Koplampen voor SON naafdynamo's


LED koplampen
son
                          edelux
Son Edelux II (90 lux)
IVoor liefhebbers van techniek is hier een beschrijving met grafieken [duits]. In het kort: het ding doet en er komt voor een dynamokoplamp een waanzinnige hoeveelheid licht uit, en nee hij doet het niet geweldig cq gaat stuk op een accu maar is dan ook ontworpen voor gebruik met een wisselstroomdynamo.

Ten opzichte van de Edelux I heeft deze update een vlakkere en bredere lichtbundel, en een verbeterde afdichting
  • 3 watt LED (speciaal geselecteerd: >100lm/W)
  • Extra robuust gekoelde LED voor maximale levensduur en opbrengst
  • Perfecte reflector met helder lichtbeeld, geen strooilicht (voordeel bij mist) en duidelijk licht-donker scheiding voor tegenliggers
  • 3 standen magneetschakelaar met wanten te bedienen, (aan, uit, sensor)
  • Standlicht (dooft automatisch na ca 5 minuten, is niet zelf uit te zetten)
  • aansluiting voor achterlicht
  • 85 gram, 49mm diameter
  • aansluitdraad 0,6 of 1,4 m
  •  5 jaar garantie
  • wordt geleverd met losse (witte) retroreflector, achterlichtsnoer  en koplampbeugel voor montage op de vorkkroon. Zie hier De koplampbeugel raad ik echter niet aan voor montage onder de bout van een (zijtrek)rem.
  • Zilver (hoogglans gepolijst) of mat zilver , of zwart geanodiseerd (optie: diverse anodiseer kleuren)
  • Voor montage rechtop, voor hangende montage is er de Upside down versie  met oa een omgedraaide reflector
  • zie ook hier :Aktiv Radfahren
    eigen ervaringen
    infoblad [Engels]

Leveringsomvang

leverbare versies



E-bike versies (voor accu (DC) gebruik)
Voor gelijkstroom (E-bikes ed) zijn er versies met aangepaste electronica




edelux 2 , upside down

Edelux Upsidedown
De versie voor hangende montage, dus veelal voor montage onder een rekje zoals bij klassieke randonneurs. Deze heeft een achterlichtaansluiting met schroef (blijft geen water in staan) mist de sensor (want het oog zou op de verkeerde plek uitkomen)  en heeft uiteraard de reflector in de juiste stand gedraaid. Want zou je een lamp met een uitgekiende lichtverdeling op de kop monteren, dan wordt de voorgrond oogverblindend helder, en zie je verderop niks!


coax model
 Edeluxen standaard voorzien van de coax steker en met het coax adapterblokje


coax stopcontact
En er zijn ook 2 zwarte Edeluxen met een voorgemonteerd stopcontact om je lader in te prikken




Halogeenlampen



Met de komst van LED lampen die 4 x zo veel licht geven (zij het in een beperkter spectrum) zijn deze lampen verouderd. Maar mocht je er een willen voor een restauratie of zoek je onderdelen
 (reflector, schakelring, stekkers, 3W lampjes) alles is nog leverbaar



Son E6-B
(valt nog aan te komen voor restauraties oid, maar een LED is uiteraard nu veel beter. Maar de reflector en de schakelring kan ik nog steeds zo leveren)

Deze halogeenlamp combineert de optiek van de Bisy FL met een alumium behuizing. In de behuizing zit de magnetisch bediende dus waterdichte schakelaar en een nauwkeurige electronische spanningsbegrenzing. Het geheel is afgedicht met een O-ring
  • Electronische spanningsbegrenzing, dus geen verlies bij normaal bedrijf
  • Perfecte reflector met helder lichtbeeld, geen strooilicht (voordeel bij mist) en duidelijk licht-donker scheiding voor tegenliggers
  • Magneetschakelaar met wanten te bedienen
  • Robust binnenwerk
  • aansluiting voor achterlicht
  • 83 gram
  • aansluitdraad 0,5 of 1,4 m (2.0m op speciale bestelling, Voor Bromptons is er een uitvoering met 0.35m snoerlengte)
  • Met de Edelux de enige koplamp met 5 jaar garantie
Typen
E6-B zonder de vroegere van de zijkant zichtbare signaalring (diameter=76mm)
E6-Z Met kortsluitschakelaar voor toepassing in 12 v installatie De koplamp is voorzien van een serie condensator, waardoor het rendement bij lage snelheden wordt verbeterd. Met de E6-Z is zo vanaf 16 km/h 12v bedrijf mogelijk. 
Klik hier voor een foto, of zie de pagina 12v
E6-OS Uitvoering zonder schakelaar voor toepassing met gewone (niet-naaf) dynamo's

De reflector is net als de schakelring ook los leverbaar als reserveonderdeel.