Schmidt Original Naafdynamo in SL
uitvoering
|
SL staat bij Schmidt niet
voor Super luxe of Spezial Leicht maar voor
SteckerLoss. Moet je bij de standaard
uitvoering er altijd twee stekkers opsteken
om de lamp aan te sluiten, bij de SL
uitvoering maakt de as links en recht
electrisch contact met de voorvork. Een kant
van de vork is daarom net als een aseinde
electrisch geisoleerd uitgevoerd,
zodat een stroomkring kan worden gevormd.
Veel dynamo's zij op verzoek in SL
uitvoering leverbaar, maar omdat je er ook
een aangepaste vork bij nodig hebt is dit
meestal een af-fabrieks optie bij een nieuwe
fiets. Bestaande dynamo's ombouwen is helaas
niet mogelijk
- Let
bij een SL dynamo op de montagerichting.
Bij een schijfremuitvoering zal je de
fout niet gauw maken, maar monteer je
het wiel achterstevoren heb je geen
licht maar wel een zwaar lopende dynamo
(kortsluiting)
- In
een wielrichter is de dynamo ook
kortgesloten, isoleer dan de
contactplaat met plakband oid.
- De
contactplaat is ook maar dun rvs, en het
aangesoldeerde draadje kun je ( als je
maar lomp genoeg bent) ook beschadigen.
Enige precisie bij het wielensteken is
verstandig
- Een
kant van de dynamo maakt massacontact
met het frame, je kunt dus een eendraads
installatie maken.
- Sl
dynamo's kosten hetzelfde als de niet-Sl
versie, je moet alleen zelf voor een
snelspanner zorgen
|
|
Zo zien de SL contactsets
(dit is de 30 graden uitvoering) er uit:
kunststof isolator, en een rvs contactplaat
|
|
Aluminium voorvorken
kunnen vaak
achteraf gemodificeerd worden. Bij stalen
vorken ligt dat moeilijker omdat de padden
veelal te klein zijn om de aansluiting in
onder te brengen. De isolatieplaat meet 24mm
in diameter, dus je moet een 1 Euromunt
gecentreerd op de pad kunnen leggen zonder
dat die uitsteekt Son levert wel een serie
stalen SL padden voor framebouwers (onder),
maar die bouw je niet even achteraf in.
Het modificeren bestaat uit het boren van
drie 3mm gaten ( de middelste is nog net te
zien) met een boormal, en het infrezen van
een kamer aan de binnenkant.Geen klusje voor
je fietsenmaker, maar je kan de vork naar
Kiel Windeweer sturen waar we de spullen
hebben.
|
uiteraard levert Son diverse varianten van de padden
aan framebouwers
|