                iets ingeslagen,
                maar
                mag het?
        
            
                    
                  
                  
                      
                          
                    
                      
                        - Ingeperst
                                  in het frame, als je de boel alleen
                                  schoon maakt kun je het
                                  uiteraard gewoon laten zitten
 
                      
                     
                     
                  
                            
                          
                          
                              
                            
                            
                              
                                - Vet
aanbrengen
                                          en de kogels erin plakken.
                                          Vul het hele lager met
                                          kogeltjes en haal er weer
                                          eentje uit voor
                                          de speling. Dit Zeus lager
                                          gebruikt trouwens extra grote
                                          3/16" kogels,
                                          meestal zijn ze een maatje
                                          kleiner. Steek de vork er in,
                                          vul de
                                          bovenste cup op dezelfde
                                          manier en schroef hem handvast
                                          op de vork,
                                          gevolgd door de ring (ev de
                                          haak voor de centerpull rem)
                                          en de
                                          borgmoer. Afstellen doe je pas
                                          als de fiets op zijn wielen
                                          staat
 
                              
                               
                            
                                    Trapas
                               
                          
                                    
                                  
                                  
                                      
                                    
                                    
                                      - De
                                                rechter trapascup laat
                                                je normaal in
                                                het frame zitten.
                                                Uiteraard goed
                                                schoonmaken, net als de
                                                as, kogels en
                                                cups.  Gebruik je
                                                losse kogels, dan moet
                                                je 11 exemplaren van
                                                1/4"
                                                op hun plaats zien te
                                                krijgen (Campa
                                                  titanium asjes
                                                  gebruiken
                                                  3/16" kogels maar zijn
                                                  erg zwak)
                                                .  Ik plak ze op de
                                                as,
                                                en prik de as
                                                (steunen door een
                                                kruiskopschroevendraaier
                                                door de cup heen te
                                                steken
                                                als geleiding) met
                                                kogels in de rechter
                                                cup. Gebruik je
                                                kogelringen let
                                                dan op de orientatie. De
                                                ring linksop de foto zit
                                                op de kop: de kogels
                                                kunnen wel op de
                                                kogelbaan van de as
                                                steunen, maar de ring
                                                komt op de
                                                kogelbaan in de cup te
                                                liggen. Dit type ring
                                                moet dus net andersom,
                                                maar je moet goed kijken
                                                want er zijn ook
                                                kogelringen die anders
                                                in
                                                elkaar zitten. Dan moet
                                                de dichte kant juist wel
                                                naar buiten. Losse
                                                kogels zijn trouwens
                                                beter als deze houder,
                                                want hier passen maar 8
                                                kogels in ipv 11! Is de
                                                as assymmetrisch dan is
                                                bij een racefiets de
                                                lange kant meestal
                                                de tandwielkant
 
                                    
                                     
                                  
                                            
                                          
                                          
                                              
                                            
                                            
                                              
                                                - As in
                                                          het frame
                                                          gestoken, let
                                                          ook op de
                                                          zwarte
                                                          kunststof balg
                                                          die tussen
                                                          beide cups in
                                                          komt om vuil
                                                          tegen te
                                                          houden. Breng
                                                          nu de linker
                                                          cup aan met de
                                                          borgring
                                                          (handvast)
 
                                              
                                             
                                             
                                          
                                                    
                                                  
                                                  
                                                      
                                                    
                                                    
                                                      - Deze
                                                          klassieke
                                                          crankstellen
                                                          willen nog
                                                          wel eens het
                                                          begin van een
                                                          scheurtje
                                                          hebben tussen
                                                          spider en
                                                          crank. Als
                                                          het nog maar
                                                          een paar mm is
                                                          kun je hem
                                                          wegvijlen (wel
                                                          in de gaten
                                                          blijven
                                                          houden)
 
                                                    
                                                     
                                                  
                                                          
                                                          
                                                          
                                                          
                                                          
                                                          
                                                          
                                                          - Met
                                                          de
                                                          rechter crank
                                                          gemonteerd om
                                                          aan te
                                                          wiebelen kun
                                                          je
                                                          het lager
                                                          afstellen. De
                                                          as moet licht
                                                          lopen zonder
                                                          speling op de
                                                          crank.
                                                          Krijg je hem
                                                          niet in alle
                                                          richtingen
                                                          spelingvrij
                                                          dan kun je hem
                                                          beter
                                                          los afstellen
                                                          dan te strak.
                                                          De pinsleutel
                                                          is niet erg
                                                          sterk, je kunt
                                                          er
                                                          alleen de cup
                                                          mee
                                                          tegenhouden
                                                          bij het
                                                          aandraaien van
                                                          de borgring.
                                                          Dus
                                                          altijd eerst
                                                          de borgring
                                                          weer
                                                          loszetten voor
                                                          dat je de cup
                                                          iets bijstelt.
                                                          Afhankelijk
                                                          van het verzet
                                                          (44-16, 52-19
                                                          oid) schroef
                                                          je het binnen-
                                                          of buitenblad
                                                          weer op de
                                                          crank. Je doet
                                                          jezelf veel
                                                          plezier met
                                                          een setje
                                                          korte
                                                          bladboutjes ,
                                                          maar als je
                                                          een versleten
                                                          tandwiel over
                                                          hebt kun je
                                                          daar ook nette
                                                          spacers uit
                                                          zagen en
                                                          vijlen. 
                                                           
                                                          
                                                           
                                                          
                                                          
                                                          Stuur
                                                           
                                                          
                                                          
                                                          
                                                          
                                                          
                                                          
                                                          
                                                          - Een
                                                          oud en
                                                          onbekend
                                                          aluminium
                                                          stuur
                                                          is altijd een
                                                          risico.
                                                          Gebruik het
                                                          alleen als het
                                                          recht is, dus
                                                          om te beginnen
                                                          als het vlak
                                                          op
                                                          tafel wil
                                                          liggen en de
                                                          bochten nog
                                                          symmetrisch
                                                          zijn
 
                                                          
                                                          
                                                          
                                                          
                                                          
                                                          
                                                          
                                                          
                                                          
                                                          - Vooral
                                                          de onderkant
                                                          van het
                                                          middenstuk bij
                                                          de
                                                          stuurpenklemming
                                                          is
                                                          een
                                                          gevarenzone.
                                                          Het stuur moet
                                                          recht zijn, en
                                                          geen knikken,
                                                          scheurtjes
                                                          of
                                                          rimpels
                                                          bevatten
                                                          laat staan
                                                          boorgaten !
 
                                                          
                                                           
                                                          
                                                          
                                                          Remmen
                                                          
                                                          
                                                          
                                                          
                                                          - Remmen
                                                          moeten passen.
                                                          Gebruik je de
                                                          remmen die bij
                                                          de fiets
                                                          kwamen geen
                                                          probleem, wil
                                                          je wat anders
                                                          dan moet je
                                                          even oppassen.
 
                                                          - De
                                                          remmen moeten
                                                          hoog genoeg
                                                          zijn.
                                                          Moderne frames
                                                          gaan er van
                                                          uit dat
                                                          de remmen
                                                          39-47mm hoog
                                                          zijn (gemeten
                                                          van remvlak
                                                          tot boutgat)
                                                          bij oude
                                                          frames kan dat
                                                          47-59mm zijn
                                                          ('normal
                                                          reach') of nog
                                                          meer. In het
                                                          laatste geval
                                                          zaten er vaak
                                                          centerpull
                                                          remmen op,
                                                          maar zijtrek
                                                          kan
                                                          ook. 
 
                                                          - Moderne
                                                          remmen worden
                                                          vastgezet met
                                                          een lange
                                                          holle moer met
                                                          inwendig
                                                          zeskant. De
                                                          bout aan de
                                                          rem
                                                          is dus kort en
                                                          het montagegat
                                                          in het frame
                                                          is aan de
                                                          achterkant 8mm
                                                          groot (ipv
                                                          doorlopend
                                                          6mm)  Als
                                                          originaliteit
                                                          geen thema is
                                                          kun je
                                                          de voorvork en
                                                          de massieve
                                                          achtermannetjes
                                                          wel opboren:
                                                          achter krijg
                                                          je
                                                          dan een
                                                          doorlopend
                                                          gat, anders
                                                          kom je er met
                                                          de boor niet
                                                          in.  De
                                                          voorvork boor
                                                          je uiteraard
                                                          alleen aan de
                                                          achterkant op.
 
                                                          
                                                           
                                                          
                                                          
                                                          
                                                          
                                                          
                                                          
                                                          
                                                          - Dit
                                                          type mannetje
                                                          zou je kunnen
                                                          opboren, maar
                                                          de voorrem kun
                                                          je ook
                                                          achterop
                                                          schroeven want
                                                          die past ook
                                                          met
                                                          gewoon een
                                                          moer. Op een
                                                          fixie is het
                                                          trouwens
                                                          aanvaardbaar
                                                          de achterrem
                                                          weg te laten.
                                                          want je kunt
                                                          ook wel wat
                                                          remmen door de
                                                          benen stil te
                                                          houden. Bouw
                                                          je een
                                                          singlespeed (
                                                          dus met
                                                          freewheel) dan
                                                          wil je twee
                                                          remmen!
 
                                                          
                                                           
                                                          
                                                          
                                                          
                                                          
                                                          
                                                          
                                                          - En
                                                          dit is de
                                                          achterrem op
                                                          de
                                                          voorvork. Het
                                                          korte
                                                          bevestigingsasje
                                                          is in
                                                          een
                                                          verlengmoer
                                                          geschroefd, en
                                                          die wordt weer
                                                          met een kort
                                                          boutje
                                                          aangetrokken.
                                                          Let er wel op
                                                          dat de rembout
                                                          minimaal 6mm
                                                          in de hoge
                                                          moer
                                                          geschroefd
                                                          wordt, en een
                                                          drup Loctite
                                                          is ook niet
                                                          verkeerd. In
                                                          sommige
                                                          kringen is het
                                                          Kewl om zonder
                                                          rem rond te
                                                          rijden voor de
                                                          baanfietslook.
                                                          Zolang
                                                          iedereen
                                                          dezelfde kant
                                                          op gaat en
                                                          ook geen
                                                          remmen heeft
                                                          is dat prima,
                                                          maar in het
                                                          'moderne'
                                                          verkeer is
                                                          het niet
                                                          snugger. 
 
                                                          
                                                           
                                                          
                                                          Remgrepen
                                                          
                                                          
                                                          
                                                          - Er
                                                          zijn grofweg
                                                          drie type
                                                          grepen:
                                                          rechte grepen
                                                          voor boven op
                                                          het
                                                          stuur,
                                                          raceremgrepen
                                                          met de kabels
                                                          boven uit en
                                                          'aero'grepen
                                                          met de
                                                          kabels onder
                                                          het stuurlint.
                                                          Voor een
                                                          rechte greep
                                                          boven op het
                                                          stuur
                                                          zijn de inline
                                                          crossgrepen
                                                          een nette
                                                          oplossing. In
                                                          de 50-er jaren
                                                          waren
                                                          er ook grepen
                                                          met lange
                                                          handels die
                                                          met de
                                                          stuurbocht
                                                          meegingen,
                                                          maar
                                                          dat is
                                                          verzamelaarswerk.
                                                          Diacompe komt
                                                          binnenkort met
                                                          een heruitgave
                                                          van deze
                                                          guidonet
                                                          grepen. 
                                                          Grepen met de
                                                          kabels boven
                                                          uit hebben
                                                          als
                                                          nadeel dat de
                                                          rubbers
                                                          vermoedelijk
                                                          verteerd zijn.
                                                          En een ander
                                                          nadeel
                                                          is dat de
                                                          draaipunten op
                                                          een minder
                                                          gunstige plek
                                                          zitten voor
                                                          het
                                                          remmen als je
                                                          het greephuis
                                                          vasthoudt.
                                                          Maar ze doen
                                                          het wel, en
                                                          hebben
                                                          het voordeel
                                                          dat je het
                                                          stuur
                                                          makkelijk in
                                                          kunt tapen.
                                                          Plak de
                                                          bandage
                                                          op de goede
                                                          positie,
                                                          omwikkel het
                                                          stuur en
                                                          monteer
                                                          aansluitend de
                                                          greep. Bij
                                                          diverse grepen
                                                          is het
                                                          trouwens
                                                          mogelijk de
                                                          kabel onder
                                                          uit
                                                          de greep te
                                                          laten komen.
                                                          Je hebt dan
                                                          nog maar een
                                                          klein stuk
                                                          buitenkabel
                                                          nodig in een
                                                          S-bocht van
                                                          rem naar het
                                                          tonnetje in de
                                                          greep
                                                          waar normaal
                                                          het peertje
                                                          van de
                                                          binnenkabel
                                                          zit. Aerogreep
                                                          avant la
                                                          lettre ;)
 
                                                          - Gebruik
                                                          je één rem dan
                                                          kun je
                                                          eventueel aan
                                                          de andere kant
                                                          het
                                                          greephuis
                                                          monteren met
                                                          een
                                                          verwijderde of
                                                          afgezaagde
                                                          hendel.