Prikbord 2015
prikbord-2015
prikbord 2014
prikbord 2013
prikbord-2012
prikbord-2011
prikbord-2010
prikbord-2009
prikbord 2008;
(oudste bijdragen
(-2008]
12/15
glimmers
Twee
gerestaureerde
voorvorken met
nieuwe benen
en nieuw
chroom. Kunnen
zo de
kerstboom in,
ware het niet
dat er frames
op ze staan te
wachten!
12/13
Een nieuw
record
De tekening is
van 5/1/2010,
vandaag is de
fiets (bijna)
af. Dus meer
dan 2000
nachtjes
slapen, maar
het is dan ook
niet een fiets
voor een
klant. 42mm
Hetre's (=
dikke 650B),
2x10 Shimano
met
buiscommandeurs
op een 7sp
Dura ace naaf
dus eigenlijk
2 x 9, Son SL
dynamo, Mafac
competition
remmen en een
Columbus frame
met
bilaminates.
11 kg oid
12/7
Guide
Michelin
Met de huidige
sterrengekte
is het goed om
nog eens stil
te staan bij
de oorsprong (1900)
van alle
sterren, uit
de tijd dat de
Michelin gids
nog een handig
boekje was
voor de
reiziger:
Tips hoe je je
fietsband moet
repareren,
instructies
hoe je je
autoband per
trein ter
reparatie heen
en weer kon
sturen, en een
uitgebreid
overzicht in
welk dorp je
bij welke
drogist
benzine kon
kopen. En of
er een
fietsenmaker
was uiteraard.
Had je een
hotel nodig
dan wist je
gelukkig van
te voren of de
wijn wel
inbegrepen
was!
12/7
Hulp
onderweg
In Suriname
hebben ze nu
ook kangaroes,
getuige deze
Joey
12/6
Kun
je ook even
naar het
balhoofd
kijken?
Op
deze manier
had de
vakantie had
ook niet veel
langer moeten
zijn
12/1
DT's meet
again
Dit
is een BSA
parachutistenfiets,
met nog net
geen
kogelgaten
maar wel heel
veel patina!
En met van het
balhoofd
afgebroken en
geroeste
onderbuizen.
Bij het
repareren van
zo'n stuk
historie is
het altijd
lastig te
verzinnen wat
je moet doen.
De originele
constructie
(klinknagel en
soldeer)
wil je geen
geweld
aandoen, hoort
het geklodder
en gepruts van
vorige
reparaties er
ook bij, en je
wil het ook
niet veel
mooier en
strakker maken
dan de rest
van de fiets.
Ik heb er voor
gekozen om de
roest er uit
te zagen en er
5 cm nieuwe
buis tussen te
zetten.
11/18
Aan
het einde van
het jaar een
open dag in de
werkplaats
begint al een
hele traditie
(youtube)te
worden. 20
december is er
dus weer Tubes
& Coffee,
met in ieder
geval
handgemaakte
appelcrumble,
handgemaakte
fietsen,
handgestookt
haardvuur en
ander handwerk.
En zoals de ervaring leert genoeg gelijkstemden omdat
allemaal
gezamelijk te
waarderen. Ik
probeer nog
wat leuke
fietsen uit
andere
verzamelingen
te regelen (zo
heb ik een
Vianzone op
het oog, en
heb je zelf
wat leuks
overleg even)
en aan het
eind van de
middag vind ik
wel een
kurketrekker.
Melden
of je van
plan bent om
te komen is
wel fijn ivm
ruimte en
catering. Zaal
open ~ 11:00
uur.
11/14
Waarom makkelijk doen....
Begonnen aan een nieuw frame, al
jaren geleden beloofd maar nu komt het er
eindelijk van. Bilaminate constructie met
wat Franse flair, en er zitten nog twee
bilams in de pijplijn. Dit wordt een
comfortabele rando voor 42mm 650B banden.
Het is een tamelijk vrije opdracht en de
afmontage staat nog open, maar ik denk dat
ik er de centerpulls van Grand Bois opzet
11/6
Herfstkleuren
Het frame is zwartgrijs RAL 7021,
maar afhankelijk van de lichtinval is het
alles tussen groen en grijs. Is bij Alfa
een hele dure optie ;)
11/2
UN55 vs UN55
Ik had me al eens eerder verbaasd
over fietsen met een rammelende linker cup
en hoe dat toch mogelijk is, maar na een
hele voorraad trapassen opgemeten te
hebben geloof ik dat het de schuld van
Shimano is. Shimano heeft diverse
fabrieken, en de UN55 trapassen komen of
uit Indonesia of uit Singapore. In
Indonesie maken ze de linker passing van
de trapas 31mm in diameter, in Singapore
draaien ze de cartridge af op 30.50mm. De
bijgevoegde linker cup heeft echter in
beide gevallen een binnendiameter van
31mm! Zo'n te grote steunring geeft
natuurlijk geen steun!
20/10
Tubes & Coffee vooraankondiging
Ik heb een datum geprikt voor de 3e
editie Tubes en Coffee in Kiel
Windeweer: Zondag 20 december
3/9
Eurobike
Ik was er al weer een jaar niet
geweest, dus toch nog maar een dagje
uitgetrokken om te kjken of ik iets gemist
had. Viel wel mee geloof ik, er is
natuurlijk Carbon, E-mtb's, (afgeslankte)
fatbikes etc, maar geen grootse en
opvallende zaken. Men probeert
alternatieve shifters voor Rohloff (oa
Berthoud met nu een duimschakelaar), de
retrotrend blijft doorkabbelen en ik vind
een slank stalen raceframe met dikke
carbon cranks nog steeds lelijk. Maar nu
we toch tussen de bultjes zaten, zelf ook
nog maar even op de velo geklommen.
Mijn
observaties:
-De
dikke E-mtb's met middenmotor zie je nu
echt in het wild, maar de berijders
trekken in de klim allemaal een gezicht
alsof de accu's leeg zijn
-Je
ziet in zuid Tirol relatief veel meer
vrouwen op de fiets dan hier
-Een
dag in het jaar is de Stelvio 'autovrij'
In ruil daarvoor kun je met 10.000
ongedisciplineerde Italianen de berg op
filefietsen. Ik ben maar omgedraaid, 2
dagen later vond ik het een stuk
aangenamer.
-Je
ziet een boel racefietsen met een dikke
36 tands achterop, alleen in bandenkeuze
moet de markt nog groeien. In een
afdaling werd ik voorbijgestoken door
iemand die direct een stootlek reed op
zijn 23-tjes, en ook ramde ik iemand
bijna midscheeps omdat die keerde op de
weg omdat het asfalt in een grindpad
overging. Maar misschien mocht de fiets
niet vies worden.
-Ook
in Italie moet je de omleidingsborden
voor fietsers net als thuis negeren.
-Als
er een sjieke weg door het dal loopt, is
er vaak ook nog een alternatieve
slingerende weg langs de huizen of
velden aan de andere kant, die veel
leuker te fietsen is.
-De
conditie was pet, ik moet meer fietsen
25/8
Vooruitgang
Kwam dit plaatje tegen in de ladenkast,
een volledig hydraulische dropperpost,
pardon pneumo-hydraul.
Sattelpositionierung uit '97
14/8
Nog een Amerikaanse Product designer!
Gates komt met nieuwe tandwielen,
die langer mee moeten gaan. Want tot hun
verbazing kwamen ze er achter dat mensen
er mee gingen fietsen:
Under
certain abrasive conditions, however,
the belts were outliving the sprockets
— especially in the Netherlands where
there are a lot of winter cyclists who
are riding 12 months a year.
Maar
ze gaan er nog steeds van uit dat
normale klanten niet fietsen:
Gates
isn't launching these due to any lack of
durability on the regular CDX sprockets.
Typical CDX customers have no need to
order EXP!
bron: Brain
13/8
Sleutelcursussen
De data voor de najaarscyclus
Wereldfietser sleutelcursussen zijn weer
geprikt:
Basiscursus 26/27-9 of 3/4-10,
vervolgcursus 24/25/10. Inschrijven
uiteraard weer via Wereldfietser.nl
11/8
een -heel- ander blad
Een plezierig MTB blad om door te
kijken is het Engelse Singletrack. Ik kwam
deze quote tegen, die ook verklaart waarom
bv je lagers er weer uitgevallen zijn
27/7
Er was wat vertraging, maar
inmiddels zouden alle abonnees hun blad in de bus
gehad moeten hebben
17/7
Geachte helderziende....?
Kreeg bovenstaande brief. Staat
ook fijntjes in dat het formulier naar
waarheid ingevuld moet worden. Met nog wat
overbodige links naar belastingsites etc.
Dat van die invoerrechten weet ik wel. Dat
het misschien handig is om te vermelden
waar het pakket vandaan komt of wie de
afzender is komt alleen niet niet bij ze
op. Mag ik aan de hand van de pakketcode
en de USPS site gaan gokken welke van mijn
leveranciers in de buurt van dat
lokale postkantoortje zit.
16/7
Heb je ook gebruikte fietsen?
Meestal is het antwoord nee, maar
nu is het twee. Klik
hier
(je moet wel aan de maat zijn)
15/7
MTB museum
Als je in pakweg 25 jaar 900
fietsen weet te verzamelen heb je het goed
te pakken! En dan is er maar een
oplossing, je maakt er een museum van. In
Arnhem is er sinds zondag een officieel
mountainbike museum. In drie
klaslokaaltjes staan de fietsen dicht op
elkaar gepakt, en als je de mtb boom een
beetje hebt meegemaakt is het een groot
feest der herkenning. En grote kans dat je
die exoot eindelijk eens life tegen het
lijf kan lopen. Kom je blank binnen, dan
is het misschien schrikken, want een
verklarend bordje, een catalogus of een
lijn in de verzameling of opstelling is
nog niet aangebracht. Voor de moderne mens
die alles panklaar voorgekookt op zijn
bordje moet hebben is dat niks, ik vind
het erg prettig ;)
Mountainbike
Museum
29/6
Over datum
Bij 40-50 jaar oude klassieke
derailleurs heel gewoon, maar
zolangzamerhand zouden ze toch moeten
weten hoe je plastic wieltjes kunt
spuitgieten zonder dat ze scheuren op een
flow-line. Dit is een XT
28/6
Niet moeilijk te vinden
14/6
Decisions, decisions
De euro is ook niet meer wat die
geweest is, althans als je in dollars moet
afrekenen. En Old Man Mountain verhoogde
de prijzen fors. En ze gaan over naar een
cafetariasysteem met allemaal losse
onderdelen om een oplossing aan te bieden
voor allerlei rare fietsen. Lang tegen aan
zitten te hikken, maar wil ik een hele
dure voorraad winkeldochters om niet nee
te verkopen (snel bijbestellen werkt niet
echt vanuit California), of pik ik er
alleen wat krenten uit? Ik kwam op een
prijsverhoging van 35-40% en dat vind ik
te gek. Ik heb nog een voorraad
achterdragers en niet te veel voordragers,
en die mogen voor de gewone prijs weg,
maar voorlopig bestel ik maar even
niks.
22/5
Kun
je een stel wielen
bouwen op deze
naven, ik heb ze
al uitgespaakt?
(maar
ik krijg deze
spaken er niet
uit)
Ja dat kan ik, maar het is wel
meer werk zo. Want om het tandwiel van de
naaf te krijgen moet je eerst weer met een
stevige oude velg en een aantal spaken
houvast op de flens zien te krijgen.
Weersta in zo'n geval ook de verleiding om
de makkelijke linker flens in te rijgen,
want dit soort slanke naafhuizen kun je
daarmee blijvend verdraaien als het
tandwiel echt vast zit. Dus voor de
volgende keer: eerst de kettingzweep, dan
pas de spaaksleutel!
21/5
Iets meer, mag dat?
Eh,
nee, niet op deze
manier eigenlijk.
Om bij te blijven maar eens wezen
stoeien met een aftermarket 40T cassette
krans, bedoeld om de range van een
cassette verder uit te kunnen breiden.
Mijn conclusie is dat ik er niet mee wil
fietsen, althans niet met een derailleur
die daar niet standaard voor ontworpen is.
Van de leverancier krijg je een extra
lange B-schroef om de derailleur zo ver
naar achteren te kunnen draaien dat het
bovenste geleidewieltje niet tegen het
tandwiel komt, en de ketting ook weer wil
afschakelen. Dat werkt, maar het gaat wel
ten koste van het schakelgedrag op alle
andere kransjes, omdat de afstand
cassette-deraillerwieltje nu erg groot
blijft. Ik vond het met en een
Shadow en een normale derailleur
maar niks.
12/5
Girls just want to have fun
3 x 10 Ultegra, Son verlichting,
11.88 kg
11/5
Testimonial
Adrian (zie 5/5) is ook weer thuis
Assen-Zwolle was de hel - hagel, storm, non-stop
zware wind pal op de neus, ik heb echt afgezien (wat een
start!). Gelukkig met drop bars! De hele reis was vooral
door nationaalparken en bos/veldwegen (mountainbike profiel
in de GPS). Voor de rest was de wind wat duidelijk zwakker
en ook 1 dag zon. Fantastisch! Ook 'n paar Kaasboerderijen
bezoekt. 8Kg Kaas in totaal meegsleurd (en 5Kg Vla voor de
kinderen).
Nederland
is echt een prachtige cultuurlandschap en een
fietsparadijs (jaja, het kan altijd beter - dat lange
wachten aan de lichten is inderdaad
tweederangsburgerbehandeling, maarja...). Een heel mooie
reis dus.
De
fiets: past perfekt. Stuur is natuurlijk te hoog, maar dat
wisten we al. Ik was verbaasd om te zien dat ik zonder
eenig moeite na een paar uur al terug in de drop bar
houding op mijn gemak was. Al dat vele fietsen op een
randonneur in mijn jeugd heeft duidelijk zijn sporen
naagelaten. Tof!
Rijgedrag is exakt zoals ik het wou: zeer rustig,
moet bijna niet bijsturen. Ook met 20Kg+ lading en aan 45
kmh spits (ten zuiden van Apeldoorn zijn er een paar
heuveltjes) rotsvast, niets wiebelt. Fiets rijdt smeuig van
zelf, allen nog pedaleren. Terug over de grens in België
slechte fietspaden en kasseien: fiets super komfortabel. De
kombinatie uit staalkader/framegeometrie/banden veert
uitstekend. Ook off road gedrag (middel tot slechte
veldwegen) zeer goed rijgedrag.
8/5
Sssssssjt
Niet verder vertellen, stiekum
van mijn geloof gevallen toch een fiets
omgebouwd naar elektra. Maar het was dan
ook een Di-Blasi driewieler, die
ontzettend slim vouwt, maar daarom ook zo
afwijkend is, dat geen onderdeel normaal
paste. Dus vork gemaakt voor een standaard
naafmotor (de eenzijdige ophanging was
niet bruikbaar), spatbordstang gemaakt,
steun voor trapassensor verzonnen,
ophanging voor accupack gefabriceerd,
solide behuizing voor de electronica
gelast, remgreep gemodificeerd etc. En de
fiets al proberend 326 x in- en
uitgeklapt, en toch mijn vingers nergens
tussen gekregen! En bij de proefritten
niet in het diep gereden, wat met
driewieler ook al een hele kunst is als je
dat niet gewend bent!
5/5
Weer een
Vandaag weer een fiets
afgeleverd. De trotse eigenaar had er wel
vertrouwen in, en is er direct op naar
huis gereden. Duurt nog even voor ie thuis
is, want hij moet nog naar Brussel!
27-4
Niet KO
Hing al een jaar (!) aan de
verbeterspijker, maar dat had geen effect.
Dan maar de brander aangestoken, en hem op
een een nieuwe onderbuis en nieuwe
vorkscheden getracteerd. De bovenbuis is
ook wat geblakerd, want die had ook wat
overreding nodig om weer de juiste kant op
te wijzen.
18-4
Fiets
Van een goedbedoelende gever
kreeg ik weer eens een fietstijdschrift.
Meestal lees ik die niet om ergernis te
voorkomen, want de redacties halen
doorgaans wel erg veel inspiratie uit de
door de adverteerders aangeleverde
juichverhalen. Zo ook nu, deze keer wordt
'aangetoond' dat een triple overbodig is
omdat je daarmee dezelfde verzetten kunt
realiseren als met een compact crankstel!
Beste jongens en meisjes van Fiets, zijn
jullie nou zo dom of denk je dat je lezers
dat zijn? Even terug naar jullie
voorbeeldjes, een 50-34 compact heeft een
sprong van 50/34=1.47. Die 52-39-30 triple
doet 1.73. Scheelt toch dik 16%, en als
dat niet interessant is heb ik nog een tip
voor jullie loonadministratie ;). Ander
voordeel van een triple is dat ze veel
beter lopen. Op een compact zit je op een
vlakke weg toch veel te prutsen in het
overgangsgebied groot blad-groot kransje
of klein blad-klein kransje. Die
versenllingen lopen allemaal beroerd door
de scheve ketting en/of de te kleine
tandwielen. Op een triple zou je
middenblad rijden en ben je mechanisch
veel vriendelijker bezig, en dat voel je.
24-3
M-gineering
voorjaarscheck
Het
voorjaar is
laat dit jaar.
2014:
?, 2013: 6-3,
2012: 7-3,
2011: 5-3,
2010: 15-3,
2009 18-3
13-3
20-3
Het is iets meer, mag dat?
Twee onderdelen om een hydraulische
grijparm aan een Caterpillar mini rups
kraan te hangen. 20mm dik staal, dus
niet iets subtiels waar je bij het
lassen een gat in blaast ;). Het is al
weer bijna paasvuur, dus deze klus
moest nu wel af!
12-3
It's all about the bike (Robert Penn)
Ik zag ooit het tv filmpje naar
aanleiding van dit boek, en dacht na de
eerste minuten ergernis al gauw laat
maar. Groot is dan ook mijn verbazing
dat het boek een prachtig leesbaar
verhaal is met leuke historische feiten
en geen storende onzin. Een aanrader!
12-3
Max attack
Volgens Columbus horen deze
vorkkroon en de Max vorkscheden bij
elkaar, maar je hebt wel een boel
creativiteit (lees plamuur) nodig om de
boel passend en strak te krijgen, want
het past voor geen (milli)meter
10-3
Waar moet je nog langer op wachten dan op een maatframe?
(een boek over maatframes)
<< order update@amazon.com
Hello,
We're writing about the order you placed on September
21, 2011 (Order# xxxxxxxxx). Unfortunately,
the release date for the item(s) listed below has
changed, and we need to provide you with a new delivery
estimate based on the new release date:
Simon Green "Framed!: Bicycle
Frame Builders in America and Their Hand Made Art"
Estimated arrival date: July 13, 2015 -
July 17, 2015
26-2
Waar blijft die mail?
Deze week weer twee frames (blauw en rood) naar de
spuiter gestuurd, en twee terug gekregen ( groen en toch weer
een (mat) zwarte) om af te monteren. Het voordeel van een
eigen bedrijf: waar je ook kijkt, je ziet overal wel werk wat
al af had moeten zijn;)
En anders is er nog de Inbox, achterstallig is daar een
eufemisme. Sorry, maar ik zal weer een slag maken.
26-2
De kroon van een gecrashte Columbus Max vork. Zat helaas een
vervelende verrassing in. Maar zien hoe we dat weer
verantwoord oplossen
20-2
Met chirurgische
precisie
Het lijkt
wel een
kijkoperatie.
Dit is een 29-er
waar de
bidonnokken
uitgetrokken
waren. Ik vrees
een combinatie
van een beetje
slordige
productie, en
een lichtgewicht
en zeer slap
carbon
bidonhoudergeval,
waarbij het
volle gewicht op
een enkel nokje
kan komen.
Door in een ' bakje'
te solderen lukte
het om de graphics
nauwelijks aan te
tasten (alleen het
gouden randje van de
B is ietsje minder)
25/1
The torture never
stops..
(straight
from the room where
the giant fire
puffer works)
Hoera,
een andere kleur
dan zwart ;)
Detail van de
rohloffkabels,
demontabel ivm de
S&S
koppelingen
Nog
een, ook niet zwart!
3x10v Ultegra &
BB7's (en ook S&S)
21/1
Beeetje dom
2
Dit is het
belangrijkste
gedeelte van de
Shimano
catalogus, de
overzichtslijst
met
specificaties.
Ik heb dus alle
(vanaf 1999 oid)
dealercatalogie
in de voortste
mappen van de
hangmappenkast,
want je moet er
frequent bij om
weer iets op te
zoeken. Dat is
soms even
puzzelen want de
tabellen
verhuizen met de
jaren van voor
naar achteren,
bij elkaar of
per categorie
(weg-atb)
gesorteerd, maar
ze zijn er
tenminste. Tot
dit jaar, want
nu hebben ze
verzonnen dat
een verwijzing
naar een website
waar die info nu
(laat staan over
20 jaar) al niet
te vinden is
voldoende is.
21/1
Beeetje dom 1
Dit krijg je als je een los wiel
zonder verdere vulling of bescherming in
een kartonnen doos mikt.
20/1
Convoy exceptionnel
Ja, we kunnen ook spaken in 70mm
lengte leveren
15/1
Quintet
Nog niet gereed om op avontuur te
gaan, maar dit M-gineering vijftal begint
al vorm aan te nemen. Van voor naar
achteren: Jurriaan, Adrian, Edith, Tuur en
Frank
1-6
Achterlicht
Ook nog niet aan toegekomen om op de site te
zetten, maar nu tenminste wel op een fiets
geschroefd: het Son achterlicht. Er zijn
uiteraard weer veel te veel versies, zwart
huis, zilver huis, voor dragermontage of zoals
hierboven voor op de zadelpen. Er zijn ook
versies met wit glas, maar daar heb ik mij nog
maar niet aan gewaagd.
Is er ook al weer even, de edelux koplampsteun
in lange uitvoering. Met op maat te maken
klembandje, zodat de beugel dus echt overal
oppast, zoals hier naast het voorwiel op een
voordragertje
1-6
Spatborden
Een minicursus ambitieus spatbord monteren
vindt je hier
1-6
Sleutelcursussen
De data voor de Wereldfietser
sleutelcursussen dit komend voorjaar zijn
ook weer geprikt.
1-5
Tubes & Coffee
Mocht je de Tubes & coffee gemist
hebben, dan kun je hier kijken om spijt te
krijgen:
Starostneradost
of hier
http://jeroenpostema.nl/2014/12/14/naar-kiel-windeweer/