Prikbord 2015

prikbord-2015
prikbord 2014

prikbord 2013
prikbord-2012

prikbord-2011
prikbord-2010
prikbord-2009
prikbord 2008;
(oudste bijdragen (-2008]

12/15
glimmers
chroom
Twee gerestaureerde voorvorken met nieuwe benen en nieuw chroom. Kunnen zo de kerstboom in, ware het niet dat er frames op ze staan te wachten!

12/13
Een nieuw record
650b
                                                          rando
De tekening is van 5/1/2010, vandaag is de fiets (bijna) af. Dus meer dan 2000 nachtjes slapen, maar het is dan ook niet een fiets voor een klant. 42mm Hetre's (= dikke 650B), 2x10 Shimano met buiscommandeurs op een 7sp Dura ace naaf dus eigenlijk 2 x 9, Son SL dynamo, Mafac competition remmen en een Columbus frame met bilaminates. 11 kg oid


12/7
Guide Michelin
sterren
Met de huidige sterrengekte is het goed om nog eens stil te staan bij de oorsprong
(1900) van alle sterren, uit de tijd dat de Michelin gids nog een handig boekje was voor de reiziger:
Tips hoe je je fietsband moet repareren, instructies hoe je je autoband per trein ter reparatie heen en weer kon sturen, en een uitgebreid overzicht in welk dorp je bij welke drogist benzine kon kopen. En of er een fietsenmaker was uiteraard. Had je een hotel nodig dan wist je gelukkig van te voren of de wijn wel inbegrepen was!


12/7
Hulp onderweg
hulp
                                                          - onderweg
In Suriname hebben ze nu ook kangaroes, getuige deze Joey

12/6
Kun je ook even naar het balhoofd kijken?

niet
                                                          apk
Op deze manier had de vakantie had ook niet veel langer moeten zijn

12/1
DT's meet again
paratrooper
Dit is een BSA parachutistenfiets, met nog net geen kogelgaten maar wel heel veel patina! En met van het balhoofd afgebroken en geroeste onderbuizen. Bij het repareren van zo'n stuk historie is het altijd lastig te verzinnen wat je moet doen. De originele constructie (klinknagel en soldeer)  wil je geen geweld aandoen, hoort het geklodder en gepruts van vorige reparaties er ook bij, en je wil het ook niet veel mooier en strakker maken dan de rest van de fiets. Ik heb er voor gekozen om de roest er uit te zagen en er 5 cm nieuwe buis tussen te zetten. 




11/18

20-12:
                                                          tubes&coffee

Aan het einde van het jaar een open dag in de werkplaats begint al een hele traditie (youtube)te worden. 20 december is er dus weer Tubes & Coffee, met in ieder geval handgemaakte appelcrumble, handgemaakte fietsen, handgestookt haardvuur en ander handwerk.
En zoals de ervaring leert genoeg gelijkstemden omdat allemaal gezamelijk te waarderen. Ik probeer nog wat leuke fietsen uit andere verzamelingen te regelen (zo heb ik een Vianzone op het oog, en heb je zelf wat leuks overleg even) en aan het eind van de middag vind ik wel een kurketrekker.  Melden of je van plan bent om te komen is wel fijn ivm ruimte en catering. Zaal open ~ 11:00 uur.


11/14
Waarom makkelijk doen....
bilaminate
Begonnen aan een nieuw frame, al jaren geleden beloofd maar nu komt het er eindelijk van. Bilaminate constructie met wat Franse flair, en er zitten nog twee bilams in de pijplijn. Dit wordt een comfortabele rando voor 42mm 650B banden. Het is een tamelijk vrije opdracht en de afmontage staat nog open, maar ik denk dat ik er de centerpulls van Grand Bois opzet


11/6
Herfstkleuren
reisfiets met rohloff
Het frame is zwartgrijs RAL 7021, maar afhankelijk van de lichtinval is het alles tussen groen en grijs. Is bij Alfa een hele dure optie ;)

11/2
UN55 vs UN55
un55 30.5mm
Ik had me al eens eerder verbaasd over fietsen met een rammelende linker cup en hoe dat toch mogelijk is, maar na een hele voorraad trapassen opgemeten te hebben geloof ik dat het de schuld van Shimano is. Shimano heeft diverse fabrieken, en de UN55 trapassen komen of uit Indonesia of uit Singapore. In Indonesie maken ze de linker passing van de trapas 31mm in diameter, in Singapore draaien ze de cartridge af op 30.50mm. De bijgevoegde linker cup heeft echter in beide gevallen een binnendiameter van 31mm! Zo'n te grote steunring geeft natuurlijk geen steun!



20/10
Tubes & Coffee vooraankondiging
Ik heb een datum geprikt voor de 3e editie Tubes en Coffee in Kiel Windeweer: Zondag 20 december

3/9
Eurobike
water halen

Ik was er al weer een jaar niet geweest, dus toch nog maar een dagje uitgetrokken om te kjken of ik iets gemist had. Viel wel mee geloof ik, er is natuurlijk Carbon, E-mtb's, (afgeslankte) fatbikes etc, maar geen grootse en opvallende zaken. Men probeert alternatieve shifters voor Rohloff (oa Berthoud met nu een duimschakelaar), de retrotrend blijft doorkabbelen en ik vind een slank stalen raceframe met dikke carbon cranks nog steeds lelijk. Maar nu we toch tussen de bultjes zaten, zelf ook nog maar even op de velo geklommen.

Mijn observaties:
-De dikke E-mtb's met middenmotor zie je nu echt in het wild, maar de berijders trekken in de klim allemaal een gezicht alsof de accu's leeg zijn
-Je ziet in zuid Tirol relatief veel meer vrouwen op de fiets dan hier
-Een dag in het jaar is de Stelvio 'autovrij' In ruil daarvoor kun je met 10.000 ongedisciplineerde Italianen de berg op filefietsen. Ik ben maar omgedraaid, 2 dagen later vond ik het een stuk aangenamer.
-Je ziet een boel racefietsen met een dikke 36 tands achterop, alleen in bandenkeuze moet de markt nog groeien. In een afdaling werd ik voorbijgestoken door iemand die direct een stootlek reed op zijn 23-tjes, en ook ramde ik iemand bijna midscheeps omdat die keerde op de weg omdat het asfalt in een grindpad overging. Maar misschien mocht de fiets niet vies worden.

negeren!

-Ook in Italie moet je de omleidingsborden voor fietsers net als thuis negeren.

alternatieve route

-Als er een sjieke weg door het dal loopt, is er vaak ook nog een alternatieve slingerende weg langs de huizen of velden aan de andere kant, die veel leuker te fietsen is.
-De conditie was pet, ik moet meer fietsen






25/8
Vooruitgang
dropper post ' 97
Kwam dit plaatje tegen in de ladenkast, een volledig hydraulische dropperpost, pardon pneumo-hydraul. Sattelpositionierung  uit '97

14/8
Nog een Amerikaanse Product designer!
Gates komt met nieuwe tandwielen, die langer mee moeten gaan. Want tot hun verbazing kwamen ze er achter dat mensen er mee gingen fietsen:

Under certain abrasive conditions, however, the belts were outliving the sprockets — especially in the Netherlands where there are a lot of winter cyclists who are riding 12 months a year.
Maar ze gaan er nog steeds van uit dat normale klanten niet fietsen:
Gates isn't launching these due to any lack of durability on the regular CDX sprockets. Typical CDX customers have no need to order EXP!
bron: Brain


13/8
Sleutelcursussen

De data voor de najaarscyclus Wereldfietser sleutelcursussen zijn weer geprikt:
Basiscursus 26/27-9 of 3/4-10, vervolgcursus 24/25/10. Inschrijven uiteraard weer via Wereldfietser.nl


11/8

een -heel- ander blad
singletrackworld.com

Een plezierig MTB blad om door te kijken is het Engelse Singletrack. Ik kwam deze quote tegen, die ook verklaart waarom bv je lagers er weer uitgevallen zijn


27/7
bicycle quarterly
Er was wat vertraging, maar inmiddels zouden alle abonnees hun blad in de bus gehad moeten hebben

17/7
Geachte helderziende....?
brief
Kreeg bovenstaande brief. Staat ook fijntjes in dat het formulier naar waarheid ingevuld moet worden. Met nog wat overbodige links naar belastingsites etc. Dat van die invoerrechten weet ik wel. Dat het misschien handig is om te vermelden waar het pakket vandaan komt of wie de afzender is komt alleen niet niet bij ze op. Mag ik aan de hand van de pakketcode en de USPS site gaan gokken welke van mijn leveranciers in de buurt van dat lokale  postkantoortje zit.

16/7
Heb je ook gebruikte fietsen?
Meestal is het antwoord nee, maar nu is het twee. Klik hier
(je moet wel aan de maat zijn)



15/7
MTB museum
gt

Als je in pakweg 25 jaar 900 fietsen weet te verzamelen heb je het goed te pakken! En dan is er maar een oplossing, je maakt er een museum van. In Arnhem is er sinds zondag een officieel mountainbike museum. In drie klaslokaaltjes staan de fietsen dicht op elkaar gepakt, en als je de mtb boom een beetje hebt meegemaakt is het een groot feest der herkenning. En grote kans dat je die exoot eindelijk eens life tegen het lijf kan lopen. Kom je blank binnen, dan is het misschien schrikken, want een verklarend bordje, een catalogus of een lijn in de verzameling of opstelling is nog niet aangebracht. Voor de moderne mens die alles panklaar voorgekookt op zijn bordje moet hebben is dat niks, ik vind het erg prettig ;)

Mountainbike Museum 


29/6
Over datum
derailleurwieltje (gescheurd)
Bij 40-50 jaar oude klassieke derailleurs heel gewoon, maar zolangzamerhand zouden ze toch moeten weten hoe je plastic wieltjes kunt spuitgieten zonder dat ze scheuren op een flow-line. Dit is een XT


28/6
Niet moeilijk te vinden
lekke band

14/6
Decisions, decisions


De euro is ook niet meer wat die geweest is, althans als je in dollars moet afrekenen. En Old Man Mountain verhoogde de prijzen fors. En ze gaan over naar een cafetariasysteem met allemaal losse onderdelen om een oplossing aan te bieden voor allerlei rare fietsen. Lang tegen aan zitten te hikken, maar wil ik een hele dure voorraad winkeldochters om niet nee te verkopen (snel bijbestellen werkt niet echt vanuit California), of pik ik er alleen wat krenten uit? Ik kwam op een prijsverhoging van 35-40% en dat vind ik te gek. Ik heb nog een voorraad achterdragers en niet te veel voordragers, en die mogen voor de gewone prijs weg, maar voorlopig bestel ik maar even niks. 




22/5

Kun je een stel wielen bouwen op deze naven, ik heb ze al uitgespaakt?
(maar ik krijg deze spaken er niet uit)
niet zo handig
Ja dat kan ik, maar het is wel meer werk zo. Want om het tandwiel van de naaf te krijgen moet je eerst weer met een stevige oude velg en een aantal spaken houvast op de flens zien te krijgen. Weersta in zo'n geval ook de verleiding om de makkelijke linker flens in te rijgen, want dit soort slanke naafhuizen kun je daarmee blijvend verdraaien als het tandwiel echt vast zit. Dus voor de volgende keer: eerst de kettingzweep, dan pas de spaaksleutel!
 

21/5
Iets meer, mag dat?
Eh, nee, niet op deze manier eigenlijk.
40T
Om bij te blijven maar eens wezen stoeien met een aftermarket 40T cassette krans, bedoeld om de range van een cassette verder uit te kunnen breiden. Mijn conclusie is dat ik er niet mee wil fietsen, althans niet met een derailleur die daar niet standaard voor ontworpen is. Van de leverancier krijg je een extra lange B-schroef om de derailleur zo ver naar achteren te kunnen draaien dat het bovenste geleidewieltje niet tegen het tandwiel komt, en de ketting ook weer wil afschakelen. Dat werkt, maar het gaat wel ten koste van het schakelgedrag op alle andere kransjes, omdat de afstand cassette-deraillerwieltje nu erg groot blijft. Ik vond het met en een Shadow en een normale derailleur maar niks.


12/5
Girls just want to have fun
some girls have all the fun
3 x 10 Ultegra, Son verlichting, 11.88 kg

11/5
Testimonial
Adrian (zie 5/5) is ook weer thuis

Assen-Zwolle was de hel - hagel, storm, non-stop zware wind pal op de neus, ik heb echt afgezien (wat een start!). Gelukkig met drop bars! De hele reis was vooral door nationaalparken en bos/veldwegen (mountainbike profiel in de GPS). Voor de rest was de wind wat duidelijk zwakker en ook 1 dag zon. Fantastisch! Ook 'n paar Kaasboerderijen bezoekt. 8Kg Kaas in totaal meegsleurd (en 5Kg Vla voor de kinderen).

Nederland is echt een prachtige cultuurlandschap en een fietsparadijs (jaja, het kan altijd beter - dat lange wachten aan de lichten is inderdaad tweederangsburgerbehandeling, maarja...). Een heel mooie reis dus.

De fiets: past perfekt. Stuur is natuurlijk te hoog, maar dat wisten we al. Ik was verbaasd om te zien dat ik zonder eenig moeite na een paar uur al terug in de drop bar houding op mijn gemak was. Al dat vele fietsen op een randonneur in mijn jeugd heeft duidelijk zijn sporen naagelaten. Tof!

Rijgedrag is exakt zoals ik het wou: zeer rustig, moet bijna niet bijsturen. Ook met 20Kg+ lading en aan 45 kmh spits (ten zuiden van Apeldoorn zijn er een paar heuveltjes) rotsvast, niets wiebelt. Fiets rijdt smeuig van zelf, allen nog pedaleren. Terug over de grens in België slechte fietspaden en kasseien: fiets super komfortabel. De kombinatie uit staalkader/framegeometrie/banden veert uitstekend. Ook off road gedrag (middel tot slechte veldwegen) zeer goed rijgedrag.

8/5
Sssssssjt
e-conversie di blasi
Niet verder vertellen, stiekum van mijn geloof gevallen toch een fiets omgebouwd naar elektra. Maar het was dan ook een Di-Blasi driewieler, die ontzettend slim vouwt, maar daarom ook zo afwijkend is, dat geen onderdeel normaal paste. Dus vork gemaakt voor een standaard naafmotor (de eenzijdige ophanging was niet bruikbaar), spatbordstang gemaakt, steun voor trapassensor verzonnen, ophanging voor accupack gefabriceerd, solide behuizing voor de electronica gelast, remgreep gemodificeerd etc. En de fiets al proberend 326 x in- en uitgeklapt, en toch mijn vingers nergens tussen gekregen! En bij de proefritten niet in het diep gereden, wat met driewieler ook al een hele kunst is als je dat niet gewend bent!

 5/5
Weer een
Vandaag weer een fiets afgeleverd. De trotse eigenaar had er wel vertrouwen in, en is er direct op naar huis gereden. Duurt nog even voor ie thuis is, want hij moet nog naar Brussel!

27-4
Niet KO
zieleman
Hing al een jaar (!) aan de verbeterspijker, maar dat had geen effect. Dan maar de brander aangestoken, en hem op een een nieuwe onderbuis en nieuwe vorkscheden getracteerd. De bovenbuis is ook wat geblakerd, want die had ook wat overreding nodig om weer de juiste kant op te wijzen.


18-4
Fiets
Van een goedbedoelende gever kreeg ik weer eens een fietstijdschrift. Meestal lees ik die niet om ergernis te voorkomen, want de redacties halen doorgaans wel erg veel inspiratie uit de door de adverteerders aangeleverde juichverhalen. Zo ook nu, deze keer wordt 'aangetoond' dat een triple overbodig is omdat je daarmee dezelfde verzetten kunt realiseren als met een compact crankstel! Beste jongens en meisjes van Fiets, zijn jullie nou zo dom of denk je dat je lezers dat zijn? Even terug naar jullie voorbeeldjes, een 50-34 compact heeft een sprong van 50/34=1.47. Die 52-39-30 triple doet 1.73. Scheelt toch dik 16%, en als dat niet interessant is heb ik nog een tip voor jullie loonadministratie ;). Ander voordeel van een triple is dat ze veel beter lopen. Op een compact zit je op een vlakke weg toch veel te prutsen in het overgangsgebied groot blad-groot kransje of klein blad-klein kransje. Die versenllingen lopen allemaal beroerd door de scheve ketting en/of de te kleine tandwielen. Op een triple zou je middenblad rijden en ben je mechanisch veel vriendelijker bezig, en dat voel je.

24-3
M-gineering voorjaarscheck
voorjaarscheck
Het voorjaar is laat dit jaar.
2014: ?, 2013: 6-3, 2012: 7-3, 2011: 5-3, 2010: 15-3, 2009 18-3
13-3

20-3
Het is iets meer, mag dat?
minikraan koppeling
Twee onderdelen om een hydraulische grijparm aan een Caterpillar mini rups kraan te hangen. 20mm dik staal, dus niet iets subtiels waar je bij het lassen een gat in blaast ;). Het is al weer bijna paasvuur, dus deze klus moest nu wel af!

12-3
It's all about the bike (Robert Penn)

Ik zag ooit het tv filmpje naar aanleiding van dit boek, en dacht na de eerste minuten ergernis al gauw laat maar. Groot is dan ook mijn verbazing dat het boek een prachtig leesbaar verhaal is met leuke historische feiten en geen storende onzin. Een aanrader!


12-3
Max attack
max kroon
Volgens Columbus horen deze vorkkroon en de Max vorkscheden bij elkaar, maar je hebt wel een boel creativiteit (lees plamuur) nodig om de boel passend en strak te krijgen, want het past voor geen (milli)meter


10-3
Waar moet je nog langer op wachten dan op een maatframe?
(een boek over maatframes)

<< order update@amazon.com

Hello,
We're writing about the order you placed on September 21, 2011 (Order# xxxxxxxxx). Unfortunately, the release date for the item(s) listed below has changed, and we need to provide you with a new delivery estimate based on the new release date:

  Simon Green "Framed!: Bicycle Frame Builders in America and Their Hand Made Art"
    Estimated arrival date: July 13, 2015 - July 17, 2015



26-2
Waar blijft die mail?
Deze week weer twee frames (blauw en rood)  naar de spuiter gestuurd, en twee terug gekregen ( groen en toch weer een (mat) zwarte) om af te monteren. Het voordeel van een eigen bedrijf: waar je ook kijkt, je ziet overal wel werk wat al af had moeten zijn;)
En anders is er nog de Inbox, achterstallig is daar een eufemisme. Sorry, maar ik zal weer een slag maken.

26-2
vorkkroon
De kroon van een gecrashte Columbus Max vork. Zat helaas een vervelende verrassing in. Maar zien hoe we dat weer verantwoord oplossen


20-2
Met chirurgische precisie
bidonnok
                                                        soleren
Het lijkt wel een kijkoperatie. Dit is een 29-er waar de bidonnokken uitgetrokken waren. Ik vrees een combinatie van een beetje slordige productie, en een lichtgewicht en zeer slap carbon bidonhoudergeval, waarbij het volle gewicht op een enkel nokje kan komen
. Door in een ' bakje' te solderen lukte het om de graphics nauwelijks aan te tasten (alleen het gouden randje van de B is ietsje minder)


25/1
The torture never stops..
(straight from the room where the giant fire puffer works)
achtervork
                                                        detail
Hoera, een andere kleur dan zwart ;) Detail van de rohloffkabels, demontabel ivm de S&S koppelingen

padden
Nog een, ook niet zwart! 3x10v Ultegra & BB7's (en ook S&S)


21/1
Beeetje dom 2
shimano
                                                        catalogus
Dit is het belangrijkste gedeelte van de Shimano catalogus, de overzichtslijst met specificaties. Ik heb dus alle (vanaf 1999 oid) dealercatalogie in de voortste mappen van de hangmappenkast, want je moet er frequent bij om weer iets op te zoeken. Dat is soms even puzzelen want de tabellen verhuizen met de jaren van voor naar achteren, bij elkaar of per categorie (weg-atb) gesorteerd, maar ze zijn er tenminste. Tot dit jaar, want nu hebben ze verzonnen dat een verwijzing naar een website waar die info nu (laat staan over 20 jaar) al niet te vinden is voldoende is.

21/1
Beeetje dom 1
doos
Dit krijg je als je een los wiel zonder verdere vulling of bescherming in een kartonnen doos mikt.

20/1
Convoy exceptionnel
70mm spaken
Ja, we kunnen ook spaken in 70mm lengte leveren

15/1
Quintet
m-gineerings vijftal
Nog niet gereed om op avontuur te gaan, maar dit M-gineering vijftal begint al vorm aan te nemen. Van voor naar achteren: Jurriaan, Adrian, Edith, Tuur en Frank

1-6
Achterlicht
son achterlicht voor zadelpen
                            montage
Ook nog niet aan toegekomen om op de site te zetten, maar nu tenminste wel op een fiets geschroefd: het Son achterlicht. Er zijn uiteraard weer veel te veel versies, zwart huis, zilver huis, voor dragermontage of zoals hierboven voor op de zadelpen. Er zijn ook versies met wit glas, maar daar heb ik mij nog maar niet aan gewaagd.


koplampsteun
Is er ook al weer even, de edelux koplampsteun in lange uitvoering. Met op maat te maken klembandje, zodat de beugel dus echt overal oppast, zoals hier naast het voorwiel op een voordragertje



1-6
Spatborden
mooi rood

Een minicursus ambitieus spatbord monteren vindt je hier

1-6
Sleutelcursussen
De data voor de Wereldfietser sleutelcursussen dit komend voorjaar zijn ook weer geprikt.

1-5
Tubes & Coffee
Mocht je de Tubes & coffee gemist hebben, dan kun je hier kijken om spijt te krijgen:

Starostneradost

of hier

http://jeroenpostema.nl/2014/12/14/naar-kiel-windeweer/