Het rapport bereikt
mij dat de Chineese overheid er voor gekozen heeft deze site achter het
filter te plaatsen. NSFC dus, en een hele eer dat ik in staat wordt
geacht met mijn nederige negotie 800 miljoen Chinezen te kunnen
corrumperen! Of je met een exemplaar van 'Vakantiefietsen' in de
fietstas nu ook niet meer door de douane komt is me nog niet gemeld.
20/12 Barre tijden "If it gets really cold in the shop burn
the "how to be successful in
business" books and the business plan before you turn on the heating,
cus in the real world that’s about all they’re good for.
15/12
Klusje
We zijn momenteel ook met een ander tijdrovend klusje bezig, dus het
fietsen(maken) schiet er wel bij in! Gelukkig is het werk inmiddels al
wel verder gevorderd als op de foto.
14/12
Oude Glorie
Een
restoratie zal ik het niet noemen (poedercoat, geen transfers,
vast de verkeerde spatborden, 'foute'dragers, achterlicht enz)
, maar deze voorheen doorgeroeste Batavus staat er weer netjes bij.Wel heel apart zo'n recht
op geval waarmee je in een simpel bochtje met het stuur voortdurend
tegen je benen aankomt. Alleen geschikt om te onthaasten!
24/11
Er wordt weer een zesdaagse verreden in Zuidlaren!
28/10/08 Brodie Paul Brodie
begon ooit met het bouwen van MTB's en dat werd een hele fietsfabriek.
Op een gegeven moment was het kennelijk niet leuk meer, en nu is hij
weer terug naar zijn roots van schuur bij huis met draaibank en
freesmachine. Maar het framebouwen loopt weer aardig uit de hand
getuige zijn website, ik was er zo een paar uurtjes kwijt!
http://www.flashbackfab.com/pages/excel00.html
(voor liefhebbers van oude fietsen, stoomfietsen (echt!) ca 1905
(race)motorfietsen en werkplaatstechniek
25/9/08 You
have been warned! Among other things, the study confirms
that bike shop employees should
show customers more expensive product because they can afford it and
are accustomed to paying for high quality. As homeowners, they also
have plenty of room to store gear. (http://www.bicycleretailer.com/news/newsDetail/1853.html)
21/9/08
Ik
schrik niet zo gauw, maar hier kijk van op. Wie dit doet heeft ook een
gaatje in z'n hoofd! Als er een buis in de fiets heel moet blijven is
het de binnenbalhoofdbuis. Daar 'hierlangsafscheuren'gaten
in boren om 30 gram te sparen is goed voor een Darwin-award en zondigt tegen
alle wetten van ontwerpen op vermoeiing
18/9/08 Na
de Eurobike nog even wezen fietsen:
Ook op dit soort Franse wegen in 'originalzustand'
kom je met 30mm Grand Bois Cypres banden
nog probleemloos uit de
voeten. Volgas op asfalt naar beneden maken ze ook een bijzonder zekere
indruk.
18/8/08 Recalcitrant
30/7/08
We zijn jarig vandaag!
het oudste nu nog aanwezige plaatje op de site
We
zijn jarig vandaag, de website viert zijn tweede lustrum. 10 jaar
geleden gingen we live met stalen bagagedragers, Radicalc, geveerde en
loopfietsen en ook al 5 artikelen in leesvoer (al heette dat nog niet
zo). Een van de artikelen was een beschrijving van een fixie "kan het
ook minder dan met 18 versnellingen?" en de lijst met cassettes ging
tot 9V. Dit was duidelijk nog het telefoontijdperk met pagina's zonder
een enkel plaatje. Plaatjes waren trouwens meestal GIF's en van een PDF
had nog niemand gehoord.
24/7/08 Spaakbreuk ;) Een
collega fietsverkoper is voorstander van een stander (bij het
achterwiel).
Want:
" afgezien van een beschadiging aan de fietstassen komen er bij het
overeind zetten krachten op de wielen te staan wat spaakbreuk tot
gevolg kan hebben" Maar
is dat zo? Stel je hebt 40 kilo in je tassen, bij het horizontaal
houden van de fiets zou dat dus resulteren in een dwarskracht van
ongeveer 10 kilo (denk de massa geconcentreerd op 0.5 r boven de
wielas). In het echt is dat al minder want de tassen zijn nogal dik en
de fiets staat dus al half schuin voordat de tassen los van de grond
komen. Maar wat voor dwarskrachten staat er normaal op het wiel? Als je
fietst telt je eigen gewicht ook mee en wordt het wiel belast met 40
(bagage) + 60 (2/3 x (15 kilo's fiets+ 75 kilo fietser)) Dat is
100 kilo, en op ijs met een wrijvingscoefficient van 0.1 merk je dat
een dwarskracht van maximaal 10 kilo nog niet genoeg is om altijd over
eind te blijven ;) Oftewel een spaak die al zo ver gescheurd is dat die
breekt bij het optillen, doet dat ook als je met een gang een berg af
tuft. Dan lijkt het mij handiger als dat gebeurt op een plek die
geschikt is bevonden om te pauzeren !
19/7/08 Bilaminate Deze week me weer
eens uitgeleefd met een 'bilaminate' constructie. Dit is een oude
techniek waarbij lugs en lugloos worden gecombineerd. Je hebt dan en de versteviging en het ornament
van een lug, en toch de
vrijheid van
het lugloos solderen om
alles aan alles te bakken. In dit geval is de techniek gebruikt bij het
maken van een stuurpen.
Je begint met het maken van een passende buitenkant, in dit
geval voorzien van een bij de voorvork passend
ornament. De lasnaad nodig om de buis op de juiste binnendiameter te
krijgen is ook nog te zien
Stap 2 is het met zilver aan de buis zetten van de versteviging. Na
poetsen kun je de vissebek uitfrezen
Als laatste soldeer je de verbinding lugloos met messing
14/7/08 Spatbord
Een prachtige illustratie waarom a) een voorspatbord goed vast moet
zitten bij de vorkkroon, en b) bij kunststof spatborden de stangen of
los moeten kunnen klikken of hoog moeten worden bevestigd:
21/6/08 Gekkengetal
ITM trekt de stekker er uit, Selcof sluit de italiaanse productie en
Campagnolo introduceert nieuwe groepen, met nu 11 kransjes naast elkaar
gepropt in plaats van slechts tien. Het was even gissen naar de reden,
want het zou kunnen dat de groep gericht is op I-pod gebruikers, maar
dit is ook een spoor (met dank aan [CR]:
Cue Spinal Tap (http://www.imdb.com/title/tt0088258/quotes):
Nigel Tufnel: The numbers all go to eleven. Look, right across the board, eleven, eleven, eleven and...
Marty DiBergi: Oh, I see. And most amps go up to ten? Nigel Tufnel: Exactly. Marty DiBergi: Does that mean it's louder? Is it any louder? Nigel Tufnel: Well, it's one louder, isn't it? It's not ten. You see, most blokes, you know, will be playing at ten. You're on ten here, all the way up, all the way up, all the way up, you're on ten on your guitar. Where can you go from there? Where? Marty DiBergi: I don't know. Nigel Tufnel: Nowhere. Exactly. What we do is, if we need that extra push over the cliff, you know what we do? Marty DiBergi: Put it up to eleven. Nigel Tufnel: Eleven. Exactly. One louder. Marty DiBergi: Why don't you just make ten louder and make ten be the top number and make that a little louder? Nigel Tufnel: [pause] These go to eleven.
11/6/08
Een fiets moet je toch echt af en toe schoonmaken. Dit kwam te
voorschijn toen ik de laag modder achter het bracket van een Gazelle
mixte frame wegbikte. Links en recht kijk je dwars door de achtervorken
heen, het achterwiel hing voornamelijk aan de dubbele staande vorken.
Die derailleur stellen we een andere keer nog wel af..
9/6/08 ("my
correspondence is a varied one.. S Holmes")
"ben ik er een tijdje mee doorgefietst wat op zich best
wou. maar afgelopen week ging het toch mis, ik was vergeten......"
Edelux De specificaties van
de Edelux zijn natuurlijk prachtig, maar uiteindelijk gaat het om de
vraag 'hoe fietst dat nou'? Sinds een tijdje heb ik een prototype tot
mijn beschikking en kan ik in het donker buiten spelen. En de de Edelux
geeft echt heel veel meer licht dan je met 2 E6-en gewend was:
Beetje
afhankelijk van de horizontale stand verlicht de Edelux
de hele wegbreedte zo'n 50-75 m voor de fiets in voldoende mate om te
zien of er kuilen, takken of andere rotzooi op de weg ligt. Je kunt dus
ook vrij relaxed een keer om je heen kijken, zonder dat je je zorgen
maakt dan direct iets te missen
Je
hebt nog nooit zoveel katten gezien
De
Edelux geeft redelijk wat strooilicht direct voor het voorwiel en
opzij. Hang je de lamp onder een racestuur dan is de begrenzing links
en rechts een rare schaduw van de remgrepen. In dat licht kun je nog
prima zien of die haas op het laatste moment nog domme dingen gaat doen
Op
een weg met af en toe een lantarenpaal is de Edelux helder genoeg om
ook na de paal de weg te blijven verlichten
Idem
voor een weg met het fietspad aan de verkeerde kant en een
tegenliggende auto met dimlicht
Met
het standlicht kun je uitgebreid de kaart lezen, of het
straatnaambordje aan de overkant van de weg lezen.
Minpunt
vindt ik dat Uit niet direct Uit is. Als je de fiets
parkeert blijft de lamp nog geruime tijd opvallend op het standlicht
doorblazen tot de condensator leeg is. Eens zoeken of er niet een
passende lensdop of dekseltje (49.5mm) te vinden is.
Fietsen
vallen van de wagen
DVHN
|
Gepubliceerd op 23 april 2008, 11:17
Groningen -
Twintig
fietsen donderden over de Emmabrug toen de zijklep van een aanhanger
losbrak. De aanhangwagen was volgeladen met zeker dertig rijwielen.
Samen met de 45-jarige bestuurder van de auto die de aanhanger trok en
de bocht te snel nam hebben agenten de fietsen weer geladen. De
bestuurder uit Kiel-Windeweer krijgt een proces-verbaal.
Ik was het niet!
20/4/08
?
10/4/08 Crank
Arm Shortening
$50 for normal 22mm shortening.
Add $5 for shortening by any other amount.
Add $7 if you send your arms without removing the chainrings. Add $25 if you send them in
any sort of packing peanuts.
Nog iemand die
de schurft heeft aan
3 x stofzuigen omdat je een doosje open gemaakt hebt ;)
7/4/08
Ik heb er een! Onnodig
te vermelden dat het met zomertijd en zo'n zonnige dag heeeeel lang
duurt voor het donker is ;)
5/4/2008 Quote of the day
"I often suggest to customers who’s main concern is the
"look" of the
bike, that the one thing guaranteed not to break and let you down when
you are miles from home, its getting dark, it’s raining, and there is
no mobile phone signal, are the graphics" (DocB)
21/3/2008
Paasfile in Kiel Windeweer
Niet
alleen Groningen is gridlocked op goede vrijdag, ook in Kiel Windeweer
stond het verkeer vast. Een paasvuur is dan ook een serieuze zaak!
21/2/2008
een hele opluchting ;)
13/2/2008
NAHBS
Schattig
titanium
kinderfietsje
van Roark met SRAM 9v naaf
en
aluminium wielen. Meestal maken ze
triathlonfietsen of onderdelen voor B1 bommenwerpers, maar dit kunnen
ze ook
Aan de andere kant van de
plas
fietsen
ze ook. Niet dat ze zoals wij gewoon op een fiets springen, want het is
een lifestyle thing. Je moet dus een europees wielerpetje hebben,
creatief met beharing en tattoos zijn, je bij voorkeur een fixie zonder
spatborden of remmen laten aanmeten gebaseerd op een klassiek
baanframe en je dan gratis met tram of bus laten vervoeren ;) (Het
regent in Portland veel en vaak) En ze bouwen frames in de VS, maar
dan afgestemd op de lokale smaak. Omdat allemaal maar eens life te
aanschouwen heb ik mij een aantal dagen in Portland, Oregon vermaakt
door de North American handbuilt bicycle show af te struinen. Met een
beetje zoeken vindt je daar overal op het net boeiende fotoreportages
over (oa bij Alex
Wetmore en cyclingnews.com
) dus dat ga ik hier niet uitgebreid overdoen. Wat opvalt (hoewel ik
best wat gemist zal hebben):
De
kwaliteit (en prijs) van het spuitwerk (natlak en poedercoat) is
bijzonder hoog, maar het mag/kan dan ook 40-50% van de aanschafprijs
van het frame uitmaken.
De
'Nederlandse vakantiefiets' is onbekend, maar ze laten zich graag
inspireren door een Franse 650B cyclotouriste of porteur. Er waren wat
Rohloffs, Magura heb ik
niet gezien maar Son's en E6-en zijn zeer geliefd. Hoe je het draadje
elegant weg werkt is nog onontgonnen terrein!
Een
fatsoenlijke drager construeren die heel blijft en er een beetje
uitziet is voor sommigen ook lastig.
Een
stalen frame is niet compleet zonder RVS glimmers.
Na
de sliding dropout waren er nu diverse bouwers met een swinging dropout.
De
meeste bouwers werken met staal, maar custom carbon, hout, titanium en
alu was er ook.
Voor
velen is vorm belangrijker dan functie zoals blijkt uit wulps
gebogen buizen, vlijmscherpe uitsteeksels, allehande decoratie en
constructieve missers.
'The old farts' (Weigle,
Nobilette, Davidson, Gordon etc) maken hele mooie fietsen. Uitzondering
daarop is naar mijn smaak Andy Newland, leten we het er maar op houden
dat hij een heel herkenbare stijl heeft ;)
Blank gepolijste sturen komen terug. Zo zag ik
diverse sturen die zelf kaal gehaald waren en gepolijst, waaronder
echte On-one Marybars
fietspad
niet iedereen houdt van fietsen
Er is toch niks op TV, getuige het fietsenrek bij Powell's (het
enorme filiaal met de technische boeken is
slecht voor de creditcard!)
tram
raar beeld van 'competition use' bij de fabrikant!
swinging dropout
Het zit, maar ziet er niet uit
Bilinky bilaminate. Een van de mooiste fietsen op de show, maar de
presentatie op een hele volle stand met alleen maar fietsen was
chaotisch. Dat hebben Sascha White en Naked Bicycles
beter begrepen. Maar die hoefden de ingredienten voor een stand ook
niet over een heel continent te slepen, Bilinky kwam met de trein en
15+ fietsen!
Bruce Gordon titanium frame met naar verluidt gelijmde lugs. Volgens
de altijd serieuze Doug Fattic soldeerde Cecil Behringer zijn TI frames
met glijmiddel uit
de sexshop als flux!
Buttonoorlog ;) Richard Sachs kwam met 16.000 ATMO ('according to my
opinion") buttons naar de show. Bruce Gordon heeft ook een
buttonmachine en gaf tegengas met een bak 'Who cares about my opinion".
Ook vindt Bruce dat hij na 30 jaar in de bizz nog steeds maar matig
verdient, gezien button 3 en de open uitnodiging aan investeerders om
hem van alle marketingellende af te helpen.
1/2/2008
Ook een fiets op maat, maar dan heel anders! Deze mag eerst
een
tijdje bij de Vakantiefietser in Amsterdam staan, uiteindelijk is het
de bedoeling er een kleine serie van te bouwen
gatverdamme!
12/1/2008
Tot
nu toe kwamen Rohloffnaven met een rondlopende sticker. Die kon je er
af peuteren en dan hield je een decent product over. Nadeel was wel dat
het serienummer er dan ook af was, al kon je dat stuk van de transfer
natuurlijk laten zitten. Het met een laser er ingraveren van het nummer
was daarom een keurige oplossing.
Maar nu zijn ze gek geworden. De sticker is verdwenen en in de plaats
daarvan worden we getracteerd op 360 graden rondlopende graphics die ze
er met de lazer ingetatoueerd hebben. Denken ze nou echt dat ze die
dingen
aan 14 jarige pubers verkopen? De naaf is trouwens nog niet helemaal
vol, misschien dat er nog '1000 euro, steel mij!' bij kan ?