Das gibt es
doch nicht?
9/9
Het bestaat, een Son
naaf die officieel
niet bestaat! De Son28
wordt alleen in 32 en
36 gaats gemaakt, maar
als je Bart Brentjens
heet, een stukje wil fietsen in Afrika en 28 gaten nodig
hebt, scheelt het dat
Son een klein en
flexibel bedrijf is.
Ze maken alles in
eigen huis en dan kun
je wat makkelijker
iets afwijkends door
de productie smokkelen
en het ook weer
terugvinden ;) Nou
moeten Bart Brentjens
en Jeroen Boelen
alleen nog maar
winnen.
7/9
Eisentraut
"I built about a 1000
bikes and stopped when
the decals ran out" en
"A roofrack is a
framebuilders friend"
Albert Eisentraut is
de start van het
moderne Amerikaanse
framebouwen. Maar wat
is zijn connectie met
Peter Post? All is
revealed in de podcast
van de Outspoken
Cyclist van
Dianne Lees (9/6/2014)
3/9
Veteranenrit
Ik speel
wel eens met de
gedachte hier een rit
(met koffie voor en
eten na) voor oude
klassieke racefietsen
te organiseren, maar
Toni Theilmeier van
het
Klassiekerblog Starostneradost heeft
het Teutoburgerwoud
(dat is bij Oldenzaal
de grens over) in zijn
achtertuin liggen, en
is me te snel af.
Lijkt zo'n dagje uit
met Krasse K(n)arren
je wat, reageer
dan op:
http://starostneradost.wordpress.com/2014/09/02/new-veteran-bike-ride/
2/9
Press
release
(vakwerk)
Working
with Mark
DiNucci, one of
our original
frame builders
at Specialized
whose bikes
still win global
recognition and
awards, we
wanted to
rethink the
steel frame from
the ground up.
The Allez is one
of the bikes
that started it
all for us and
in 1981 and
stood for the
best technology
a rider could
get. It
was part of the
very foundation
of all of the
bikes we have
built since.
For
this
ONE-TIME-ONLY
run of 74
Frames, every
tube, lug, and
braze-on has
been examined
through fresh
eyes.
“Every lesson
we have
learned over
the last 40
years has been
applied to
create a
totally new
and totally
modern steel
frame” said
Bryant
Bainbridge,
R&D
manager for
Specialized in
the 80s,
“Keeping with
the 40th
theme, we
will build the
40th
Anniversary
Allez in the
very factory
that created
the first
Stumpjumper,
a factory that
continues to
produce some
of the finest
handmade bikes
in the world.”
Die
Stumpjumpers
kwamen dus uit
Japan (Toyo), maar
dat kun niet hard
op zeggen in een
land waar
mheeeedindeoeezee
the way of life is
;)
1/9
Standaard
Standaard
opmerking van mij
als iemand een
wiel op wil
sturen:" verpak
het wiel zo dat de
naafas niet door
de doos prikt!"
Standaard
antwoord: "doen
we"
Standaard beeld
als het wiel
arriveert: zie
boven
31/8
Zandbak
Het was gisteren
nogal nat in
Brabant, dus perfect
om een hele dag te
MTB-en ;). Als het
water niet van boven
kwam , kwam het wel
uit de diepe plassen
(er waren ook
onmundig diepe
plassen en zeer
ondiepe plassen die
als droog
gecamoufleerd
waren) of van
langs het pad
hangend struweel.
Perfect dagje uit
dus, met dank aan de
organisator!
23/8
Agenda2
De Tubes
& Coffee
open dag van vorig jaar gaan we dit jaar weer herhalen.
Programma
staat nog niet
vast maar het
wordt
uiteraard iets
met fietsen,
werkplaats, en
de andere
goede dingen
des levens.
de datum: Zondag
14 december
23/8
Agenda
De
najaarscyclus
Sleutelcursussen
voor de leden
van de
Wereldfietser
is ook weer
gepland. Data
en of er nog
plek is vind
je hier
6/8
Second
life
Met de moderne
externe lagers
is het goed
mogelijk de
schroefdraad
uit het frame
te walsen als
de cup niet
goed vast
blijft zitten
(links). Met
overmaats
draad snijden
en het
inlijmen van
een stalen
insert hoef je
je frame niet
aan de kant te
zetten en kun
je het
originele
crankstel
blijven
gebruiken
(rechts)
6/8
en
geel
Ook
zonder
uitgebreide
bemesting (zie
12-3) wou het
wel groeien
5/8
Groen
De werkplaats
is extra groen
momenteel, met
allemaal
kleine
kikkertjes die
of naar binnen
willen of -
indien
succesvol- met
zachte hand
(en een
doosje) weer
buiten worden
uitgezet (waar
ze het
grasmaaien
kunnen
frustreren
;)).
22/7
Niet mijn idee
van slimme
planning om in
april een
drager uit
productie te
halen omdat je
wat nieuws wil
verzinnen,
maar de nieuwe
versie is nu
binnen
14/7
Volhouder
Niet mijn
typische klant
gelukkig, de
meesten hebben
al eerder door
dat het niet
helemaal meer
lekker draait!
11/7
Puzzel
20 kilo buizen
door elkaar, 2
van dit, 5 van
dat, en als je
mazzel hebt
voorzien van
een vage
lasergravure
of net niet
opgeloste
markering met
benzinestift.
Truly British
;)
Thermometer
Minstens 25
graden!
7/6
Fiets
je zelf ook?
Veel gestelde
vraag. Het
antwoord is
soms, maar ik
moet ook wel
eens duwen
zoals
afgelopen
week. We
zullen nu
proberen de
uitpuilende
Inbox weer te
fatsoeneren.
26/6
Tandemania
De frames
kwamen 'iets'
later
als
beloofd (kan
ik nog wat van
leren ;)) en
toen waren er
allerlei
conflicterende
vakantieplannen
waardoor ik
twee van deze
tandems in een
week mocht
afbouwen met
deels nog te
bestellen
onderdelen.
Was zeker geen
comfortabele
planning.
16/6
Rem
Typisch iets
waar mensen
vlak voor hun
of mijn
vakantie
achterkomen:
een afgevallen
cantinok. Aan
de roest te
zien heeft
deze ook nooit
echt
vastgezeten.
Niet moeilijk
te repareren,
maar je krijgt
natuurlijk 15
kilo tractor
met
uitstekende
standaards en
ander in de
weg zittend
spul
toegestuurd om
de
hanteerbaarheid
te reduceren.
6/9
Big
wheels...
Met twee
wielen blijft
een fatbike
drijven, dus
dan moet je
met 4 de
oceanen over
kunnen. Toch?
Of ik even de
65mm velgen
kan omruilen
voor 100 mm
brede
exemplaren
6/8
Free
hubby
Ik dacht
altijd dat de
spline voor de
freehub uit
het huis
gefreesd was,
maar na een
mailtje van
iemand waarbij
de naaf uit
elkaar
gevallen was
heb ik nog
eens goed
gekeken (met
de
afkortzaag).
Dit is een
doorgezaagde
Deore naaf, en
de spline is
een losse bus
die in het
naafhuis wordt
geperst.
Kennelijk
makkelijker te
maken.
6/4
Echo's
from the past
Radical
technologie
maar dan
anders. Voor
een tandem,
met 1.25"
binnenbalhoofdbuis,
schijfrem en
een twin-plate
vorkkroon
5/29
Noorderrondrit
Het
rijden van een
georganiseerde
tourtocht
heeft als
voordeel dat
je weer ergens
anders rijdt,
je het niet
uit kunt
stellen
(belangrijk
met een eigen
' het is nooit
af' zaak) en
je vroeg op de
fiets zit.
Bovendien
staat de
organisatie op
strategische
plekken klaar
met lauwe thee
en halve
bananen (of
bij de betere
soep, wijn,
halve ossen
aan het spit,
etc) en is de
route
duidelijk
aangegeven.
Toch?
Dat het weer
niet super was
(droog maar
veel koude
wind) is de
organisatie
niet aan te
rekenen, maar
ik vond de
route saai en
de pijlen*)
slecht
leesbaar. Ook
geen kop thee
gezien. Wat
wel groots
aangegeven was
was waar je
stempels kon
halen, maar
laat ik daar
nou net
allergisch
voor zijn.
Toen ik na
zo'n
stempelfeest
alweer
verkeerd
gereden was
(je moest
kennelijk weer
even terug)
vond ik het
wel best. Een
volgende keer
pak ik wel een
RTF van de
BDR, dan maar
een uurtje of
wat in de
auto.
*) met
twee tie-wraps
waren het
prima
windvanen, en
de typografie
van de pijl
was zodanig
dat de
richting van
de pijl pas
laat te
herkennen was.
Die dingen
staan op
kruisingen, en
dan wil ik
graag ruim van
te voren weten
waar ik heen
moet.
5/26
Niet weer
doen!
Bij
goedkope
gegoten
crankstellen
zoals de
Sugino Maxi
hoort een
trapas met een
speciale
tapsheid. Om
het
onderscheid
met de normale
assen te maken
is deze niet
voorzien van
inwendige
draad maar
schroef je
moertjes op
het eind. Om
de crank dan
van de as te
trekken heb je
dus een
trekker nodig
met voldoende
diepte om de
uitstekende
draad te
compenseren
(links). Maar
als iemand dus
zo snugger is
een klassiek
Stronglight
crankstel
(waar geen
universele
maar alleen de
speciale
Stronglight
afnemer met
overmaat
schroefdraad
in past
(rechts)) te
combineren met
de verkeerde
as heb je wel
een probleem
gecreeerd!
(opgelost door
bij de
Stronglight
buitenkant een
holle as te
maken)
5/24
Spannende
tijden voor
vakantiefietsbouwers?
Bij
de rellen in
Vietnam gingen
chinese
bedrijven in
de fik,
waaronder de
fabriek van
bagagedragers
van Bor Yeuh.
En daar kwamen
de 'Duitse'
Tubus dragers
tegenwoordig
vandaan. De
aanvoer zal nu
voorlopig wel
tegenvallen:
bron Brain
5/21
Essential gear
for Cycle
touring
(Tom Allen)
Een
E-book (ukp17)
met een heel
hoofdstuk over
vakantiefietsen.
Hoewel,
ondanks de
lijst van 50
contributors
toch meer over
de fiets van
Tom Allen.
Zijn kennis
over fietsen
is beperkt, en
dat merk je
zodra er over
zaken
geschreven
moet worden
die ook in het
boek moeten
maar waar hij
nooit mee te
maken heeft
gehad.
Rohloffnaaf?
Kan hij niet
betalen. SPD,
mag je van mij
op tegen zijn,
maar als je
vervolgens
pedalen met
toeclips niet
ook afbrandt
heb je nog
nooit
geprobeerd
daarmee een
beladen
vakantiefiets
op een helling
op gang te
brengen.
Vrolijk in
kleurtjes
geanodiseerde
aluminium
boutjes voor
een
vakantiefiets?
WTF! Niet
aanbevolen
dus, als je
niets van het
onderwerp weet
wordt je te
vaak op het
verkeerde
pad gezet, als
je wel wat
weet kom je
niks tegen
wat
je niet al
wist.
5/14
Update
Ook
van mening dat
Mozilla de
browser nu
compleet
ge'fubar'ed
heeft? Pale
Moon is dan
een prettige
verrassing en
met een
hulpprogrammaatje
(zie de help)
is alles rap
weer bij het
oude en kun je
gewoon aan het
werk zonder
ergernis.
25/4
Mes en vork
Goedkope
vork (krom) en
een onderste
lagerring die
niet
uitsteekt. Zie
daar dus maar
achter te
komen om hem
eraf te kunnen
tikken. Soms
lukt het om er
een zakmes
tussen te
slaan (niet
dus), maar een
gaatje boren
op de goede
plek doet
wonderen.
19/4
Paascollecte
voor het goede
doel
Alles
wat je geeft
gaat in rook
op....
10/4
Hokus Pokus
Pas
(ik wou dat
die %$#@
trapas
demontabel
was)
Campagnolo
trapassen gaan
lang mee, maar
in een
titanium frame
zonder
afwateringsgat
in de
bracketpot is
dat geen plus.
Ze kankeren
muurvast, en
de leuk
gevonden
minispline
(gelijk aan de
sluitring vd
cassette)
stript als je
boe roept (of
eerder).
Meppen of
heetstoken
werkt niet bij
dit soort
frames, dus
dan maar
frezen. Fase 1
is zoveel
aluminium te
verwijderen
dat je de as
en lagers er
uit kan slaan
(as met een
lager naar
rechts,
achterblijvende
linker lager
naar links).
Vaak kan de
huls dan al
genoeg wijken
om de boel aan
het draaien te
krijgen, en
anders maak je
de cups nog
wat dunner:
Uitdraaien van
de linker cup,
op een gegeven
moment geeft
die het wel op
en komen de
laatste
restjes met de
ruimer mee.
Draad blijft
zo perfect,
geen
zaagsnedes etc
Zou het
garantie zijn?
4/1
Sapperdeflap!
In
principe doe
ik niks met
E-bikes, maar
als je van je
principes
afstapt moet
je het goed
doen. Dit is
een 80+ mm
brede Surly
Clowns Shoe
velg, die met
32 spaken op
een 36 gts
Bionix naaf
gevlochten is.
De stickertjes
met de
lengtemaat
zijn voor het
vlechten, de
spaaklengte
fietst heen en
weer tussen
170 en 190 mm!
Het wiel is
offset
gespaakt met
een aseinde
9mm lager dan
de velg, dus
past het ook
niet in een
normale
wielrichter.
Maar
horizontaal
vastschroeven
op de
vlaktafel met
de meetklok
erbij werkt
ook prima.
3/31
Familieomstandigheden
Door
'familieomstandigheden'
heb ik er
momenteel een
aantal
projecten
bijlopen om
mijn planning
in de war te
schoppen (en
nee, dat
betekent dus
niet dat
dingen nu
opeens eerder
klaar
zijn). Zo ook
deze
tijdelijke
loge, die er
wel voor zorgt
dat je
regelmatig een
frisse neus
moet halen.
12/3
Voorjaarscheck?
Dat
de natuur in
de war is, is
nu wel
duidelijk.
Werd
voorafgaande
jaren het
begin van de
lente
duidelijk
aangekondigd
met een
megadriewieler
met
mestinjecteur,
is nu vorige
week het zaad
zo de grond
ingegaan!
4/3
En het is
(achteraf) zo
eenvoudig!
De
nieuwere
voorbladen van
de Shimano
crankstellen
zien er zeer
ingewikkeld
uit met hun
wulpse 3D
vormgeving.
Maar als je er
een doorzaagt
blijkt het
reuze mee te
vallen: Het
eigenlijke
tandwiel is
maar een dun
randje, de
zichtkant is
dun aluminium
dieptrekwerk
en de
binnenkant is
vrij slordig
spuitgietwerk
in gevuld
kunststof met
5 inserts. De
drie delen
worden
samengelijmd,
er worden nog
een paar
schakelnokjes
in geklonken,
en vervolgens
wordt waarde
gecreerd met
een exorbitant
prijskaartje
;)
17/2
Adapterwoud
Zonder
commentaar:
Rechts onder:
standaard
adapter om 10
sp hollowtech
lagers los te
schroeven.
Rechtsboven
idem, maar
dieper, zodat
je ook grip
hebt op
modieuze cups
met afgeronde
rand (CK etc),
links onder
adapterring
voor de
kleinere 11sp
cups, de ring
past in
principe in
het 10 sp
gereedschap,
maar niet in
de versie
rechtsonder.
Links boven,
hollowtech
tool voor
Ultegra 11
speed, deze
trapascups
hebben een
kleinere
diameter dan
de 10sp
versie, maar
zijn uiteraard
weer net even
groter dan DA.
(DA = 37.5mm,
6900 = 39.3mm
en klassiek
=43.3mm van
holte tot
holte)
15/2
Caveat emptor
Gisteren
een leuk
klusje
tussendoor,
een vriend
kwam met een
foeilelijke
Champion
Mondial AB
(die
bestaan:'92),
maar voorzien
van een nette
DA7400 groep,
en een heel
vroeg
-netzozwaaralsstaal-
Kestrel 4000
monocoque
carbon frame.
Opdracht
Gazelle
strippen en de
spullen
overzetten.
Dat ging
allemaal
voorspoedig
(zelfs de
inwendige
kabels). Als
ongeveer
laatste nog
even de
voorremkabel
iets ingekort,
en toen kwamen
we dit tegen:
de verkoper
had index
buitenkabel
gebruikt om de
voorrem aan te
sluiten! En
die kabel
barst uit
elkaar als je
een keer echt
hard in de rem
knijpt, zeker
als het weer
wat kouder is!
15/2
We
weten allemaal
dat onderdelen
van over de
grote plas Awesome
zijn, en dat
er over Frans
meewarig
gelachen kan
worden. En het
is ook niet
onredelijk om
het 22T blad
van het
crankstel uit
hard RVS te
lasersnijden,
want met
modder en veel
kracht kan een
zacht of dun
tandwieltje
makkelijk
uitstulpingen
krijgen,
waardoor de
ketting blijft
plakken. Maar
dan merk je
dat ze in
Frankrijk de
derailleur
hebben
uitgevonden,
bij de
Stronglight
links is de
tandvorm nog
even
aangepunt,
zodat de
ketting bij
het
terugschakelen
netjes op zijn
plek valt. De
Blackspire
moet je zelf
langs de
bandschuurmachine
halen, want
standaard is
de bovenkant
recht
afgesneden
zodat de
ketting er
over heen
blijft
schaatsen.
5/2
Europa planner
Op
http://www.feorag.com/
(grotere
versie en pdf
daar) vond ik
deze
essentiele
overzichtskaart
voor Europa
2/2
Branche
vervaging
Ketting:
check!
Tandwielen:
check!
Freewheel:
Check! Moesten
we dus ook
kunnen, een
300 jaar oude
klok repareren
met een
gebroken freewheel.
(het
freewheel
dient om het
gewicht op te
kunnen
trekken)
29/1
Retro Grouch
Galore met de
Taylor
Brothers
BBC
docu uit 1981
youtube
24/1/2014
Velo-Orange
recall
Velo-Orange
meldt vandaag
dat de kans
bestaat dat de
bovenste
klemplaat van
de Gran Cru
zadelpen kan
gaan scheuren.
Het betreft
hier de eerste
modellen tot
ca eind 2010.
Meer info over
waar je op
moet letten en
het omruilen
hier: VO-blog
18/1/2014
A-Bike
Er
komen nog wel
eens exotische
of historisch
significante
fietsen langs
in de
werkplaats, en
zo had ik ook
het
genoegen
kennis te
mogen maken
met een
Sinclair
A-bike. De
Sinclair
A-bike is een
vouwfiets in
de traditie
van de ZX81,
de C5 en
andere
highlights uit
het portfolio
van Sir Clive.
5.5 kg (of 6.2
als je zelf de
weegschaal
pakt)
geanodiseerd
aluminium en
zeer strakke
kunststof
spuitgietonderdelen.
Je haalt het
kleine
pakketje uit
het foudraal
en na enig
soepel klik en
schuifwerk
staat er een
echte zeer
compacte
tweewieler met
pedaalaandrijving.
Aan alles is
te merken dat
er veel zorg
is besteed aan
de
ontwikkeling
van het
schuif- en
vouwmechanisme,
alsmede aan de
vormgeving.
Een detail
hebben ze
helaas over
het hoofd
gezien, er
valt niet op
te fietsen!
Een paar Nikes
oid is
koersvaster,
kan beter
omgaan met
kleine en
grotere
oneffenheden,
is goedkoper,
en minder
inspannend en
sneller!
Beste
wensen enzo
(deze komt van
Grand Bois uit
Japan)