Son verlichting monteren en aansluiten
Lees
eerst/ook de handleiding
voor je begint!
|
We beginnen hier
met het achterlicht, want als de bedrading
door het frame moet, begin je daar mee voor
dat het spatbord of de trapaslagers
gemonteerd zijn. De voorvork met koplamp en
bedrading kun je los monteren en pas later
aanbrengen.
Bij dit voorbeeld monteren we het
achterlicht in de spatbordversie. dat is
vermoedelijk de meest ingewikkelde. Andere
versies schroef je op de bagagedrager
(standaard 50mm gatafstand) of om de
zadelpen.
Bepaal de plaats van het achterlicht en boor
en ontbraam de twee gaten voor schroef
en bedrading. Steek de draad door het
spatbord en monteer het achterlicht.
Monteer je een achterlicht op de
bagagedrager, dan zijn er meerdere opties om
de draad te laten lopen:
- door de drager, maar meestal
moet je dan zelf een gat in de drager
boren
- langs de drager naar beneden
met pvc slang en tie-wraps, kies de
route zo dat de draad geen ruzie krijgt
met tashaken
- naar het spatbord, en dan
langs het spatbord naar het bracket of
naar de dichtsbijzijnde stang naar
beneden. Gebruik niet het o zo
doordachte systeem van geleidestrippen
door het kunststof spatbord, in ons
klimaat corroderen de contacten (koper
op alumnium met wegenzout) en heb je
vaak storing
- horizontaal door de drager met
pvc slang, en dan recht oversteken langs
de remkabel onder de bovenbuis
|
|
De draad kan bij
dit spatbord door de kraal van de rand
worden gevoerd, je moet alleen met dremel of
tang een invoer opening en uitgang voor de
draad maken.
Breng het spatbord aan.
|
|
Draad trekken door het
frame is iets waar je met ervaring beter
in wordt. Ik gebruik een afgeknipte
remkabel van voldoende lengte met een
kleine knik (15 graden over de laatste 2
cm) in het einde om te sturen, een haakje
en een klein lampje. Als je de twee
in-uitgangen hebt gevonden plak je de
draad aan de kabel met tape en duw je de
kabel voorzichtig door de buis. Trek
gelijktijdig de remkabel synchroon uit,
zodat je geen spanning in de kabel hebt
(zo best is het plakband niet), maar ook
geen extra lussen in de verlichtingsdraad
creeert. Controleer altijd of de kabel
niet per ongeluk ergens buitenom gaat,
anders kun je hem weer terugtrekken en
overnieuw beginnen.
Gaat de draad door het bracket (dat lukt
alleen met uitgebouwde trapas) check dan
wel of de draad bij montage niet in de
knel komt door te lange cups of een te
grote diameter van het lagerhuis
|
|
Andere optie: met een paar
strookjes buigzaam plastic (plastic fles,
dop van een spuitbus etc) de draad klem
zetten tussen de omgekraalde
spatbordranden
|
|
Het
gemonteerde achterlicht
|
|
Alternatieven zijn de
draad met tie-wraps en pvc slang of
krimpkous langs spatbordstangen en het frame
voeren.
Dit is met pvc slang. Steek de draad door de
slang, schuif vervolgens de slang over de
stang. Rond het stangeinde af en gebruik
wd40, zeepsop of water om de boel schuivend
te houden.
Leid de draad zo langs de achterpad dat je
er geen problemen mee krijgt bij het
uitnemen van het wiel. Langs de achtervork
ontkom je meestal niet aan een paar
tie-wraps
|
|
Kunststof
slang is er in verschillende diameters, dit
is 4 en 6mm. Behalve dat het extra
bescherming biedt en het snoer niet zo
rondflopt, kun je het ook beter vastzetten
met tie-wraps, omdat het minder schuift als
een kaal snoertje. Je kan er ook een
fietsspaak bij insteken, bv om een blijvende
bocht te maken zonder dat je die met een
half dozijn tie-wraps vast moeten zetten
|
|
Ook kun
je krimpkous gebruiken, bv om de kabel langs
een derailleurkabel te spannen. De kabel
beweegt heen en weer met het schakelen, dus
je moet wel een lusje aan de uiteinden
overhouden
|
|
Koplamp
Als je met de achterlichtdraad ter
hoogte van de koplamp*) bent aangekomen
monteer je de koplampbeugel. Let er op dat
de beugel ver genoeg omhoog kan zodat het
spatbord niet naar beneden wordt gedrukt, en
dat de beugel niet tegen het balhoofdlager
schuurt
*) bij een naafdynamo sluit je het
achterlicht aan op de koplamp, zodat het
mee aan en uit gaat samen met de koplamp.
|
|
Zet de koplamp
provisorisch vast, hij moet er nog weer af,
maar hij moet ook heel blijven,
|
|
Nu je weet hoe je bij
de koplamp uitkomt kun je de draad van het
achterlicht op lengte maken.Zorg voor een
boogje tussen frame en vork, zodat de vork
volledig kan draaien. De draad kun je vaak
tussen spatbord en vorkkroon naar voren
wurmen. Bij de lamp hou ik de draad
graag iets te lang, de extra lus zet ik dan
met een tie-wrap vast aan de koplampbeugel.
Minder mooi als perfect op lengte, maar nu kun
je nog een keer de stekkers vervangen
of een andere koplampbeugel monteren zonder
de draad te moeten verlengen. Je kan ook wat
extra lengte in de binnenbalhoofdbuis
proppen, mocht je een vork hebben die onder
open is. De aardedraad is korter afgeknipt,
de binnendraad hangt mooier met wat
extra lengte ten opzichte van het oog.
Na het strippen (dat gaat het beste met een
echte striptang, oefen anders eerst op het
afgeknipte stuk) breng je de krimpkous aan.
Son gebruikt een coax kabel voor de
verlichting, de ommanteling zorgt voor de
massa.
|
|
Spreid de twee
draden, dan kan de krimpkous dat over de
splitsing komt er niet direct weer afvallen.
Twist de massadraad ineen, doe dat niet zo
stijf dat je daarmee door de isolatie naar
de binnendraad snijdt
|
|
Stekkers krimpen gaat het
beste met een speciale tang (zie de shop)
De ministekker moet nog voorzien worden voor
krimpkous, want als je die ongeisoleerd in
de koplamp steekt heb je grote kans dat het
licht uitgaat door kortsluiting.
Neem de koplamp weer los zodat je in de
lampvoet kunt kijken, steek de
achterlichtstekker in de aansluiting
verstopt achter de aansluitdraad van de lamp
en bevestig de lamp samen met het oog voor
de aarde. Desgewenst kun je ook de
bijgeleverde retroreflector mee vast
schroeven. Zet de bout zo vast dat de
koplamp zich nog laat richten
|
|
Achterlicht
aangesloten: van links naar rechts
- de vast aangebrachte coaxkabel voor
verbinding met de naaf
- het 2.8mm stekkertje (als boven, maar
met een stukje zwarte isolatie krimpkous)
onder in de lampvoet gestoken
- het met de koplampbout meegeklemde
massaoog van het achterlichtsnoer
|
|
Monteer de draad
van de koplamp langs de voorvork, met
tiewraps pvc-slang ed, en wel zo dat de
draad niet in conflict komt met het wiel en
zo goed mogelijk beschermd is.
Knip de draad af op lengte, zo dat je nog
speling hebt om de draad op de dynamo te
steken, maar ook niet zo lang dat je een
wapperend eind hebt dat in de spaken komt.
Breng twee 4.8mm stekkers aan volgens het
bekende recept.
|
|
Op de dynamo
gestoken (volgorde maakt bij een SON niet
uit), met een beetje extra lengte. Het zou
nu moeten werken, tenzij je ergens een fout
gemaakt hebt.
De handleiding van Schmidt beveelt aan om de
contacten omhoog te laten wijzen. Bij
sommige vorken komt dat inderdaad goed uit,
maar er zijn ook genoeg ( bv rechte
suspension/carbon vorken) of vorken met
lowriders waar dat niet super uitkomt.
Belangrijk is dat je er bijkunt en dat de
contacten niet ergens tegen aan stoten bij
een ruwe behandeling. Bij deze fiets vond ik
naar achteren gedraaid handiger en beter
beschermd. Tip: als je de snelspanner los
zet, draaien de contacten op magneetkracht
vaak wel mee met het wiel. Daarna uiteraard
de spanner weer goed vastzetten, anders
sloop je de boel
Populaire fouten
- Massa gekruist, bv door de
draden van een achterlicht te
verwisselen (plus op massa en VV) Bij
dynamo's met een tweedelige plastic
Shimano stekker kun je die fout
ook nog bij de dynamo maken, als je goed
zoekt kun je het aarde
teken zien. SP gebruikt trouwens
ook de Shimano stekker, maar die
dynamo's hebben geen massacontact, net
als bij het grote voorbeeld) Sommige
B&M koplampen met losse stekkertjes
en los hangende draden zijn ook knap
verwarrend: er zijn tekentjes, maar je
hebt er een zaklamp bij nodig.
- Bij het splitsen van de coax
kabel een massadraadje missen en
meekrimpen met de binnendraad
- Massadraden door de isolatie
van de binnenkabel heen kortsluiting
laten maken (te hard twisten, of
slordig draad strippen)
- Veel achterlichten moeten een
flink stuk fietsen voor het standlicht
is opgeladen, dus niet gelijk in paniek
raken
Werkt het niet ga dan systematisch te werk.
Gebruik geen testbatterij oid, met
gelijkstroom kun je dingen stuk maken en de
lampen zijn gevoelig voor polariteit dus
daar kun je ook nog intrappen
1) trek de draden van de dynamo, geef het
wiel een zwengel en hou een schroevendraaier
tussen de lippen. Een goede dynamo remt
merkbaar en je ziet meestal vonkjes
2) sluit de dynamo weer aan en trek de
achterlicht stekker uit de koplamp. Als je
nu wel licht hebt zit de fout in het
achterlicht of de draad daar naar toe
Tot slot: deze beschrijving baseert zich
uiteraard hoofdzakelijk op SON verlichting.
De meeste andere fietsverlichting gebruikt
flinterdun tweelingsnoer, SON gebruikt een
3mm dikke/dunne coax kabel omdat die kabel
veel robuuster is. Aan de lampkant is die
vast verbonden, zodat daar afbrekende
stekkertjes etc niet zullen voorkomen. Bij
minder sjieke spullen (denk de lampjes van
de schoolfietsen van de kinderen) die
bedoeld zijn voor het standaard
fietssnoertje kun je ook prima twee aderige
rondkabel voor 220V gebruiken. Buiten om
leggen, niet moeilijk doen over een extra
tie-wrap, alleen is het bij het
aansluiten soms meer werk omdat de
fietsverlichting niet is afgestemd op de
royale hoeveelheid koper (!) die er in de
draad zit en er dus te veel draad is voor
het kleine gaatje.
|
|