Prikbord 2018
prikbord 2018
prikbord 2017
prikbord 2016
prikbord-2015
prikbord 2014
prikbord 2013
prikbord-2012
prikbord-2011
prikbord-2010
prikbord-2009
prikbord 2008;
(oudste bijdragen
(-2008]
11/24
Tubes & Coffee, 16
december
Wordt alweer de 6e keer dit jaar,
de open dag in de werkplaats. Ik heb geen
reden of genoeg fantasie om het programma erg
aan te passen, dus reken op het traditionele
'vegen
we de werkplaats aan,
gooien we koffie in de
kraantjespot, schuiven
we nog een applecrumble
in de oven, mikken we
een extra blok hout op
het haardvuur, roeren we
de flux nog een keer om
en organiseren we de
eerste
Kielster Tubes &
coffee meeting. Oftewel
kletsen over fietsen en
fietsen bouwen,
framebouw demonstraties
(als je jezelf niet in
de fik steekt mag je
misschien zelf een
brander vasthouden) enz.
Om in de sfeer te komen
exposeren we wat
interessante frames uit
eigen verzameling, maar
als je zelf wat leuks
hebt mag je het ook
meenemen. Zaal open om
12:00, om 17:00 ga ik op
zoek naar een
kurketrekker'.
12/12
Tussen
de regels
lezen
Sinewave
(maken leuke USB
laders) heeft nu ook
een koplamp (met
USB!) in het
assortiment. Lijkt
aardig (duur), maar je
moet wel tussen de
regels kunnen lezen.
Voor situaties met
tegenliggers is een
rotatiesymmetrische
bundel namelijk
helemaal niet fijn,
dan heb je veel liever
een koplamp met een
reflector die een
goede horizontale
licht-donker
afscheiding
heeft, zodat
tegenliggers niet worden
verblind,
de weg
egaal wordt uitgelicht
ipv de bomen
boven je hoofd, en
zo dat je bij mist zelf ook
nog een kans hebt
iets te zien.
5/12
Modern
leed
Klusje
van vandaag, de
aluminium brackethuls
uit een carbon frame
halen. De huls
zit vast genoeg om er niet
uit te willen, maar de
lijm heeft al over
voldoende oppervlakte
losgelaten om de fiets bij
iedere trap in een
krakende bende te
veranderen. En zo'n carbon
frame is nauwelijks vast
te klemmen, dus
het is even prutsen.
Volgende stap wordt het
op maat maken van een
nieuwe brackethuls en
die er weer inlijmen.
11/8
Service has now been resumed
even een week zonder mail genoten
11/8
Tubes & Coffee
Met alle bomen in herfstkleuren en het karakteristieke
achtergrond geluid van rooimachines die hun lading in een lege
stalen kipper storten, wordt het weer tijd om aan een Tubes en
Coffee te denken. Ik heb alvast een datum geprikt: zondag 16
december
27/10
Tuin perikelen
Hoe doen andere mensen dat toch zonder
constructiewerkplaats? Mijn Makita grasmaaier haalde
zijn eerste verjaardag niet zonder tussenkomst van het
lasapparaat, en een Bosch heggeschaar valt ook al na 20
gebruiksuren uit elkaar.. De schijven die de messen van elkaar
en op de excenters van de aandrijving moet houden zijn zo dun,
slap en buigzaam en met zo veel speling dat ze letterlijk uit
elkaar vallen. En dan komt er een hoop herrie uit, maar
knippen ho maar. Voor 70 euro aan onderdelen hoopt Bosch dat
ik dat nog een keer ga beleven, ik vrees dat ik mijn geld
voortaan naar een andere onderneming breng. Nieuwe schijf
gedraaid, en een veel dikkere tussenschijf gemaakt, maar eens
zien hoelang het nu werkt.
30/8
(te) Heftige offerte van een fietsenmaker voor de
reparatie van een simpel Easton (=Amerikaans) voorwiel.
Monteur was kennelijk verblind door de $$$, want het lager dat
er in past is een R6 met (voor een lager) totaal andere
afmetingen: 3/8" x 7/8" x 9/32" !
14/8
zoete
inval
Het is vakantie, dus zijn er altijd
nieuwsgierigen die willen weten hoe het in de
M-gineering werkplaats toegaat ;)
28/7
Chef special
Tijd voor iets nieuws: RVS Crescendo lugs, OS
Columbus buizen, twin plate kroon in Franse
stijl en Mafac GT remmen. En verder alle 3 x 9
onderdelen van de vorige fiets. Oogjes voor
SON en spatborden voor als het weer omslaat
26/7
Schuuropruiming (Schuur is inmiddels
opgeruimd)
Ik heb mezelf op een nieuw frame getracteerd,
dus deze fifty-seven
is nu overcompleet. En je kan niet alles
bewaren In de maat large, met commandeurnokken
op de onderbuis, handgemaakt voordragertje,
Tektro 57mm remmen met salmon inserts, lange
rvs Velo-orange spatborden en een Shimano 600
cartridge balhoofdstel met ahead topcap.
Passen 622-30mm banden in, of 35 als je de
spatborden thuis laat. Poedercoat is
Fire-red metallic. (verkocht)
20/7
Rohloff nieuws
Rohloff kondigde wat nieuwtjes aan, en ik moet
zolangzamerhand wel erg aan bovenstaande
klassieker denken, die aangeeft hoe moeilijk
het is iets te maken dat de klant wil hebben.
De naven worden tegenwoordig uitgerust met
versterkingsringen om de spaakflenzen: als je
de enige bent met deze oplossing zou je je ook
kunnen afvragen waarom de rest het zonder kan.
En het is eem bekend probleem dat de naven nog
wel eens olie verliezen: Rohloff komt nu met
biologisch afbreekbare olie. En als laatste,
de eerste versie van de Gates tandwielen,
werden op een drager geschroefd, toen kwam een
versie met splines waarbij het tandwiel op
zijn plek gehouden werd met een veerring. In
combinatie met een tandriem voldoet dat niet,
dus nu komt er een versie met drager,
tandwiel, opschroefbare borgring en een apart
gereedschap om die ring weer vast te zetten.
12/7
Geen Copy-it-right (©)
Er is altijd wel iemand die iets goedkoper en
slechter kan namaken. Rechts een originele
S&S framekoppeling, links een fake. De
echte koppeling heeft een veerring in een
groef om de moer tegen te houden. Door de ring
te verwijderen kun je de moer er weer af
halen. De linker versie heeft een vaste borst
(met groefjes om de veerringen te faken),
zodat je niet moet vergeten de moer op de buis
te schuiven voor je de boel in elkaar last. De
moer is niet meer vervangbaar, maar wel van
boterzacht titanium dat niet heel blijft. En
dan is China opeens heel ver weg.
9-7
Baas boven baas
Flink improviseren, want dit model past niet
op een normale wijze in mijn framemal
7/6
Nieuwe bijdrage in de afdeling leesvoer,
over de moderne 1xX en 2xX aandrijflijnen
6/6
Zo kan het ook
Hoe zet je buiscommandeurs op een moderne
dikke buis waar geen klemmen voor te koop
zijn?
7/5
SON
SON heeft de website geheel
vernieuwd, en uiteraard resulteert dat in weer
nieuwe modellen erbij. Binnenkort komen er ook
SON 28 in 12mm steekas uitvoering
4/5
Genius!
De waterleiding maatschappij Drenthe heeft een
reputatie hoog te houden als het gaat om
projecten die de wereld verbeteren, dus komt
het niet als een verrassing als de start van
het fietsseizoen wordt aangegrepen om een
keurig fietspad door de natuur volledig te
verpesten
20/4
E(dith's) bike
En hier zijn onderstaande velgen met de rest
van de spullen: Reba, SON, Airy, Cane Creek
balhoofd en een mix van XT en SLX (3x10)
10/4
Snugger
Het handige van velgen voor schijfremmen is
dat er geen remflanken ophoeven te zitten.
Maar dan is de verleiding wel erg groot om
daar een sticker over te plakken. Maar zo'n
hobbel is reuze irritant als je een wiel
richt, en de sticker kan er ook niet tegen.
Zij plakken ze er op, ik heb ze er al weer af
gesloopt voor het wiel bij de klant is.
4/4
Teaser
Zomaar weer eens een plaatje uit de werkplaats
3-4
Asfaltracer
Deze jonge Chameleon bleek toch niet zo
geschikt voor het exploreren van modderige
paden, dan moet je een Joey hebben. Hij heeft
uiteraard wat transport plekjes ondanks de
Airnimal koffer die er ook bij zit, maar zo te
zien is een net ding met 2 x 10 105 afmontage.
Ik ruil geen fietsen in, dus als je hem wil
kopen moet je naar Hoek van Holland, ik stuur
je mail wel door.
9-3
M-Gineering Voorjaars check
Ondanks een Siberische winter valt het
voorjaar weer redelijk vroeg deze keer.
Gelukkig was men zo wijs het land van de
andere kant te benaderen, want met de opdooi
was er van mijn laan met al die tankwagens
niks overgebleven.
2017
24/3, 2016
14/3, 2015
24-4, 2014: ?,
2013: 6-3,
2012: 7-3,
2011: 5-3,
2010: 15-3,
2009 18-3
12-2
Wat heb jij
gedaan dit
weekend?
Antw:
een klein
buisje
gebogen.
Ik was niet
tevreden met
de scherpe
knik in het
bovenste
buisje, en met
geimproviseerd
gereedschap
een grotere
radius buigen
was ook een
drama. Over
een platte
cylinder werd
te ovaal, en
in een V-groef
(stuk
hoekijzer
roodheet
stoken en
rondbuigen)
kreeg je twee
platte kanten
met
onrondheid.
Dus maar een
groot stuk
gietijzer
opgediept (was
geloof ik in
een eerder
leven een
lampvoet) en
een grotere
afmeting
doornbuig
apparaat
gemaakt.
2/2
Waarom
verbaast mij
dat nou niet?
Als
je een DT velg
koopt hangt
daar
tegenwoordig
een
handleiding
van 48
pagina's aan,
uiteraard in
elkaar
gemetseld door
volslagen
idioten. In
tig talen
wordt je
overal voor
gewaarschuwd,
onder andere
is het niet
toegestaan de
maximale
spaakspanning
te
overschrijden.
Het onderhouds
interval is 10
uur, en je
moet meer
pre-fight
checks
uitvoerne als
voor een 747.
En die
maximale
spaakspanning?
Dat staat
uiteraard
nergens, mag
je zelf
uitzoeken net
als de
velgafmetingen
die je nodig
hebt voor het
inspaken etc
1/28
Jarig
Kreeg een foto
toegestuurd
van een jarige
M-gineering.
10 jaar en
85000 km! Van
harte en nog
vele jaren!
1/18
Stemmig
plaatje (2)
1/15
Stemmig
plaatje
Onderdeeltjes
voor een
stuurpen
1/9
Wielenbouwen,
M-Gineering
style
Geflikt!
Champion
spaken met een
Competition
label
- 1 Verkoop
wiel
- 2 Pak naaf,
constateer dat
de naaf niet
de goede is en
leg hem op de
juiste plek,
vak is verder
leeg. Bestel
naaf
- 3 Naaf komt
binnen
- 4 Pak
spaken,
constateer dat
de doos met
opschrift
Competition
(dubbel
butted) gevuld
is met
Champion
(2.0mm).
Bestel spaken
- 5 Bestelling
komt binnen,
doos is wel
errug licht
voor 2.5 kg
spaken, pak
GPS en
hartslagmeter
uit !
Reclameer bij
leverancier.
- 6 Foute
levering wordt
opgehaald, nog
steeds geen
spaken
update 15-1, inmiddels is het wiel af en verzonden
1/6
Nog
meer gepruts
1/5
Shimano
De dealercatalogie zijn tegenwoordig onbruikbaar, maar er staan
nu wat spec lijsten op een Shimano site. Niet van harte
kennelijk, want het is allemaal weer erg ingewikkeld. Volg de
link naar de Shimano tech website, en als je
een categorie
aanklikt staat
er bovenin een
miniem linkje
'PDF' zodat je
het complete
overzicht voor
alle
productgroepen
kunt
downloaden en
opslaan, voor
het weer weg
is. Dat je
geinteresseerd
zou kunnen
zijn in spul
van vorig jaar
zit ze ook
niet lekker,
het is er wel,
maar ze konden
het niet laten
om je dat in
te peperen
door overal
knalgroot Archive
doorheen te
drukken
1/4
Pruts,
pruts
Effe een paar
rvs facetten
rond een
boutgat
solderen. Moet
je eerst
centreerdoorns
om maat
draaien uit
titanium (dat
hecht niet aan
het soldeer),
de gestampte
ringetjes
vlakdrukken en
schoonschuren.
Met de
centreerdoorn
voorkom je dat
het ringetje
op de
smeltende flux
wegdrijft, en
door het
ringetje goed
contact met
het zware oor
te laten maken
kun je alles
gelijkmatig
opwarmen
zonder dat de
flux op het
ringetje als
eerste
verbrand
1/1
Voorraad
tellen,
website
updaten,
allerhande
eindejaars
kantoorwerk:
gelukkig
nieuwjaar ;)