Prikbord 2020

prikbord 2019
prikbord 2018
prikbord 2017
prikbord 2016
prikbord-2015
prikbord 2014
prikbord 2013
prikbord-2012

prikbord-2011
prikbord-2010
prikbord-2009
prikbord 2008;
(oudste bijdragen (-2008]



28/12
End of an era
reynolds buizen
Zojuist gearriveerd, het laatste pre-brexit pakket uit de UK. Vanaf nu gaat dat een hoop extra gedonder en kosten opleveren.



21/12
Kerstversiering
rando frame
Geel kleurt vast goed onder de groene denneboom, weer een frame afgeleverd


20/12
Geen ontkomen meer aan
windturbines
Het hele landschap hier in de buurt is nu volgeplemd met turbines, tussen de A7 en Stadskanaal een stuk of 60. 


19/12C
Trappen naar assen
versleten as

Ik had weer een reparatie waar een versleten lagertje weer een halve nieuwe aandrijflijn noodzakelijk maakte. De van mij afgeschreven frustratie vindt je hier: externe lagers ;)

13/12
Genius 2
verbreed fietspad
huidige situatie

fietspad verbreden
anderhalf jaar geleden

Anderhalf jaar geleden (zie 2018)  had de WMD een project om een fietspad door het Anner moeras te verbreden. Het resultaat was een brede strook grind waar je tot de velgen inzakte als je naast het oude trace stuurde. Inmiddels is de grintstrook aardig ingeklonken en weer op de oude breedte. Maar waar je vroeger probleemloos naast de strook kon rijden is het nu nog steeds een hobbelende bende. Zo zie je maar weer, of het een fietspad of een radiotelescoop is, voor meeslepende projecten is er wel een potje, maar onderhoud is niet sexy. Een paar keer per jaar een meter berm kort maaien was vast goedkoper geweest voor een beter resultaat

2/12
Taxing times
Altijd al een echt Amerikaans frame willen hebben? Dan is nu een goede tijd om nog even geduld te hebben, want een volgende stap in de EU-VS ruzie over Airbussen en Boeing is voorlopig uitgedraaid op een extra importheffing van 25% (boven op de 4.7%)op frames, vorken en framedelen. Het tarief voor een Boeing is trouwena 15%!


11/27
Nog een zwarte dag
un55 rip
Nog een zwarte dag, Shimano neemt de UN55 trapas uit productie en komt met wat nieuws. En in lijn met de gewoonte om iets wat goed is net zolang te veranderen tot het volledig verkloot is hebben we nu het ding zoals rechts op de foto. Links staat een as zoals je die uit een 'uit een stuk' un55 kunt trekken met integrale kogelbanen. Rechts dus de nieuwe met twee 'normale'
(17x30 is geen gewone maat, maar wel te vinden, ook in rvs en ceramisch) groefkogellagers met weinig vet en mini kogeltjes. Ik zie niet in waarom deze nu beter zijn dan die van de concurrentie die net zo opgebouwd zijn en duidelijk minder robuust zijn dan de UN55. De 107mm as is trouwens nu 108mm lang, precisiewerk uit Indonesie! (en de octalink versies die niet met dit ontwerp zijn te combineren zullen ook wel rap niet meer leverbaar zijn)


11/27
Black Friday Wheels
zwart frame
Niet de meest vrolijke kleur voor een mistroostige herfst ochtend

11/25
MTBGB
Na de gravelbike komt er alweer een nieuwe trend, de MTBGB. You read it here first!

11/21
Nago is Go!

achtervorken vervangen
Italiaanse verchroomde achtervorken zijn natuurlijk prachtig, totdat ze doorgeroest zijn. Als framebouwer vindt ik dat wel een leuk probleem, want je wil de verbindingen op de originele manier restaureren. Je moet dus eerst achterhalen wat ze precies gedaan hebben met stempels om de buiseinden in model te drukken, en dat dan met bescheiden middelen reproduceren. 

11/21
Bouwpakket2
weer een frame af
De onderdelen van het bouwpakket bleken te passen ;)


11/13
Bouwpakket
11 buizen
Solderen is altijd het minste werk bij het maken van een frame, de tijd zit vooral in het pas maken en afwerken.


11/9
Voorbouw
Stuurpen op maat

Stuurpen op maat, de decaleur was van VO, maar de kabelstopper is van mij.

11/7
Narcisse 1940

le cyclo
3 versnellingen!


Cinq-trois-un
 
carminade
Carminade stuurpen met prachtig boutje, de bel doet het nog steeds

Narcisse is een Parijse framebouwer die in het zelfde rijtje thuishoort als Herse en Singer. Minder bekend misschien (omdat hij na WOII niet meer zoveel fietsen maakte?), maar zeker niet minder interessant. Dus als een Narcisse  een weekje komt logeren in de werkplaats (om uit te pakken en in elkaar te zetten voor de volgende curator) alle redenen om de 80-jarige hartelijk te ontvangen.
De specs: Het is een Campingfiets dus met verlichting, voor en achter bagagedragers en 'dikke' 650B banden. Het frame plus vork is opgetrokken uit Reynolds 531, globaal 74º//, sprong 73mm, naloop~20mm, wielbasis 103, wielmaat 650B (naturellement), gewicht 12.78 kg. De aandrijving is met een 49D crankstel, 47T stalen blad en een 17-19-21 pignon met een Cyclo derailleur. Rest van de afmontage is ook hoogwaardig met een Carminade stuurpen, Ideale 57 zadel met Dural brug, FB voornaaf, Lefol spatborden met geintegreerde dragers, verlichting etc.
Het is niet mijn maat, dus ik ga er niet uitgebreid op fietsen, maar de straat op en neer kon ik niet laten. Wat opvalt is dat de fiets totaal anders klinkt dan een moderne. Dat begint met een stalen voortandwiel, een brede ketting op een pignon met grote tanden en stalen geleidewieltjes. Fietsend is dat stil, maar schakelen is een ander verhaal. Het schakelen duurt ook veel langer dan met een moderne cassette, maar het handeltje beweegt beide kanten op licht omdat er geen veer inzit.  Verder zijn de spatborden enorme luidsprekers, alles wat je onderweg meemaakt en alle rammels ga je duidelijk horen, dus lang doorrijden met los afgestelde lagers is niet nodig ;). De remmen mogen na 80 jaar wel een upgrade met nieuwe kabels en blokjes hebben, nu vertraagd er weinig, hoewel de geprofileerde velg luid zingend zijn best doet. En verder? het stuurt een beetje log, maar dat zal de band en het zware spatbord zijn, maar verder ben je snel vergeten dat je voor oorlogs onderweg bent.

11/5
+6
opgehoogd spd pedaal
Weer eens een opgehoogd SPD pedaal gemaakt, zelfs de schroefkopjes moet je nog afdraaien omdat die veel kleiner dan normaal zijn


10/16
Fuer V-brake
fuer v-brake
Duitse groothandel heeft de klassieke Koolstop blokjes ontdekt, voor zijtrekremmen, cantilevers, middenoptrekremmen en ander 'achterhaald' spul. Zijn ze nog niet aan gewend ;)


10/14
Tubes & Coffee 2020: down the tubes!
Het zal niemand verbazen dat de 2020 editie van Tubes & Coffee onder de huidige omstandigheden geen doorgang zal vinden.

10/8
Klassiek
staande vork

Zijdelings aangezette achtervork in wording, is weer eens wat anders dan de gebruikelijke 'shot in'


10/3
Terug aan het werk
keuken

Er zijn natuurlijk nog details over, maar de keuken is een feit. Kan ik eindelijk weer frames gaan bouwen

27/9
Uitwaaien
slenk
Weekendje wezen uitwaaien op Terschelling. Heen en weer op de fiets, kon ik eindelijk eens weer een Edelux testen (en mijn regenjas :( )

9/6
geen woorden
Rond Meeden en de Drentse mond, het zijn allemaal hijskranen, torens in aanbouw en enorme vrachtwagens met megaonderdelen op speciaal aangelegde wegen. Binnenkort kun je nergens meer in Groningen fietsen zonder dit verromelde landschap op je netvlies


8/26
It's your funeral!
stop!
Fiets van een klant die het stuur lekker hoog gezet heeft. In dit geval heeft het streepje en de text stop echter wel degelijk waarde (itt moderne handleidingen met 99 pagina's open ingetrapte deuren die geen mens meer leest). De bedoeling van deze verbinding stuur-fiets is dat je klemt in de volle buis onder de verzwakking van de schroefdraad. De schoefdraadsectie wordt dan gesteund, en als het toch breekt zit je stuur nog vast aan de vork. Trek je het stuur echter te hoog dan is de draadsectie zijn steun kwijt, heb je een extra hefboom met harde overgang gecreeerd om de vork onder de pen door te scheuren, en als dat gebeurt zit het stuur niet meer aan de fiets vast en duikel je met stuur in je handen vertikaal het asfalt in.


8/20
What a difference 7 days make...
achteruitzicht
Het achteruitzicht is in een week van geel naar zwart naar groen gegaan


8/18
O tempora o mores
crank demonteren

Toen Tullio nog regeerde leverde Campagnolo behalve onderdelen ook prachtig gereedschap. Het sieraad in iedere werkplaats die het kon betalen was een luxe houten koffer volledig belegd met mat verchroomd eye-candy. 50 jaar verder en het verval van het romeinse rijk wordt duidelijk. Niet alleen leveren ze geen gereedschap meer (als ze een nieuw onderdeel verzinnen hopen ze dat de markt dat oppikt, maar dat duurt natuurlijk altijd even), maar ze maken zich ook totaal geen gedachten meer over hoe het uit elkaar moet. En dan krijg je dit, een crank zonder opname voor gereedschap, en je moet zelf maar een geverfd randje opzoeken om grip te krijgen.

8/15
Randonneur
650b rinko
Weer een af : 650B randonneur met Son SL, Nitto stuur, Berthoud spatborden en tas, Grandbois remmen en banden, 2 x 10 aandrijflijn, en deelbaar achterspatbord. Trek de vork er uit (er zitten coax stekkers in de bekabeling) en de 11.25kg past in een Grand Bois Rinko tas

8/12
Zomercheck
maaidorsen
Mocht je nog twijfelen of het zomer is...


8/11
Bouwvak
stucken
Toch wel vermoeiend zo'n bouwvak vakantie (3 wanden gestuct, gelukkig met hulp ;))

26/7
Here today, gone tomorrow
king cages
Zending uit de VS uitgepakt, meer als de helft stond in backorder, dus het meeste is ook al weer weg

22/7
Beginnersfout
geflest
Heel normale bidonhouders, en een redelijke maat frame met zat ruimte. Maar het past voor geen meter. Hier hebben vriendelijk gezegd toch een boel mensen flink zitte slapen!
20/7
Weer eens wat anders
kleurtje!
een kleur met 'attitude' zullen we maar zeggen. En 8.6 kilo ex pedalen, een leuke afwisseling met de degelijke vakantietractors.

19/7
Beter dan nieuw!
zitting kotteren
Het was een aanbieding, maar een balhoofdtsel kreeg je er niet in en dan komen ze bij mij. Ik heb natuurlijk niet ieder maat ruimer liggen om ieder type frame na te kunnen bewerken, maar met een freesbank en een kotterkop kom je ver


17/7
Klusje
boom omzagen

Vandaag Walter Dussel een dode denneboom om laten zagen (we doen veel zelf, maar dit besteed ik graag uit). Het opruimen gaat nog wel een dingetje worden 

17/7
Framebouwen op Youtube
Er zijn natuurlijk allerlei fimpjes op youtube over leren framebouwen, maar die van Paul Brodie lijken me een van de betere

7/7
Hele fijne aanbieding uit China
De titel van de junkmail zegt alles: Buy Carbon Rim or Wheel Get Free Vinyl Sticker!


7/2
Niet weer 85%!
Er is weer een helmdiscusssie opgerakeld, en de krant citeert weer een traumachirurg die weet dat helmen 85% van de hoofdletsels weten te voorkomen. Die 85% is een berucht nooit meer gereproduceerd naar boven afgerond getal, want dat komt uit de hele vroege Amerikaanse Thomson,Rivara, Thomson studie. Deze niet-statistici bleken twee verschillende groepen kinderen te hebben vergeleken: arme, niet verzekerde
op straat aangereden zwarte kinderen (geen helm) met oververzekerde witte kinderen die in het park van hun fietsje waren gevallen!


7/1
NEXT!!
volgende next best thing
De nieuwe productierun van der NBT is binnen

6/28
Klusje voor school
fotografeer een fiets
(c)Mirte Rijkholt Meesters

De dochter van een goede vriend doet een fotografieopleiding en moest een fiets fotograferen. Lijkt een simpele opdracht totdat je hier komt: wil je deze fiets of liever een hele oude, moet die glimmen of wil je verval, heb je nog een kleur in gedachten, wil je misschien deze fiets of liever deze?...? Toen de keuze uiteindelijk gemaakt was was de regen ook over. Van mij krijgt ze een dikke voldoende ;)


6/22
Winterfiets
trapas verwijderen

Als je een week kruipolie, heetstoken en een slagmoersleutel met de compressor op 11 nodig hebt om een bracketcartridge te verwijderen, kun je stellen dat het vastzat. Dat de cranks er ook niet afkwamen met nog bruikbare draad voor de cranktrekker, en de pedalen de schroefdraad ook mee naar buiten namen was al een indicatie dat het interessant zou worden.

 
6/19
NBT
De NBT wordt binnenkort weer leverbaar, althans de nieuwe productierun (nieuwe fabrikant, nieuwe matrijs) komt nu deze kant op

6/18
Whoosh
frame & fork
Zo zwaar de bevalling van het voorgaande RVS frame was, zo makkelijk was deze. Carbon vork hoefde ik alleen maar te bestellen (1" Columbus Minimal), en het lugloze Reynolds 725 viel ook volledig binnen het standaard repertoire zonder speciale aanmaak, op wat busjes voor de achterpadden na. Deze staat er na een week, even geen hooikoorts met alle regen hielp ook ;)

6/16
Nine-two-one-Start!
921 frame
Maandag frame opgehaald, vandaag al weer op visite om te showen, het roestvast stalen rvs frame wat weer veel meer werk bleek te zijn dan je denkt als je begint. Maar een hele blije klant en daar gaat het om. En de foto doet de fiets geen recht, het matte RVS afgezet tegen de glimmende onderdelen ziet er zeer uitgewogen uit.


6/14
Nieuw!!! Gravelbiken!!

gravelbiken toen gravel nog heel
                            gewoon was
Ik zeg het vaker, maar een gravelbike is gewoon een herinterpretatie van een 75 jaar oude racefiets, van toen een grintweg nog gewoon was, zeker zoals hier op de Aubisque. Nog veel meer van deze prachtige foto's op Gallica.fr trouwens



5/29
Italianen
discbrake adapter ita
Sintesi vond dat ze zelf een adapter moesten verzinnen ipv zich aan de norm te houden. Is uiteraard niet meer leverbaar. Kom je achter als je je frame net nieuw opgeverfd hebt en de V-brakes de deur uit wil doen. Alle gaten zaten uiteraard op de maximaal onhandige positie. 


5/26
work in -slow- progress
staande vork in rvs
Nog niet af, maar het begint nu op een frame te lijken



5/21
Alternatief feit
pomp en bidonhouder

King cage heeft een bidonhouder (de Kargo) op twee holle beugels waar een tasje inpast. Maar in plaats van een tasje kun je er ook een lange pomp doorheen steken!

13/5
1.5m
1500mm
Iedereen buitelt natuurlijk over elkaar heen om wat leuks te doen met de huidige corona crisis, en bijna iedere leverancier komt met pakketten met bordjes, stickers en andere meuk met hun naam er op. Maar om nou te suggereren dat een normale fiets 1,5m lang is?  Jongens, dat gelooft alleen de NS! Wielen zijn al gauw 70 cm, een wielbasis een slordige meter en als er ook nog een spatbord op moet wordt het nog erger. Maar misscien komt het niet zo precies en vinden ze het ook prima als ik maar 75% van het rekeningbedrag overmaak.


11/5
Volgende

no stain = pain

(nog steeds) Aan het stoeien met een volledig rvs frame

10/5
't Wad

t'is altijd wad
Ik moet in ieder geval 1 x per jaar naar de waddenzee fietsen en over de dijk kijken (dit is bij gemaal Rozema)

9/5
Project thuisisolatie (een boerderij is nooit af)

keukenvloer
De nieuwe vloer (met isolatie) zit er in. De oude vloer had 8 cm hoogteverschil en veerde bij iedere stap. Is nu even wennen ;) Nu nog een nieuw plafond, 4 wanden doen, deurkozijn aanpakken, keuken monteren, nieuw (weer doorzichtig) glaszetten. o ja, en dan de nieuwe badkamer afmaken..



30/4
70 jaar geleden
sportblad

Kwam bij het opruimen een 70 jaar oude krant (Sport, 18ct) tegen, uit de tijd dat er nog gewoon -zonder medische zorgen- gefietst werd.

4/10
Rondje gefietst

Tegengekomen: 4 auto's, 3 reeen, 10 tal konijnen, 2 ooievaars, 1 buizerd,  2 wandelaars (1 met hond) en 2 fietsers. Social distancing is hier nog goed te doen ;)



4/6

Voorjaar
groen
een warme dag en het uitzicht is opeens groen


4/6
Rondje gefietst
uitweg
Crisis? zie je geen uitweg? Geen nood, je vindt hem aan de Kielsterachterweg

circulaire
                                                          economie
Brugwachtershuis, voor de brug die uitsluitend naar het brugwachtershuis gaat

geen
                                                          fake
In een tijd dat alles fake is geen overbodige waarschuwing


mammoet
Zo rustig op de weg, je komt zelfs weer mammoeten tegen


4/3
Voorjaar? (3)
pheassies
Heugelijke tijden, de fazant die al de hele winter in zijn eentje door de tuin banjerde heeft 2 hennen gescoord!

3/31
Gestolde frustratie
bolt
                                                          extractie
Gazelle Champion Mondial Cross. Met een dolgedraaide boutkop van de cantilever. De haakse slijper kreeg wel de boutkop eraf maar toen bleef er niks van de boutsteel over om grip op te hebben (volgende keer beter eerst: torxbitje in het gat meppen, easy out in de accuboormachine proberen, schroevendraaier sleuf in de boutkop zagen, nijptang op de rand van de kop zetten, maar dat is wijsheid achteraf). Het volgende idee, uitboren liep ook uit de hand, want dat gaat  meestal direct scheef, en dus in de remnok. De frustratie dampt er nog af als je zo'n patient binnen krijgt. Eerder ophouden was natuurlijk beter geweest, maar hier komen we nog wel uit. Met het TIGlas apparaat een torentje op de resten van de bout gelast. In combinatie met de hitte en kruipolie heb je nu weer houvast om de boutrest uit het gat te draaien. Morgen maar verder kijken of hier weer een rem op past of dat we nog wat aan het uiteinde moeten doen.


3/31
Hotrod
Campag
                                                          rally sr
Kreeg een cadeautje. Dit is een Campagnolo Rally, het zoveelste bewijs dat Campagnolo niets met toerfietsen had, heeft of zal hebben. Koste een fortuin, maar kwam qua schakelen (mocht het daar om gaan) niet in de buurt van een goedkope Suntour. En het is de eerste erkenning dat er ook Japanse derailleurs waren die beter schakelden dan de Italianen. En dat tandenknarsen viel ze zwaar, dus hebben ze het bovenstuk van de derailleur maar in Zamak (Dinkytoy spuitgietwerk) gemaakt. De eerste uitvoering was erg dun en brak dan ook makkelijk, deze heeft al een extra verstevigingsbrug en meer kans heel te blijven. Een latere versie viel weer terug op de oude Campagnolo geometrie met het bovenste draaipunt in lijn met het parallelogram. Dat die weer slechter schakelde was een offer dat je moest brengen om niet op Japan te lijken!. Deze is trouwens niet origineel gebleven, de lange kooi heeft plaats gemaakt voor de korte van een SR.

3/18
M-Gineerings Voorjaars Check
voorjaarscheck
Sommige zaken zijn nog normaal ;)


2019 4/4, 2018 9/3, 2017 24/3, 2016 14/3, 2015 24-4, 2014: ?, 2013: 6-3, 2012: 7-3, 2011: 5-3, 2010: 15-3, 2009 18-3


3/17
Never waste a crisis
ride
                                                          bicycles




3/16
voorjaar? (2)

grasmaaier
                                                          as
                                                          restauratie
Hoe zouden andere mensen dat toch doen? Heb de grasmaaier weer zijn voorjaarsbeurt gegeven. Moest scheuren lassen, stukken plaat in de roestgaten zetten, ingesleten vooras oplassen en weer op maat draaien... De motor is niks mee, maar de rest is bedroevend.


3/12
Voorjaar?

voorjaar?
Nog niet volgens de M-gineering voorjaarscheck, maar wel volgens Grandbois :)

3/11
Poetsen

rvs
                                                          padden
weer iets verder


3/9
Gaan we dus niet doen

Amerikanen zijn ervan overtuigd dat alles the bestets en greatest is, dus je staat wel te klapperen als je voor het eerst meemaakt dat een fietsenmaker
na het verkopen van een fiets in de auto springt om snel naar de bank te rijden om de cheque in te leveren. Vinden ze kennelijk normaal. Net als" I also wanted to let you know that as of January 1st, 2018, all international orders are paid via bank wire transfer which must be paid in US Dollars only and will add a $75 fee to your total. Als de bank meer kost dan de postzegel weet je zeker dat er iets scheef zit 


3/5
Fiets en wandelbeurs


Mocht iemand nog geinteresseerd zijn in de sheets bij mijn lezing over hoe je met zo min mogelijk pech zorgeloos op fietsvakantie kunt, de sheets zijn hier te downloaden


2/25
Meet & greet
son
                                                          logo

Mocht je hele moeilijke vragen hebben, dankjewel willen zeggen, willen klagen of gewoon nieuwsgierig zijn, Wilfried Schmidt, de uitvinder van de moderne naafdynamo en de man achter SON zal op de Fiets en Wandelbeurs op onze stand 2.B.20 aanwezig zijn!

2/25
Dat zie je niet aankomen2
Grappig (althans voor een framebouwer) artikel op Bike-Europe over problemen met E-bike frames. Grote verbazing alom dat als je de halve onderbuis wegzaagt om er een accu in te kunnen duwen het niet gegarandeerd is dat je frame nog heel blijft.
(je kunt zoeken op High Failure Rates at InTube frames Leads to Production and Delivery Delays)
 

2/25
Glimmers2
rvs padden
Lasergesneden randjes bijvijlen, kun je heeel lang mee zoet zijn

2/13
Dat zie je niet aankomen
Ik kon een bepaalde naafdynamo (er zijn meer als 100 verschillende) even niet uit voorraad leveren, en kreeg het volgende antwoord

"Heb je deze versie misschien nog in andere kleur Bv in het zilver
want deze klanten vertrekken begin maart voor 2 jaar op wereldreis met de fiets en de wielen zouden daarvoor klaar moeten zijn"

Onderweg heb je natuurlijk ook veel tijd om van alles uit te proberen en te testen ;)


2/12
Glimmers

poetswerk
Het voordeel van roestvrijstaal is dat je het niet hoeft te verven, het nadeel: je ziet alles. En de lugs komen met een grauwe en ruwe giethuid (zoals linksonder) dus je bent eerst tijden aan het slijpen, vijlen en schuren voor het oppervlak een beetje glad en uniform is

 20/2
Niet standaard

esge
                                                          standaard
Normaal biedt Esge standaards aan die je met twee boutjes in een horizontale lijn vast kunt zetten. Echt voldoen doet dat ontwerp niet, de boutjes worden uitsluiten op buiging belast en lopen los, breken af of de handel scheurt uit de achtervork. Mijn oplossing is om een universele versie te gebruiken, die normaliter met een hoop roestige rotzooi vastgefabriekt wordt. Dat spul kan in de ton (maar als je graag een nieuw setje wil moet je een gil geven), en ik maak twee bevestigingsogen in het vertikale vlak aan het frame. Die worden nu laag belast en zoals het hoort. Gaat alleen niet met schijfremmen in de driehoek.

3/2
De laatste?

firmtech
Voorvork gemaakt voor Firmtech remmen. Zal wel niet meer zo vaak voor gaan komen, gezien het wanende enthousiasme bij Magura voor velgremmen. (en het wandende enthousiasme voor Magura bij M-gineering ;))


2/2
Fiets & Wandelbeurs
Fiets en Wandelbeurs banner
                                    336x95

H
et jaarlijkse uitje staat er ook weer aan te komen. Mijn thema voor de lezingen dit jaar: De zorgeloze fiets, hoe een fietsvakantie geen sleutelvakantie wordt.
Standnummer 2.B.20 (naast Schwalbe) als je hallo wil zeggen

 


30/1
Verrassing
metrisch
                                                          lager
Dat verwacht je niet. Amerikaans zaagtafeltje (Powr-Kraft) van voor de 2e wereldoorlog. Je vist er een lager uit, en veel Amerikaanser kan het niet worden. New Departure (ooit van de terugtrapremmen), Endee (een wijk in Chicago), Made in USA etc. En de afmetingen? Die zijn metrisch! Niet dat je zo'n lager exact terug vindt in een moderne lagercatalogus, maar een greep in de rommelbak en verloopbusje draaien was niet moeilijk

1/1
Voorraad tellen, website updaten (met een nieuwe SON prijslijst), allerhande eindejaars kantoorwerk: gelukkig nieuwjaar ;)