Son
Ladelux
Wat is het
De Son Ladelux is een Led koplamp met geintegreerde USB lader en
Li-ion accu. Met de ingebouwde accu kun je ook bij lage snelheid
of stilstand de telefoon of GPS blijven laden, of de lamp laten
branden, en zelfs tijdelijk de koplamp een boost geven van 150
naar 200 Lux. De koplamp wordt bediend met een schakelaar op het
stuur, waarmee je de lamp aan en uit kan zetten, kan
wisselen tussen groot & dimlicht en waar je de laadkabel aan
klikt. De led geeft aan wat er is ingeschakeld en de
ladingstoestand van de accu. Had je een ' wat is dit?' gevoel bij
het proberen van de eerste Edelux na een halogeenlamp, nu heb je
het weer als je na een Edelux deze lamp aanzet.

Handleiding, de koplamp met aansluitsnoeren, de op het
stuur te monteren schakelaar, en een laadsnoertje. Dit is de
versie met losse stekkers voor op de dynamo
Versies.
Het moet zich nog allemaal uitkristaliseren, maar voorlopig is er
alleen een zwarte lamp. Er zijn wat opties voor de snoerlengte van
lamp naar dynamo (met of zonder coax stekker) en de sateliet op
het stuur is er met verschillende lengtes snoer, net als de
laadkabels voor Lightning of USB-c. Het blokje van de laadkabel
wat je tegen de schakelaar klikt zag ik ook al in rood en blauw,
misschien handig om verschillende kabeltjes uit elkaar te houden.
Montage
Het is nogal een kabelsalade met snoeren voor achterlicht, naar de
dynamo en sateliet, dus de montage benodigt enige planning en zorg
om het een beetje netjes en robuust te monteren en om de kabels
weg te werken. Je begint dus met het uitzoeken van de plaats voor
de koplamp en de schakelaar. Er wordt geen koplampbeugel
bijgeleverd maar Son heeft uiteraard een aantal vorkkroonbeugels
en een aantal versies die je aan het stuur kunt bevestigen. De
schakelaar past op een 22mm of een 31.8mm stuur, dus niet op het
26mm stuur dat ik wou gebruiken. Daar moest ik dus een spacer voor
verzinnen. Montage verder met een dunne bandage net als bij
de zadelpen achterlichten. (Wel een andere maat schroefdraad
trouwens, dus niet uitwisselbaar)
Het achterlicht moet je aansluiten met een coax stekker (er hangt
een 10 cm lang kabeltje aan de lamp) en het achterlicht moet
geisoleerd zijn van het frame. Met de meeste moderne
achterlichten is dat automatisch het geval, maar bij oude lampen
of sommige installaties kan het voorkomen. Een versie met remlicht
werkt ook niet.
De draad aan de eerste demoversie voor aansluiting op de dynamo
was af fabriek voorzien van een coaxstekker, maar de draad was
1.2m lang! Ik kan mij geen fiets voorstellen waarbij je die lengte
nodig hebt, en 25-30 cm coax is wel veel om te laten verdwijnen.
De eerste actie was dus die stekker er weer afknippen en opnieuw
aan te solderen. Er is ook een versie zonder stekkers.
Bij het aansluiten van het achterlicht moet je er voor zorgen dat
je niet even kortsluiting maakt, de koplamp ("barstensvol
microelectronica", bron C Titulaer) slaat dan op tilt en doet het
zeker een half uur niet meer. Dat kortsluiten doe je ongemerkt als
je de coax stekkers niet zuiver recht in elkaar steekt, en met de
pin de twee contacten onder in de contrastekker overbrugt.

Coax stekkers recht in elkaar steken!
Nog een minpunt, er wordt aan gewerkt, maar de huidige schakelaar
moet nog beter worden afgeschermd: bij een SL dynamo (waarbij de
vork dus stroom voert en als antenne werkt) kan de schakelaar
gestoord worden. Over de stoorvelden van de motor van een E-bike
zullen we het maar niet hebben, maar dan heb je toch al een ander
laadscenario.
Gebruik
Eerst maar eens de verschillen met de Edelux: er zit geen licht-
donker sensor op, je moet de lamp dus altijd zelf aanzetten. Aan
de andere kant, je kunt hem nu wel zelf uitzetten, de Edelux ging
altijd eerst nog dapper door op standlicht. Dat doet de Ladelux
ook wel als je stopt en niks doet, maar nu heb je inspraak. Het
achterlicht heeft zijn eigen standlicht, dus dat reageert niet op
de schakelaar. De schakelaar zit op het stuur en is een vlak
aluminium huis. Als je op de goede plek drukt (je voelt niks en in
het donker is het even zoeken) bedien je de schakelaar. Aan de
status-led kun je zien wat de lamp doet: groen is dimlicht, blauw
is groot licht. Als de led knippert ben je ook aan het laden, laad
je met licht uit dan knippert de led met wit. Om de lamp uit de
ruststand en aan te krijgen heb je wel een paar pulsen van de
naafdynamo nodig, dus het wiel moet even bewogen hebben voor je
het licht aan kan zetten. Er komt echt veel licht uit de lamp, dus
bij tegenliggers moet je zeker terug schakelen naar dimlicht.

De stuurschakelaar cq het laadstopcontact. Schakelaar reageert op
druk, is dus ook met handschoenen aan te bedienen
Bediening
Lamp in rust, lang drukken op knop: 1 tot 4(max) x geknipper om de
ladingstoestand aan te geven
Lamp uit rust,
1 x drukken lamp aan (led = groen)
1 x kort drukken grootlicht aan of weer uit (grootlicht led=blauw)
Lang drukken: lamp uit
Telefoon aansluiten met laadkabel , zolang de LED knippert wordt
er geladen (bij geen licht aan knippert de led wit, anders groen
of blauw)
Zet je de lamp aan, dan heb je direkt echt licht uit de accu, veel
meer dan een Edelux op standlicht of wandeltempo. Als dat nog niet
genoeg is kun je ook al het grootlicht inschakelen, dan wordt de
bundel ~2 x zo breed en schijnt die ook nog verder. Met een volle
accu heb je een half uur groot licht, als je bijtrapt uiteraard
nog langer. Geen idee hoeveel je zou sparen als je het USB
gebeuren weglaat, maar een Edelux III met alleen deze technologie
zou misschien ook niet gek zijn.
Laden
Het laadsnoertje 'plak' je met een magnetisch voetje op de
schakelaar. Dat kan niet verkeerd, daar zorgen de 2 x 2 magneetjes
voor. die de stekker aantrekken of wegduwen. De Ladelux levert
ongeveer 12 Watt bij 50 km/h, en de opbrengst is redelijk lineair.
Dus 6 W bij 25km/h etc. Daarmee kun je dus laden, of het licht
aanzetten en nog een beetje laden met wat je overhoudt. De accu is
niet zelf te wisselen, wel uiteraard bij Schmidt. De accu vindt
het fijn als je de fiets bewaart tussen -5 en 25ÂșC en minimaal 2 x
per jaar 10 minuten uitlaat.
Levertijd
Geen idee. Son is inmiddels voorzichtig begonnen met productie,
maar van breed uitrollen zolang er nog kans op kinderziekten is,
is vooralsnog geen sprake. Het plan is om de lamp eerst via een
paar geselecteerde specialisten uit te zetten, om mogelijke
problemen beheersbaar te houden. Prijzen zijn ook nog niet
definitief.
Specifcaties
Dynamo: 6v-3W
Max opgenomen vermogen 12W
USB-spanning: 5.2V, 5W
Accu: 1200 mAh
Lichtsterkte: 150/200 Lux (dit is wat er in de handleiding staat,
in de folder is het minder)
Temperatuurbeveiliging: Als het binnen in de lamp te koud of te
warm wordt (-20, +60C) zijn de accufuncties niet te gebruiken.
Gewicht: ca 170 gram (compleet met alle snoertjes) Om te
vergelijken, de Edelux is ca 85 gram
Garantie: 2 jaar en accucapaciteit valt daar niet onder.
Prijs: naar verwachting rond de 480 euro als je alleen
licht wil, een laadkabel zit rond de 45 of 50 (=Apple tax)
euro,- Achterlicht stekker zag ik er ook nog niet bij, ook
nog 7.75.
Dit zag ik aan opties langskomen:
modelno kleur lengte omschrijving
65020 zwart
120 Ladelux LED lamp 1.2m stekkers los
65021 zwart
120 Ladelux LED lamp 1.2m coax stekker
gemonteerd & adapter
65120 zwart
20 Ladelux schakelaar 20 cm
65140 zwart
46 Ladelux schakelaar 46 cm
65630 zwart
30 Ladelux laadkabel USB-C 30 cm
65640 zwart
46 Ladelux laadkabel USB-C 30 cm
65730 zwart
30 Ladelux laadkabel lightning 30 cm
65732 rood
30 Ladelux laadkabel lightning 30 cm rood
65740 zwart
46 Ladelux laadkabel lightning 46cm
65744 blauw
46 Ladelux laadkabel lightning 46 cm blauw