Prikbord 2024
31/10
Tubes &
Coffee
Vooraankondiging:
Zondag 22
december is er
weer een open
dag in de
werkplaats
12/11
Reist in autolaarzen
Je
kunt overal op
G Line rijden
.....
Je kunt
waterflessen
toevoegen en
zelfs je
gereedschapskist
in het frame
opbergen....
Reist in
autolaarzen.....
Opbergen in
kleine ruimtes
(inclusief
eenpersoonstenten).
Brompton
heeft een
nieuw
modelletje,
als ze dat met
dezelfde zorg
in elkaar
metselen als
de text op de
website.....
Als wat je
ziet al geen
geld mag
kosten,
zal het met
wat je niet
ziet niet veel
beter zijn.
14/10
Hobbels en
hoogtemeters
Ik was
een weekje afwezig, maar het was voor het
goede doel (gravel in de Provence)
26-10
Vervolgcursus
Ik heb -
bij voldoende belangstelling- nog een extra
vervolgcursus gepland
op 26 oktober
13/9
Droevig
Daar
word je maar verdrietig van, FM's die -
vertrouwend op de voorzienigheid?-
onderdelen van hun klanten voor
reparatie opsturen door ze als stortgoed
los in een grote doos te flikkeren.
3/9
Boodschappenlijstje
- Derailleuroog
- Achterderailleur
- Ketting
- binnen
en buitenkabel
- frame
richten
- 4
spaken en wiel richten
- niet
vergeten de derailleur af te stellen
Frame was gelukkig nog van metaal, dat scheelt.
23/8
Zwaar weer
Als je
al een tijdje meedraait in de fietsweeld is
het verdwijnen van groothandels niks
bijzonders. Mensen gaan met pensioen of
erger, bedrijven worden overgenomen, of ze
redden het gewoon niet. Nu aan de beurt is
de Alkmaarse Groothandels Unie.
In onze beginjaren hadden die een vestiging
in Groningen met spullen op de plank, dus
dat was reuze handig. Maar met het sluiten
van die vestiging werd spullen bestellen erg
lastig en dan komen er gauw alternatieven in
beeld en koop je steeds sporadischer. Maar
even goed kreeg ik op een gegeven moment
weer krantjes in de post met aanbiedingen en
leek de website nu opeens wel bruikbaar. En
ze hadden iets wat ik nergens anders kon
vinden, dus maar weer geprobeerd een
bestelling te plaatsen. Maar dat kon dus
niet: ze konden me wel reclame met
inkoopsprijzen etc sturen, maar als ik iets
wou hebben moest ik eerst proberen een nieuw
account aan te vragen! Het resultaat: haal
mij maar van de mailinglijst!
6/8
Nippelgate II
dikke l@l
Er zijn
3 soorten fietsenmakers: die geen wielen
bouwen, die wel wielen bouwen en die het
kunnen. Dit voorbeeld is categorie 2. Vooral
bij dure carbonvelgen kom je tegenwoordig
verborgen nippels tegen. En daar horen
nippels bij die je op de kop monteert (op de
foto rechts), zodat een groot vlak de druk
op de velgbodem verdeeld, en je de nippel
-op de tast- met een T-sleutel door het
spaakgat aan de binnenkant kunt aandraaien.
Van buiten zie je er niks van, dus deze
'monteur' vond het wel prima bij een
reparatie om een totaal verkeerde nippel
(links) te gebruiken die de kop mist en dus
alle krachten op een zeer klein oppervlakte
verdeelt, Het is tenslotte ook niet zijn
dure carbonvelg!
27/7
Shocking*)
Pink
*) valt wel mee, het is maar
6V,3W)
Son
komt weer met
een nieuwe
kleur voor de
naafdynamo,
verkrijgbaar
als 32 gts
Sondelux of
als 12mm
steekas
uitvoering
(centerlock,
28 of 32 gts).
Een
bijpassende
koplamp was er
al.
17/7
Verborgen
gebrek
(just
say no!)
Het
nieuwste in de winkel zijn fietsen met alle
kabels binnendoor. Mijn advies: mooi daar
laten staan, want ieder simpel
onderhoudsklusje is nu een drama en goed
wordt het nooit. De kabels/leidingen maken
vreselijk krappe bochten, en voor je die
allemaal door het frame, het lager en de
stuurbocht gewurmd hebt ben je zo 1-2 uur
verder. Dus een balhoofdlager vervangen kost
opeens een paar honderd euro in uren,
verwensingen en onderdelen, want kabels,
leidingen en stuurlint moeten allemaal los
en zijn dan vermoedelijk onbruikbaar. En wie
verzint dat zo'n flinterdunne lagerring geen
ondersteuning behoeft? Op zijn
Duits: Neusperrmuell, want oud gaat dit niet
worden.
De zwarte ring (met
nummertjes) steunt de dunne binnenring
maar op 3/4e omtrek (want de kabels
moeten er ook door nog tussendoor), en
niet op het punt waar de grote klappen
komen
13/7
"Daar kwam
juist een
treintje
aan..."
Als de
trein 100 milliseconde later was geweest was
er niks gebeurd, naar nu nam die nog net de
bagagedrager mee. Resultaat vouwfiets (en
wandelvakantie) maar er is nog verrassend
veel heel gebleven. Boodschappenlijstje is
grofweg nieuwe verf, twee framebuizen,
achterwiel opnieuw spaken en een drager.
8/7
NOS-nieuws
"Amsterdam
droomt er al zo'n 200 jaar van, maar nu is
de financiering voor een fietsbrug over
het IJ eindelijk rond."
Het echte nieuws lijkt me dan dat er in 1824
in Amsterdam al volop gefietst werd! (Draisine 1817, Micheaux
1868)
6/7
Weekje weg
Even een
weekje in de heuvels (Lake district eo) over
keien en door plassen wezen stuiteren, die
andere ondergrond is altijd weer even
wennen. Net als weer thuis komen trouwens,
wat waren we ook al weer aan het doen en wat
is er in een week bijgekomen ?
29/6
Bespoked
Weer eens een keer (ik was in de buurt en
kon met de bus) naar Bespoked geweest, de
Europese beurs voor handgemaakte fietsen.
Deze post-Brexit versie is behoorlijk
gekrompen in vergelijking met 2013, en wat
er was was ook niet zo boeiend. Beetje veel
van hetzelfde 'het is een beurs dus we
hangen er dure onderdelen op' fietsen. Dat
ken ik zolangzamerhand wel. De acoustiek van
het zwembad (wel een romantisch gebouw
trouwens, maar wat een herrie) was ook niet
uitnodigend om er lang rond te hangen. Er
komt in oktober een continentale versie op
het vliegveld (!) van Dresden, die zal wel
iets anders van sfeer zijn.
20/6
Vakantiefiets
ombouwen tot
vakantiefiets
Klus van
de week, vakantiefiets ombouwen to
vakantiefiets. Dus spaken spannen (stonden
zo laag dat de spaakspanningsmeter het nog
niet kon meten!), design bagagedrager
vervangen door een exemplaar dat niet
wiebelt, ander crankstel met voorderailleur
monteren voor een verzet (25% lager) waarmee
je ook omhoog kan ipv aleen maar naar
afdalen. Was
sneller en goedkoper dan een maatfiets laten
bouwen, en lost het probleem ook op
15/6
Nipplegate
Nipplegate
M-gineering style. Hele dure carbonwielen
komen uiteraard met hele 'sjieke' aluminium
spaaknippels. Waar dus niks van over blijft
13/6
Result!
De oude
traditie dat vakantie ansichten pas bezorgd
worden als je al lang en breed weer naar
huis gefietst bent is nog springlevend. Maar
daar is de boodschap niet minder om!
4/6
CFA
Het
M-gineering MT is uitgebreid met een CFA
(Chief Feline Affairs)
22/5
Weekendje weg
Het
was nat en glad
het was vies (maar Koolstop salmon kon er
tegen)
Maar ook mooi
6/5
Dragerleed
Een
Tubus Cargo (sinds 1988!) is over de hele
wereld gebouwd, in Duitsland, Tjechie,
China, Vietnam en nu (na de verkoop van het
bedrijf aan Hebie) in Taiwan. Dat is niet
helemaal probleemloos, je moet ze nu eerst
een stuk uitbuigen voor ze op een fiets
passen. Deze begon met een inbouwbreedte van
120mm, en voor een normale fiets moet dat
eerder 145mm zijn!
18/4
Pro tip:
Haal
minimaal een
keer per jaar
de zadelpen
uit het stalen
frame en vet
hem opnieuw
in. Als je
zo'n
ellenlange
moderne
zadelpen hebt
maar geen
sloping frame
kun je er
gerust een
stuk afzagen,
5 cm voorbij
de onderkant
van de
bovenbuis
laten zitten
is zat.
Scheelt mij
werk, zie de
foto hierboven
(de emmer vol
aluminium
spanen mag je
er zelf bij
denken ;) )
11/4
Hapril
Kennelijk
is de H weer
in de maand,
en Veilig
Verkeer
Nederland, de
club van
voorlichters
die met 160
km/h door het
land scheuren,
heeft een
'Metastudie'
opgediept die
70% *) minder
kans op
dodelijk
hoofdletsel
beloofd als je
een fietshelm
zou dragen.
Hoe werkt een
meta studie?
Je harkt wat
onderzoekjes
uit verre
oorden met een
totaal andere
verkeerssituatie
bij elkaar
(die uiteraard
de eigen
geloofsrichting
ondersteunen,
want een
onderzoek dat
nauwelijks
effect
aantoont zal
wel niet
kloppen) en
extrapoleert
de conclusies
met oogkleppen
op tot er een
spectaculair
getal uitrolt
dat de krant
haalt. Veilig
fietsen is
alleen wat
anders dan een
helmpje
opzetten: je
hebt meer aan
je hersens
gebruiken,
opletten en
vooruit
denken, leren
sturen, remmen
en balanceren en
misschien geen
E-bike kopen
als je daar al
niet goed in
was. Fietsen
is heel
veilig, en
fietsen zonder
vallen en
ongelukken is
stukken fijner
en gezonder
dan crashen
met
piepschuim.
Als ze dat nou
eens zouden
promoten (maar daar kan je niet aan
verdienen, zoals in " inmiddels is de ANWB
om, dit jaar denken ze zelfs 80.000 helmen
te verkopen, vorig jaar waren dat er 60.000)
*) 70% is het soort getal
dat uit een studie rolt als je twee
onvergelijkbare groepen vergelijkt, het
klassieke voorbeeld is rijk en oververzekerd
(met helm) tegen zwart, arm dus
onderverzekerd en op straat tussen de auto's
spelen. Of
met een flink
cohort mensen
in de studie
die dronken de
kroeg
uitrollen.
Kijk je in de
praktijk wat
er gebeurt bij
helmplicht dan
zie je dat het
fietsen
afneemt (hart
en vaatziekten
iemand?) , het
gevaar per
fietser
toeneemt en de
ziekenhuizen
het net zo
druk houden.
zie bv:
https://www.verkeerskunde.nl/Uploads/2011/10/NVC2011-bijdrage39.pdf
8/4
"tikkende
herrie die
geen
fietsenmaker
in mijn buurt
er uit kan
krijgen"
(dan
maar naar Kiel Windeweer)
Je
zou dus denken
dat een beetje
fietsenmaker
er inmiddels
achter is dat
je bij de
tandriem op
een Rohloff
naaf de
herziene
drager moet
monteren met
de geschroefde
borgring om
het tandwiel
spelingvrij te
klemmen. Dus
niet de eerste
versie met een
veerring waar
de recall voor
was. Niet dus.
De bladboutjes
met niet
passend
gereedschap
verrot draaien
konden ze
trouwens wel!
M-gineering
voorjaarscheck??
7/4
De
M-gineerings
voorjaarscheck
is nu wel echt
in de war.
Geen
mestinjecteur
dit jaar, de
piepers gaan
zo de grond in
(met een
beetje
kunstmest?)
(2023-21-2,
2022 3/15, 2021 9/4,
2020 18/3, 2019 4/4,
2018 9/3, 2017 24/3,
2016 14/3, 2015 24-4,
2014: ?, 2013: 6-3,
2012: 7-3, 2011: 5-3,
2010: 15-3, 2009 18-3)
Goed gejat
(eindelijk)
4/4
In
een ver
verleden kreeg
je bij
Michelin
vouwbanden een
keurige
bandenlichter.
Mooi breed,
stijf en een
prima vorm
voor in de
achterzak.
Uiteraard
hield dat een
keer op, maar
toen kwam
Continental
met nagenoeg
hetzelfde
ontwerp in
oudroze
plastik. Maar
dat was een
teleurstelling.
De vorm was
prima, maar
kennelijk
hadden ze
alleen op de
prijs gelet,
want het
toegepaste
plastic was
dermate
buigzaam dat
ze compleet
onbruikbaar
waren. X jaar
later, en nu
zag ik ze
opeens in het
geel, en
verrassing, nu
doen ze het
wel!
3/25
Begin van het
einde
Derailleurkabels
gaan graag stuk op de plek waar je er
maximaal last van en minimaal zicht op hebt,
namelijk in de shifter rond de kabeltrommel.
Hier waren we gelukkig op tijd bij want
een los eind
met weerhaken
uit een
shifter vissen
is altijd meer
werk.
3/13
Vacature
CRO
2012-2024
Sinds zaterdag is de CRO (Chief Rodent
Officer) niet meer op het werk verschenen,
dus ik vrees dat er nu een vacature is
binnen het M-gineering MT
3/7
Werkplaats
nieuws
bijna af
en ook
al aardig op weg: nog een kleintje, nu
met een lage doorstap
2/20
Geknutsel
Kun je
wat aan de speling doen van de demper in
mijn nieuwe tweedehandsje? VAstwel, zal wel
een nieuw busje in moeten. Werd dus iets
meer. Een bout die er niet inhoort zodat de
bus op de scherpe schroefdraad draagt,
scheef afgevijlde lagerbussen, stukje
waterleiding.. O ja, de lagerbus van de Fox
demper was ook nog een exotische inchmaat om
het helemaal duur te maken
16/1
Beurs
Er is
dit weekend een fietsbeurs in Belgie/bijna
Frankrijk. Wel een roteind weg, maar vooruit
laten we een alvast kaartje kopen. Maar dat
lukt alleen door je volledige doopceel door
te geven zodat je 'gecontacteerd kan worden
door onze partners'. Conclusie:
ik blijf wel thuis..
1/4
Jasses!
Even
griezelen: deze hefboom voor maximaal
wiebelen en tevens frame slopen moet een
bagagedrager voorstellen
1/3
Ik heb weer data voor
reparatiecursussen
geprikt
1/1
2024
Een goed
jaar zonder misslagen gewenst ;)