Voor een gebruiksfiets zijn naafversnellingen attractief. Schakelen is simpel met maar een schakelaar, je hoeft nauwelijks wat af te stellen, de gevoelige onderdelen zitten goed beschermd en vaak is zelfs een kettingkast mogelijk. De fiets wordt dus onderhoudsarm en met een geschikte keuze zal de fiets nauwelijks extra weerstand hebben.
Het is bijna altijd mogelijk achteraf een naafversnelling in te bouwen, ook als de fiets daar origineel niet voor bedoeld was. Wel moet je rekening houden met de inbouwbreedte, de manier waarop het draaimoment van de as wordt opgevangen en het verloop van de schakelkabels. Heeft de fiets geen mogelijkheid om de ketting te spannen, dan moet er een aparte kettingspanner gemonteerd worden. Een gesloten kettingkast zal dan doorgaans afvallen.
Wij hebben ervaring met onder andere
en achteraf
inbouw
in
Hebie zwevende kettingkast
Gemodificeerde shifter voor Rohloffnaven, met bijpassend racestuur
Nexus premium (met extra naaldlagers) 8v naaf. De Alfine duimschakelaar past hier trouwens ook op als je geen draaigreep wil
Onderdelen voor Rohloffnaven
Tandwielen voor
Rohloffnaven
Speciale
montageringen
om een Nexusnaaf in een frame met vertikale padden te monteren