Prikbord 2017

prikbord 2016
prikbord-2015
prikbord 2014
prikbord 2013
prikbord-2012

prikbord-2011
prikbord-2010
prikbord-2009
prikbord 2008;
(oudste bijdragen (-2008]



Denk je dat je klaar bent..
29-12
son coax
                                                        stekker
Denk je dat je alle SON dynamo's. lampen en accessoires redelijk overzichtelijk in het magazijn hebt staan, komt SON weer met wat nieuws: de coax aansluiting voor op de dynamo. In plaats van twee stekkers druk je een adapter op de dynamo, en hoef je om de kabel los te nemen alleen de coaxstekker uit het blokje te trekken. Dat scheelt een boel gepruts in het donker met koude vingers, en je hebt toch geen speciale voorvork nodig zoals bij de SL uitvoering. Het stekkerblok past op alle moderne SON's (maar niet op de Klassik). Het stekkerblok of liever de coax steker is ook achteraf te monteren als je overweg kunt met een soldeerbout, maar de koplampen zijn er ook met een voorgemonteerde stekker. Is weer een meter plankruimte, want je kan nu al kiezen uit Edeluxen in hoogglans, zwart en mat-zilver geanodiseerd en snoerlengtes van 60 of 100cm. Plus 2 smaken T-connector voor als je ook een stopcontact op de fiets wil om bv een lader wil aansluiten, losse coax stekers, soldeerhulp, kortom ik kan er weer een meter plank bij zoeken!

28/12
Tevreden
ansicht
Ansichtkaarten uit exotische oorden van tevreden klanten is altijd leuk!

Tubes & Coffee
Zondag 17 december
tubes &
                                                  coffee
Traditioneel (ja,ja, de 5e keer al weer) organiseren we aan het einde van het jaar een open dag in de werkplaats.  17 december is er dus weer Tubes & Coffee, met in ieder geval handgemaakte appelcrumble (je hebt oogst uit een appelboomgaard,je moet er vanaf), handgemaakte fietsen, handgestookt haardvuur en ander handwerk Vindt je dat leuk dan ben je van harte welkom. Uiteraard probeer ik eer nog wat leuke fietsen te regelen, zijn er framebouw demonstraties, en heb je zelf wat leuks om te showen overleg dan even). Aan het eind van de middag vind ik wel een kurketrekker.  Laten weten of je van plan bent om te komen is wel fijn ivm ruimte en catering. Zaal open ~ 11:00 uur.



9/12
Moet dat nou?
velgen

Je kan de links-rechts orientatie van de spaakgaten op twee manieren aanbrengen in een velg, zoals hierboven gedemonstreerd wordt. Of na het ventielgat een gat voor links, of een voor rechts. En dat heeft consequenties als je een wiel overspaakt, als je een ander type velg toepast moet je of de verkeerde spaakgaten gebruiken (altijd een slecht idee, en zeker bij een Rohloff) of het ventielgat komt verkeerd uit. Wel lullig als een fabrikant de twee smaken door elkaar blijkt te gebruiken.


22/11
bordje
Even een weekje langzaam aangedaan, we zullen nu de telefoon weer opnemen ;)


6/11
#metwo?
compass
                                                        rubber
Als je nog een paar leuke banden wil? Ik moet ze nog allemaal uitpakken en beschrijven, maar  ik heb net een lading sjieke Compass banden binnen. In de maten die niet afgedekt worden door Grandbois, dus dikke 622-ers (28"), 584 (650B) met noppen en nog wat voor de 559mm aka 26" velg.


23/10
Groeten uit Kiel Windeweer
oogst in kiel
Motregen en aardappelrooien

10/10
Gezakt!
Ik kreeg een prachtig boekje Rijwieltechniek, examenvragen en antwoorden. Ik vrees dat ik de stof nog een keer moet doornemen, want dat rijwielbuizen 1.2mm dik zijn, spaken in het voorwiel altijd 309mm lang, en dat je een binnenband binnenste buiten keert omdat je er dan nog een keer 30 plakkers zonder overlap op kunt plakken was mij nog niet bekend. Het boekje is dan ook van 1948!


10/9
Bracket
bikepr0n?
zo maar een plaatje uit de werkplaats

For immediate delivery
10/8
rohloff rando
Het leven brengt niet altijd wat je verwacht en hoopt. Dus is deze noodgedwongen maar weinig gebruikte M-gineering uit 2015 (2005 was een tikfout) te koop. Originele spec is Rohloff met in het racestuur geintegreerde shifter, S&S koppelingen,  BB7 remmen, Tubus drager, Cane Creek verende zadelpen en 55-559 All Motions. Het is wel een flinke maat, virtuele framehoogte is 685mm (balhoofdbuis is 280mm lang), bovenbuis lengte 600mm. Mocht je geinteresseerd zijn dan kan ik je in contact brengen met de eigenaar

 
Vijlen
9/22
fillets
Altijd leuk als na alle voorbereidende werkzaamheden je het bouwpakket eindelijk in elkaar kan zetten

9/1
Eurobike
Het zal wel aan mijn aversie tegen E-bikes en carbon liggen, maar ik vond de Eurobike deze keer maar weinig inspirerend. De file om er te komen was veel groter dan vorige jaren, het weer beduidend slechter, en veel nieuws zag ik ook niet. En als je alle spullen thuislaat en een videoscherm neerzet met drukknoppen (Shimano) heb je het ook niet begrepen.
delta
Vroegah stond er Delta op...

tete de fourche
Deze vorkkroon was ook 'tres classique' (Berndt)

marteling
Wordt je geradbraakt door je leren Brooks? Dat wordt nu officieel erkend!

schmidt
Schmidt pakte uit met de grootste stand ooit (past echt niet meer in de fietsaanhanger)

coax stecker
Maar het Son nieuws was klein: een coax stekker adapter voor de gewone naven, zodat je de aansluitdraden veel makkelijker kunt loskoppelen. En er komen wide-body naven in het zilver beschikbaar voor inbouw achteraf


 

8/16
Nieuwe -komkommer- tijden
bovenbuis
Sinds 1+1=2 ook maar een mening is kun je alles verwachten, maar 'veilig' verkeer nederland (zo'n club waar jaarlijks 7 miljoen subsidie verbrand wordt) weet toch weer te verrassen. We lichten een paar pareltjes uit het laatste persbericht. Ze hebben namelijk de fiets ontdekt en verklaren de bovenbuis de oorlog (in VVN speak is dat trouwens een stang, dat dat ding hol is, is nog niet opgevallen). Als reden geven ze: "
Zo raakt het hoofd bij een valpartij eerder de grond dan bijvoorbeeld de schouder of heup, omdat de bestuurder van een herenfiets meer voorovergebogen op de fiets zit". (!) Ook een fijne:
"
Bovendien is het idee van een fiets met een hoge stang achterhaald...Het idee van zulke fietsen stamt uit de negentiende eeuw". 
Misschien dat iemand bij VVN nog even het licht uit kan doen? Dat is ook 19e eeuw ;)

8/5
Altijd raak
brakke brooks
Ze kunnen er niet een beetje niet tegen, ze kunner er echt niet tegen: De Brooks modellen met een dubbel onderstel vastzetten op een moderne zadelpen die maar een rail vasthoudt.

8/3
Tandemania II
verbouwde voorvork
Ja je ziet het goed, een motortje terwijl we daar zo de pest aan hebben.
De originele vork kon er ook niet tegen, het motortje draaide de padden soepel open. Sowieso is het wel een erg simpele vork om een tandem aan voort te sleuren, dus zijn de padden vervangen door iets minder subtiels en is de belasting op de vork verkleind door een extra driehoek toe te voegen. Er was ook veel haast bij want de tandemrally was volgende week en een 150+ jarig tandemteam heeft ook niet meer alle tijd van de wereld ;).


8/3
Tandemania 1
schijfrem conversie
Meer ruimte in de driehoek was mooier geweest, maar zo wil het toch nog: schijfrem op een tandem om de ter ziele gegane sleeprem te vervangen

Plons
7/30
botenhelling

Als je hier niet bekend bent hoop ik dat je goed oplet, ook als het zicht een keer wat minder is. Het fietspad gaat vloeiend over in een botenhelling, als je het droog wil houden moet je rechts en links!

Koffiemolen
7/19
lagerschade
Het zijn Eggbeaters, maar het rechter pedaal leek meer op een koffiemolen! Viel weinig eer meer aan te behalen

\
13/7
Data geprikt
De data voor de najaarscyclus 'Wereldfietser sleutelcursus' zijn ook vastgesteld

16 Sep 17               basis
17 Sep 17               basis
7 Oct 17                basis
8 Oct 17                basis
21 Oct 17               basis
22 Oct 17               basis
4 Nov 17                vervolg
5 Nov 17                vervolg

 3/7
Deutsche Wertarbeit
Deutsche Wertarbeit
In de linkerhoek de Rohloff 2017, in de rechterhoek een Torpedo uit 1934


1/7
Back to the roots
RAdical
Een van de allereerste (1994?) Radicals in de werkplaats, voor wat broodnodig (oa nieuwe veren en draaipunten) onderhoud

1/7
Handig
sunrace freewheel gedemonteerd
Sunrace maakt freewheels waarbij de tandwielen net als bij een cassette door een sluitring op hun plaats wordt gehouden. Laat de afnemer voor een Rohloff naaf daar nou precies in passen!

1/7
Chapeau
porthor bain o'huile

Ok niet nieuw meer, maar dit Franse naafje uit de 30-er jaren (Porthor Bain O'Huile) kan er nog best mee door.

 
26/6
Buff
Ik was niet de enige die er vanavond nog even op uit trok. Zo deelde ik het fietspad door de Westerbroekstermadepolder
met een paar miljoen dansende muggen. Maar met een Buff over neus en mond had ik er geen last van. Je ziet er misschien uit als een bankrover, maar gek genoeg waren er geen tegenliggers ;)

Jamie Swan framebouw lezing
20/6
jamie swan lezing
Je moet er even voor gaan zitten, maar als je geintereseerd bent in het bouwen van veelal gelugde frames is dit een aardige primer: youtube




14/6
Volkomen gegaran-deerd!
premier & humber

1889, dus een tweewieler is een hoge bi. En dan is op een sintelbaan 32 km/h toch best aardig. En zo'n snellere veiligheidswieler op massieve banden weegt ook gauw 25-30 kilo! Gelukkig waren er ook wedstrijden langzaam rijden over 50M


9/6
Wasdag
fiets poetsen

effe een fiets wassen, kan hier aardig uit de hand lopen

9/6
Zeldzaam
campagnolo freewheel

Kom je niet vaak tegen, het Campagnolo freewheel. Enerzijds om dat het schandalig duur was, anderzijds omdat 'alles van aluminium' inclusief de 2-noks freewheelbody een stompzinnige materiaal & ontwerpkeus is, en niet bevorderlijk voor een lang leven buiten het houten presentatiekistje.

22/5
fiets verpakken

Het seizoen staat weer voor de deur, met voor velen de grote vraag 'hoe verpak ik mijn fiets' voor de vliegreis. Maar per dubbelschroefmotormailschip was het in de 30-er jaren al niet anders, getuige bovenstaande uitsnede uit het handboek voor passage


18/5
Schroefdraad snijden
voorvork draad snijden
Draad snijden op een voorvork lukt nooit mooi met een snijplaat, ik prefereer de draaisbank. Heb je alleen het probleem hoe je dat wapperende ding vasthoudt. Mijn oplossing, passende buis inschuiven, deze tijdelijk vastsolderen met tin, en dit uitsteeksel in de vierklauw klemmen. Niet vergeten eerst nog een testmoer op de draad te schroeven. En je vooral niet afvragen waarom de 1.125" vork een fijnere (26tpi) draad heeft dan een 1" vork (24tpi)


17/5
Something old..
blauw & glimmend
Something old, something new, something borrowed, something blue. Dat moet een geslaagd huwelijk worden. Eindelijk weer eens een fiets af. S&S koppelingen, Herse cranks, Rohloff (uit de vorige fiets) demonteerbare voordrager, SL dynamo, Edelux en forumslader in de binnenbalhoofdbuis, Grandbois remmen en Hetre banden, gehamerde spatborden..... Dan mag je wel weer van een unieke fiets spreken.



5/5
Doodle bugs
doodle busg
Dit is de Doodle vandaag van Google.co.uk ter ere van de Giro. Als deze Google fiets maatgevend is, hoeft de fietsindustrie zich nog geen zorgen te maken ;)


4/20
Hiddenset
bianchi balhoofd
Bianchi heeft een hele serie frames gemaakt waarbij de zitting van de onderste vorklagering -geintegreerd in de balhoofdbuis - gaat scheuren, zie ook de rubriek Oops. Dit is te repareren door het balhoofd uit te frezen, en er een conventionele balhoofdcup in te persen. De scheur zit er nog in, maar dat stuk hangt er nu los aan en wordt niet meer belast

4/16
Leermoment
travelagent met gebroken
                                    kabel
Een van de deelnemers aan de
sleutelcursus dit weekend was een keurige randonneur voorzien STI shifters en V-brakes. Om dat aan elkaar te knopen kun je dan een Travelagent gebruiken, een creatieve adapter om de beperkte kabeltrek van de race remgreep aan te passen aan de behoefte van de V-brake. Een 'undocumented feature' van de travelagent is echter dat de kleine pulley eigenlijk te klein is voor de dikke remkabel, en die breekt dan relatief snel omdat die verder moet buigen dan er goed voor is. Heb je zo'n fiets dan moet je dat in de gaten houden. Bij deze fiets was het voor en achter raak en tijd voor verse kabels.

4/11
Klus van de week
santana
Tandemframes zijn vaak lastig om aan werken omdat ze zo lang zijn, maar deze Santana met S&S koppelingen was wat dat betreft voorbeeldig. Een loszittende trapas had de schroefdraad om zeep geholpen, maar na ruimen , overmaatse draad snijden en het inlijmen van een insert zie je daar niets meer van. Twee blije klanten voor de prijs van een!

3/24
M-gineerings voorjaars check
voorjaar 2017
Dit jaar weer het volledige programma met tankwagens, voorraadbak en Bigfoot mestinjecteur

2015 24-4, 2014: ?, 2013: 6-3, 2012: 7-3, 2011: 5-3, 2010: 15-3, 2009 18-3

 

3/19
Moderne lagers
wil de echte 6000...
Vandaag de dag zitten er nog steeds lagers in een fiets, en als het machinelagers zijn, zijn ze doorgaans genormeerd. Maar fietsen zouden geen fiets zijn als daar niet heftig mee geklooid wordt. Bovenstaande lagers heten allemaal een 6000 (28 x 10 x8 mm)te zijn, maar alleen de linker is een echte met een 10mm boring. De rechter versie komt uit een fietswiel en past met een 9mm gat precies op een 9mm asje, links rammelt aan alle kanten. Komt handig uit bij een fiets, maar is niet zo practisch als de lagers vervangen moeten worden: altijd nameten dus

3/15
Collega
cycloide
Ik kreeg deze advertentie van een collega in de buurt toegestuurd, te mooi om niet weer te publiceren. Hij komt uit de collectie Winschoter dagbladen ( uit 1912) van het Cultuurhistorisch centrum in Winschoten

2/21
Montagetip
over snoertjes en...
Ruim op tijd voordat de dagen weer korter worden: pagina hoe je (SON) verlichting aan kunt brengen


2/15
Gelukt!

Sram beeindigd de productie van hun versnellingsnaven. Fichtel & Sachs produceerde een eeuw lang fietsnaven in Schweinfurt, die een terechte naam hadden door hun lange levensduur. Dat veranderde toen de tent door SRAM werd overgenomen, want die hadden meer op met 'shareholdervalue' dan met de klanten. De naven moesten goedkoper met afbrekend plastic en als vitale onderdelen voor courante producten niet  leverbaar zijn bekoelt de liefde snel. Wat mislukte naven en het verhuizen van de productie naar de andere kant van de wereld doen het merk uiteindelijk de das om.

2/9
Achterlicht
SON achterlicht voor
                                    spatbord
Son heeft een nieuw achterlicht voor montage op het spatbord, en er komt een beurs aan. Wat doe je dan als framebouwer?

2/8
Fiets en wandelbeurs
m-gin
Komend weekend (12-13 feb) is er weer Fiets&Wandelbeurs in Utrecht. Ik ben te vinden op het techniekplein (2A60) of om 12:00 in de lezingzaal


1-24
En nu we het toch over warm hebben
aanloopkleuren

Aanloopkleuren op een vers gesoldeerde balhoofdbuis


1-23
Some like it hot...
Som 150-15 fatbike

..maar anderen kan het niet koud genoeg zijn: dit is een 150mm brede fatbike dynamo met speciaal lagervet voor lage temperaturen om te kunnen fietsen tussen de ijsberen

1-12
Toerfiets
toerfiets

Uit het familiearchief: mijn vader op weg naar Landsend, met alleen een terugtraprem (onderaan de afdaling stond gelukkig het hek open) Ben er nog niet achter of het 1939 of 1946 was.

magikmijnfietsterug
Niet lang plezier gehad van de fiets uit '39 !



(advertentie)
wees zuinig
(Vliegwereld 1942)


1-8
Data
Data geprikt voor de sleutelcursussen voor de Wereldfietser. Basiscursussen voor de weekenden van 25 maart, 15 april en 6 mei, de vervolgcursus wordt 13 mei. Meer info binnenkort op de site van de  Wereldfietser


1-3
2 x bilaminate

startfinish
prutsen met kleine vijltjes

1-1

Write-up on Tubes & Coffee op starostneradost: tubes & coffee

en met 'M-gineering' vindt je nu 2! filmpjes op youtube