Prikbord 2020
prikbord 2019
prikbord 2018
prikbord 2017
prikbord 2016
prikbord-2015
prikbord 2014
prikbord 2013
prikbord-2012
prikbord-2011
prikbord-2010
prikbord-2009
prikbord 2008;
(oudste bijdragen
(-2008]
28/12
End of an era
Zojuist gearriveerd, het laatste pre-brexit
pakket uit de UK. Vanaf nu gaat dat een hoop
extra gedonder en kosten opleveren.
21/12
Kerstversiering
Geel kleurt vast goed onder de groene
denneboom, weer een frame afgeleverd
20/12
Geen ontkomen meer aan
Het hele landschap hier in de buurt is nu
volgeplemd met turbines, tussen de A7 en
Stadskanaal een stuk of 60.
19/12C
Trappen naar assen
Ik had weer een reparatie waar een versleten
lagertje weer een halve nieuwe aandrijflijn
noodzakelijk maakte. De van mij afgeschreven
frustratie vindt je hier: externe lagers ;)
13/12
Genius 2
huidige situatie
anderhalf jaar geleden
Anderhalf jaar geleden (zie 2018) had
de WMD een project om een fietspad door het
Anner moeras te verbreden. Het resultaat was
een brede strook grind waar je tot de velgen
inzakte als je naast het oude trace stuurde.
Inmiddels is de grintstrook aardig ingeklonken
en weer op de oude breedte. Maar waar je
vroeger probleemloos naast de strook kon
rijden is het nu nog steeds een hobbelende
bende. Zo zie je maar weer, of het een
fietspad of een radiotelescoop is, voor
meeslepende projecten is er wel een potje,
maar onderhoud is niet sexy. Een paar keer per
jaar een meter berm kort maaien was vast
goedkoper geweest voor een beter resultaat
2/12
Taxing times
Altijd al een echt Amerikaans frame willen
hebben? Dan is nu een goede tijd om nog even
geduld te hebben, want een volgende stap in de
EU-VS ruzie over Airbussen en Boeing is
voorlopig uitgedraaid op een extra
importheffing van 25% (boven op de 4.7%)op
frames, vorken en framedelen. Het tarief voor
een Boeing is trouwena 15%!
11/27
Nog een zwarte dag
Nog een zwarte dag, Shimano neemt de UN55
trapas uit productie en komt met wat nieuws.
En in lijn met de gewoonte om iets wat goed is
net zolang te veranderen tot het volledig
verkloot is hebben we nu het ding zoals rechts
op de foto. Links staat een as zoals je die
uit een 'uit een stuk' un55 kunt trekken met
integrale kogelbanen. Rechts dus de nieuwe met
twee 'normale' (17x30
is geen gewone maat, maar
wel te vinden, ook in rvs
en ceramisch)
groefkogellagers met weinig vet en mini
kogeltjes. Ik zie niet in waarom deze nu beter
zijn dan die van de concurrentie die net zo
opgebouwd zijn en duidelijk minder robuust
zijn dan de UN55. De 107mm as is trouwens nu
108mm lang, precisiewerk uit Indonesie! (en de
octalink versies die niet met dit ontwerp zijn
te combineren zullen ook wel rap niet meer
leverbaar zijn)
11/27
Black Friday Wheels
Niet de meest vrolijke kleur voor een
mistroostige herfst ochtend
11/25
MTBGB
Na de gravelbike komt er alweer een nieuwe
trend, de MTBGB. You read it here
first!
11/21
Nago is Go!
Italiaanse verchroomde achtervorken zijn
natuurlijk prachtig, totdat ze doorgeroest
zijn. Als framebouwer vindt ik dat wel een
leuk probleem, want je wil de verbindingen op
de originele manier restaureren. Je moet dus
eerst achterhalen wat ze precies gedaan hebben
met stempels om de buiseinden in model te
drukken, en dat dan met bescheiden middelen
reproduceren.
11/21
Bouwpakket2
De onderdelen van het bouwpakket bleken te
passen ;)
11/13
Bouwpakket
Solderen is altijd het minste werk bij het
maken van een frame, de tijd zit vooral in het
pas maken en afwerken.
11/9
Voorbouw
Stuurpen op maat, de decaleur was van VO, maar
de kabelstopper is van mij.
11/7
Narcisse 1940
3 versnellingen!
Carminade stuurpen met prachtig
boutje, de bel doet het nog steeds
Narcisse is een Parijse
framebouwer die in het zelfde rijtje
thuishoort als Herse en Singer. Minder bekend
misschien (omdat hij na WOII niet meer zoveel
fietsen maakte?), maar zeker niet minder
interessant. Dus als een Narcisse een
weekje komt logeren in de werkplaats (om uit
te pakken en in elkaar te zetten voor de
volgende curator) alle redenen om de 80-jarige
hartelijk te ontvangen.
De specs: Het is een Campingfiets dus met
verlichting, voor en achter bagagedragers en
'dikke' 650B banden. Het frame plus vork is
opgetrokken uit Reynolds 531, globaal 74º//,
sprong 73mm, naloop~20mm, wielbasis 103,
wielmaat 650B (naturellement), gewicht 12.78
kg. De aandrijving is met een 49D crankstel,
47T stalen blad en een 17-19-21 pignon met een
Cyclo derailleur. Rest van de afmontage is ook
hoogwaardig met een Carminade stuurpen, Ideale
57 zadel met Dural brug, FB voornaaf, Lefol
spatborden met geintegreerde dragers,
verlichting etc.
Het is niet mijn maat, dus ik ga er niet
uitgebreid op fietsen, maar de straat op en
neer kon ik niet laten. Wat opvalt is dat de
fiets totaal anders klinkt dan een moderne.
Dat begint met een stalen voortandwiel, een
brede ketting op een pignon met grote tanden
en stalen geleidewieltjes. Fietsend is dat
stil, maar schakelen is een ander verhaal. Het
schakelen duurt ook veel langer dan met een
moderne cassette, maar het handeltje beweegt
beide kanten op licht omdat er geen veer
inzit. Verder zijn de spatborden enorme
luidsprekers, alles wat je onderweg meemaakt
en alle rammels ga je duidelijk horen, dus
lang doorrijden met los afgestelde lagers is
niet nodig ;). De remmen mogen na 80 jaar wel
een upgrade met nieuwe kabels en blokjes
hebben, nu vertraagd er weinig, hoewel de
geprofileerde velg luid zingend zijn best
doet. En verder? het stuurt een beetje log,
maar dat zal de band en het zware spatbord
zijn, maar verder ben je snel vergeten dat je
voor oorlogs onderweg bent.
11/5
+6
Weer eens een opgehoogd SPD pedaal gemaakt,
zelfs de schroefkopjes moet je nog afdraaien
omdat die veel kleiner dan normaal zijn
10/16
Fuer V-brake
Duitse groothandel heeft de klassieke Koolstop
blokjes ontdekt, voor zijtrekremmen,
cantilevers, middenoptrekremmen en ander
'achterhaald' spul. Zijn ze nog niet aan
gewend ;)
10/14
Tubes & Coffee 2020: down the tubes!
Het zal niemand verbazen dat de 2020 editie
van Tubes & Coffee onder de huidige
omstandigheden geen doorgang zal vinden.
10/8
Klassiek
Zijdelings aangezette achtervork in wording,
is weer eens wat anders dan de gebruikelijke
'shot in'
10/3
Terug aan het werk
Er zijn natuurlijk nog details over, maar
de keuken is een feit. Kan ik eindelijk weer
frames gaan bouwen
27/9
Uitwaaien
Weekendje wezen uitwaaien op Terschelling.
Heen en weer op de fiets, kon ik eindelijk
eens weer een Edelux testen (en mijn regenjas
:( )
9/6
Rond Meeden en de Drentse mond, het zijn
allemaal hijskranen, torens in aanbouw en
enorme vrachtwagens met megaonderdelen op
speciaal aangelegde wegen. Binnenkort kun je
nergens meer in Groningen fietsen zonder dit
verromelde landschap op je netvlies
8/26
It's your funeral!
Fiets van een klant die het stuur lekker hoog
gezet heeft. In dit geval heeft het streepje
en de text stop echter wel degelijk
waarde (itt moderne handleidingen met 99
pagina's open ingetrapte deuren die geen mens
meer leest). De bedoeling van deze verbinding
stuur-fiets is dat je klemt in de volle buis
onder de verzwakking van de schroefdraad. De
schoefdraadsectie wordt dan gesteund, en als
het toch breekt zit je stuur nog vast aan de
vork. Trek je het stuur echter te hoog dan is
de draadsectie zijn steun kwijt, heb je een
extra hefboom met harde overgang gecreeerd om
de vork onder de pen door te scheuren, en als
dat gebeurt zit het stuur niet meer aan de
fiets vast en duikel je met stuur in je handen
vertikaal het asfalt in.
8/20
What a difference 7 days make...
Het achteruitzicht is in een week van geel
naar zwart naar groen gegaan
8/18
O tempora o mores
Toen Tullio nog regeerde leverde Campagnolo
behalve onderdelen ook prachtig gereedschap.
Het sieraad in iedere werkplaats die het kon
betalen was een luxe houten koffer volledig
belegd met mat verchroomd eye-candy. 50 jaar
verder en het verval van het romeinse rijk
wordt duidelijk. Niet alleen leveren ze geen
gereedschap meer (als ze een nieuw onderdeel
verzinnen hopen ze dat de markt dat oppikt,
maar dat duurt natuurlijk altijd even), maar
ze maken zich ook totaal geen gedachten meer
over hoe het uit elkaar moet. En dan krijg je
dit, een crank zonder opname voor gereedschap,
en je moet zelf maar een geverfd randje
opzoeken om grip te krijgen.
8/15
Randonneur
Weer een af : 650B randonneur met Son SL,
Nitto stuur, Berthoud spatborden en tas,
Grandbois remmen en banden, 2 x 10
aandrijflijn, en deelbaar achterspatbord. Trek
de vork er uit (er zitten coax stekkers in de
bekabeling) en de 11.25kg past in een Grand
Bois Rinko tas
8/12
Zomercheck
Mocht je nog twijfelen of het zomer is...
8/11
Bouwvak
Toch wel vermoeiend zo'n bouwvak vakantie (3
wanden gestuct, gelukkig met hulp ;))
26/7
Here today, gone tomorrow
Zending uit de VS uitgepakt, meer als de
helft stond in backorder, dus het meeste is
ook al weer weg
22/7
Beginnersfout
Heel normale bidonhouders, en een redelijke
maat frame met zat ruimte. Maar het past voor
geen meter. Hier hebben vriendelijk gezegd
toch een boel mensen flink zitte slapen!
20/7
Weer eens wat anders
een kleur met 'attitude' zullen we maar
zeggen. En 8.6 kilo ex pedalen, een leuke
afwisseling met de degelijke vakantietractors.
19/7
Beter dan nieuw!
Het was een aanbieding, maar een balhoofdtsel
kreeg je er niet in en dan komen ze bij mij.
Ik heb natuurlijk niet ieder maat ruimer
liggen om ieder type frame na te kunnen
bewerken, maar met een freesbank en een
kotterkop kom je ver
17/7
Klusje
Vandaag Walter
Dussel een dode denneboom om laten zagen
(we doen veel zelf, maar dit besteed ik graag
uit). Het opruimen gaat nog wel een dingetje
worden
17/7
Framebouwen op Youtube
Er zijn natuurlijk allerlei fimpjes op youtube
over leren framebouwen, maar die van Paul
Brodie lijken me een van de betere
7/7
Hele fijne aanbieding uit China
De titel van de junkmail zegt alles: Buy
Carbon Rim or Wheel Get Free Vinyl Sticker!
7/2
Niet weer 85%!
Er is weer een helmdiscusssie
opgerakeld, en de krant citeert weer een
traumachirurg die weet dat helmen 85% van
de hoofdletsels weten te voorkomen. Die
85% is een berucht nooit meer
gereproduceerd naar boven afgerond getal,
want dat komt uit de hele vroege
Amerikaanse Thomson,Rivara, Thomson
studie. Deze niet-statistici bleken twee
verschillende groepen kinderen te hebben
vergeleken: arme, niet verzekerde
op straat aangereden zwarte
kinderen (geen helm) met oververzekerde witte
kinderen die in het park van hun fietsje waren
gevallen!
7/1
NEXT!!
De nieuwe productierun van der NBT is binnen
6/28
Klusje voor school
(c)Mirte Rijkholt Meesters
De dochter van een goede vriend doet een
fotografieopleiding en moest een fiets
fotograferen. Lijkt een simpele opdracht
totdat je hier komt: wil je deze fiets of
liever een hele oude, moet die glimmen of wil
je verval, heb je nog een kleur in gedachten,
wil je misschien deze fiets of liever
deze?...? Toen de keuze uiteindelijk gemaakt
was was de regen ook over. Van mij krijgt ze
een dikke voldoende ;)
6/22
Winterfiets
Als je een week kruipolie, heetstoken en een
slagmoersleutel met de compressor op 11 nodig
hebt om een bracketcartridge te verwijderen,
kun je stellen dat het vastzat. Dat de cranks
er ook niet afkwamen met nog bruikbare draad
voor de cranktrekker, en de pedalen de
schroefdraad ook mee naar buiten namen was al
een indicatie dat het interessant zou worden.
6/19
NBT
De NBT wordt binnenkort weer leverbaar,
althans de nieuwe productierun (nieuwe
fabrikant, nieuwe matrijs) komt nu deze kant
op
6/18
Whoosh
Zo zwaar de bevalling van het voorgaande RVS
frame was, zo makkelijk was deze. Carbon vork
hoefde ik alleen maar te bestellen (1"
Columbus Minimal), en het lugloze Reynolds 725
viel ook volledig binnen het standaard
repertoire zonder speciale aanmaak, op wat
busjes voor de achterpadden na. Deze staat er
na een week, even geen hooikoorts met alle
regen hielp ook ;)
6/16
Nine-two-one-Start!
Maandag frame opgehaald, vandaag al weer op
visite om te showen, het roestvast stalen rvs
frame wat weer veel meer werk bleek te zijn
dan je denkt als je begint. Maar een hele
blije klant en daar gaat het om. En de foto
doet de fiets geen recht, het matte RVS
afgezet tegen de glimmende onderdelen ziet er
zeer uitgewogen uit.
6/14
Nieuw!!! Gravelbiken!!
Ik zeg het vaker, maar een gravelbike is
gewoon een herinterpretatie van een 75 jaar
oude racefiets, van toen een grintweg nog
gewoon was, zeker zoals hier op de Aubisque.
Nog veel meer van deze prachtige foto's op
Gallica.fr trouwens
5/29
Italianen
Sintesi vond dat ze zelf een adapter moesten
verzinnen ipv zich aan de norm te houden. Is
uiteraard niet meer leverbaar. Kom je achter
als je je frame net nieuw opgeverfd hebt en de
V-brakes de deur uit wil doen. Alle gaten
zaten uiteraard op de maximaal onhandige
positie.
5/26
work in -slow- progress
Nog niet af, maar het begint nu op een frame
te lijken
5/21
Alternatief feit
King cage heeft een bidonhouder (de Kargo) op
twee holle beugels waar een tasje inpast. Maar
in plaats van een tasje kun je er ook een
lange pomp doorheen steken!
13/5
1.5m
Iedereen buitelt natuurlijk over elkaar heen
om wat leuks te doen met de huidige corona
crisis, en bijna iedere leverancier komt met
pakketten met bordjes, stickers en andere meuk
met hun naam er op. Maar om nou te suggereren
dat een normale fiets 1,5m lang is?
Jongens, dat gelooft alleen de NS! Wielen zijn
al gauw 70 cm, een wielbasis een slordige
meter en als er ook nog een spatbord op moet
wordt het nog erger. Maar misscien komt het
niet zo precies en vinden ze het ook prima als
ik maar 75% van het rekeningbedrag overmaak.
11/5
Volgende
(nog steeds) Aan het stoeien met een volledig
rvs frame
10/5
't Wad
Ik moet in ieder geval 1 x per jaar naar de
waddenzee fietsen en over de dijk kijken (dit
is bij gemaal Rozema)
9/5
Project thuisisolatie (een
boerderij is nooit af)
De nieuwe vloer (met isolatie) zit er in. De
oude vloer had 8 cm hoogteverschil en veerde
bij iedere stap. Is nu even wennen ;) Nu nog
een nieuw plafond, 4 wanden doen, deurkozijn
aanpakken, keuken monteren, nieuw (weer
doorzichtig) glaszetten. o ja, en dan de
nieuwe badkamer afmaken..
30/4
70 jaar
geleden
Kwam
bij het
opruimen een
70 jaar oude
krant (Sport,
18ct) tegen,
uit de tijd
dat er nog
gewoon -zonder
medische
zorgen-
gefietst werd.
4/10
Rondje
gefietst
Tegengekomen:
4 auto's, 3
reeen, 10 tal
konijnen, 2
ooievaars, 1
buizerd,
2 wandelaars
(1 met hond)
en 2 fietsers.
Social
distancing is
hier nog goed
te doen ;)
4/6
Voorjaar
een
warme dag en
het uitzicht
is opeens
groen
4/6
Rondje
gefietst
Crisis?
zie je geen
uitweg? Geen
nood, je vindt
hem aan de
Kielsterachterweg
Brugwachtershuis,
voor de brug
die
uitsluitend
naar het
brugwachtershuis
gaat
In een tijd
dat alles fake
is geen
overbodige
waarschuwing
Zo rustig op
de weg, je
komt zelfs
weer mammoeten
tegen
4/3
Voorjaar? (3)
Heugelijke
tijden, de
fazant die al
de hele winter
in zijn eentje
door de tuin
banjerde heeft
2 hennen
gescoord!
3/31
Gestolde
frustratie
Gazelle
Champion
Mondial Cross.
Met een
dolgedraaide
boutkop van de
cantilever. De
haakse slijper
kreeg wel de
boutkop eraf
maar toen
bleef er niks
van de
boutsteel over
om grip op te
hebben
(volgende keer
beter eerst:
torxbitje in
het gat
meppen, easy
out in de
accuboormachine
proberen,
schroevendraaier
sleuf in de
boutkop zagen,
nijptang op de
rand van de
kop zetten,
maar dat is
wijsheid
achteraf). Het
volgende idee,
uitboren liep
ook uit de
hand, want dat
gaat
meestal direct
scheef, en dus
in de remnok.
De frustratie
dampt er nog
af als je zo'n
patient binnen
krijgt. Eerder
ophouden was
natuurlijk
beter geweest,
maar hier
komen we nog
wel uit. Met
het TIGlas
apparaat een
torentje op de
resten van de
bout gelast.
In combinatie
met de hitte
en kruipolie
heb je nu weer
houvast om de
boutrest uit
het gat te
draaien.
Morgen maar
verder kijken
of hier weer
een rem op
past of dat we
nog wat aan
het uiteinde
moeten doen.
3/31
Hotrod
Kreeg
een cadeautje.
Dit is een
Campagnolo
Rally, het
zoveelste
bewijs dat
Campagnolo
niets met
toerfietsen
had, heeft of
zal hebben.
Koste een
fortuin, maar
kwam qua
schakelen
(mocht het
daar om gaan)
niet in de
buurt van een
goedkope
Suntour. En
het is de
eerste
erkenning dat
er ook Japanse
derailleurs
waren die
beter
schakelden dan
de Italianen.
En dat
tandenknarsen
viel ze zwaar,
dus hebben ze
het bovenstuk
van de
derailleur
maar in Zamak
(Dinkytoy
spuitgietwerk)
gemaakt. De
eerste
uitvoering was
erg dun en
brak dan ook
makkelijk,
deze heeft al
een extra
verstevigingsbrug
en meer kans
heel te
blijven. Een
latere versie
viel weer
terug op de
oude
Campagnolo
geometrie met
het bovenste
draaipunt in
lijn met het
parallelogram.
Dat die weer
slechter
schakelde was
een offer dat
je moest
brengen om
niet op Japan
te lijken!.
Deze is
trouwens niet
origineel
gebleven, de
lange kooi
heeft plaats
gemaakt voor
de korte van
een SR.
3/18
M-Gineerings
Voorjaars
Check
Sommige zaken zijn nog normaal ;)
2019
4/4, 2018 9/3,
2017 24/3,
2016 14/3,
2015 24-4,
2014: ?, 2013:
6-3, 2012:
7-3, 2011:
5-3, 2010:
15-3, 2009
18-3
3/17
Never waste a
crisis
3/16
voorjaar? (2)
Hoe
zouden andere
mensen dat
toch doen? Heb
de grasmaaier
weer zijn
voorjaarsbeurt
gegeven. Moest
scheuren
lassen,
stukken plaat
in de
roestgaten
zetten,
ingesleten
vooras
oplassen en
weer op maat
draaien... De
motor is niks
mee, maar de
rest is
bedroevend.
3/12
Voorjaar?
Nog
niet volgens
de M-gineering
voorjaarscheck,
maar wel
volgens
Grandbois :)
3/11
Poetsen
weer
iets verder
3/9
Gaan we
dus niet doen
Amerikanen
zijn ervan
overtuigd dat
alles the
bestets en
greatest is,
dus je staat
wel te
klapperen als
je voor het
eerst meemaakt
dat een
fietsenmaker na
het verkopen
van een fiets
in
de auto
springt om
snel naar de
bank te rijden
om de cheque
in te leveren.
Vinden ze
kennelijk
normaal. Net
als" I
also wanted to
let you know
that as of
January 1st,
2018, all
international
orders are
paid via bank
wire transfer
which must be
paid in US
Dollars only
and will add a
$75 fee to
your total. Als
de bank meer
kost dan de
postzegel weet
je zeker dat
er iets scheef
zit
3/5
Fiets
en wandelbeurs
Mocht iemand
nog
geinteresseerd
zijn in de
sheets bij
mijn lezing
over hoe je
met zo min
mogelijk pech
zorgeloos op
fietsvakantie
kunt, de
sheets zijn hier te downloaden
2/25
Meet
& greet
Mocht je hele moeilijke vragen hebben,
dankjewel willen zeggen, willen klagen of gewoon nieuwsgierig
zijn, Wilfried Schmidt, de uitvinder van de moderne naafdynamo
en de man achter SON zal op de Fiets en Wandelbeurs
op onze stand 2.B.20 aanwezig zijn!
2/25
Dat zie je niet aankomen2
Grappig (althans voor een framebouwer) artikel op Bike-Europe over
problemen met E-bike frames. Grote verbazing alom dat als je
de halve onderbuis wegzaagt om er een accu in te kunnen
duwen het niet gegarandeerd is dat je frame nog heel blijft.
(je kunt zoeken op High
Failure Rates at InTube frames Leads to Production and
Delivery Delays)
2/25
Glimmers2
Lasergesneden
randjes bijvijlen, kun je heeel lang mee zoet zijn
2/13
Dat zie je niet aankomen
Ik kon een bepaalde naafdynamo (er zijn meer als 100
verschillende) even niet uit voorraad leveren, en kreeg het
volgende antwoord
"Heb je deze versie misschien nog in andere kleur Bv in het
zilver
want deze klanten vertrekken begin maart voor 2 jaar op
wereldreis met de fiets en de wielen zouden daarvoor klaar
moeten zijn"
Onderweg heb je natuurlijk ook veel tijd om van alles uit te
proberen en te testen ;)
2/12
Glimmers
Het
voordeel van
roestvrijstaal
is dat je het
niet hoeft te
verven, het
nadeel: je
ziet alles. En
de lugs komen
met een grauwe
en ruwe
giethuid
(zoals
linksonder)
dus je bent
eerst tijden
aan het
slijpen,
vijlen en
schuren voor
het oppervlak
een beetje
glad en
uniform is
20/2
Niet standaard
Normaal
biedt Esge
standaards aan
die je met
twee boutjes
in een
horizontale
lijn vast kunt
zetten. Echt
voldoen doet
dat ontwerp
niet, de
boutjes worden
uitsluiten op
buiging belast
en lopen los,
breken af of
de handel
scheurt uit de
achtervork.
Mijn oplossing
is om een
universele
versie te
gebruiken, die
normaliter met
een hoop
roestige
rotzooi
vastgefabriekt
wordt. Dat
spul kan in de
ton (maar als
je graag een
nieuw setje
wil moet je
een gil
geven), en ik
maak twee
bevestigingsogen
in het
vertikale vlak
aan het frame.
Die worden nu
laag belast en
zoals het
hoort. Gaat
alleen niet
met
schijfremmen
in de
driehoek.
3/2
De
laatste?
Voorvork
gemaakt voor
Firmtech
remmen. Zal
wel niet meer
zo vaak voor
gaan komen,
gezien het
wanende
enthousiasme
bij Magura
voor
velgremmen. (en
het wandende
enthousiasme
voor Magura
bij
M-gineering
;))
2/2
Fiets
&
Wandelbeurs
Het
jaarlijkse uitje staat er ook weer aan
te komen. Mijn thema voor de lezingen
dit jaar: De zorgeloze fiets, hoe een
fietsvakantie geen sleutelvakantie
wordt.
Standnummer 2.B.20 (naast Schwalbe)
als je hallo wil zeggen
30/1
Verrassing
Dat
verwacht je
niet.
Amerikaans
zaagtafeltje
(Powr-Kraft)
van voor de 2e
wereldoorlog.
Je vist er een
lager uit, en
veel
Amerikaanser
kan het niet
worden. New
Departure
(ooit van de
terugtrapremmen),
Endee (een
wijk in
Chicago), Made
in USA etc. En
de afmetingen?
Die zijn
metrisch! Niet
dat je zo'n
lager exact
terug vindt in
een moderne
lagercatalogus,
maar een greep
in de
rommelbak en
verloopbusje
draaien was
niet moeilijk
1/1
Voorraad
tellen,
website
updaten (met
een nieuwe SON
prijslijst),
allerhande
eindejaars
kantoorwerk:
gelukkig
nieuwjaar ;)