25/12 OK, nog een Santa
was notified that he'd have to do a proficiency ride with the FAA
before he could make his deliveries. So, he studied the FARS, polished
the sled and oiled the harness in preparation for the ride.
As they were walking out to the sleigh, Santa noticed that the FAA man
was carrying a shotgun. "What's that for?" He asked. "Well, we aren't supposed to tell you what
we are going to do during the ride but you can expect to lose an engine
on takeoff."
24/12 Father
Christmas
was grumpy, he had a cold, the snow was the wrong sort
and he kept falling over. He had a hole in one sock, two reindeer were
off colour. He’d split the sack because there were too many presents in
it, and when everything was ready to go his dinner had gone cold and
the
wife was out. Just then there was a knock on the door. When he opened
it there stood an angel with a Christmas tree. The angel said, "Father
Christmas, I’ve brought you your Christmas tree, where shall I put it?
So
began the
tradition of having an angel on the top of the Christmas tree...
23/12 Ernest Csuka, constructeur (1928-2009)
Ernest Csuka was een neef van Alex Singer en kwam al vroeg in de zaak
(1944) In 1946 net na de oorlog woog hun inzending voor de 'concours
technique' net even meer dan 7 kg (zonder banden, want banden waren
niet
verkrijgbaar dus meewegen wat je desondanks had kunnen versieren was
niet eerlijk). Ze innoveerden driftig, en vakantiefietsen (en
vervolgens ook racefietsen) zouden nooit meer hetzelfde zijn, om te
beginnen lichter. Rebour had er een dagtaak aan om het allemaal bij te
houden;) In 64 nam Csuka de zaak over en hij bleef Singers bouwen,
ondanks dat de markt voor luxe fietsen op dat moment nul was omdat
iedereen een auto kocht. Alex Singer wordt nu voortgezet door Csuka's
zoon Oliver. filmpje
23/12 Kerstreces
Daar doen we natuurlijk niet aan, druk druk druk blah blah enzo ;) Om
te beginnen ligt er weer een vracht aan spullen die weer op de site
gezet moeten worden. Foto's van frames, B&M linelight, Miche naven
in kleurtjes, complete handgemaakte wielen,nog meer sturen (oa Nitto),
historische fietspagina's updaten, dus hou deze pagina's in
de gaten.
6/12
1972
(het jaartal staat in de borgmoeren) Campagnolo Record (en GS
snelspanner). Schoonmaken, nieuw vet en kogels, langs de polijstmachine
houden en je hebt een naaf die mooier loopt dan wat je nu aan kunt
schaffen ;)
4/12
Documentatie
Mal reverse engineered voor de 'zoek het maar uit, wij leveren geen
specificaties of installatietekeningen' Firm-tech remmen
3/12
Bicycle Quarterly Het
winternummer (zie hier voor een
abbonnement) arriveerde vandaag, en ik heb ze doorgestuurd per TNT. Op
tijd voor sinterklaas dus!
Disclosure: Marten Gerritsen lives on planet Earth, as
does Jan Heine.
1/12
Pakjesdag Pakjesdag
viel vroeg dit jaar met een grote doos met spatborden, decaleurs, nitto
sturen, hoge remmen, gepolijste velgen (ook een setje 650B) klassieke
bidonhouders en bagagedrager en ander Velo orange spul. Straks op de site.
27/11
Maakt er nou niemand een 14" XC frame voor Rohloff en velgremmen? Dan
moet ik het maar weer doen. Frame wacht nog op de nokjes zoals de
firmtech oren
13/11
Ergernis II Het
wordt weer cadeautjes-tijd en als fietsliefhebber loop je dan
natuurlijk een risico door je liefhebbende omgeving met een fietsboek
te worden verblijd, zeker als het lovende kritieken in de pers krijgt.
Een van die stapeltjes vooraan op de tafel bij de boekverkopers is 'De
nieuwe fiets, door DJ Roeleven. Een korte samenvatting: Sukkel met te
weinig zelfkritiek om het stil te houden laat zich -geleid door
misplaats romantische motieven- in Italie de verkeerde fiets
verkopen, en fietst vervolgens met de trein naar huis. Voor liefhebbers
van domheid.
13/11
Ergernis Landelijke
bekende fietsenwinkel aan de lijn: "we hebben hier een Son wiel dat
rare rinkelende geluiden maakt"
ik: "zitten de spaken niet los?
winkel: "nee het wiel is in orde"
ik: "stuur dan maar op"
Hoor
het al voor ik het wiel 10 cm uit de doos getrokken heb, de nippels kan
je met de vingers aandraaien!
12/11
Back from paint
Voordragertje
voor een fiets met Mafac remmen, ik hoop dat het wit een beetje kleurt
bij de witte Bluemels spatborden
11/12-2
Kettingslijtage
Rare
platte kanten aan de ketting door de zwevende Chainglider kettingkast.
Maar mij hoor je niet klagen, want zonder chainglider was de ketting
bij deze klant allang een zanderige en totaal verroeste troep geweest!
;)
8/11
Marketing
Fietstochtje
door een mistige provincie Groningen met 5 Rohloff M-gineerings bij
elkaar!
1/11
Bikemotion
Wat
mij betreft geen wereldschokkend nieuws, maar de rug aan rug tandem van
Jan Dejonckheere was wel grappig.
30/10
FS&T
Back
from paint
27/10
Het licht gezien Verving gisteren een Oval
plus door een Edelux, vanochtend had ik een mailtje. "Ben
niet meer naar Annen geweest (werd me
dan allemaal weer te laat), maar via Veendam teruggereden. Maar wel de
hele rit met een glimlach op m'n gezicht. Vooral de fietspaden door
het land heen zijn nu een lust om op te rijden"
23/10
De oudjes doen het nog best!
Mocht
vandaag een reis door de tijd (~1965) maken op een (op het day-glo
stuurlint na behoorlijk originele) Lokomotief Tour de France. Ok, het
is niet mijn maat, en ik zou wat aan de positie van het zadel doen maar
het is een schatje. Stalen cranks (wat staan die pedalen dicht bij
elkaar) een Maes stuur (40 cm smal!) Campagnolo Gran Sport derailleurs
(50 en 47 tandjes op het crankstel) en 30 mm Contibanden die beslist
breder uitvallen. Weinmann zijtrekremmen die het ongeveer doen, maar
het belangrijkst, in combinatie met het geribbelde oppervlak van de
velg het ouderwetse gepiep voortbrengen als je in de grepen trekt! Uit
het zadel merk je dat de banden breed en zacht zijn, maar op snelheid
kun je best lekker door een bocht zoeven. Bij manouvreersnelheid heeft
de fiets last van wielflop, maar langzaam was ook toen al niet het idee
bij een koersfiets. Hier nog meer plaatjes
22/10
Die landhekken worden alweer gekker! raar
ding om te sturen trouwens,door de hele lange wielbasis en de
zitopsitie voorop. Als je stuurt ga je vooral een stuk opzij en fietst
het ding een tijdje als een krab over de weg.
21/10
Die wilde, verwegene Jagd, Toni Theilmeier
Rond 1900 was het wielrennen op de lange baan achter gangmakers de
sport waar je het grote geld mee kon verdienen of uitgeven. Eerst
achter tandems met tot 6 wielrenners voor de aandrijving (en die werden
moe dus je moest drie teams betalen!), later met electroaandrijving of
een knoert van een stampende benzinemotor. Voor het publiek was het
spektakel, want achter de motoren ging het al gauw 100 km/h en met
exploderende banden en overstekende obers was veiligheid ver
te zoeken. De stadions liepen dus vol, vooral in Duitsland waar de
sport het grootst was. Toni beschrijft de ontwikkeling van de sport, de
renners, de gangmakers en het materiaal tot 1910. Dit levert een
prachtig boek op met veel foto's voor hen die raad weten met 230
pagina's (doorgaans ;)) serieus Duits met voetnoten. ~€30 in de Duitse
boekhandel, als er genoeg belangstelling is wil ik wel proberen een
doos deze kant op te laten komen.
10/19
Fifty Seven Eindelijk
de knoop doorgehakt, dit seizoen komt er eindelijk de reeds lang
aangekondigde serie van winterfietsjes
10/18 Tourtocht
Gisteren nog een tourtochtje gereden (Coesfeld, 119 km vnl tegenwind -
8 graden maar droog en een paar leuke klimmetjes) en op het eind kwamen
we weer iemand tegen. Helemaal verrot, lekke band en zo'n leuk klein
compact pompje wat het niet deed. Ik heb maar even m'n lange Zefal HPX
gepakt en zijn band opgepompt ;)
10/14
Fietsenmakersleed
"Does
anyone have any old Mavic spokes hiding in a corner for Crossmax
UST wheels. Straight pull, black, bladed, small splined nipple
Required lengths: 240mm approx for drive side (radial)
270mm for non drive side, 250mm for front.
Mavic don’t keep stock going back that far.
10/9
SRAM blues Kon
vandaag Wegenwacht spelen, omdat iemand z'n ketting helemaal klem
getrapt had tussen spaken en tandwiel. Normaal voorkom je dat door het
aanslagschroefje goed af te stellen, maar bij SRAM derailleurs heb je
dan ook de hoogste versnelling geblokkeerd! Sram heeft verzonnen
dat fietsen hele dikke padden moeten hebben, als het derailleuroog
echter een normale dikte heeft werkt het niet. De noodoplossing is de
derailleur met een extra ringetje monteren, maar de echte oplossing is
die sukkels bij SRAM een noodschop geven ;)
10/1
Aan de marketingmanager: (Ik had er weer een in de bus, oftewel
waarom zou je als redactie zelf een blad maken als het ook zo kan?) Doe mee
aan onze "product van het jaar verkiezing" Oud of nieuw maakt geen
flikker uit. Slechts € 450 per plaatsing. Gegarandeerde vermelding in
ons XX nummer, op de Blabla beurs etc. Onze redactie maakt er een leuk
verhaal van.....
20/9
Veilingcatalogus ;) "A collection of artistic studies
of women with their bicycles, some
mounted, some ready to frame. Ideal gentleman's relish. Restricted
viewing."
9/15
Musee d'art & d'industrie
Op
de terugweg van Eurobike nog een museum meegepikt in St Etienne. Daar
hebben ze in de kelder een aardige collectie van vnl Franse fietsen. In
hun onnavolgbare stijl hebben die @#$% alleen besloten de schaarse
verlichting achter de objecten aan te brengen! Als je niet zelf een
zaklamp meeneemt zijn de fietsen dus niet te bekijken. Het was zondag,
dus het museum was gelukkig gratis.
Als je een foto neemt kun je misschien thuis zien wat je gemist hebt:
dit is een aluminium autogeen gelaste Barra tandem uit de fifties ofzo.
(zeker de moeite waard is trouwens het Schlumpf automobielmuseum
in Mulhouse, vol met prettige automobielen uit de tijd dat CO2 iets
voor Champagne was)
10/9
Werkplaats is
maar net groot genoeg! Dit is een triplet om af te monteren.
8/9 Eurobike II, Friedrichshafen Nog wat losse plaatjes
Het moest af!
Taal is het eerste slachtoffer
Pedro had een snelspanner omgebouwd tot multitool, of was het nou
andersom?
Hopeloze firma, Constructeur
kunnen ze ook al niet spellen ;)
Een carbon opvouwbare 'Strano' met electromotor: idee 0, uitvoering +
Kwood sp 248? Houten fiets uit Japan (Sanomagic)
Zie je decente schoenen, zijn ze niet te koop ;)
Zie je eindelijk een net crankstel, is het niet te koop!
Ook buiten nog even rondkijken loont
Zou dit Kirk zelf zijn geweest?
Airnimal Joey prototype, nu past er een voorderailleur op. De
productieframes schijnen (net als de nieuwe fabriek van Pacific)
eindelijk af te zijn
7/9
Eurobike, Friedrichshafen
Weer
groter met nog meer hallen, dus was er nog meer te zien. Niet dat mij
veel is bijgebleven, want echte sensaties ontbraken en al dat carbon
komt m'n neus uit ;). De trends: knikken in buizen op plekken waar ze
niet horen, het kan alweer lichter en duurder,
fixies, electrofietsen, niet vouwbare fietsen met 20" wielen die in de
caravan passen, en er was weer meer staal te zien, ook al door de
fixietrend. Zet wat oude spullen op de stand (bv Merckx, Stronglight,
Vittoria) en ze knallen er direct positief uit.
Scapim had wat stalen frames, waaronder deze mtb met carbon inserts
Busch & Mueller kwam met een oplader om al je electronisch
speelgoed aan de naafdynamo te kunnen hangen
Een kleine trend: spatborden integreren met dragers, de 650B
constructeur revival laat zijn sporen na!
vonikleuk: een plat platformpedaal van Canfield Brothers
Ik ben oud genoeg om blij te zijn dat we van die verrekte kabelklemmen
verlost waren, nu heeft Charge ze weer uitgevonden! Deze zijn gelukkig
van RVS in plaats van roestend chroom
Back to the roots: een Lepper Voyager nu met stalen rails. Wat aan de
degelijke kant, maar met 'licht' waren ze nog nooit gelukkig. Veel
leeropties en een latex variant, we zijn benieuwd. Ze hadden trouwens
ook aardige kunststof spatborden
Flipside
Philips ziet weer brood in fietsverlichting: 2 luxeons in een alu huis,
usb aansluiting
Diacompe heeft de guidonette remhandels weer in productie genomen
Columbus had een leuk ei gelegd: een universele kabelstopper: op de
houder kun je een stopper of een hydraulische leidingklem schuiven
Cyclus had een leuke spaakwals. Je kunt er alleen spaak 14 mee rollen
maar als dat voldoende is zou je met €1500 een eind kunnen komen.
24/8
Ik heb zo mijn momenten
There is some good advice here. I
like Martens
Spend
some time on a less than perfect bike to get some experience and
find out your highly personal likes and dislikes, before spending large
amounts of money on the perfect bike for somebody else!
15/8
Le tour (1962) Regie Louis
Malle, die daarna nog wel een paar filmpjes draaide
7/8/09
uitgesteld project
M-Gineering HQ is niet nieuw meer!
Dit moet helaas ook een keer tussendoor. Kozijnen restaureren,
windveren vernieuwen, goot aanpakken, dakpannen aanvullen en verf.
1/8/09
Leerproject
7/29/09
Uitpakken
Weer
eens een doosje uit Japan, met banden (ook 650B) en Grandbois sturen
10/7/9 United breaks guitars
Don't get mad, get even! Iedereen die ooit de gok genomen heeft
met een fiets te vliegen en een krakeling van de band mocht rapen moet
even naar dit liedje kijken. Na 50.000 hits werd United al nerveus, na
drie dagen stond de teller al op 650.000 en de laatste keer dat ik keek
ergens tussen de 4 en 5 miljoen. Zou de bagageafhandeling met
viral marketing eindelijk wat verbeterd kunnen worden?
9/7/9
Best of Craigslist
A few things from the bike shop.
Date: 2009-05-27, 4:05PM PDT
Whoo-hoo Seattle, the sun is out! Let's
discuss a few things before you
fumble with swapping the unused ski rack for the unused bike rack on
the Subaru.
So yes, you've noticed the sun is out, and hey!- maybe it would be
cool to to some bike riding. Let's keep in mind that the sun came out
of all 600,000 of us, so for the most part, you're not the only one who
noticed. Please remember that when you walk into my shop on a bright,
sunny Saturday morning. It will save you from looking like a complete
twat that huffs "Why are there so many people here?"
Are we all on the same page now about it being sunny outside? Have
we all figured out that we're not the only clever people that feel
sunny days are good for bike riding? Great. I want to kiss all of you
on your forehead for sharing this moment with me. Put your vitamin D
starved fingers in mine, and we'll move on together to some pointers
that will make life easier.
SOME POINTERS FOR THE PHONE:
- I don't know what size of bike you need. The only thing that I
can tell over the phone is that you sound fat. I don't care how tall
you are. I don't care how long your inseam is. Don't complain to me
that you don't want to come ALL THE WAY down to the bike shop to get
fitted for a bike. I have two hundred bikes in my inventory. I will
find one that fits you. Whether you come from the north or the south,
my shop is downhill. Pretend you're going to smell a fart, ball up, and
roll your fat ass down here.
- Don't get high and call me. Write it down, call me later. When I have
four phone lines ringing, and a herdlet
of people waiting for help, I can't deal with you sitting there
"uuuuhhh"-ing and "uuummm"-ing while your brain tries to put together
some cheeto-xbox-fixie conundrum. We didn't get disconnected, I left
you on hold to figure your shit out.
-I really do need to see your bike to know what is wrong with it.
You've already figured out that when you car makes a noise, the
mechanic needs to see it. When your TV goes blank, a technician needs
to see it. I can tell you, if there is one thing I've learned from you
fucking squirrels, it's that "doesn't shift right" means your bike
could need a slight cable adjustment, or you might just need to stop
backing into it with the Subaru. Bring it in, I'll let you know for
sure.
- No, I don't know how much a good bike costs. For some, spending
$500 dollars is a kingly sum. For others, $500 won't buy you one good
wheel. You really need to have an idea of what you want, because every
one of you raccoons "doesn't want to spend too much".
FOR YOU INVENTIVE TYPES AND DO-IT-YOURSELFERS:
- Just because you think is should exist, doesn't mean that it
does. I know that to you, a 14 inch quill stem makes perfect sense, but
what makes more sense is buying a bike that fits you, not trying to
make your mountain bike that was too small for you to begin with into a
comfort bike.
- If some twat on some message board somewhere says that you can
use the lockring from your bottom bracket as a lockring for a fixie
conversion doesn't mean that A: you can, or B: you should. Please
listen to me on this stuff, I really do have your best interests at
heart.
- I love that you have the enthusiasm to build yourself a recumbent
in the off season. That does not mean however, that I share your
enthusiasm; ergo I won't do the "final tweaks" for you. You figure out
why that Sram shifter and that Shimano rear derailleur don't work
together. While we're at it, you recumbent people scare me a little.
Don't bring that lumbering fucking thing anywhere near me.
A DEDICATION TO ALL THE HIPSTER DUCHEBAGS:
-If you shitheads had any money, you wouldn't NEED a vintage
Poo-zhow to get laid. Go have an ironic mustache growing contest in
front of American Apparel, so that I can continue selling $300 bikes to
fatties, which is what keeps the lights on.
- Being made in the 80's may make something cool, but that doesn't
automatically make something good. The reason that no one has ridden
that "vintage" Murray is because it's shit. It was shit in the 80's, a
trend it carried proudly through the 90's, and rallied with into the
'00's. What I mean to say is, no, I can't make it work better. It's
still shit, even with more air in the tires.
SO YOU'RE GONNA BUY A BIKE:
Good for you! Biking is awesome. It's easy, it's fun, it's good for
you. I want you to bike, I really do. To that end, I am here to help
you.
-Your co-worker that's "really into biking" knows fuck all. Stop asking
for his advice. He could care less about you having the right bike. He
wants to validate his bike purchase(s) through you. He also wants to
sleep with you, and wear matching bike shorts with you.
- You're not a triathlete. You're not. If you were, you wouldn't be
here, and we both know it.
- You're not a racer. If you were, I'd know you already, and you
wouldn't be here, and we both know it.
- So you want a bike that you can ride to work, goes really fast,
is good for that triathlon you're doing this summer (snicker), is good
on trails and mud, and costs less than $300. Yeah. Listen, I want a car
that can go 200 miles an hour, tow a boat, has room for five adults, is
easy to parallel park but can carry plywood, gets 60mpg, and only costs
$3,000. I also want a unicorn to blow me. What are we even talking
about here? Oh yeah. Listen, bikes can be fast, light, cheap and
comfortable. Pick two, and we're all good.
ABOUT YOUR KIDS:
Your kids are amazing. Sure are. No one else has kids as smart,
able, funny or as good looking as you. Nope. Never see THAT around
here.
- I have no idea how long you kid will be able to use this bike. As
it seems to me, your precious is a little retarded, and can't even use
the damn thing now. More likely, your budding genius is going to leave
the bike in the driveway where you will Subaru the bike to death LONG
before the nose picker outgrows the bike.
- Stop being so jumpy. I am not a molester. You people REALLY watch
too much TV. When I hold the back of the bike while your kid is on it,
it's not because I get a thrill from *almost* having my hand on kid
butt, it's because kids are unpredictable, and generally take off
whenever possible, usually not in the direction you think they might
go. Listen, if I were going to do anything bad to your kids, I'd feed
them to sharks, because sharks are FUCKING AWESOME.
I hope this helps, and have fun this summer riding your kick-ass bike!
Location: Seattle
it's NOT ok to contact this poster with services or
other
commercial interests
6/7/09
Ook in Belgie ontvangt deze site brede waardering! "Afgelopen
week heb ik mogen jureren op het eindexamen van fietsenmakers in
spé. één van de opdrachten was een naslagwerk te
maken over fietsen.
al
bij het
eerste naslagwerk was ik zwaar onder de indruk van de schrijfsels een
dezer leerlingen. mooie zinsconstructies, af en toe grappig en gevat.
hoe
verder
ik las, hoe meer ik het gevoel had het al eens ergens anders gelezen te
hebben. andere leerling, wederom zelfde teksten en foto's.
even
wat
tekst gegoogled, bleek dat ze zo ongeveer je hele site hadden afgedrukt
en gebundeld (zelfs een exemplaar met een lederen kaft"
5/7/09 Cyclevision
Dit weekend deelgenomen aan de cyclevision beurs, die gehouden werd in
combinatie met/ter ere van het EK ligfietsen in Fietsstad*)?
Tilburg
Lokatie
was een sporthal met zwarte gevelbekleding, een plat dak en een
inpandig zwembad voor verhoogde luchtvochtigheid!
Na
twee dagen sauna was iedereen uitgeteld, excuses als ook ik een minder
frisse indruk maakte.
Af
en toe moest je even naar buiten om af te koelen en kwam je nog wel
iets leuks tegen. Dit is een ligfiets met foetushouding. Heel compact,
maar of het snel is?
Tai
Chi cranks? In ieder geval geen cranks die je als werktuigbouwer op je
fiets durft te schroeven
*) Met de auto kon je in ieder geval een half uur door 30km zones
rotzooien voor je eindelijk een uitgaande weg gevonden had die niet met
hekken en gele borden was afgesloten
25/6/09
Nieuw huiswerk binnengekregen !
24/6/09
Een
tripel waarmee het klimmen vast niet beter gaat!
(met dank aan de Bertemse wielervrienden)
12/6/09
Friday show and tell
6/11/09
Staatsbedrijf?
Kreeg
een kaartje van TNT dat ze geld willen zien. Maar waarvoor weten ze
blijkbaar niet, mag ik helemaal zelf verzinnen!
5/28/09
How to soften a Brooks saddle from a British cycling club magazine.
1. Take saddle and a large stone. 2. Place both saddle and stone in a large saucepan. 3. Fill with water. 4. Bring to boil. 5. Simmer for 6 hours. 6. Pour water away. 7. Throw saddle away. 8. Drill hole in stone and fix to seatpost.
5/27/09
Auteursrecht Ergens
hadden ze weer een artikel van mijn site geleend. Mocht niet van mij,
en ik kreeg (supersnel, dat wel) de volgende reactie: "Wij hebben het artikel van de website
verwijderd. We wisten niet dat er auteursrechten op van toepassing waren. De
in het artikel vermelde gegevens zijn immers algemeen bekend en
betreffen geen (bedrijfs)geheimen, maar gaan
over een stuk bekende fietstechniek".
5/25/09
Geef
je een hoop geld uit aan een fijne fiets....
13/5/09
A bad day for framebuilding
Weer
niks gedaan vandaag.....
11/5/09
EHBE In
Schwabisch Gmund (Stuttgart en dan links af) was dit afgelopen weekende
de eerste Europese framebouwers show. Zon, aangename temperatuur, bier
en niet teveel bezoekers zodat we lekker bij elkaar op visite konden
gaan.
Vogel:
mooi en creatief vakmanschap
Brano Meres: nog meer vakwerk, en zo te zien nu wel pandaproof*) (maar
nog niet stijf genoeg)
*) hij had
ook Bamboo frames
De Schmidt show on the road: paste wel in de trein, niet in de lift
Ik deelde de stand met Wilfried Schmidt (Maschinenbau), zie voor
plaatjes van de m-gineering showfietsen hier
Scholtz had een twenty-niner (metrisch)
Overal beltdrives, deze is van -altijd netjes- Darren Crisp
BMX-je met ceramische coating (weegt niks) en handgenaaide decal uit
leer van beursorganisator 2-souls
Overal fotografen
Ils sont fous ces francais! Julie Racing met alleen maar leuke en
allemaal heel verschillende fietsen
Bak en braadwerk: hier met aluminium en TiG, maar deze lasser was ook
handig met de barbeque!
Dario tee-shirt met 4 bar op de zuurstof. Zijn die Italianen zo druk of
zou hij een zwetende klep in de regulator hebben?
5/5/09
Men
neme wat oude zooi, een paar meter alubuis voor het rek, een dosis
creativiteit en geduld en de M-gineering porteur is een feit. Met dank
aan Alex Singer en The Golden Age of Handbuilt Bicycles
3/5/09
Draadloos
"draadloze" computer met het draadje door de binnenbalhoofdbuis. De
truuk is dat je een demontabele expanderplug gebruikt waar je een sleuf
in vijlt, ipv een inslagmoer
22/4/02009
Wiskunde "You know how
stupid the average person is? Well, half of them are dumber than that."
19/4/2009
6400 Ik
had eigenlijk een 10sp groep klaarliggen, maar besloot uiteindelijk die
naar een EHBE demo door te
schuiven. Dus mijn Deda zero frame weer opgebouwd met Old Skool
origineel 8v Ultegra. En het werkt ook nog, eigenlijk werkt het best!
Mooie
slanke naaf, en de wulps gevormde snelspanner ligt echt fijn in de hand
Een
slanke verchroomde Cinelli stuurpen om tegen aan en vooral ook langs te
kijken. Toch heel wat anders als de huidige Oversize trend in zwart
Een
44t voorblad (in plaats van zo'n 39 kleuterding) in combinatie met
ouderwetse en
lekker grote Uniglide tandwielen. Schakelt best met een duidelijke
klonk (Zo'n superdunne ovale Deda onderbuis is een flinke klankkast,
ook al is het staal), en de kleine stapjes zijn ook fijn. Met uniglide
kun je je eigen cassette maken, in dit geval 14-15-16-17-mag niet van
Shimano18-19 & 21.
In vergelijking met een 39-er is de stap naar het volgende kransje 13%
kleiner.
15/4/2009
40%? "one framebuildingacquaintance recently estimated
that only 40% of their time being a "framebuilder" is
spent building frames, and upon thinking about it, i must concur. there
is just so much to do....'' (van de blog van Steve Garro) Wou dat ik het haalde. Met bestellen,
mailtjes beantwoorden, dingen uitzoeken, je vak bijhouden, opruimen,
dozen uit of inpakken, facturen invoeren, de BTW doen, bellen, achter
verkeerd geleverde zaken aangaan, website bijhouden, naar
het postkantoor fietsen, offertes maken, nieuwe maatfietsen doorspreken
etc kun je moeiteloos een week vullen zonder in de buurt van een
bankschroef te hoeven komen.
13/4/2009
Die landhekken worden ook steeds gekker!
25/3/09
Hartelijk dank !
(n.a.v
de reparatie van een 4.5 jaar oude, goed gebruikte SON)
21/3/09
Swag
M-Gineering
introduceert het eerste Keramische
onderdeel waardoor je fiets echt harder gaat! De M-Gineering beker is
uiteraard handgemaakt, roestvrij, stabiel, ergonomisch vormgegeven,
waterbestendig, vaatwasser en magnetron proof, uniek, voorzien van het
M-Gineering logo, wordt lokaal
geproduceerd zonder
kinderarbeid uit ongetwijfeld de fijnste materialen, is dubbel gestookt
met de mooiste kleuren stroom, dwars gebakken, eenvoudig te reinigen
dankzij de in- en uitwendige glazuur in metaalkleur (koffiezijde is
naturel) en is een sierraad op iedere werkbank. Hij is alleen niet op
maat leverbaar ;) ~180 gram, ca 75mm hoog.
20/03/09
NAHBS 3, rekjes
Dragers,
en dan vooral voordragers was het terugkerende thema op de
NAHBS. En dan bij voorkeur in combinatie met hout:
Calletti
(ongeverfd staal)
Geen
gebrek aan titanium bij Black sheep
wijnflessen
met kaasplank bij Signal
Konijn bij Rick Adams
Signal
porteur rekje
Nog
een keer de huiskamer bij Signal
Hufnagel
Porteur
bij Shamrock cycles
Welk plaatje hoort in dit rijtje niet thuis?
(Achterdrager bij Radical prototype(ca 1990))
19/3/2009
Ondernemersleed
Gezien
de graagte waarmee de curator de schuldeisers met overbodige brieven
vragend naar de bekende weg bestookte (iedere brief uit de
textverwerker is immers weer een factuur ten laste van de boedel
nietwaar) verbaast mij dit niks. Nou ja, niks, meestal lukt het ze al
het geld op te maken voor de uitdelingslijst is vastgesteld en hoor je
nooit meer wat ;)
'Sippin' whiskey met
Don 'Bourbon is a great salestool, last time we went thru two
cases' Ferris. Nee ik heb nog niks besteld;)
*) Uitwijkplaats voor iedereen die
ruzie met Neil & Frameforum gekregen heeft
13/3 (2) Het nadeel van 10
dagen weg is niet alleen dat je als je terugkomt heel veel bestellingen
moet inpakken en mailtjes moet beantwoorden, maar dat je ook heel veel
dozen moet uitpakken. Binnenkort volgen de resultaten in de shop op de
site, want er is weer veel nieuw spul binnen gekomen. Zoals Sugino
cranks vanaf 152mm (type XD voor compact) tot 175 ( de 180's zijn al
gereserveerd), goud-geeloxeerde Miche baangroep (zwart, zilver, blauw
of rood op aanvraag), MKS pedalen voor de fixie of retrobike, Nitto
spullen enz.
13/3
Mooi rood is niet lelijk
Als
set leverbaar in schijfrem en gewone uitvoering (Ik heb nog twee
setjes die nog niet verzegd zijn) En een boel mensen die al
maaaaaaanden op een 'gewone'
Edelux wachten krijgen eindelijk hun koplamp (met losse witte retro
reflector en koplampsteun zoals hier afgebeeld). Is het al zomertijd?
12/3/2009
NAHBS 2
Levertijd!
prioriteiten!
zouden
ze het druk hebben?
Dario!
Lijkt
aardig op het origineel! (zie hieronder)
we willen niet alles mee terug nemen!
Alleen op een framebouw show!
no
thanks
Geen
overbodige luxe, Campagnolo was zondag al dicht en naar huis !
Only
in America
Speciale beursaanbieding!
Vliegangst!
11/3/2009
Sneak preview Een
US style custom painted M-gineering
Kandy, buried decals, polished lugs, three colour paintjob...
11/3/2009 NAHBS
terug van de handbuilt show, en wat opvalt bij het doorkijken van de
honderden foto's is de haargroei van de -veelal- amerikaanse
framebouwers ;)
24/2/2009
8-10 mei in Schwäbisch Gmünd (ik ben er ook bij!)
6/2/09
Werk in uitvoering
Links:
bilaminate bracket. Rechts: RVS lugs, dat gaan we niet te vaak doen
want je vijlt en schuurt je de pleuris.
1/2/09
Haast
vrijdag 23:00 een mailje: Ik ga woensdag op vakantie, kun je een paar
dragers sturen? O ja, ik woon in Rome!
17/1/09
't gaat al ergens op lijken
(
de wielen horen er niet bij)
12/1/09
If it ain't got that swing..
Een welbesteed
weekend: swinging dropouts voor de tandem
9/1
Honger
Roodborst speelt koolmees
6/1
TNT Een nieuw jaar,
nieuwe tarieven. Het is crisis, dus TNT gooit de tarieven voor
pakketten 10% omhoog! Ik heb de bestelcondites daarom helaas wat moeten
aanpassen.
5/1
Bah!
In Velonews klaagde een
lezer dat
ze een plaatje afdrukte van een duidelijk Nederlandse fietser op weg
naar zijn werk zonder helmpje.
Ik schreef "Although American doctors have shown
helmets to be effective in
preventing leg*) injuries, Dutch road users prefer to use their brains
instead to achieve some of the safest traffic in the world. Ze
publiceren mijn antwoord, maar wat maken ze ervan? "American doctors have shown helmets
to be effective in
preventing head injuries! " Bah!
*) medici en statistiek combineren slecht, en veel
onderzoeken blijken als je echt naar de data kijkt vooral aan te tonen
dat verschillende groepen zich verschillend gedragen, maar dat de
invloed van een helm gering is