(Origineel
verschenen in de Wereldfietser 1998-2)
(c) 1999-2010
m.s.gerritsen
Fiets
Als je
serieuze
fietsplannen hebt, zorg dan ook voor een serieuze fiets. Als de remmen
het hier nauwelijks doen, dan doen ze het heuvel af in de regen vast
niet
beter. Loop alles een keer na, vervang versleten onderdelen, en stel
alles
af wat valt af te stellen. Nu heb je nog rustig de tijd om met een boek
op de knieen of met een geduldige fietsenmaker de fiets goed voor te
bereiden.
Tip:
raceonderdelen
komen vaak met een uitgebreide gebruiksaanwijzing: heb je die niet,
vraag
dan of je fietsenmaker een stapeltje voor je kan bewaren.
Pomp
Ook al heb
je nooit lekke banden, een pomp blijft onmisbaar om de banden op
spanning
te houden. Probeer thuis of dat ook lukt: past de pomp op de ventielen
of heb je een verloopnippel nodig? En krijg je voldoende druk? De
maximum
druk staat vaak op de band aangegeven in bar (atm) of psi (100 psi = 7
bar). Pomp de band een keer op met een fietspomp met manometer om een
idee
te krijgen hoe hard dat is! Te weinig lucht in de (achter)band geeft
een
verhoogde slijtage en extra kans op stootlekken. Ga je als groep op
pad,
dan lijkt het mij onzin dat iedereen een pomp meeneemt.
Bandelichters
Bij de
meeste
combinaties van velg en band heb je een of meer bandelichters nodig om
bij de binnenband te komen. Ik zweer bij twee gele plastic
bandelichters
van Michelin, die niet alleen fijn werken, maar ook weer in het gras
zijn
terug te vinden.
Plakspullen
Een klein
stukje
schuurlinnen, een niet uitgedroogde tube solutie en plakkertjes voor de
binnenband spreken voor zich. In geval van nood kun je ook met een
postzegel
een heel eind komen, en menig wielrenner kwam thuis met een knoop in de
binnenband (niet vergeten volgende keer wel een reserve mee te
nemen;-)).
Ik bewaar de plakspullen voor s'avonds in de droge tent: onderweg gooi
ik er sneller een reserve binnenband in. Maar dan moet je natuurlijk
wel
een keer geoefend hebben in het wielen steken. Voor het lastige
achterwiel
is de procedure als volgt: schakel de ketting op het kleinste kransje,
dus helemaal naar rechts. Open de rem, dat kan meestal met een knopje
op
de remgreep of op de rem zelf, of bij cantilevers & V-brakes door
een
kabeltje uit te haken. Zet nu de uitvalas open, trek de derailleur naar
achteren en duw cq sla met de vuist het wiel uit het frame. Het wiel
blijft
dan hangen in de onderste part van de ketting, en is met iets optillen
en naar links draaien simpel te verwijderen.
Binnenband
Neem altijd
een aantal reserve binnenbanden mee. Als het ventiel uitscheurt of als
de band ontploft valt er weinig meer te plakken. Neem wel de goeie mee:
een binnenband met een dik auto (Schraeder) ventiel past meestal niet
door
het ventielgat in een velg bedoeld voor een Frans (presta)ventiel. En
omgekeerd
kan een ingevulcaniseerd prestaventiel er op den duur slecht tegen om
door
een te groot ventielgat geperst te worden (tip: onderlegringetje
gebruiken).
En zijn de ventielen zo lang dat ze ver genoeg uit de velg steken? En
laat
je niet afschepen met een dun racebinnenbandje als je brede banden
hebt.
Toegegeven, een 23 mm binnenbandje in een 35 mm brede buitenband zal
niet
direct exploderen, maar gaat wel voortdurend lek.
Binnenband
vervangen
Soms lijkt
dit vreselijk ingewikkeld (bijvoorbeeld als je alle handelingen
uitschrijft),
maar een verstandige methode helpt:
- Verwijder
het wiel en laat de binnenband helemaal leeg lopen.
- De
hieldraden
van de buitenband zitten soms sterk aan de velgrand geplakt: duw ze los
en manouvreer ze naar het diepere midden van de velg.
- Steek
twee
bandelichters onder de hieldraad, 5 cm links resp. rechts van het
ventiel.
(sommige ATB banden zijn zo ruim dat je geen bandelichters nodig hebt.)
- Haal de
bandelichters
een voor een over, gaat dit heel zwaar, controleer dan of de hieldraad
niet weer teruggesprongen is naar de minder diepe buitenkant van de
velg.
- Staat de
hieldraad na het omklappen nog heel strak dan trek je een bandelichter
los om die iets verder weer in te steken en om te klappen. Gebruik
daarbij
één hand om de andere bandelichter tegen te houden en om
tegen de hieldraad te duwen zodat die niet weer terug springt.
- Heb je
voldoende
van de hieldraad over de velg getrokken, dan springt die niet meer
terug
en kun je met je vingers of een bandelichter de rest van de hieldraad
uit
de velg trekken. Trek de binnenband uit de velg, duw de buitenband
opzij
en trek als laatste het ventiel uit de velg.
- Pomp de
oude
binnenband op, en kijk waar het lek zit. Meet de afstand uit tot het
ventielgat
en controleer op die (twee!) plaatsen de velg of buitenband op
beschadigingen.
Twee gaatjes vlak bij elkaar (slangebeet) duidt op een stootlek, vaak
veroorzaakt
door te weinig druk of een te smalle band.
Montage
- Pomp de
binnenband
op zodat die net in model komt. Duw de buitenband opzij en het ventiel
door het ventielgat, en leg de rest van de binnenband zonder plooien in
de buitenband. Is de binnenband te lang, dan heb je hem al te veel
opgepompt.
Zorg er voor dat het ventiel recht door de velg blijft steken.
- Ga een
keer
de band rond en duw de binnenband over de velgrand het velgbed in.
- Monteer
nu
de hieldraad, begin tegenover het ventiel en werk van twee kanten
gelijkmatig
op. De laatste 20 cm bij het ventiel gaan vermoedelijk te zwaar.
- Ga weer
terug
naar waar je begonnen bent (tegenover het ventiel) en duw vanaf daar de
hieldraad weer naar het ruimere midden van de velg, duw het ventiel
omhoog
de buitenband in, laat er nog wat lucht uit lopen en werk met de muis
van
je handen de resterende 20 cm hieldraad over de velgrand. Bij hele
strakke
en stroeve banden moet je dit een paar keer herhalen voor het helemaal
lukt. Grijp niet naar de bandenlichter, want de kans is groot dat je de
binnenband weer lek prikt.
- Pomp weer
iets lucht in de band als je hem helemaal hebt laten leeglopen, duw
over
de hele omtrek de hieldraad nog een keer naar binnen om te kijken of de
binnenband nergens (links en rechts) klem zit onder de buitenband en
pomp
de buitenband op. Controleer halverwege of de band mooi rond loopt, en
overal goed in de velg zit.
Buitenband
Een breuk
in
het karkas van de buitenband is op slechte wegen niet uit te sluiten.
En
ook heb je niet lang nodig om met een verschoven remblokje (remblokken
willen nog wel eens verschuiven als je het wiel door de rem trekt
zonder
de band leeg te laten lopen of de rem open te zetten) de wang van de
band
door te zagen. Scheuren in het karkas van de buitenband kun je
misschien
tijdelijk repareren met een kromme naald en dik garen, maar nieuw wordt
zo'n band nooit meer. Op langere tochten nemen we dus een buitenband
mee.
Dat kan eventueel een smal thuiskomertje zijn, als ruimte of gewicht je
hobby of probleem is. Bij pech zet je die dan op het minder belaste
voorwiel,
en verhuis je de voorband naar achteren.
In de
meeste
moderne velgen passen banden met een opvouwbare (kevlar) hieldraad. Als
je zo'n band koopt zit deze vaak al in een doosje of een plastic zak,
en
dat kan dus zo de fietstas in. Conventionele banden met een stijve
(stalen)
hieldraad moet je zelf opvouwen: pak de band op twee tegenover elkaar
gelegen
plaatsen beet. Breng je handen naar elkaar toe en over elkaar heen
zodat
de band in drie gelijke cirkels is verdeeld. Klap de buitenste cirkels
naar elkaar toe, leg ze op de binnenste en knoop de drie ringen op
elkaar.
Reservespaken
Neem een
aantal
reservespaken mee met nippels, in ieder geval voor het achterwiel. Als
je pech hebt zitten er drie verschillende lengtes in je fiets. Neem bij
voorkeur spaken van het zelfde merk en dikte, dan kun je een spaak
vervangen
zonder de band of het velglint te verwijderen. De schroefdraad in de
nippels
kan namelijk verschillen. Spaken kun je bewaren in de zadelbuis van het
frame (met een kurk in de zadelpen klemmen) of in een tentstok. Je kunt
ze natuurlijk ook aan de pomp of aan een framebuis plakken. Noodspaken
voor het achterwiel zijn ook handig, dan hoef je het tandwielpakket
niet
te demonteren voor een reparatie
Cassettesleutel
/ Freewheelafnemer
Om de
spaken
in de rechterflens van het achterwiel te kunnen vervangen moet je de
tandwielen
er af kunnen halen. Daarvoor heb je een sluitkransverwijderaar en een
kettingzweep
nodig. Vind je dat te zwaar dan kan het ook met een hypercracker of een
NBT2. Heb je nog een oude fiets met een freewheel
dan moet je een freewheelafnemer bij je hebben. Freewheelafnemers zijn
er in veel verschillende typen, zorg er dus voor dat je een passend
model
hebt.
Cranktrekker
Als je een
bracketunit hebt in plaats van een conventionele as met losse kogels,
dan
kun je de cranktrekker thuis laten. Als er niets te repareren valt aan
het bracket, kun je de cranks ook laten zitten, totdat je een
fietsenmaker
gevonden hebt met reservedelen (en gereedschap).
Torx
(R)
sleutels
Schijfremmen,
sommige bladboutjes, Rohloffnaven en ander modern spul gebruiken vaak
een speciale variant op
de inbusbout. Zonder de speciale Torxsleutel doe je daar niet veel mee.
Moersleutels
Kijk eens
kritisch
naar je fiets voor je een hele set moersleutels meesleept: zijn er wel
moeren waar de sleutels op passen? Een 10 mm steeksleutel om de
remblokjes
bij te stellen of een 8mm sleutel voor MAgura's is vaak het enige wat
je echt nodig hebt. Conus en balhoofdsleutels
zijn handig om je fiets een winterbeurt te geven, maar ben je echt van
plan om in het gras een naaf uit elkaar te sleutelen? Loopt het
balhoofdstel
los dan kun je daar nog wel mee naar een fietsenmaker fietsen. En
onderweg
een Bahco lenen is ook geen heksentour.
En pas op
met
'universeel' gereedschap met nog 99 andere mogelijkheden: kun je
daarmee
al je boutjes aandraaien of zit altijd weer een uitsteeksel in de weg.
Bowdenkabels
In alle
boeken
lees je dat je reserve rem- en derailleurkabels moet mee nemen. Met
voldoende
preventief onderhoud is de kans echter bijzonder klein dat je een kabel
breekt. Ik zet ze er dus vooraf thuis op en heb er zo de hele vakantie
plezier van. En raakt een kabel onderweg beschadigd, dan haal je daar
nog
wel de fietsenmaker mee. Breekt een kabel van de achterderailleur dan
schroef
je met je keukenmes de stelschroef zo ver mogelijk in, zodat je niet
constant
in de hoogste versnelling hoeft te rijden. En de kabel van de achterrem
is pas te maken op de voorrem. De einden van gebroken derailleurkabels
kun je ook aan elkaar fabrieken met een kroonsteentje uit de
electriciteitsdoos,
zeker als de kabel bij eerste montage niet te kort is afgeknipt.
Kettingolie
De bermen
in
Europa liggen bezaaid met lege oliebussen, waar je nog genoeg uit haalt
om de ketting mee te smeren. Ook de afvalbak bij de benzinepomp drijft
van de olie, maar je mag natuurlijk best geld uitgeven en zelf een
flesje
meeslepen. Als het moet wil de olijfolie uit de keukentas ook.
Ijzerdraad
Een meter
ijzer-
of electriciteitsdraad weegt niet veel, en kan reuze handig zijn bij
calamiteiten
Poetsdoek
Pak al je
gereedschap
in een poetsdoek: rammelvrij, en je moet je handen toch ergens aan
kunnen
afvegen
Leren
zadels
Leren
zadels
hebben een stelbout om het zadeldek op spanning te houden. Zeker als je
vakantie verregent is het niet verkeerd als je de moer onderweg op kunt
spannen. Bij Brooks heb je daar echter een speciale slanke sleutel voor
nodig.
Remblokken
Remblokslijtage
is sterk afhankelijk van je rijstijl en de weersomstandigheden. Een
extra
paar remblokjes neemt echter niet veel ruimte in.
Boutjes
een paar
extra
inbusboutjes waarmee de bagagedrager of de bidonhouders vastzitten
wegen
niks, maar zijn onderweg erg handig als je de originele uit je fiets
hebt
laten rammelen.
Slangeklemmen
Een paar
kleine
slangeklemmen al dan niet met een tentpen hebben al menig
bagagedrager/vakantie
gered.
Specials
Heb je
speciale
onderdelen op je fiets, zoals schijfremmen, een Rohloffnaaf of
hydrauliek?
Dan kun je er niet voetstoots vanuit gaan dat je de daar onderweg
makkelijk
onderdelen bij vindt. Neem bij schijfremmen reserve remblokken
mee,
bij Magura de eigen remblokken, en bij Rohloff het speciale
schakelkabeltje.
Tableau de chasse
van links naar rechts:
Bandeplak met verse solutie, tapijtgaren en een sterke naald, passende
binnenband
Tie-wraps, derailleurkabeltje en stuk ijzerdraad
Losse boutjes en quick link voor de ketting, spaaksleutel
Kettingpons en kruis/normale schroevendraaier
Bandenlichter en NBT2
Inbussleutelset
Steeksleutel 8-10mm
Poetsdoek