Triple
voor de racefiets (en andere manieren om
een berg op te
fietsen)
(c) 2003-2010 m.s.gerritsen triple
1
(belgisch)
zwaar bier waarmee het kwaad klimmen is; 2
drievoudig voorblad om het
klimmen
wat makkelijker te maken . Met een triple kun je een laag verzet op de racefiets monteren, zonder de sprongen tussen de versnellingen (veel) groter te maken. In Nederland is dat overdreven, dus hier hebben de meeste racefietsen twee voorbladen en geen bergverzet. Voor een vakantie in de Alpen is een laag verzet echter heel aangenaam, en een van de manieren omdat te realiseren is door de ombouw met een drievoudig crankstel. Standaard triple crankstellen hebben doorgaans bladen als 30-40-50, waarmee de eerste versnelling dus zo'n 30% lager ligt als met een standaard 39-52 voorblad. De
spullen
Triple crankstellen zijn leverbaar in MTB en in racefiets formaten. De MTB crankstellen hebben aanzienlijk kleinere tandwielen (bv 20-32-42) dan wat je normaal op een racefiets aantreft, en zijn het overwegen waard als je met een beperkte inspanning wil klimmen, en op de racefiets toch nooit op het buitenblad rijdt. Maar heb je een frame met een aanlasnok voor de voorderailleur dan is het onwaarschijnlijk dat je een voorderailleur kunt vinden die en de juiste kooiradius heeft, en die laag genoeg gemonteerd kan worden zonder ingrijpend sloopwerk. Bij de aanschaf van een triple crankstel hoort doorgaans ook een langere as. De rechter crank moet verder naar buiten om ruimte te maken voor het extra tandwiel. Let er bij de aanschaf op dat de schroefdraad van de trapas overeenkomt met die in het frame (je kunt kiezen uit BSC of Ita.) In plaats
van een
geheel
nieuw crankstel aan te schaffen kun je ook het
bestaande crankstel (indien met
losse as)
ombouwen
met een speciaal hybride tussenblad. Dit komt in de
plaats van het
binnenblad
en heeft 5 extra lange oren waar een standaard 74mm
steekcirkel
tandwiel
op past. Dergelijke bladen worden aangeboden door
o.a. TA, Stronglight
en voor heeel veel geld ook door Shimano voor de
Dura-ace en Ultergra
6700 triple. Shimano hanteert echter een eigen
(stomp)zinnige steek
voor het kleine tandwiel, en net
als
bij het Stronglight blad moet je aan je crankstel
vijlen. Het TA blad
is
dus aan te bevelen, en is ook leverbaar in de 135 mm
steek voor
Campagnolo Dat is vaak zo, maar niet altijd. Het kan in veel gevallen genoeg zijn de cartridge as te demonteren, en met een 3mm afstandsring (speciaal te koop, is bv een XTR onderdeel, of uit een oude cassette of SA 3v naaf gesloopt) weer te monteren. De linkercup moet je dan wel verder in het frame kunnen schroeven, maar dat is vaak mogelijk. Kijk wel naar je voorderailleur voor je dit probeert, want bij hele dikke zitbuizen wil die vaak niet ver genoeg naar binnen. En dan moet je toch alle kettingbladen ver naar buiten bouwen om te kunnen schakelen. Bij moderne crankstellem met geintegreerde as (hollowtech2 etc) ben je altijd de klos en zit je vast aan geld uitgeven. Heb je
voor
een triple
altijd een andere voorderailleur nodig?
Heb je
voor
een triple
ook een triple achterderailleur nodig?
Hou je achter een normaal nederlandse cassette (bv 12-23) dan valt er nog wel met de bestaande achterderailleur te leven. Het kettinglengte-verschil bij een triple is 50-30=20, en het was 52-39=14 (*) Dat scheelt 6 tanden, maar de derailleur had ook nog wel met een 27 overweg gekund, dus je had nog 4 speling. De ketting hangt misschien slap op 13-achter/ 30-voor, maar die versnelling moet je toch niet rijden omdat de ketting veel te scheef loopt. Wil je achter ook al een wide-ratio cassette, dan is een langere kooi wel nodig. *) eigenlijk de helft, maar het heeft niet zoveel zin om alle getallen door twee te delen. Nieuwe
shifter
nodig? Geen triple, toch een
bergverzet? Is dit
nog niet
genoeg om
een laag verzet te creeren, dan kun je op een
Shimano racefiets een MTB
derailleur en een MTB cassette zetten. MTB-
cassettes beginnen echter
bijna
altijd met 11, en daar heb je weinig aan (*).
Op 53-13 ga je
ook
wel met 80 naar beneden! Voor 9 speed zou je een
12-25 of een 12-27
cassette
kunnen aanschaffen, de 12 thuislaten de 13 vervangen
door een
sluitkrans,
en een losse 30 of 32 met de tussenring achter de
cassette plaatsen. Voor met Campagnolo afgemonteerde racefietsen zijn geen ATB-derailleurs (wel triple met langere kooi) leverbaar. Cassettes gaan tot 28t (9v) of 29 (10v). Op de Shimano race crankstellen met 130 mm steekcirkel past normaal als kleinste een 39-er tandwiel. TA & Stronglight leveren een 38-er die dus weer een iets kleiner verzet oplevert. Soms moet je de oren van het crankstel iets bijvijlen om er voor te zorgen dat de ketting goed in de tanden komt te liggen. (*) als je een 11 goed rond krijgt, rij je hard genoeg omhoog om het bij een 23 of desnoods een 25 te laten!
|