Prikbord 2024
prikbord 2023
prikbord 2022
prikbord 2021
prikbord 2020
prikbord 2019
prikbord 2018
prikbord 2017
prikbord 2016
prikbord-2015

prikbord 2014
prikbord 2013
prikbord-2012
prikbord 2011
prikbord-2010
prikbord-2009
prikbord 2008
(oudste bijdragen (-2008]



31/10
Tubes & Coffee
Tubes & Coffee 22-12
Vooraankondiging: Zondag 22 december is er weer een open dag in de werkplaats


12/11
Reist in autolaarzen

Je kunt overal op G Line rijden ..... Je kunt waterflessen toevoegen en zelfs je gereedschapskist in het frame opbergen....  Reist in autolaarzen..... Opbergen in kleine ruimtes (inclusief eenpersoonstenten).
Brompton heeft een nieuw modelletje, als ze dat met dezelfde zorg in elkaar metselen als de text op de website..... Als wat je ziet al geen geld mag kosten,  zal het met wat je niet ziet niet veel beter zijn.


14/10
Hobbels en hoogtemeters
effe uitblazen
Ik was een weekje afwezig, maar het was voor het goede doel (gravel in de Provence)

26-10
Vervolgcursus
Ik heb - bij voldoende belangstelling- nog een extra vervolgcursus gepland op 26 oktober


13/9
Droevig
stortgoed
Daar word je maar verdrietig van, FM's die - vertrouwend op de voorzienigheid?- onderdelen van hun klanten voor reparatie opsturen door ze als stortgoed los in een grote doos te flikkeren.



3/9
Boodschappenlijstje
tableau de chasse

Frame was gelukkig nog van metaal, dat scheelt.




23/8
Zwaar weer
Als je al een tijdje meedraait in de fietsweeld is het verdwijnen van groothandels niks bijzonders. Mensen gaan met pensioen of erger, bedrijven worden overgenomen, of ze redden het gewoon niet. Nu aan de beurt is de Alkmaarse Groothandels Unie. In onze beginjaren hadden die een vestiging in Groningen met spullen op de plank, dus dat was reuze handig. Maar met het sluiten van die vestiging werd spullen bestellen erg lastig en dan komen er gauw alternatieven in beeld en koop je steeds sporadischer. Maar even goed kreeg ik op een gegeven moment weer krantjes in de post met aanbiedingen en leek de website nu opeens wel bruikbaar. En ze hadden iets wat ik nergens anders kon vinden, dus maar weer geprobeerd een bestelling te plaatsen. Maar dat kon dus niet: ze konden me wel reclame met inkoopsprijzen etc sturen, maar als ik iets wou hebben moest ik eerst proberen een nieuw account aan te vragen! Het resultaat: haal mij maar van de mailinglijst!

6/8
Nippelgate II
dikke l@l
botte
                                                          hommel
Er zijn 3 soorten fietsenmakers: die geen wielen bouwen, die wel wielen bouwen en die het kunnen. Dit voorbeeld is categorie 2. Vooral bij dure carbonvelgen kom je tegenwoordig verborgen nippels tegen. En daar horen nippels bij die je op de kop monteert (op de foto rechts), zodat een groot vlak de druk op de velgbodem verdeeld, en je de nippel -op de tast- met een T-sleutel door het spaakgat aan de binnenkant kunt aandraaien. Van buiten zie je er niks van, dus deze 'monteur' vond het wel prima bij een reparatie om een totaal verkeerde nippel (links) te gebruiken die de kop mist en dus alle krachten op een zeer klein oppervlakte verdeelt, Het is tenslotte ook niet zijn dure carbonvelg!


27/7
Shocking*) Pink
*) valt wel mee, het is maar 6V,3W)
son dynamo 402880
Son komt weer met een nieuwe kleur voor de naafdynamo, verkrijgbaar als 32 gts Sondelux of als 12mm steekas uitvoering (centerlock, 28 of 32 gts). Een bijpassende koplamp was er al.


17/7
Verborgen gebrek
(just say no!)
verborgen gebrek
Het nieuwste in de winkel zijn fietsen met alle kabels binnendoor. Mijn advies: mooi daar laten staan, want ieder simpel onderhoudsklusje is nu een drama en goed wordt het nooit. De kabels/leidingen maken vreselijk krappe bochten, en voor je die allemaal door het frame, het lager en de stuurbocht gewurmd hebt ben je zo 1-2 uur verder. Dus een balhoofdlager vervangen kost opeens een paar honderd euro in uren, verwensingen en onderdelen, want kabels, leidingen en stuurlint moeten allemaal los en zijn dan vermoedelijk onbruikbaar. En wie verzint dat zo'n flinterdunne lagerring geen ondersteuning behoeft? Op zijn Duits: Neusperrmuell, want oud gaat dit niet worden.

gebrek aan
                              ondersteuning
De zwarte ring (met nummertjes) steunt de dunne binnenring maar op 3/4e omtrek (want de kabels moeten er ook door nog tussendoor), en niet op het punt waar de grote klappen komen

 


13/7
"Daar kwam juist een treintje aan..."
stuk
Als de trein 100 milliseconde later was geweest was er niks gebeurd, naar nu nam die nog net de bagagedrager mee. Resultaat vouwfiets (en wandelvakantie) maar er is nog verrassend veel heel gebleven. Boodschappenlijstje is grofweg nieuwe verf, twee framebuizen, achterwiel opnieuw spaken en een drager.


8/7
NOS-nieuws
"Amsterdam droomt er al zo'n 200 jaar van, maar nu is de financiering voor een fietsbrug over het IJ eindelijk rond."

Het echte nieuws lijkt me dan dat er in 1824 in Amsterdam al volop gefietst werd!
(Draisine 1817, Micheaux 1868)

6/7
Weekje weg
hoogtemeters maken
Even een weekje in de heuvels (Lake district eo) over keien en door plassen wezen stuiteren, die andere ondergrond is altijd weer even wennen. Net als weer thuis komen trouwens, wat waren we ook al weer aan het doen en wat is er in een week bijgekomen ?

29/6
Bespoked
victoria baths
Weer eens een keer (ik was in de buurt en kon met de bus) naar Bespoked geweest, de Europese beurs voor handgemaakte fietsen. Deze post-Brexit versie is behoorlijk gekrompen in vergelijking met 2013, en wat er was was ook niet zo boeiend. Beetje veel van hetzelfde 'het is een beurs dus we hangen er dure onderdelen op' fietsen. Dat ken ik zolangzamerhand wel. De acoustiek van het zwembad (wel een romantisch gebouw trouwens, maar wat een herrie) was ook niet uitnodigend om er lang rond te hangen. Er komt in oktober een continentale versie op het vliegveld (!) van Dresden, die zal wel iets anders van sfeer zijn
.

20/6
Vakantiefiets ombouwen tot vakantiefiets
fiets aanpassen
Klus van de week, vakantiefiets ombouwen to vakantiefiets. Dus spaken spannen (stonden zo laag dat de spaakspanningsmeter het nog niet kon meten!), design bagagedrager vervangen door een exemplaar dat niet wiebelt, ander crankstel met voorderailleur monteren voor een verzet (25% lager) waarmee je ook omhoog kan ipv aleen maar naar afdalen. Was sneller en goedkoper dan een maatfiets laten bouwen, en lost het probleem ook op
 
15/6
Nipplegate
alu spaaknippel
Nipplegate M-gineering style. Hele dure carbonwielen komen uiteraard met hele 'sjieke' aluminium spaaknippels. Waar dus niks van over blijft

13/6
Result!
ansicht
De oude traditie dat vakantie ansichten pas bezorgd worden als je al lang en breed weer naar huis gefietst bent is nog springlevend. Maar daar is de boodschap niet minder om!


4/6
CFA
Chief
                                                          Feline
                                                          Affairs
Het M-gineering MT is uitgebreid met een CFA (Chief Feline Affairs)

22/5
Weekendje weg
nat
Het was nat en glad

vies
het was vies (maar Koolstop salmon kon er tegen)

maar ook mooi
Maar ook mooi


6/5
Dragerleed
ptf-ptm?
Een Tubus Cargo (sinds 1988!) is over de hele wereld gebouwd, in Duitsland, Tjechie, China, Vietnam en nu (na de verkoop van het bedrijf aan Hebie) in Taiwan. Dat is niet helemaal probleemloos, je moet ze nu eerst een stuk uitbuigen voor ze op een fiets passen. Deze begon met een inbouwbreedte van 120mm, en voor een normale fiets moet dat eerder 145mm zijn!



18/4
Pro tip:
previously identified as seatposts

Haal minimaal een keer per jaar de zadelpen uit het stalen frame en vet hem opnieuw in. Als je zo'n ellenlange moderne zadelpen hebt maar geen sloping frame kun je er gerust een stuk afzagen, 5 cm voorbij de onderkant van de bovenbuis laten zitten is zat. Scheelt mij werk, zie de foto hierboven (de emmer vol aluminium spanen mag je er zelf bij denken ;) )

11/4
Hapril

Kennelijk is de H weer in de maand, en Veilig Verkeer Nederland, de club van voorlichters die met 160 km/h door het land scheuren, heeft een 'Metastudie' opgediept die 70% *) minder kans op dodelijk hoofdletsel beloofd als je een fietshelm zou dragen. Hoe werkt een meta studie? Je harkt wat onderzoekjes uit verre oorden met een totaal andere verkeerssituatie bij elkaar (die uiteraard de eigen geloofsrichting ondersteunen, want een onderzoek dat nauwelijks effect aantoont zal wel niet kloppen) en extrapoleert de conclusies met oogkleppen op tot er een spectaculair getal uitrolt dat de krant haalt. Veilig fietsen is alleen wat anders dan een helmpje opzetten: je hebt meer aan je hersens gebruiken, opletten en vooruit denken, leren sturen, remmen en balanceren en misschien geen E-bike kopen als je daar al niet goed in was. Fietsen is heel veilig, en fietsen zonder vallen en ongelukken is stukken fijner en gezonder dan crashen met piepschuim. Als ze dat nou eens zouden promoten
(maar daar kan je niet aan verdienen, zoals in " inmiddels is de ANWB om, dit jaar denken ze zelfs 80.000 helmen te verkopen, vorig jaar waren dat er 60.000)
 

*) 70% is het soort getal dat uit een studie rolt als je twee onvergelijkbare groepen vergelijkt, het klassieke voorbeeld is rijk en oververzekerd (met helm) tegen zwart, arm dus onderverzekerd en op straat tussen de auto's spelen. Of met een flink cohort mensen in de studie die dronken de kroeg uitrollen. Kijk je in de praktijk wat er gebeurt bij helmplicht dan zie je dat het fietsen afneemt (hart en vaatziekten iemand?) , het gevaar per fietser toeneemt en de ziekenhuizen het net zo druk houden. zie bv: https://www.verkeerskunde.nl/Uploads/2011/10/NVC2011-bijdrage39.pdf



8/4
"
tikkende herrie die geen fietsenmaker in mijn buurt er uit kan krijgen"
(dan maar naar Kiel Windeweer)

tandwieldrager
Je zou dus denken dat een beetje fietsenmaker er inmiddels achter is dat je bij de tandriem op een Rohloff naaf de herziene drager moet monteren met de geschroefde borgring om het tandwiel spelingvrij te klemmen. Dus niet de eerste versie met een veerring waar de recall voor was. Niet dus. De bladboutjes met niet passend gereedschap verrot draaien konden ze trouwens wel!


M-gineering voorjaarscheck??
7/4
M-gineerings voorjaasrcheck 2024

De M-gineerings voorjaarscheck is nu wel echt in de war. Geen mestinjecteur dit jaar, de piepers gaan zo de grond in (met een beetje kunstmest?)


(2023-21-2, 2022 3/15, 2021 9/4, 2020 18/3, 2019 4/4, 2018 9/3, 2017 24/3, 2016 14/3, 2015 24-4, 2014: ?, 2013: 6-3, 2012: 7-3, 2011: 5-3, 2010: 15-3, 2009 18-3)



Goed gejat (eindelijk)
4/4
conti bandelichter
In een ver verleden kreeg je bij Michelin vouwbanden een keurige bandenlichter. Mooi breed, stijf en een prima vorm voor in de achterzak. Uiteraard hield dat een keer op, maar toen kwam Continental met nagenoeg hetzelfde ontwerp in oudroze plastik. Maar dat was een teleurstelling. De vorm was prima, maar kennelijk hadden ze alleen op de prijs gelet, want het toegepaste plastic was dermate buigzaam dat ze compleet onbruikbaar waren. X jaar later, en nu zag ik ze opeens in het geel, en verrassing, nu doen ze het wel!

3/25
Begin van het einde
begin van het einde
Derailleurkabels gaan graag stuk op de plek waar je er maximaal last van en minimaal zicht op hebt, namelijk in de shifter rond de kabeltrommel. Hier waren we gelukkig op tijd bij want een los eind met weerhaken uit een shifter vissen is altijd meer werk.

3/13
Vacature
chief
                                                          rodent
                                                          officer
CRO 2012-2024
Sinds zaterdag is de CRO (Chief Rodent Officer) niet meer op het werk verschenen, dus ik vrees dat er nu een vacature is binnen het M-gineering MT

3/7
Werkplaats nieuws
klein
                                                          maar fijn
bijna af

ook klein en laag
en ook al aardig op weg: nog een kleintje, nu met een lage doorstap


2/20
Geknutsel
demper 'lager'
Kun je wat aan de speling doen van de demper in mijn nieuwe tweedehandsje? VAstwel, zal wel een nieuw busje in moeten. Werd dus iets meer. Een bout die er niet inhoort zodat de bus op de scherpe schroefdraad draagt, scheef afgevijlde lagerbussen, stukje waterleiding.. O ja, de lagerbus van de Fox demper was ook nog een exotische inchmaat om het helemaal duur te maken

16/1
Beurs
Er is dit weekend een fietsbeurs in Belgie/bijna Frankrijk. Wel een roteind weg, maar vooruit laten we een alvast kaartje kopen. Maar dat lukt alleen door je volledige doopceel door te geven zodat je 'gecontacteerd kan worden door onze partners'. Conclusie: ik blijf wel thuis..

1/4
Jasses!

kan het erger?
Even griezelen: deze hefboom voor maximaal wiebelen en tevens frame slopen moet een bagagedrager voorstellen

1/3
Ik heb weer data voor reparatiecursussen geprikt



1/1
2024


  gelukkig
                                                          2024
Een goed jaar zonder misslagen gewenst ;)