Prikbord 2019
prikbord 2018
prikbord 2017
prikbord 2016
prikbord-2015
prikbord 2014
prikbord 2013
prikbord-2012
prikbord-2011
prikbord-2010
prikbord-2009
prikbord 2008;
(oudste bijdragen
(-2008]
30/12
Even
uitblazen
Valt niet mee als M-gineering. Je denkt je
jaren rustig te kunnen slijten als demofiets
in de werkplaats, wordt je ruw gewekt door
iemand die er op wil gaan fietsen. Na 2.5 jaar
en 25000 km onder de wielen was er gelukkig
een boom om even tegen aan te leunen
25/12
Lifetime warranty!
"I
was a xxx dealer when that bicycle was
sold. The fine print on all their
aluminum bicycles is that the lifetime
expectancy of the frame is 5 years"
24/12
Rijden en glijden
Rondje op de tandem gemaakt, want
er was een copiloot beschikbaar met de
kerstdagen. Het was uiteraard geen witte
kerst maar toch slaagde ik er in alle
kanten op te glijden. Er zaten namelijk
nog Schwalbe Kojac slicks onder, en dat
zijn met twee bladeren of een spatje
modder op de weg wel hele foute banden.
Met een tandem kun je een voorwielslip
gelukkig aardig opvangen, maar ik ben er
wel klaar mee. Gratis af te halen, de
banden dan ;)
Tubes & Coffee (15-12)
Dit jaar is zondag 15 december
geprikt.
Tubes & Coffee is de
traditionele
(7e keer al
weer) open dag
in de
werkplaats aan
het eind van
het
jaar.
Vaste
onderdelen
zijn in ieder
geval de
handgemaakte
appelcrumble
(je hebt oogst
uit een
appelboomgaard,je
moet er
vanaf),
handgemaakte
fietsen,
handgestookt
haardvuur en
ander handwerk
Vind je dat
leuk dan ben
je van harte
welkom.
Uiteraard
probeer ik nog
wat leuke
fietsen te
regelen, en ik
zal proberen
mijn Cambio
Corsa rijdbaar
te krijgen.
Uiteraard zijn
er framebouw
demonstraties,
en heb je zelf
wat leuks om
te showen
overleg dan
even. Aan het
eind van de
middag vind ik
wel een
kurketrekker.
Sfeerimpressies
van vorige
keren zijn te
vinden op oa
Youtube.
Zaal open ~
11:00 uur.
5/12
Progetto 1001 (2)
Dankzij de moderne techniek kon ik vanaf een
Duitse parkeerplaats een Cambio Corsa frame
in de VS op de kop tikken. Dit stuk oude
technologie uit 1948 oid behelst een vroeg
Campagnolo schakelsysteem. Om te schakelen
zet je de snelspanner van het achterwiel los
(handeltje onder de achterrem), vervolgens
trap je achteruit om met het andere
handeltje de ketting op een van de andere 4
kransjes te kunnen schakelen, en als je het
achterwiel dan weer goed vast zet kun je
verder fietsen. Bartali kon het goed genoeg
om de Tour de France mee te winnen, ik zal
wel niet zo ver komen. Het frame is van tot
dusver onbekend Italiaans fabrikaat, en het
chroom was verdwenen. Roest en bladderende
verf was er des te meer, en hoewel het frame
voor zijn 70 jaar er structureel nog aardig
bijstond (geen roest in de buizen, alleen
aan de buitenkant en dat is bij een frame
uit NL meestal anders) waren de roestpitten
wel zo diep en talrijk dat opnieuw en weer
als nieuwe verchromen er volgens mij niet
inzat. En het ging mij om een fiets waar je
op kan rijden, dus heb ik gekozen voor een
restauratie met 'plausible' en gepatineerde
onderdelen, hoewel het meeste spul wel
nieuwer dan 1948 zal zijn. Het frame had
natuurlijk wat aandacht nodig, deuken
verwijderen, geometrie hestellen, gaten
vullen, schroefdraad in de bracket
herstellen, en stralen, schuren, plamuren
enz. Het frame kwam met naven en de shifters
en een bijna compleet balhoofdstel, dus die
heb ik gepoetst en weer gebruikt. De
Italiaanse zadelstrop en de zadelpen heb ik
er bij gemaakt, net als een boutje voor de
snelspannermoer en de ring tussen pignon en
spaken. Remmen zijn Weinmann 730, stuur en
pen Titan, pedalen zijn Way Assoutto, ik
vond zelfs nog een Regina pignon, en het
zadel begon ooit als een Brooks B17 voor het
de man met de hamer en het stanleymes
tegenkwam. Het Nervar crankstel is uiteraard
met spietjes en de trapas is een hele
interessante holle Felix Boehm. En hoe het
rijdt? Zaterdag schijnt het weer droog te
worden, dus ik moet nog even wachten
1/12
Progetto 1001
Een van de ontbrekende onderdelen voor de
Cambio Corsa was de spaakprotector.
Origineel wordt de fiets toch niet, dus heb
ik maar een nagemaakt uit een stuk
rvs.
21/11
Progetto Filetto
Uitgelubberd bracketdraad, je kon de cups er
in en uit wiebelen ipv door te draaien. De
diameter weer opgebouwd met lasbrons,
vervolgens op diameter en in lijn gekotterd,
en de italiaanse draad er weer ingesneden.
11/11
Service has been resumed
Weekje wezen fietsen op de MTB, hoewel
fietsen ruim geinterpreteerd moet worden,
want duwen en sjouwen met de fiets op de nek
hoorde er ook bij. Nauwelijks regen
trouwens, hoewel dat in Engeland en Wales
niet betekent dat je niet nat wordt ;)
26/10
Herfst
Vallende bladeren, en -het geluid van-
vallende aardappels. En weer zicht op de onzichtbare
(want lees de omgevingsvergunning ;) )
kippenfarm, want de mais is ook weg.
20/9
Vinnikleuk
Cadeautje voor mij zelf: Een origineel 1xX
derailleursysteem, bouwjaar
negentienzoveelenveertig. Frame, naven en de
uitvalassen cum schakelvork, maar de rest
zit er niet bij (tussen haakjes, dit is een
Campagnolo Cambio Corsa en X=4)
Stap 1: bladderende verf over bladderend
chroom verwijderen en verzinnen hoe we
verder gaan. En een plausibel crankstel en
remmen scoren, want zo oud heb ik nog niks
liggen.
11/9
Gas
Kan het symbolischer? Gaswinning stopt
kopt het DVHN, onder een plaatje van wat
nodeloos ingewikkeld gemaakt leidingwerk.
Als je echt kijkt zie je dat dat slechts een
heel klein beetje extra weerstand op zal
leveren, maar zeker geen afsluiting!
8/9
Ballonband
Ik was de afgelopen dagen zeer tevreden met
mijn 44mm brede Compass banden. Comfortabel,
en als je op een slechte weg door de zon
& schaduw geen idee hebt waar je over
heen tuft lost de band het wel op.
8/9
Eurobike
Als het
meest memorabele product op een show een
bierviltje is....... . Niks echt nieuws
gezien. "Iedereen' probeert nog steeds
vol overgave E-bikes te schuiven (lijkt goed
te lukken als je de uiterst vlakke
fietspaden rond Friederichhafen bekijkt) en
die lastige voorderailleur weg te laten.
Veel meer inspiratie kon ik niet ontdekken.
Hebie had een RVS Tubus Tara, Mark Saunders
probeert nog steeds zijn vreselijke Strida
te schuiven (advies koop liever een paar
Nikes) en Sugino (je moet wel mee he) had
een versie van een klassieke trapas met
-Tada!- keramische lagers. Geen nieuwe
spullen dus, wel oude bekenden, en dat begon
al toen ik mijn fiets buiten in het rek
zette.
23/8
Probeersel
Na een lang weekend op 30mm bandjes door de
Eifel te zijn gehobbeld (gaat met mijn
gewicht best als je geen wilde dingen doet)
was het tijd voor iets comfortabelers. Frame
met een verbouwde Pacenti kroon waar 60mm
banden doorheen kunnen (maar ik probeer
eerst 42mm Compass) , en verder zo simpel
mogelijk met een minimum aan vijlen en
moeilijk doen. Afmontage (met andere wielen)
doorgeschoven van een 3 x 9 vakantiefiets
met 26" wielen.
21/8
WWED?
Loszittend voorderailleur oor op een Eddy
Merckx. Kun je natuurlijk lossolderen en er
na ontroesten weer opzetten, maar de verf
was nu nog heel redelijk, and 'it's only
original once'. Als je gaat solderen ben je
een hoop meer verf kwijt. Betere optie was
het ding er voorzichtig af te vijlen, de
reparatieplek gaat dan grotendeels schuil
achter de klemband van een gewone derailleur
8/8
Sleutelcursussen
De data voor de najaarscyclus
sleutelcursussen voor de Wereldfietser zijn
ook vastgesteld. Er komt een basiscursus op
21-22/9 en 12-13/10, en een vervolgcursus op
19-20/10
Meer info en inschrijven via de Wereldfietser
8/4
Nieuwe onderhuurder
Deze ransuil heeft zijn intrek genomen in de
pruimenboom. Zou er voor mij nog wat
overblijven of zijn ze nu juist perfect
beschermd tegen vraat?
7/29
Deze zijn naar de spuiter, geeft weer even
rust ;)
7/21
Hoog bezoek
Vandaag vrolijk(?) gekwetter boven mijn
hoofd, door een zwaluw die de werkplaats
kwam inspecteren. Met twee deuren open was
die ook weer snel vertrokken, duiven zijn
een stuk stommer ;)
7/10
Banden
Ook weer eens wat nieuw proza geplaatst in
de rubriek leesvoer. Deze keer over het hoe
en wat van fietsbanden. Moet er misschien
nog wat aan schaven, maar voor de
geinteresseerden, je vindt het hier
7/9
Velgenleed
Het lijkt wel alsof ik steeds vaker de
vraag krijg of ik ook velgen in 40 of 48
gaats heb. En het antwoord was tot nu toe
dat ik het ook niet wist hoe daar aan te
komen. Dat gaat vervelen, dus ik heb nu wat
internationale connecties aangeboord en hoop
binnenkort de eerste stapel Exal SP19 binen
te krijgen. Alleen in zwarte uitvoering,
want je kunt niet alles hebben. Maar een
prima solide velg voor tandems,
vakantiefietsen en voor als het iets meer
mag zijn. 559 en 622mm
6/21
Google (translate) ist dein Freund
Weet u wat een kettingsteun is? Ik worstel
mij momenteel dor een handleiding die
rechtstreeks overgezet is uit het Duits. En
daarbij is de computer geen enkele uitdaging
uit de weg gegaan om een nieuw vocabulair te
ontwikkelen, zodat een simpele klus toch nog
een hele uitdaging wordt. (opl:
Achtervork= Ketten Strebe)
6/21
Iets minder, mag dat?
Kleiner dan een wijnkurk, het B&M µ
(micro) LED achterlicht. Uiteraard met
standlicht, en met beugeltjes voor montage
op spatbord of staande vork. Komt in een
hele luxe en grote ('we gaan dit duur
verkopen') doos, dus echt een schok als je
hem voor het eerst uitpakt. Jammer:
draadje eindigt na 10 cm in knullige
stekkertjes, want 2 m snoer meer kon er
uiteraard niet af voor dat geld (50 euro) Er
is ook een zwart-zilveren uitvoering, ziet
er m.i. niet uit, want de zwarte plastic
klemband blijft zwart. Het huis is aluminium
15/6
Voor de wetenschap !
Stokoude tube, binnenband was prima, maar
het profiel overal ingescheurd, zijwangen
verdroogd met 'fuzzy's' en de lijm van het
stootlint zullen we het maar niet over
hebben. De onderzoeksvraag: hoever zou je
daar nog mee kunnen fietsen?
Het niet te ontkennen antwoord kwam met een
klassieke knal na 7.5 km ;). Toptip:
niet op dit soort oude meuk rijden, en rij
je op jaren geleden geplakte tubes:
controleer of de verlijming van de tube op
de velg en van het stootlint op de tube nog
in orde is. Als je geen rare dingen doet kun
je ook zonder lijm wel voorzichtig
thuiskomen, maar voor een beetje wringen of
remmen is een goede verlijming
essentieel. En de lijm op mijn reserve
tube was ook stokoud, dus die plakte ook
voor geen meter ;)
26/5
Fanmail
Altijd leuk!
26/5
Gaat al stuk2
Ik moet mijn onderstaande commentaar iets
bijstellen. Ik heb mijn vervangingsgreep
binnen, en het eerste wat opvalt is dat de
greep compleet geleverd wordt met een
wartel, en dat de schroefdraad aanzienlijk
minder fijn is als bij de klassieke wartel.
Magura heeft duidelijk meer zijn best gedaan
dan de ..... (ik heb er even geen woorden
voor) die de greep vervangen heeft. Hoe je
dat niet ziet, en waarom je bij het
inschroeven niet na een omwenteling al stopt
en op onderzoek uitgaat is me een raadsel.
Als ze bij Magura iets slimmer geweest waren
of beter bekend met fietsenmakers hadden ze
de diameter van de niewe wartel iets groter
genomen, hoewel ze er nu 2 grepen hebben
verkocht. Dat wel ;)
22/5
Gaat al stuk op de tekening!
Ik was al geen fan van het huidige Magura,
want met alle trendy revisies zijn ze de
kernwaarde van het originele ontwerp ie de
betrouwbaarheid aardig uit het oog verloren.
Maar wat vandaag passeerde *) slaat alles.
Ze hebben het gepresteerd de HS11 remgreep
nu volledig in plastik te spuitgieten.
Volledig, dus inclusief de m10x 0.75
superfijne schroefdraad voor de aansluiting
van de leiding. Nu is schroefdraad in
plastic al geen goed idee, fijne
schroefdraad in plastic is al helemaal geen
goed idee, en fijne schroefdraad om een
hydraulische afdichting betrouwbaar dicht te
houden? Probleem wat er bij komt is
dat om de nieuwe leiding te monteren je met
de wartelmoer een tonnetje in de leiding
moet persen. Dat tonnetje vervormt merkbaar
bij het aandraaien, waardoor het moeilijk is
te bepalen wanneer vast vast genoeg is. En
met het plastic is de marge tussen nog lek
en nu is de greep kapot wel erg klein
geworden. Mijn tip: als je die plastic meuk
tegenkomt installeer de leiding dan eerst
voor in een oude metalen greep, en monteer
hem dan (voorgevormd) in de greep zodat je
kunt voelen wat je doet. Nog beter gewoon
nee zeggen, en upgraden naar een gewoon
kabeltje! Typenummer van deze greep is
trouwens HS11N, de N zal wel voor
Neusperrmüll staan.
*) de oude alu greep was afgebroken (kunnen
ze goed, het Maguralu is ook marginaal) en
een fietsenmaker had die vervangen door een
plastic variant)
8/4
M-Gineering
Voorjaars Check
De voorjaars check valt maar onbetrouwbaar
uit dit jaar!
2018
9/3, 2017
24/3, 2016
14/3, 2015
24-4, 2014: ?,
2013: 6-3,
2012: 7-3,
2011: 5-3,
2010: 15-3,
2009 18-3
15/3
Uit de ziekenboeg
Pro-tip: mep geen schroevendraaier tussen de
vastzittende zadelpen en de 0.6mm dunne
zadelbuis. De zadelpen blijft keurig zitten,
de zadelbuis is dan een gat rijker. Kan ook
gerepareerd, maar een zadelbuis uitboren om
te kunnen vervangen is toch meer werk dan
het uitboren van een aluminium pen.
Er mist iets!
14/3
Sleets
Lijkt op het eerste gezicht een keurige
voorderailleur, schakelde echter voor geen
meter. Als je de ketting van het midden naar
het grote blad wil duwen moet die omhoog en
dan naar buiten. Het in de kooi gesleten
randje was echter net genoeg om de ketting
te verhinderen om omhoog te klimmen
13/3
Nehksjt!
Weer een fietsje af: 3 x 11 met
buiscommandeurs. Die maakt Shimano alleen
niet, maar crosscommandeurs gelukkig nog
wel. Verder simpel & goedgenoeg
105/LX/Sugino.
8/3
ETRTO
Fietsbanden en velgcombinaties zijn een
zootje, zoals iedereen die wel eens een band
plakt zal kunnen beamen. De band valt weer
van de velg voor je hem hebt opgepompt, of
je krijgt hem pas om de velg met drie
gebroken duimen en bandenlichters, of het
ding blijft hobbelen enz. Probleem is dat er
geen duidelijke standaard is hoe een velg of
band er uit moet zien en hoe ver alle
spullen van de ideale maat mogen afwijken.
Maar nu lijkt het er op dat er verandering
aan zit te komen, nu de industrie de koppen
bij elkaar heeft gestoken voor een nieuwe
standaard: zie bicycle
retailer
3/4
Fiets & Wandelbeurs
3 dagen beurs ook weer achter de rug, denk
dat ik het vandaag maar even rustig aan doe
om bij te komen ;) Dank aan iedereen die de
moeite nam om langs mijn bescheiden standje
te komen, al dan niet met koffie en andere
goede gaven!. Ook 3 x een presentatie
gehouden over Fietspech, de sheets zijn voor
de liefhebbers hier
te downloaden
2/13
Under construction
Moet er nog met een vijl naar wijzen en we
moeten nog een kleurtje verzinnen, maar dan
is deze fiets helemaal af met een op maat
gemaakt voordragertje (tenminste totdat de
eigenaar de volgende inval krijgt, en dat
kan maar zo met iedere dag een uur heen en
een uur terug ;) )
2/11
O tempora o mores!
Sram heeft wat nieuwe groepjes
geintroduceerd voor de liefhebbers die
overal batterijen in willen hebben. Top of
the bill is de Red AXS, waarbij Red op de
kleur van het bankafschrift slaat. Alles
electrisch en met een geintegreerde
vermogensmeter. De integratie gaat zo ver
dat als je het binnenblad (33 tot 37 tandjes
dus niet echt groot) versleten hebt je twee
bladen inclusief alle electronica moet
vervangen. Zet maar een spaarpot klaar in de
kast met de reepjes, helmen en
handschoenen, en denk er aan dat je er
na ieder ritje 5 euro indoet, anders ga je
het niet redden! Adviesprijs is 900
euro oid!
2/7
Rando-lite
1.5"
carbon
vork,check, 2
x zoveelV
aandrijving,
check,
schijfremmen,
check,
buiscommandeurs,
check.
CBuiscommandeurs?
Het zal toch
niet weer een
M-gineering
zijn ;)
Cees wou een
lichtere en
snellere
versie van
zijn andere fiets. 11.5 kg is het geworden
2/1
Semi-race
Ik
kreeg een
Gazelle
Champion
Mondial
Semi-Race. Een
krijgertje,
want de
geometrie was
niet helemaal
factory
spec. En
nu heeft het
frame zijn
eigen pagina!
24/1
He, dat is
mijn
mening!
Tom
Ritchey over
motortjes,
staal en
onderhoudbaarheid.
Altijd fijn
als zo iemand
een mening
verkondigd
waar je het
helemaal mee
eens bent ;)
Het is in het
engels, maar
als je een
uurtje over
hebt..
youtube
22/1
Verrassing
Ik heb
al veel
meegemaakt,
maar wat men
hier verzonnen
heeft is toch
hors-categorie!
We zien hier
de naaf van
een
aanhangertje,
minus de as
(voor
enkelzijdige
ophanging)
De as rammelde
wat in de
lagers, niet
zo
verwonderlijk
als het ene
lager afsteunt
op de in de as
gesneden
schroefdraad
of wat er nog
van de toppen
over is. Het
andere lager
is echter nog
veel
interessanter:
dat huist in
een plastic
schijf die
centreert op
de originele
lagerpassing
in de naaf, en
die verder
grotendeels
steunt op de
spaken in het
wiel.
18/1
effe
checken
Het is
altijd
moeilijk om
aan te geven
wanneer je het
interne
schakelkabeltje
van een
Rohloffnaaf
moet
vervangen,
want de
slijtage is
sterk
afhankelijk
van de
installatie en
hoe veel er
wordt
geschakeld.
Maar als je
bij een
visuele
controle (met
een lanpje)
dit soort
draadjes
opdiept uit de
donkere
krochten is
het een
uitstekend
moment!
18/1
Cursus
Ik kreeg
een
uitnodiging
voor een
cursus met als
onderwerpen:
Gates
- de CDN-riem,
inzet en
gebruik
- De CDX-riem,
inzet en
gebruik
- Lengte
berekenen van
de snaar
Geloof
niet dat ik
belangstelling
heb voor een
cursus waarbij
tandriemen en
V-snaren door
elkaar gehaald
worden!
(een
snaaraandrijving
werkt op
frictie, een
tandriemaandrijving
werkt met
tanden)
17/1
Weer een
Er rolt
alweer een
frame van de
productielijn,
deze keer voor
622 velgen en
met weer eens
een unicrown
vork.
4/1
Geluk gehad
Oxidatie
met diepe
gaten onder
het stuurlint
van een zeer
oud Titan
racestuurtje.
Oude onbekende
alumnium
sturen zijn
altijd al een
vraagteken,
maar deze had
maar zo door
kunnen
scheuren
3/1
Niets
nieuws onder
de zon
Op Velozine
kwam ik
een recensie
tegen van een
toolsetje dat
in de
stuurbuis
woont. Niet
origineel werd
opgemerkt,
want
Cannondale had
het ook al.
Mag ik aan dat
rijtje nog
Franse
randonneurs
uit 1950
toevoegen?
1/1
De laatste
van 2018
Weer een frame
verfklaar.
Schijven, 1.5"
carbon vork,
buiscommandeurs
(!) en o ja,
er moest toch
maar een
standaard aan.
Een hele
exclusieve
combinatie van
features ;)
1/1
Voorraad
tellen,
website
updaten,
allerhande
eindejaars
kantoorwerk:
gelukkig
nieuwjaar ;)