Fietsje
kopen?
Mits slim ingekocht is een tweedehands
fiets voordeliger dan een nieuwe. Hier een paar tips
waar op te letten.
m.s.gerritsen (c) 2009-2023
Begin met het vaststellen wat voor soort fiets je zoekt en wat het budget is. Geef niet al je geld uit aan de fiets, maar hou ook rekening met de aanschaf van kleding, pedalen en het vervangen van versleten onderdelen.
De
verkeerde maat is een kwelling, neem
dus bij je zoektocht altijd een rolmaat mee. Meet niet alleen
de hoogte maar ook de lengte van het frame. Je kunt een iets
te kleine fiets wel een beetje oprekken met een andere
stuurvoorbouw en een langere zadelpen, maar te hoog of te lang
wordt nooit wat. Bij de betere fietsenmaker kun je je (tegen
betaling) laten opmeten voor een gecomputeriseerd/objectief
maatadvies. Op beurzen kan dit zelfs vaak gratis. Heb je een
soortgelijke fiets waar je tevreden mee bent dan kun je daar
de maten van de zit van overnemen. Als eerste indicatie: met
het zadel op 'normale' hoogte moet je met gestrekt been je hak
op het pedaal kunnen zetten.
Zadels
zijn zeer persoonlijk. Grote kans dat een ander zadel beter
zit (gelzadels lopen vaak leeg, en een leren zadel hoeft het
voor jou ook niet te zijn). Zo vind ik de klassieke erg ronde
racezadels van 20-30 jaar terug vergeleken met een modern
'plankje van pakweg €10 euro maar martelwerktuigen! Bij
een diepere zit hoort een smaller zadel, en hoe langer je
fietst hoe harder het zadel moet zijn.
Wat
voor fiets zoek je (niet)
Een
fiets heeft onderhoud nodig, zorg dus dat dat nu of in de
toekomst geen problemen op gaat leveren. Je moet dus aan
onderdelen kunnen blijven komen, en hoe makkelijk dat is is
heel variabel.
Racefiets.
De titel racefiets wordt gebruikt/misbruikt voor ongeveer
alles met een krom stuur. Dus varierend van bikeboom prullaria
uit midden 70-er jaren tot electronisch schakelend carbon
vernuft. Je hebt grofweg:
Mountainbikes
Mountainbikes volgen ruwweg hetzelfde pad als racefietsen. Ze
begonnen simpel met een stalen frame, het frame werd aluminium
en er kwamen meer versnellingen, vering deed zijn intrede en
we kregen schijfremmmen en de trend naar grotere velgen, meer
carbon en minder voorderailleur. Ruwweg heb je dan:
Vakantiefietsen
Vakantiefietsen zijn altijd een niche markt geweest, niet
echt belangrijk voor de internationale handel en industrie,
ook al omdat de voorkeuren vaak regionaal bepaald werden. Dus
was het vaak een markt van kleine lokale spelers met een eigen
schare fans. Voor NL zou ik de indeling maken:
Techniek
Een
fiets slijt en kan stuk. Voor je je geld uitgeeft moet je de
handelswaar dus goed inspecteren. Sommige onderdelen wil je
misschien toch al vervangen (bv ander zadel, banden, andere
tandwielen voor aangepast verzet, pedalen) maar de basis moet
toch in orde zijn.
Bekijk het frame op beschadigingen zoals deuken,
gebladderde verf, een kromme voorvork of scheuren in de
verbindingen. Als de fiets niet met losse handen rechtuit wil
is er iets krom of zijn de wielen niet goed. Een flauwe deuk
in de bovenbuis is meestal ongevaarlijk, maar meer is een
goede reden om deskundig advies in te winnen of verder te
zoeken.
staan laten: rimpels en
onderkin net achter de voorvork
Zeker op een fiets zonder spatborden heeft het balhoofdstel
flink te lijden van door het voorwiel opgeworpen water en
vuil. Controleer of het lager netjes draait zonder dode punten
en niet rammelt. Balhoofdstellen met een cartridge zijn vrij
eenvoudig te reviseren, voor balhoofdstellen met losse kogels
is speciaal inpersgereedschap noodzakelijk. In modene fietsen
met een geintegreerd balhoofd (en geen spatbord) kan het
lager al na drie maanden total loss zijn, klassieke
balhoofdstellen gaan langer mee.
Wielen moeten recht zijn, geen speling hebben op de lagers en de velgen moeten nog niet hol zijn versleten. Til de fiets van voren op, geef het voorwiel een goede slinger en druk je oor tegen de stuurpen. Als het goed is hoor je het lager dof spinnen, bij een versleten lager hoor je veel gekraak en geschuur en voel je de trilling door de hele fiets heen. Bij velgremmen moeten de flanken van de velg vlak zijn, kriig je tussen duim en wijsvinger het gevoel dat de flanken hol zijn en wijd uitlopen, dan is de velg aan vervanging toe. Een opgelapt achterwiel met verschillende spaken (kijk naar de dikte en het in de kop geperste logo) is het ook niet. Velgen kunnen scheuren rond de spaakgaten, wees hier ook op attent.
Een versleten band is duidelijk, maar banden kunnen ook verouderen. Rubber kan aangetast worden door droogtescheuren (onder invloed van ozon), en het kan met de tijd knetterhard worden. Dat laatste is nog geen probleem met droog weer, maar spekglad in de regen!
De
slijtende delen in de aandrijflijn zijn de ketting met
de tandwielen en de derailleurs. Als de ketting erg versleten
is (24 schakels zijn dan beduidend langer dan 308mm) is de
kans groot dat de achtertandwielen ook aan vervanging toe
zijn. De voortandwielen zijn groter en minder belast en
overleven meerdere cassettes. Bij de betere crankstellen zijn
de bladen uitwisselbaar en leverbaar. Oude Shimano STX/Alivio
valt in de categorie uitwisselbaar maar niet te krijgen, bij
hele goedkope crankstellen zitten de bladen zelfs
vastgeklonken. De trapas mag geen speling vertonen (te voelen
door de cranks naar het frame te duwen), vind je wel speling
dan moet de cartridge of de lagercups uitgewisseld worden. Bij
moderne trapassen met externe lagers kan ook het dure
crankstel zelf al total-loss zijn, als er lang mee
doorgefietst is!
Derailleurs
krijgen na veel gebruik last van speling op de scharnieren,
bij weinig gebruik kunnen ze ook vastroesten. Speling is
vernieuwen, vastzittende draaipunten kun je soms met demontage
en smering nog verhelpen. Stond de voorderailleur slecht
afgesteld zodat de ketting aanloopt, dan kan de kooi ook
doorslijten. Op klein bier zoals de derailleurwieltjes en
stelschroeven na zitten er geen vervangbare onderdelen in
derailleurs. Derailleurs in indexsystemen zijn merkgebonden,
een Shimano moet je dus altijd weer vervangen door een
compatible(!) Shimanoderailleur, of door een derailleur die
gegarandeerd met Shimano compatibel is.
Met
nieuwe blokken en kabels doen de remmen het ook weer
goed. Eventueel kun je cantilevers vervangen door V-brakes,
maar daar horen meestal ook nieuwe remgrepen bij. Veel beter
zal de fiets niet remmen, maar het onderhoud is vaak wel
simpeler. Maar pas hiermee op als de fiets een racestuur
heeft.Schijfremmen moeten het gewoon doen, zeker bij modieuze
(race)fietsen, kabels door het frame en hydrauliek kan
reparatie flink uit de klauwen lopen.
Bidonhouders controleer je op scheuren. Is het stuur krom dan moet je het beslist vervangen, evenals wanneer je diepe krassen vindt rond de klemming in de voorbouw. Aluminium zadelpennen en stuurpennen kunnen vreselijk vastroesten als die niet jaarlijks opnieuw ingevet worden. Controleer voor de koop of ze nog schuiven als je de klembout losdraait.
Upgraden?
Aan
een klassiek stalen raceframe van pakweg 35 jaar oud kun je
nog veel plezier beleven. Een frame wat toen echt goed was
(dus volledig Columbus SL, Reynolds 531 of 753) is nu ook niet
slecht. Aluminium frames uit die periode zijn relatief slap,
en de kans bestaat dat de lijm loslaat. De meeste stalen
frames (753 misschien niet) kun je -laten- uitbuigen zodat er een moderne
130mm brede naaf inpast. Je rijdt dan niet op zomaar een oude
fiets maar op Oldskool [tm] en dat is natuurlijk een bewuste
keuze <insert levensbeschouwing/tattoos/petjes/etc naar
keuze> Wil je STI cq Ergopower monteren, dan kun je de
commandeurs op de onderbuis vervangen door kabelstoppers. Bij
nieuwe sets zitten deze adapters er nog steeds standaard bij,
en je fietsenmaker heeft er vast een boel overgehouden.
De levensduur van aluminium frames is sterk afhankelijk van
het ontwerp en het gebruik.
Er is geen technische reden om een klassiek balhoofdstel te vervangen door een Ahead, tenzij je met alle geweld een carbonvork moet hebben met carbon binnenbalhoofdbuis. De kosten van de vork, balhoofdstel en stuurvoorbouw zijn een stevig argument tegen.
Bij
oude racefietsen (pakweg '75 en ouder) moet je bij het
vervangen van de remmen opletten op de
inbouwhoogte van de rem. Huidige remmen gaan uit van een maat
van maximaal 49mm voor een 25-28mm band, op klassieke
raceframes met 57 mm inbouwmaat kon je dan ook nog een
spatbord monteren. Heb je een nog oudere koersfiets of een
semiracefiets met middenoptrekremmen dan zijn de remmen vast
nog hoger. Cantileverremmen en V-brakes gebruiken dezelfde
nokken, de aparte kabelsteunen van de canti heb je bij V's
niet meer nodig. Heb je een oude mountainbike met een U-brake
(=lompe middenoptrekrem) dan zit je daar aan vast, tenzij je
nieuwe nokken op het frame laat solderen, of er in slaagt het
eerdere type Magurarem (HS33) op de kop te monteren.
UG
tandwielen voor de eerste versies 6,7 en 8v cassettenaven van
Shimano (~ < '90) zijn alleen nog als NOS leverbaar. Als
Ebay niks oplevert kun je moderne HG kransjes gebruiken waar
je de ene te brede tand van de passing smal hebt gevijld zodat
je ze toch op de naaf kunt schuiven. De kleinste sluitkrans
met draad is meestal nog niet versleten, want die blijf je
nodig hebben.
Bij
het courantere spul moet je ook rekening houden met een aantal
zaken. Beperken we ons tot Shimano, de 8sp naven kun je ook
uitrusten met 9 ,10v en 11v mtb cassettes. Wil je een
derailleur vervangen dan is bijna alle 8v en 9 v en 10v weg
door elkaar te gebruiken, maar vanaf 11v weg en 10 & 11sp
mtb is het weer anders. En er zijn nog een paar uitzonderingen. Wil je meer
versnellingen dan is een andere cassette niet voldoende, je
hebt ook meer klikken in de shifter en een andere ketting
nodig. De voorderailleur hoeft de smallere ketting ook niet
goed te verteren, dat is een kwestie van proberen.
Wil
je de fiets met dragers oid uitrusten dan zoek je bvk een
fiets uit waar de bevestigingsoogjes al aanzitten.
Wil je het stuur van een fiets met Ahead balhoofdstel hoger zetten, dan moet je meestal een nieuwe stuur(pen) kopen
Aankoopkeuring
Lees ook:
oops
kettingslijtage
fixie bouwen (over fixie's en
oude racefietsen)