Prikbord 2016
prikbord-2015
prikbord 2014
prikbord 2013
prikbord-2012
prikbord-2011
prikbord-2010
prikbord-2009
prikbord 2008;
(oudste bijdragen
(-2008]
12/20
It's a dynamo Jim, but not as we know
it
Geen vliegende schotel, maar een SON XS semi
radiaal.
12/15
Lanterne Rouge
Vooral gericht op het klassieke werk, het
nieuwe spatbord achterlicht van SON. Dus ook
alleen in gepolijst zilver. De lampjes zijn er
al, maar de handleiding moet nog verzonnen
worden. Adviesprijs is 76.25 Euro
Ook nieuw, een coax stekker voor de verbinding
van de kabel, mocht je iets demontabels willen
maken
12/12
DP tour
2 jaar geleden besteld geloof ik, maar nu heb
ik de eerste binnen: de gepolijste Ryde DP
tour velg voor klassieke of moderne 650B
randonneurs. 500 gram, 17mm inwendig (23
uitwendig) en een heel laag klassiek profiel,
als je door het geslepen remvlak heenkijkt.
Want dat is de crux momenteel, 27.5" velgen
zat, maar het is bijna allemaal disk
only.
12/5
Cool Cat
vandaag meer uitzicht dan gisteren
12/2
Het moderne leven
Leuk zo'n licht gewicht carbon gevalletje,
maar als je ze echt gebruikt vallen de metalen
inserts uit de padden en graaft de wielas zich
door het frame heen. Gelukkig is zo'n frame zo
krap dat de band aanloopt voor er al te grote
schade ontstaat ;). Nieuw plaatje bij gemaakt
dat de schroefjes van het derailleuroor
gebruikt.
11/21
Ook
dit jaar weer
de
zolangzamerhand
traditionele
Tubes &
Coffee open
dag in de
werkplaats,
dit keer op 18
december
(zondag).
Behalve
buizen, flux
en soldeer ook
uiteraard weer
handgemaakte
appelcrumble,
handgemaakte
fietsen,
handgestookt
haardvuur en
ander handwerk.
En zoals de ervaring leert genoeg gelijkstemden omdat
allemaal
gezamelijk te
waarderen. Ik
regel nog wat
leuke fietsen
ter decoratie
(heb je zelf
wat leuks
overleg even)
en aan het
eind van de
middag vind ik
wel een
kurketrekker.
Melden
of je van
plan bent om
te komen is
wel fijn ivm
ruimte en
catering. Zaal
open ~ 11:00
uur.
11/18
Restauratie klusje
Scheur in de balhoofdbuis en de onderste lug
was ook al onsympathiek gerepareerd. Dus een
nieuwe onderbuis, nieuwe lug en balhoofdbuis.
Dit is de bovenste balhoofdlug, waar de
balhoofdbuis net uit verspaand is. Als je er
bij kunt is kotteren relaxter en nauwkeuriger
dan proberen de buis er uit te stoken, zeker
als je niet weet of het ding ook nog gepind is
10/15
It's electrifying!
(all 5V that is)
Topcap voor een aheadvork. Frame krijgt een SL
dynamo en een forumlader verborgen in de
binnenbalhoofdbuis. Hier heeft de schakelaar,
de controleLED en de USB poort een plek
gevonden.
9/30
fijne draad
Fijna draad in aluminium is meestal niet zo'n
heel goed idee, zeker niet bij E-bikes die
altijd met z'n tweeen opereren. Een tik tegen
de derailleur is dan zo gepiept. En dan is het
jammer dat ze in Heerenveen op een vervangbaar
oor gespaard hebben. Kun je het halve land
afrijden en de halve fiets slopen om het weer
gefixed te krijgen.
9/20
Easy Rinko
Grand Bois heeft een filmpje gemaakt hoe je je
fiets klein maakt om in Japan met de trein te
kunnen
https://www.youtube.com/watch?v=dZMJO1irK_8
9/12
Tubes & Coffee vooraankondiging
Datum geprikt voor de 3e uitvoering: zondag 18
december
9/12
Passend gereedschap*)
Van de week een paar hamers gescoord. Eentje
van 25 gram, eentje van 4 kg.
(*) altijd passend gereedschap
gebruiken, een hamer past altijd, je kunt
alles als hamer gebruiken)
9/4
Multimomentopnames
Zaterdag naar de Harskamperdennen gefietst
(met een autoluwe route van de Fietserbond
routeplanner), en stug om de 18km een foto
gemaakt
inderdaad, (bijna) geen auto te zien!
8/11
plug & play
Dit titanium van Nicholas frame heeft wel
prachtige grote gaten rond de padden, maar
geen standaard oogjes voor een drager. Dan
maar een niet-standaard oplossing met op maat
gedraaide aluminium proppen door de 14mm gaten
om toch een drager te monteren.
10/8
werk in uitvoering
Stug volhouden, en op een gegeven moment is
het frame met drager, met stuurpen en al die
andere opties toch af........ Hoop ik ;)
8/3
Erfstuk
Meet the Fleabaglet, a.k.a. Dapper, de
nieuwste uitbreiding van het M-gineering team.
Dapper is tie zeker niet, hetzelfde geldt nu
hopelijk voor zijn bijnaam.
8/3
Nieuw uitzicht III
Is het zomer of toch voorjaar? Zie 5 april
7/28
Nieuw uitzicht II
nuff said
7/27
Nieuw uitzicht
There goes the neighbourhood, of zoiets
7/21
Muddy Trail Bike
Dit lager kwam uit de swingarm van een MTB.
Als je de seal van het lager wipt kun je mooi
zien hoeveel fijn grit er in gekomen is en nu
onder in het lager ligt. Met nieuwe lagers
wordt zo'n fiets een stuk strakker en stiller,
want echt draaien deden ze niet meer ;)
7/17
Toch nog
Ondanks alle perikelen toch weer iemand op
vakantie kunnen sturen. ( Complete foto)
Maar zo'n prachtige garantiekaart zit er niet
bij, toch eens over nadenken ;)
Wegens Familieomstandigheden...
7/4
Niet
helemaal gesloten, maar de productiviteit en
openingstijden zijn momenteel helaas niet op
het normale niveau: 'wij vragen uw begrip'
Fietsen tussen de pickups, churches
& lawns
25-6
Mocht je me gemist hebben, ik was
even een ruime week fietsen richting de
Appalachians. ~1200m hoog en geen woeste
beklimmingen, dus mooi relaxed. Lange
asfaltwegen door lintbebouwing, houten
huizen met veel gras (en autowrakken)
rondom, pickup trucks met zitmaaiers op
de aanhanger, en om de kilometer weer
een kerk zodat je toch echt van een
belangrijke economische sector moet
spreken ;)
Eerst naar Greensboro, NC voor
het aanschouwen van dit (Charrel)
En het gezellig rondhangen met
bouwers van oa dit (Weigle)
En toen nog een rondje gemaakt richting
Blue Ridge PKW (aan te raden) en de
Adventure Cycling America trail (Meh).
Aangezien het begon met een klassieker
evenement en ik geen zin had een
handgemaakte M-gineering aan het gooi en
smijtwerk van de luchtvaartmaatschappijen
toe te vertrouwen, had ik mij zelf op een
30 jaar oude Champion Mondial Semi Race
van Marktplaats getracteerd. 11.2 kg met
35mm banden (perfect voor het prima
wegdek), een dragertje en een triple. Een
moderne fiets had met indexering misschien
iets meer schakelprecisie gehad, maar
verder miste ik niks. Frame was
comfortabel en stabiel en stijf genoeg om
met 8 kg bagage met losse handen te
rijden. In de 1163 km alleen een keer de
voorderailleur beter vast moeten zetten
omdat die verdraaid was, een keer de
ketting gesmeerd en de banden bijgepompt.
Zo'n lichte randonneur is hier beslist
prettiger dan zo'n moderne veel zwaardere
expeditietractor!
Het vinden van eten waar je op
kunt fietsen valt in een vreemde cultuur
niet mee, en zeker als het ook nog heet
is, is het soms lastig om de balans te
vinden tussen genoeg maar niet te veel te
eten, en genoeg maar niet te veel te
drinken. Voor de culinaire beleving moet
je in deze uithoek niet zijn, het brood is
belazerd, en overal zit suiker in. Maar
voor een week zijn de lokale fastfood
emporia wel grappig!
Bikepacking 1890's
6-2
Engelse touristen in Noorwegen, ca 1890. Tubeless
en Singlespeed Massieve banden en
doortrappers. Te mooie foto (via Carlton
Reid) om niet te lenen, gepikt uit het
zeer aan te raden blad van de Veteran Cycle Club,
Nostalgie
5/22
Een Radical in de werkplaats voor een
opfrisbeurt (ombouw naar 406 velgen &
verf)
Sleutelen
5/18
Ik gooi er 2/3 juli nog een extra
Wereldfietser sleutelcursus
tegen aan
Greenwash
5/18
Geen echte Dursley, maar ook geen Jesper
Soling voor zover ik kan zien (te netjes) .
Opgewaardeerd met wat aansoldeerdeeltjes, een
VeloOrange dragertje en nieuwe poedercoat in
BRG. Fiets was eerst zwart, en leek nergens
naar, nu is het opeens een verschijning met
net genoeg glimmers.
1472
5/1
Dit weekend was het weer bal met een
werkplaats vol leergierige wereldfietsers, die
onder begeleiding sleutelervaring konden
opdoen. De cursus wordt afgerond met
reparaties aan de eigen fiets, zoals het
vervangen van kettingen, afstellen aan de
remmen, enz. Een deelnemer vond het op haar
fiets gemonteerde multi positie ligstuur
(terecht! ;) ) maar lastig, en besloot het te
vervangen door een iets minder wild exemplaar.
Kosten: 2 tientjes. Gewichtsbesparing: een
hele kilo! Bovenstaand stuur komt op
veertienhonderdtweeenzeventig gram!
Frisse neus halen
21/4
Even een bliksembezoek aan de Bespoke in
Bristol gebracht (die Vietnamese carbonmeuk
van Enve ken ik nou wel, maar de mensen zijn
leuk) en aansluitend nog snel een paar dagen
gefietst met de hardtail in Noord Engeland.
Waaronder 2 dagen met John Kettle van Trailhum door
het Lakedistrict. Dat is natuurlijk vals
spelen, op pad gaan met iemand die de lokale
trails kent, maar als je vals speelt moet je
het wel goed doen ;) En het is geen terrein om
in je eentje naief in te duiken, je kan er
heel lang blijven liggen zonder bereik met de
telefoon. Zo bleef het echt leuk, en leer je
er ook weer een boel bij.
Germ stone cowboy
11/4
Nieuw, nu met echte postzegels!
Huh?
5/4
Je gooit de deur open, en BAM: je
vertrouwde aardezwarte uitzicht blijkt opeens
groen geworden!
klein & -niet zo- fijn
29/3
De stelboutjes in horizontale padden zijn
meestal krom en vastgeroest. Bij het
uitschroeven kun je dus pech hebben. Een 3mm
klein boutje met de hand uitboren is niet zo'n
strak plan, maar zo lukt het echt
22/3
Contrast
Kwam net een verhaal tegen over vogelvrij
verklaarde fietsers in Australie: cycleindustry.news
Is toch duidelijk anders van toon dan de zo
vrij als een vogel fietsend Amsterdammers: youtube
19/3
Dames toch!
StrongHer is een initiatief om meer vrouwen op
de fiets te krijgen. In dat kader geven ze nu
ook een keurmerk aan vrouw vriendelijke
'fietsenmakers'. Fietsenmakers tussen
aanhalingstekens, want een vrouw vriendelijke
winkel is in hun optiek kennelijk een ruim
gesorteerde kledingwinkel met aparte pashokjes
en een koffiehoek! Iets anders kan ik er
tenminste niet van maken, als ik hun criteria
zo bekijk. Je zou haast denken dat de
dames zich door een opportunische marketing
manager (Shimano met Pearl Izumi is sponsor)
flink in het pak hebben laten steken ;)
14/3
M-gineering
voorjaarscheck
Dit
jaar alleen
een trekkertje
met een
kunstmeststrooier,
wat zou dat
nou voor een
voorteken
zijn?
2015
24-4, 2014: ?,
2013: 6-3,
2012: 7-3,
2011: 5-3,
2010: 15-3,
2009 18-3
13-3
3/3
Stuk op tekening
Soms vraag je je af of je de hele keten van
diesainer, tekenaar, productmanager en
fabrikant moet bewonderen om hun ongebreidelde
optimisme (en cynisme), of betreuren om hun
oneindige stompzinnigheid. Sommige ontwerpen
gaan stuk op tekening maar om dat te zien heb
je er een beetje werktuigbouwkundig inzicht
bij nodig, dat dit niet kan ziet iedereen die
wel eens een spijker in een plank hout
geslagen heeft. Wat Batavus er niet van
weerhouden heeft een fiets op de markt te
brengen die meedingt naar de prijs van werelds
beroerdste bagagedrager. Grote kans dat deze
al breekt op zijn eigen gewicht, maar met
bagage is veel sneller. Het drama begint
al bij de demontage van de 8! decoratieve
schroeven met veel te kleine (dus
dolgedraaide) inbusmaat, maar de meesten
lieten zich nog met een linkse tap uitdraaien.
Het plakband, ijzerdraad en tiewraps leverde
minder problemen op. Als de drager dan in
stukken op de werkbank ligt zie je pas echt
wat ze uitgespookt hebben.
De dragerdelen (het zijn er twee) hangen met
een forse hefboom aan twee bouten per kant,
die 'elegant' dicht bij elkaar geplaatst zijn.
De buis is met een stempel plat geknepen zodat
het busje er in past, en twee keer knetteren
met het MIG apparaat en het zit net vast
genoeg voor export naar de andere kant van de
wereld!
2/23
Zaterdag overleed de Californische framebouwer
en framespuiter Brian Baylis. Geen
ziektenkostenverzekering en een dubbele
longonsteking is in de VS helaas dodelijk. Als
je een frame van hem gezien hebt vergeet je
hem nooit weer.
2/21
Gegeven paard...
Sinds mijn eerste op de 'raceafdeling'
aangemeten Champion Mondial heb ik een zwak
voor deze frames, en onlangs kon ik een
semi-race aan mijn collectie toevoegen.
Deze Reynolds 531 A-frames kwamen van de
raceafdeling, maar met mannetjes voor Esge
drager en standaard, en met verlichting,
spatborden en doorgaans een recht stuur. De
mijne is van ' 83, en was nog kaarsrecht, maar
je ziet aan het frame al dat er een boekhouder
bezig was met zou-de-klant-dit door-hebben
acties om de tent in de vernieling te helpen.
De fiets die ik scoorde was keurig, maar
weinig origineel. Maar het ging mij om het
frame (er passen namelijk echt dikke banden
onder de Mafac Racers) dus daar zat ik niet
mee. Koop je zo'n oude fiets dan is het
verstandig om die helemaal uit elkaar te
trekken en met een gezonde dosis scepsis weer
op te bouwen. De zadelpen was verkeerd (26.8
ipv 27.2) maar met wat subtiel buigwerk was
dat op te lossen. Ook op te lossen, maar wat
potentieel meer consequenties had kunnen
hebben waren de remmen. Gemonteerd waren
vroege aero Weinmann grepen uit ca 1990. De
buitenkabel verdwijnt in de greep, en bij
moderne grepen stopt de kabel dan in een
passend gat zoals dat bedoeld is. Deze grepen
hebben echter een groot gat in de greep, en
een dikke bus om de kabel met een bol uiteinde
om de hoek te maken. Maar hier ontbrak de bus,
en het enige wat de buitenkabel echt
tegenhield was de ruime hoeveelheid tape
waarmee die aan het stuur geplakt zat. De les
is dus als je iets uit elkaar haalt, dat je
kritisch kijkt of de constructie technisch
klopt. Er kan immers in 25 jaar een keer een
kritisch onderdeel op een werkbank zijn
achtergebleven!
2/20
Fiets en Wandelbeurs
2 dagen Utrechtse Jaarbeurs ook weer
overleefd. De status van Koelner Parkwart waar
de IFMA berucht om was (veel laag ingeschaald
personeel die wel veilig nee kunnen zeggen
maar hun hersens maar beter niet mee naar het
werk meenemen) halen ze -nog- niet, maar geen
omgeving waar je vrolijk van wordt. Maar weer
een goede gelegenheid om het gezicht bij deze
website te tonen, en mensen die langskomen om
te vertellen dat ze je lezing (of deze site)
gewaardeerd hebben is ook fijn ;) Of dat je de
mooiste fiets van de beurs meegenomen had!
Vond ik ook trouwens, het was mijn eigen.
18-2
Triple's
Drievoudige crankstellen zijn anno 2016 met al
het 1 x 11 geweld natuurlijk hopeloos
ouderwets, dus zien we er bij het
recalcitrante M-gineering geen been in een oud
crankstel te modificeren tot triple crankstel.
Dit is een oud Campagnolo crankstel, nu
voorzien van een extra 74mm boutcirkel. Campa
deed het zelf ook met met een obscure 80mm
geloof ik, maar dat is natuurlijk niet zo
handig meer. De speciale boutjes hiervoor zijn
ook nog te vinden, dus het resultaat wordt
best netjes. Kleinste practische bladmaat is
30T oid, veel kleiner en je krijgt een
vreselijk gat waar de ketting in klem kan
vallen.
17-1
Shitmano
Met de klok mee, Shimano dealercatalogie van
'85, ca 2000 en 2016. Toen alles nog simpel
was kreeg je een net overzicht van alles wat
je weten wou met exploded view en montage
instructies. Later werden de exploded views
apart uitgegeven maar had je een keurige tabel
met alle specs naast elkaar. Anno 2016 is de
catalogus 2 x zo dik geworden door hem vol te
proppen met het soort opgeblazen geleuter waar
Marketing blij van wordt. Na 2 pagina's heb ik
al vertaalstress, dus als op pagina 161
in hele kleine letters 'new cable pitch'
staat zie je dat makkelijk over het hoofd. Dus
voor iedereen die een nieuwe 10sp derailleur
voor zijn racefiets zoekt: De 2016 10
sp RD4700 Tiagra derailleur is
niet compatibel met een oudere 10 sp
shifter!
2-1
Ik ben niet langzaam!
Je vraagt je altijd af waarom je vroeg in het
seizoen zo langzaam fietst. Zijn het de
oliebollen, te weinig kilometers, of zou je
ouder worden? Gelukkig kunnen we die
mogelijkheden uitsluiten, want de wetenschap
biedt uitkomst! Die lange, lege en rechte
wegen hier geven je voldoende gelegenheid om
na te denken over
P=V * (.5*Rho*Cw*A*(V+v)^2)+( Cr*m*g)).
Waarbij:
P |
het
vermogen dat je trapt (Watt) |
Rho |
de
dichtheid van de lucht, ongeveer een kilo per kuub
|
Cw |
de
luchtweerstandscoefficient, dus hoe goed je
gestroomlijnd bent |
A |
je
dwarsdoorsnede in m^2
|
V |
de
snelheid waarmee je fietst |
v |
de
snelheid van de tegenwind |
Cr |
de
rolweerstands coefficient, voornamelijk bepaald door
de banden |
m |
het
totaal gewicht van fietser en fiets |
g
|
de aardversnelling, dus 9.81m/s2
|
Nemen we voor het gemak aan dat g en P niet
wezenlijk verschillen van wat je s'zomers doet
(hoewel koude lucht en koude spieren en in de
weg zittende kleding een goede prestatie niet
bevorderen), dan houden we nog genoeg
variabelen over:
-
De dichtheid van de lucht varieert met
temperatuur en luchtvochtigheid. Hoe kouder,
natter en vochtiger de lucht, des te meer
moleculen moet je wegduwen om vooruit te
komen (Rho)
-
Meer kleren, flapperende jasjes,
overschoenen en een dikke muts verslechteren
de stroomlijn (Cw)
-
Als je meer dikke lagen aantrekt wordt je
dwarsprofiel ook groter (A)
-
De windsnelheid uit het weerbericht wordt
gemeten op 10m hoogte. Als het land kaal is
blijft daar op fietsniveau veel meer van
over dan wanneer het gewas hoog op het land
staat en de lucht over de grond wordt
afgeremd (v)
-
De wrijvingsverliezen van de fiets zijn
temperatuurafhankelijk. Het vet in de lagers
is bij koude dikker, en het rubber van de
band is veel stugger dan wanneer de band en
het wegdek lekker warm zijn. Is het wegdek
nat dan is de rolweerstand ook hoger. (Cr)
-
Misschien ben je s'zomers lichter, maar al
die kleding, spatborden en lagen modder
wegen er ook al in. (m)
Kortom, het zit niet een beetje tegen, maar
alle variabelen zitten tegen!
1-1
Sleutelcursussen
De data voor de Wereldfietser sleutelcursussen
dit komend voorjaar zijn ook weer geprikt.
Data zijn de weekenden van 12/3, 23/4 30/4
voor de basis en 28-5(vervolg)
info:
wereldfietser.nl
1-1
Tubes & Coffee
Mocht je de Tubes & coffee gemist
hebben, dan kun je hier kijken om spijt te
krijgen:
Starostneradost
1-1
Son Blues
Er is een nieuwe Son prijslijst.
Gepolijste dynamo's kosten nu hetzelfde als de
geanodiseerde, maar de exoten zijn iets goedkoper geworden.
En er komen blauwe spullen in het gewone assortiment (was
OEM), dus ik kan er al weer een plank bijtimmeren in het
magazijn