Prikbord 2017
prikbord 2016
prikbord-2015
prikbord 2014
prikbord 2013
prikbord-2012
prikbord-2011
prikbord-2010
prikbord-2009
prikbord 2008;
(oudste bijdragen
(-2008]
Denk
je dat je klaar bent..
29-12
Denk
je dat je alle
SON dynamo's.
lampen en
accessoires
redelijk
overzichtelijk
in het
magazijn hebt
staan, komt SON
weer met wat
nieuws: de
coax
aansluiting
voor op de
dynamo. In
plaats van
twee stekkers
druk je een
adapter op de
dynamo, en
hoef je om de
kabel los te
nemen alleen
de coaxstekker
uit het blokje
te trekken.
Dat scheelt
een boel
gepruts in het
donker
met koude
vingers, en je
hebt toch geen
speciale
voorvork nodig
zoals bij de
SL uitvoering.
Het
stekkerblok past
op alle
moderne SON's
(maar niet op
de Klassik).
Het
stekkerblok of
liever de coax
steker is ook
achteraf te
monteren als
je overweg
kunt met een
soldeerbout,
maar de
koplampen zijn
er ook met een
voorgemonteerde
stekker. Is
weer een meter
plankruimte,
want je kan nu
al kiezen uit
Edeluxen in
hoogglans,
zwart en mat-zilver
geanodiseerd
en
snoerlengtes
van 60 of
100cm. Plus
2 smaken
T-connector voor
als je ook een
stopcontact op
de fiets wil om
bv een lader wil
aansluiten,
losse coax
stekers,
soldeerhulp,
kortom ik kan
er weer een
meter plank
bij zoeken!
28/12
Tevreden
Ansichtkaarten
uit exotische
oorden van
tevreden
klanten is
altijd leuk!
Tubes
& Coffee
Zondag 17 december
Traditioneel
(ja,ja, de 5e keer
al weer) organiseren
we aan het einde van
het jaar een open
dag in de
werkplaats. 17
december is er dus
weer Tubes &
Coffee, met in ieder
geval handgemaakte
appelcrumble (je
hebt oogst uit een
appelboomgaard,je
moet er vanaf),
handgemaakte
fietsen,
handgestookt
haardvuur en ander
handwerk
Vindt je dat leuk dan
ben je van harte
welkom. Uiteraard
probeer ik eer nog wat
leuke fietsen te
regelen, zijn er
framebouw
demonstraties, en heb
je zelf wat leuks om
te showen overleg dan
even). Aan het eind
van de middag vind ik
wel een
kurketrekker.
Laten weten
of je van plan
bent om te komen is
wel fijn ivm ruimte en
catering. Zaal open ~
11:00 uur.
9/12
Moet
dat nou?
Je
kan de
links-rechts
orientatie van
de spaakgaten
op twee
manieren
aanbrengen in
een velg,
zoals
hierboven
gedemonstreerd
wordt.
Of na het
ventielgat een
gat voor links,
of een voor
rechts. En dat
heeft
consequenties
als je een wiel
overspaakt, als
je een ander
type velg
toepast moet
je of de
verkeerde
spaakgaten
gebruiken
(altijd een
slecht idee,
en zeker bij
een Rohloff)
of het
ventielgat
komt verkeerd
uit. Wel
lullig als een
fabrikant de
twee smaken
door elkaar
blijkt te
gebruiken.
22/11
Even
een weekje langzaam
aangedaan, we
zullen nu de
telefoon weer
opnemen ;)
6/11
#metwo?
Als
je nog een
paar leuke
banden wil? Ik
moet ze nog
allemaal
uitpakken en
beschrijven,
maar ik
heb net een
lading sjieke
Compass banden
binnen. In de
maten die niet
afgedekt worden
door Grandbois,
dus dikke
622-ers (28"),
584
(650B) met noppen
en nog wat
voor de 559mm
aka 26" velg.
23/10
Groeten uit Kiel Windeweer
Motregen en aardappelrooien
10/10
Gezakt!
Ik kreeg een prachtig boekje Rijwieltechniek,
examenvragen en antwoorden. Ik vrees dat ik de
stof nog een keer moet doornemen, want dat
rijwielbuizen 1.2mm dik zijn, spaken in het
voorwiel altijd 309mm lang, en dat je een
binnenband binnenste buiten keert omdat je er
dan nog een keer 30 plakkers zonder overlap op
kunt plakken was mij nog niet bekend. Het
boekje is dan ook van 1948!
10/9
Bracket
zo maar een plaatje uit de werkplaats
For immediate delivery
10/8
Het leven brengt niet altijd wat je verwacht
en hoopt. Dus is deze noodgedwongen maar
weinig gebruikte M-gineering uit 2015 (2005
was een tikfout) te koop. Originele spec is
Rohloff met in het racestuur geintegreerde
shifter, S&S koppelingen, BB7
remmen, Tubus drager, Cane Creek verende
zadelpen en 55-559 All Motions. Het is wel een
flinke maat, virtuele framehoogte is 685mm
(balhoofdbuis is 280mm lang), bovenbuis lengte
600mm. Mocht je geinteresseerd zijn dan kan ik
je in contact brengen met de eigenaar
Vijlen
9/22
Altijd leuk als na alle voorbereidende
werkzaamheden je het bouwpakket eindelijk in
elkaar kan zetten
9/1
Eurobike
Het zal wel aan mijn aversie tegen
E-bikes en carbon liggen, maar ik vond
de Eurobike deze keer maar weinig
inspirerend. De file om er te komen was
veel groter dan vorige jaren, het weer
beduidend slechter, en veel nieuws zag
ik ook niet. En als je alle spullen
thuislaat en een videoscherm neerzet met
drukknoppen (Shimano) heb je het ook
niet begrepen.
Vroegah stond er Delta op...
Deze vorkkroon was ook 'tres classique'
(Berndt)
Wordt je geradbraakt door je leren
Brooks? Dat wordt nu officieel erkend!
Schmidt pakte uit met de grootste stand
ooit (past echt niet meer in de
fietsaanhanger)
Maar het Son nieuws was klein: een coax
stekker adapter voor de gewone naven,
zodat je de aansluitdraden veel
makkelijker kunt loskoppelen. En er
komen wide-body naven in het zilver
beschikbaar voor inbouw achteraf
8/16
Nieuwe -komkommer- tijden
Sinds 1+1=2 ook maar een mening
is kun je alles verwachten, maar 'veilig'
verkeer nederland (zo'n club waar jaarlijks 7
miljoen subsidie verbrand wordt) weet toch
weer te verrassen. We lichten een paar
pareltjes uit het laatste persbericht. Ze
hebben namelijk de fiets ontdekt en verklaren
de bovenbuis de oorlog (in VVN speak is dat
trouwens een stang, dat dat ding hol is, is
nog niet opgevallen). Als reden geven ze: "Zo
raakt het hoofd bij een valpartij eerder de
grond dan bijvoorbeeld de schouder of heup,
omdat de bestuurder van een herenfiets meer
voorovergebogen op de fiets zit". (!)
Ook een fijne:
"Bovendien
is het idee van een fiets met een hoge
stang achterhaald...Het
idee van zulke fietsen stamt uit de negentiende eeuw".
Misschien dat iemand bij VVN nog even het licht uit kan doen?
Dat is ook 19e eeuw ;)
8/5
Altijd raak
Ze kunnen er niet een beetje niet tegen, ze
kunner er echt niet tegen: De Brooks modellen
met een dubbel onderstel vastzetten op een
moderne zadelpen die maar een rail vasthoudt.
8/3
Tandemania II
Ja je ziet het goed, een motortje terwijl we
daar zo de pest aan hebben. De
originele vork kon er ook
niet tegen, het motortje
draaide de padden soepel
open. Sowieso is het wel
een erg simpele vork om
een tandem aan voort te
sleuren, dus zijn de
padden vervangen door iets
minder subtiels en is de
belasting op de vork
verkleind door een extra
driehoek toe te voegen. Er
was ook veel haast bij
want de tandemrally was
volgende week en een
150+ jarig tandemteam heeft ook niet meer alle
tijd van de wereld ;).
8/3
Tandemania 1
Meer ruimte in de driehoek was mooier geweest,
maar zo wil het toch nog: schijfrem op een
tandem om de ter ziele gegane sleeprem te
vervangen
Plons
7/30
Als je hier niet bekend bent hoop ik dat je
goed oplet, ook als het zicht een keer wat
minder is. Het fietspad gaat vloeiend over in
een botenhelling, als je het droog wil houden
moet je rechts en links!
Koffiemolen
7/19
Het zijn Eggbeaters, maar het rechter pedaal
leek meer op een koffiemolen! Viel weinig eer
meer aan te behalen
\
13/7
Data geprikt
De data voor de najaarscyclus 'Wereldfietser
sleutelcursus' zijn ook vastgesteld
16
Sep 17
basis
17 Sep 17
basis
7 Oct 17
basis
8 Oct 17
basis
21 Oct 17
basis
22 Oct 17
basis
4 Nov 17
vervolg
5 Nov 17
vervolg
3/7
Deutsche Wertarbeit
In de linkerhoek de Rohloff 2017, in de
rechterhoek een Torpedo uit 1934
1/7
Back to the roots
Een van de allereerste (1994?) Radicals in de
werkplaats, voor wat broodnodig (oa nieuwe
veren en draaipunten) onderhoud
1/7
Handig
Sunrace maakt freewheels waarbij de tandwielen
net als bij een cassette door een sluitring op
hun plaats wordt gehouden. Laat de afnemer
voor een Rohloff naaf daar nou precies in
passen!
1/7
Chapeau
Ok niet nieuw meer, maar dit Franse naafje uit
de 30-er jaren (Porthor Bain O'Huile) kan er
nog best mee door.
26/6
Buff
Ik was niet de enige die er vanavond nog even
op uit trok. Zo deelde ik het fietspad door de
Westerbroekstermadepolder met
een paar miljoen dansende muggen. Maar met
een Buff over neus en mond had ik er geen last van.
Je ziet er misschien uit als een
bankrover, maar gek genoeg waren
er geen tegenliggers ;)
Jamie Swan framebouw
lezing
20/6
Je moet er even voor gaan zitten, maar
als je geintereseerd bent in het
bouwen van veelal gelugde frames is
dit een aardige primer: youtube
14/6
Volkomen gegaran-deerd!
1889, dus een tweewieler is een hoge
bi. En dan is op een sintelbaan 32
km/h toch best aardig. En zo'n
snellere veiligheidswieler op massieve
banden weegt ook gauw 25-30 kilo!
Gelukkig waren er ook wedstrijden langzaam
rijden over 50M
9/6
Wasdag
effe een fiets wassen, kan hier aardig
uit de hand lopen
9/6
Zeldzaam
Kom je niet vaak tegen,
het Campagnolo freewheel.
Enerzijds om dat het schandalig
duur was, anderzijds omdat 'alles
van aluminium' inclusief de 2-noks
freewheelbody een stompzinnige
materiaal & ontwerpkeus is, en
niet bevorderlijk voor een lang
leven buiten het houten
presentatiekistje.
22/5
Het seizoen staat weer voor de deur,
met voor velen de grote vraag 'hoe
verpak ik mijn fiets' voor de
vliegreis. Maar per
dubbelschroefmotormailschip was het in
de 30-er jaren al niet anders, getuige
bovenstaande uitsnede uit het handboek
voor passage
18/5
Schroefdraad snijden
Draad snijden op een voorvork lukt
nooit mooi met een snijplaat, ik
prefereer de draaisbank. Heb je alleen
het probleem hoe je dat wapperende
ding vasthoudt. Mijn oplossing,
passende buis inschuiven, deze
tijdelijk vastsolderen met tin, en dit
uitsteeksel in de vierklauw klemmen.
Niet vergeten eerst nog een testmoer
op de draad te schroeven. En je vooral
niet afvragen waarom de 1.125" vork
een fijnere (26tpi) draad heeft dan
een 1" vork (24tpi)
17/5
Something old..
Something old, something new,
something borrowed, something blue.
Dat moet een geslaagd huwelijk worden.
Eindelijk weer eens een fiets af.
S&S koppelingen, Herse cranks,
Rohloff (uit de vorige fiets)
demonteerbare voordrager, SL dynamo,
Edelux en forumslader in de
binnenbalhoofdbuis, Grandbois remmen
en Hetre banden, gehamerde
spatborden..... Dan mag je wel weer
van een unieke fiets spreken.
5/5
Doodle bugs
Dit is de Doodle vandaag van
Google.co.uk ter ere van de Giro. Als
deze Google fiets maatgevend is, hoeft
de fietsindustrie zich nog geen zorgen
te maken ;)
4/20
Hiddenset
Bianchi heeft een hele serie frames
gemaakt waarbij de zitting van de
onderste vorklagering -geintegreerd in
de balhoofdbuis - gaat scheuren, zie
ook de rubriek Oops.
Dit is te repareren door het balhoofd uit te
frezen, en er een
conventionele balhoofdcup
in te persen. De scheur zit er nog in,
maar dat stuk hangt er nu los aan en
wordt niet meer belast
4/16
Leermoment
Een van de deelnemers aan de
sleutelcursus
dit weekend was een keurige randonneur
voorzien STI shifters en V-brakes. Om
dat aan elkaar te knopen kun je dan
een Travelagent gebruiken, een
creatieve adapter om de beperkte
kabeltrek van de race remgreep aan te
passen aan de behoefte van de V-brake.
Een 'undocumented feature' van de
travelagent is echter dat de kleine
pulley eigenlijk te klein is voor de
dikke remkabel, en die breekt dan
relatief snel omdat die verder moet
buigen dan er goed voor is. Heb je
zo'n fiets dan moet je dat in de gaten
houden. Bij deze fiets was het voor en
achter raak en tijd voor verse kabels.
4/11
Klus van de week
Tandemframes zijn vaak lastig om aan
werken omdat ze zo lang zijn, maar
deze Santana met S&S koppelingen
was wat dat betreft voorbeeldig. Een
loszittende trapas had de schroefdraad
om zeep geholpen, maar na ruimen ,
overmaatse draad snijden en het
inlijmen van een insert zie je daar
niets meer van. Twee blije klanten
voor de prijs van een!
3/24
M-gineerings voorjaars check
Dit jaar weer het volledige programma
met tankwagens, voorraadbak en
Bigfoot mestinjecteur
2015
24-4, 2014: ?,
2013: 6-3,
2012: 7-3,
2011: 5-3,
2010: 15-3,
2009 18-3
3/19
Moderne lagers
Vandaag de dag zitten er nog steeds
lagers in een fiets, en als het
machinelagers zijn, zijn ze doorgaans
genormeerd. Maar fietsen zouden geen
fiets zijn als daar niet heftig mee
geklooid wordt. Bovenstaande lagers
heten allemaal een 6000 (28 x 10 x8
mm)te zijn, maar alleen de linker is
een echte met een 10mm boring. De
rechter versie komt uit een fietswiel
en past met een 9mm gat precies op een
9mm asje, links rammelt aan alle
kanten. Komt handig uit bij een fiets,
maar is niet zo practisch als de
lagers vervangen moeten worden: altijd
nameten dus
3/15
Collega
Ik kreeg deze advertentie van een
collega in de buurt toegestuurd, te
mooi om niet weer te publiceren. Hij
komt uit de collectie Winschoter
dagbladen ( uit 1912) van het
Cultuurhistorisch centrum in
Winschoten
2/21
Montagetip
Ruim op tijd voordat de dagen weer
korter worden: pagina
hoe je (SON) verlichting aan kunt
brengen
2/15
Gelukt!
Sram beeindigd de productie van hun versnellingsnaven.
Fichtel & Sachs produceerde een
eeuw lang fietsnaven in Schweinfurt,
die een terechte naam hadden door hun
lange levensduur. Dat veranderde toen
de tent door SRAM werd overgenomen,
want die hadden meer op met
'shareholdervalue' dan met de klanten.
De naven moesten goedkoper met
afbrekend plastic en als vitale
onderdelen voor courante producten
niet leverbaar zijn bekoelt de
liefde snel. Wat mislukte naven en het
verhuizen van de productie naar de
andere kant van de wereld doen het
merk uiteindelijk de das om.
2/9
Achterlicht
Son heeft een nieuw achterlicht voor
montage op het spatbord, en er komt
een beurs aan. Wat doe je dan als
framebouwer?
2/8
Fiets en wandelbeurs
Komend weekend (12-13 feb) is er weer
Fiets&Wandelbeurs
in Utrecht. Ik ben te vinden op
het techniekplein (2A60) of om 12:00
in de lezingzaal
1-24
En nu we het toch over warm
hebben
Aanloopkleuren op een vers gesoldeerde
balhoofdbuis
1-23
Some like it hot...
..maar anderen kan het niet koud
genoeg zijn: dit is een 150mm brede
fatbike dynamo met speciaal lagervet
voor lage temperaturen om te kunnen
fietsen tussen de ijsberen
1-12
Toerfiets
Uit het familiearchief: mijn vader op
weg naar Landsend, met alleen een
terugtraprem (onderaan de afdaling
stond gelukkig het hek open) Ben er
nog niet achter of het 1939 of 1946
was.
Niet lang plezier gehad van de fiets
uit '39 !
(advertentie)
(Vliegwereld
1942)
1-8
Data
Data
geprikt voor
de
sleutelcursussen
voor de
Wereldfietser.
Basiscursussen
voor de
weekenden van
25 maart, 15
april en 6
mei, de
vervolgcursus
wordt 13 mei.
Meer info
binnenkort op
de site van
de
Wereldfietser
1-3
2 x bilaminate
prutsen
met kleine
vijltjes
1-1
Write-up on Tubes & Coffee op
starostneradost: tubes
& coffee
en met 'M-gineering' vindt je nu 2!
filmpjes op youtube