Son Ladelux

Wat is het
De Son Ladelux is een Led koplamp met geintegreerde USB lader en Li-ion accu. Met de ingebouwde accu kun je ook bij lage snelheid of stilstand de telefoon of GPS blijven laden, of de lamp laten branden, en zelfs tijdelijk de koplamp een boost geven van 150 naar 200 Lux. De koplamp wordt bediend met een schakelaar op het stuur, waarmee je de lamp aan en uit  kan zetten, kan wisselen tussen groot & dimlicht en waar je de laadkabel aan klikt. De led geeft aan wat er is ingeschakeld en de ladingstoestand van de accu. Had je een ' wat is dit?' gevoel bij het proberen van de eerste Edelux na een halogeenlamp, nu heb je het weer als je na een Edelux deze lamp aanzet. 

Ladelux,
          unboxing
Handleiding,  de koplamp met aansluitsnoeren, de op het stuur te monteren schakelaar, en een laadsnoertje. Dit is de versie met losse stekkers voor op de dynamo

Versies.
Het moet zich nog allemaal uitkristaliseren, maar voorlopig is er alleen een zwarte lamp. Er zijn wat opties voor de snoerlengte van lamp naar dynamo (met of zonder coax stekker) en de sateliet op het stuur is er met verschillende lengtes snoer, net als de laadkabels voor Lightning of USB-c. Het blokje van de laadkabel wat je tegen de schakelaar klikt zag ik ook al in rood en blauw, misschien handig om verschillende kabeltjes uit elkaar te houden.

Montage
Het is nogal een kabelsalade met snoeren voor achterlicht, naar de dynamo en sateliet, dus de montage benodigt enige planning en zorg om het een beetje netjes en robuust te monteren en om de kabels weg te werken. Je begint dus met het uitzoeken van de plaats voor de koplamp en de schakelaar. Er wordt geen koplampbeugel bijgeleverd maar Son heeft uiteraard een aantal vorkkroonbeugels en een aantal versies die je aan het stuur kunt bevestigen. De schakelaar past op een 22mm of een 31.8mm stuur, dus niet op het 26mm stuur dat ik wou gebruiken. Daar moest ik dus een spacer voor verzinnen.  Montage verder met een dunne bandage net als bij de zadelpen achterlichten. (Wel een andere maat schroefdraad trouwens, dus niet uitwisselbaar)
Het achterlicht moet je aansluiten met een coax stekker (er hangt een 10 cm lang kabeltje aan de lamp) en het achterlicht moet geisoleerd zijn van het frame.  Met de meeste moderne achterlichten is dat automatisch het geval, maar bij oude lampen of sommige installaties kan het voorkomen. Een versie met remlicht werkt ook niet.
De draad aan de eerste demoversie voor aansluiting op de dynamo was af fabriek voorzien van een coaxstekker, maar de draad was 1.2m lang! Ik kan mij geen fiets voorstellen waarbij je die lengte nodig hebt, en 25-30 cm coax is wel veel om te laten verdwijnen. De eerste actie was dus die stekker er weer afknippen en opnieuw aan te solderen. Er is ook een versie zonder stekkers.

Bij het aansluiten van het achterlicht moet je er voor zorgen dat je niet even kortsluiting maakt, de koplamp ("barstensvol microelectronica", bron C Titulaer) slaat dan op tilt en doet het zeker een half uur niet meer. Dat kortsluiten doe je ongemerkt als je de coax stekkers niet zuiver recht in elkaar steekt, en met de pin de twee contacten onder in de contrastekker overbrugt.
coax stekkers
Coax stekkers recht in elkaar steken!



Nog een minpunt, er wordt aan gewerkt, maar de huidige schakelaar moet nog beter worden afgeschermd: bij een SL dynamo (waarbij de vork dus stroom voert en als antenne werkt) kan de schakelaar gestoord worden. Over de stoorvelden van de motor van een E-bike zullen we het maar niet hebben, maar dan heb je toch al een ander laadscenario.

Gebruik
Eerst maar eens de verschillen met de Edelux: er zit geen licht- donker sensor op, je moet de lamp dus altijd zelf aanzetten. Aan de andere kant, je kunt hem nu wel zelf uitzetten, de Edelux ging altijd eerst nog dapper door op standlicht. Dat doet de Ladelux ook wel als je stopt en niks doet, maar nu heb je inspraak. Het achterlicht heeft zijn eigen standlicht, dus dat reageert niet op de schakelaar. De schakelaar zit op het stuur en is een vlak aluminium huis. Als je op de goede plek drukt (je voelt niks en in het donker is het even zoeken) bedien je de schakelaar. Aan de status-led kun je zien wat de lamp doet: groen is dimlicht, blauw is groot licht. Als de led knippert ben je ook aan het laden, laad je met licht uit dan knippert de led met wit. Om de lamp uit de ruststand en aan te krijgen heb je wel een paar pulsen van de naafdynamo nodig, dus het wiel moet even bewogen hebben voor je het licht aan kan zetten. Er komt echt veel licht uit de lamp, dus bij tegenliggers moet je zeker terug schakelen naar dimlicht.

Ladelux
        stuurschakelaar
De stuurschakelaar cq het laadstopcontact. Schakelaar reageert op druk, is dus ook met handschoenen aan te bedienen

Bediening
Lamp in rust, lang drukken op knop: 1 tot 4(max) x geknipper om de ladingstoestand aan te geven

Lamp uit rust,
1 x drukken lamp aan (led = groen)
1 x kort drukken grootlicht aan of weer uit (grootlicht led=blauw)
Lang drukken: lamp uit
Telefoon aansluiten met laadkabel , zolang de LED knippert wordt er geladen (bij geen licht aan knippert de led wit, anders groen of blauw)

Zet je de lamp aan, dan heb je direkt echt licht uit de accu, veel meer dan een Edelux op standlicht of wandeltempo. Als dat nog niet genoeg is kun je ook al het grootlicht inschakelen, dan wordt de bundel ~2 x zo breed en schijnt die ook nog verder. Met een volle accu heb je een half uur groot licht, als je bijtrapt uiteraard nog langer. Geen idee hoeveel je zou sparen als je het USB gebeuren weglaat, maar een Edelux III met alleen deze technologie zou misschien ook niet gek zijn.

Laden
Het laadsnoertje 'plak' je met een magnetisch voetje op de schakelaar. Dat kan niet verkeerd, daar zorgen de 2 x 2 magneetjes voor. die de stekker aantrekken of wegduwen. De Ladelux levert ongeveer 12 Watt bij 50 km/h, en de opbrengst is redelijk lineair. Dus 6 W bij 25km/h etc. Daarmee kun je dus laden, of het licht aanzetten en nog een beetje laden met wat je overhoudt. De accu is niet zelf te wisselen, wel uiteraard bij Schmidt. De accu vindt het fijn als je de fiets bewaart tussen -5 en 25ÂșC en minimaal 2 x per jaar 10 minuten uitlaat.

Levertijd
Geen idee. Son is inmiddels voorzichtig begonnen met productie, maar van breed uitrollen zolang er nog kans op kinderziekten is, is vooralsnog geen sprake. Het plan is om de lamp eerst via een paar geselecteerde specialisten uit te zetten, om mogelijke problemen beheersbaar te houden. Prijzen zijn ook nog niet definitief.


Specifcaties
Dynamo: 6v-3W
Max opgenomen vermogen 12W
USB-spanning: 5.2V, 5W
Accu: 1200 mAh
Lichtsterkte: 150/200 Lux (dit is wat er in de handleiding staat, in de folder is het minder)
Temperatuurbeveiliging: Als het binnen in de lamp te koud of te warm wordt (-20, +60C) zijn de accufuncties niet te gebruiken.
Gewicht: ca 170 gram (compleet met alle snoertjes) Om te vergelijken, de Edelux is ca 85 gram

Garantie: 2 jaar en accucapaciteit valt daar niet onder.


Prijs: naar verwachting rond de 480 euro als je alleen licht wil, een laadkabel zit rond de 45 of 50 (=Apple tax) euro,-  Achterlicht stekker zag ik er ook nog niet bij, ook nog 7.75.


Dit zag ik aan opties langskomen:

modelno kleur   lengte omschrijving
65020    zwart    120    Ladelux LED lamp 1.2m stekkers los
65021    zwart    120    Ladelux LED lamp 1.2m coax stekker gemonteerd & adapter
65120    zwart    20    Ladelux schakelaar 20 cm
65140    zwart    46    Ladelux schakelaar 46 cm
65630    zwart    30    Ladelux laadkabel USB-C 30 cm
65640    zwart    46    Ladelux laadkabel USB-C 30 cm
65730    zwart    30    Ladelux laadkabel lightning 30 cm
65732    rood     30    Ladelux laadkabel lightning 30 cm rood
65740    zwart    46    Ladelux laadkabel lightning 46cm
65744    blauw    46    Ladelux laadkabel lightning 46 cm blauw