Prikbord 2021
prikbord 2020
prikbord 2019
prikbord 2018
prikbord 2017
prikbord 2016
prikbord-2015
prikbord 2014
prikbord 2013
prikbord-2012
prikbord-2011
prikbord-2010
prikbord-2009
prikbord 2008;
(oudste bijdragen
(-2008]
27/12
Het kan dus wel
We kennen allemaal die goedkope plaatstalen
zadelstroppen die het een tijdje doen, totdat
de ribbeltjes wegslijten of de strop verbuigt.
Daar kon je met deze versie wel eens geen last
van hebben, want deze versie is een gesmede
uitvoering uit massief staal en met een hele
diepe vertanding! Aan de rest van de fiets te
oordelen functioneert deze al sinds 1934, dus
helaas weer een geval van zomakenzezenietmeer
16/12
Franse slag
Altijd confronterend als je zo'n trapas uit
een oude fiets trekt als 2 x per jaar nieuwe
lagers de actuele norm is. Deze trapas komt
uit een ~70 jaar oude fiets en je ziet er niks
aan. De G= Gauche (links), de D staat voor
Droite, en de 49 is vast het productiejaar!
8/12
QOTW
'The 1990s were a great time for bikes.
Manufacturing had become very good, but
designers had
yet to resort to silly gimmicks to make bikes
different so people would buy new bikes
thinking they
were better'
Bron: de calendar op
https://www.commonwheel.org.uk/bikes.html
7/12
Nog meer gepriegel
Dit is een stopper voor de derailleurkabel op
de achtervork van een klassiek Alan raceframe.
Steekt uit, gaat makkelijk stuk, maar is
gelukkig ook na te maken.
6/12
Duurkoop is goedkoop
De Paul thumbies zijn consoles om je
crosscommandeurs boven op je stuur te plaatsen
en een factor 3 duurder te maken. Helaas is
het ontwerp van de console wat gewijzigd. De
handleiding suggereert dat je de shifters met
de originele schroef kan monteren (plaatje
links, en dat was vroeger ook zo) maar die is
door de wijziging nu te kort. Je krijgt nu een
langer bolkop boutje met een 10mm kop (ipv
14mm) die het inwendige niet meer afdekt en
een slordige aanblik geeft. Ben er ook niet
van overtuigd dat de kleine boutkop op termijn
de shifter goed bij elkaar zal houden en dat
ze bij Shimano gek zijn om speciale grote
schroeven voor de shifters te maken. Dus
rechts mijn oplossing met een speciaal
gedraaid ringetje om het boutoppervlak te
vergroten en je de aanblik op de 'zooi' van
het binnenwerk te ontnemen. Paul vond dat ik
niet moest zeuren ;)
23/11
Fietsreparatiecursussen 2022?
Dik 20 jaar geleden vond het toenmalige
bestuur van de Wereldfietser dat ik een
fietsherstelcursus moest geven. Na enig
tegenstribbelen van mijn kant toch maar een
keer gedaan, het bleek een succes, en nu zijn
we 20 jaar, +1000 blije cursisten en een nieuw
bestuur met een diametraal andere visie
verder. Samenwerking met de vereniging is
kennelijk niet meer mogelijk, maar dat lijkt
me geen reden om als corona het toelaat de
draad, maar nu onder eigen vlag weer op te
pikken. Misschien met wijzigingen in het
format of extra opties, maar daar ga ik de
komende tijd eens rustig over nadenken. Dus
hou deze rubriek in de gaten als je interesse
in een cursus hebt (nu zonder koppeling met
een lidmaatschap). Meer voorlopige info hier
14/11
Look ma, no paint!
RVS voordragertje. uit RVS
11/11
Op bezoek bij SON
Dit is de afdeling product ontwikkeling in de
nieuwe fabriek van Son (ik mocht naar binnen)
10/20
Tangverlossing
Normale inbusbouten met gewone kop hebben
standaard een bepaalde sleutelmaat die
afgestemd is op het aan- en losdraai moment.
Bij de variaties zoals verzonken, bolkop of
madeschroef klopt daar weinig meer van, en dan
hoeven ze niet vreselijk vast te zitten voor
je het zeskant rond draait. Dan kun je
proberen weer grip te krijgen door er een
linkse tap in te draaien, nadeel daarvan is
dat als wanneer de tap
breekt je de resten van de niet uit te boren
(=harde)tap
in de bout overhoudt. Deze M6 madeschroef komt
uit de excenterklemming van een tandem.
Oplossing om hem er toch uit te krijgen: Een
torentje op de boutkop in het gat lassen met
het TIG apparaat, totdat er genoeg uitsteekt
om met een griptang de bout er uit te draaien.
Het frame was alu. dus daar las je niet aan
vast en de warmtecycli (als het torentje
afbreekt doe je het nog een keer..) helpen ook
om de vastzittende bout weer los te krijgen.
Ik heb er nu maar gewone inbusbouten met kop!
ingezet.
10/19
Seatpost blues
De zadelpen zat vast. Rammen met een hamer
hielp ook niet echt en resulteerde zelfs in
een forse deuk in de bovenbuis. Nu had de Pug
al een hard leven achter de rug, maar de
eigenaar wilde hem nog niet opgeven. Deuk er
grotendeels weer uitgemasseerd, de zadelpen
met heetstoken, draaien. heel veel olie en een
takel er weer uit gekregen Normaal boor ik de
pen uit om de lak te sparen, maar het frame
paste niet in mijn opspanning voor uitboren en
de lak stond toch al op de nominatie
10/10
Life's a grind!
Zon en grindwegen die er prima bij lagen. Was
een recept voor een prima Limburgs weekend
10/7
Herfst
Herfst is mist en het geroffel van een lading
aardappels of bieten die in een lege kipper
wordt gestort. En een kaal achteruitzicht.
10/6
Lek
Ik zou even snel de handvatten van een stuur
schuiven met perslucht. Maar het bleef sissen
en ik kreeg het niet echt op druk. Blijkt er
een flinke scheur in het stuur te zitten. Was
trouwens het stuur van een vroege Brompton,
dus als je er ook een hebt....
10/5
Tik
Er zat een tik in de pedalen. Maar hij zat in
beide pedalen, dus dat het de pedalen zouden
zijn was onwaarschijnlijk. Bleek dus de riem
te zijn die nagenoeg door was. Zo'n plek is
trouwens makkelijk te vinden als je de riem
weer in drieen vouwt, dan zie je direct waar
de riem minder stijf is. De tandwielen waren
ook wel rijp voor vervanging
10/4
Son nieuws
Na de beurzen komt Son traditioneel met nieuws
en een nieuwe prijslijst. En de nieuwe prijzen
gaan helaas omhoog. Want hoewel de dynamo's in
Duitsland en niet in Azie worden gemaakt en de
transportkosten dus beperkt blijven, zijn de
grondstoffen wel heel veel duurder geworden.
En er komen 12mm steekas dynamo's in 110
inbouwbreedte, dus daar moet ik ook weer
plankruimte voor gaan vinden. Dat de 40 en 48
gaats dynamo's uit het programma zijn gehaald
helpt daarbij niet echt.
8/3
Sollbruchstelle
In bepaalde kringen is de vraag WWED (What
would Eddy do?) leidend. Hier denk ik meer wat
heb je uitgespookt! Dit vervangbare
derailleuroor is afkomstig van een stalen!
Merkcx frame. Hoewel het idee elegant is om
bij een valpartij alleen een oor te hoeven
vervangen (wat bij een stalen frame met
vertikale padden eigenlijk nooit een probleem
was), is het toch wel practisch als het oor er
bij normaal gebruik niet direct afvalt. En dat
doet deze wel, de minimale doorsnede ook nog
een keer voorzien van een overbodig boutgaatje
is helemaal vragen om moeilijkheden. De
rechter in staal kon het wel eens langer
volhouden, en met twee boutjes blijft die ook
wel hangen als je het wiel er uit haalt.
8/2
Tis wat!
De vraag was of ik de bracketdraad kon tappen.
Het probleem was dat de binnendiameter van het
gat veel te klein was, en dan komt een tap er
echt niet door. Eerst dus maar uitgekotterd,
en toen was de meeste draad weer weg.
7/21
He?
De Son is duidelijk, maar waar is de H?
7/18
Muurtje
Zonder de obligate foto ben je er niet
geweest. Vandaag maar eens de Muur van Emmen
geinspecteerd, een compacte bult met een
venijnig (als je hem makkelijk vindt rij je
hem nog een keer) klimmetje. Hoogste punt van
Drente naar het schijnt, dus zullen ze in
Drijber er nog wel wat boven op gooien.
Kleiner als de Cote du Vam, maar over een 2e
optie in de buurt hoor je mij niet klagen.
Heen trouwens over de Hondsrug door
de
bossen van Exloo met de flinten, en terug door
het veen langs Weerdinge, Musselkanaal,
Stadskanaal etc. Twee compleet verschillende
landschappen vlak naast elkaar.
7/10
GMI Fact checker
DvhN 10-7-2021)
Hoe slim is de gemiddelde journalist? De
helft is nog dommer, en schijft maar wat zo
te zien.
Het Dagblad vh Noorden kwam met deze
canard (of is dat tegenwoordig fake news)
in een artikel over een paar
fiets-enthousiastelingen die het eerste
parcours van de Tour de France willen
nafietsen. Ik ben tenminste nog nooit
gietijzer (dat je kent van putdeksels) in
een fietsframe tegengekomen, en in
1903 was de
fiets technologie al aardig geavanceerd.
Zo slaagden 2 fietsenmakers dat jaar erin
om als eerste gemotoriseerd te vliegen en
het Reynolds patent voor butted buizen
stamt uit 1897! En banden van hout? Sinds
Terront in 1891 Parijs-Brest-Parijs
gewonnen had op Michelin banden, was de
luchtband de status quo in het peloton.
Misschien dat de velgen van hout of bamboe
vezels waren, maar dat was de carbon
technologie van 100 jaar geleden. De
fietsen waar Garin cs in 1903 op
reden waren
singlespeed gravelracers,
en omdat alle onderdelen van staal of
brons waren zal zo'n ding 12-13 kilo
gewogen hebben. Maar verder gewoon een
fiets waar iedereen ook nu zo op weg
fietst, grootste verschil met nu: de
toepassing van aluminium voor onderdelen
zou nog een 20 jaar op zich laten wachten,
want dat was in 1903 nog exotisch en duur.
En de remweg zal wat langer zijn geweest.
6/30
Leveringsproblemen
Iedereen heeft leveringsproblemen, dus SON
hoefde niet achter te blijven. Maar bij
Schmidt is een belangrijke reden dat alle
productiemachines off line gingen ivm de
verhuizing naar een nieuw pand.
Dat mocht natuurlijk geen blikken hut zijn,
dus nu staat er een duurzaam massief houten
gebouw met zonnecellendak etc
6/29
Aardappels
In anderhalve dag veranderde het
achteruitzicht van groen naar paarsroze. (en
dat zonder zon)
5/14
Shortcut
En dan heb je er opeens twee tegelijk. Een
crank inkorten tot 125mm, en de schroefdraad
in een minicrank repareren en modificeren
zodat het nu hopelijk wel heel blijft
5/12
Bedrijfsuitje
Dit weekend stond in het kader van een
bedrijfsuitje aka product testen. Rondje
Veluwe, 235 km voornamelijk onverhard. Met
dank aan Baobab
bikes.
Resultaat
van het product testen, de
Garmin is in ieder geval
afgekeurd. Met een takje
in het inwendige moeten
peuteren om de knopjes te
bedienen is niet handig.
De levenduur van het
rubber is kennelijk
begrenst.
6/8
Grijze buizen
Lage bovenbuis voor makkelijk opstappen, want
het wordt een boodschappen fiets. En ik hoef
hem niet af te monteren, dus dat scheelt ;)
Gelugd, klassieke kabelloop voor een one by 8!
aandrijflijn en er komen lange zijtrekremmen
op.
6/8
Had die maar geen drager
moeten worden
Oude Tubus Cargo, die in conflict was met de
noppen van de buitenband. Twee bochtjes in de
betreffende buis gebogen om ruimte te maken,
wordt de fiets (brp, brp) een stuk stiller van
;) En het is vast steviger dan wachten tot de
band het van de buis gewonnen heeft.
6/7
Zorgvuldig lezen
Lees de handleiding zorgvuldig! Vergeet
vervolgens alles wat er instaat! Links de
'stud' om een Mafac Racer middenoptrekrem
direkt op een frame te solderen. Rechts de
versie om een cantilever rem te bevestigen,
met een langere tuit en een kleiner diameter
voetje. Maar de cantilever brake stud is wel
de versie die je op het frame moet bakken als
je de Pauls component Racer middenoptrekrem
wil gebruiken. De remnok in het midden is
trouwens een handgedraaide versie met een
hogere voet, die nodig is om meer afstand te
creeren op een frame met een oversize
balhoofdbuis.
5/31
C'est cru, mais ca marche
De gravelbike (zie 16/5) moet het dus zonder
Mountaindrive doen, en dan moest er maar een
dubbel voorblad op. Nu is er momenteel niks te
koop en als je een klein voorblad en hele
grote & dikke wielen (= flinke hoek tussen
zitbuis & achtervork) combineert heb je
een passende voorderailleur nodig met een
kleine kooi (om de achtervork niet te raken)
en de goede hoek (zodat de ketting horizontaal
door de kooi loopt). Die hadden we dus niet,
maar wel nodig en wel nu. Dan moet het maar
zo: stuk onder uit de kooi gezaagd en weer
dichtgesoldeerd, en een adapter gemaakt die de
derailleur een stuk verder naar voren draait
ten opzichte van de zitbuis. Nu kan er weer
gefietst worden
5/31
Dat is raar
Bij het inpakken van de nieuwe King cages
voelden ze anders dan normaal. Wat blijkt de
nieuwe regulars zijn laser gelast, ter
vergelijking de Irissen (boven) zijn nog met
de hand geTigd. Ron zal wel gedacht hebben,
als Silca 'mijn' bidonhouders namaakt (zie
youtube), leen ik hun lasproces ;)
28/5
Grey matter
En nog weer een klaar om af te leveren. Lekker
simpel zonder opsmuk
28/5
Greenwheels
Donkergroen met glimmers. Hoefde hem niet in
te pakken, want de fiets kon zo mee. Tassen er
op en met een paar nachtjes kamperen istie
thuis
25/5
Koning te rijk
Na bijna een half jaar geduld kon ik vandaag
een grote doos King bidonhouders uitpakken.
Moet maar weer rap nieuwe bestellen.
Ze zijn helaas wel iets duurder geworden, maar
daarvoor worden ze nu wel binnen een week
netjes tot de deur afgeleverd met een factuur,
in plaats van dat je ze na maanden van
spanning midden in een winkelcentrum uit een
suffe Bruna moet zien te bevrijden!
22/5
Keuzestress
Als je zoveel opties hebt om je dienstvoertuig
te parkeren pleur je hem maar zo neer. Want
wat wie gaat er nou in een bos fietsen.
16/5
Geen vrienden
Vandaag nog eens een rondje met een
Mountaindrive gemaakt, maar dat ding gaat er
weer uit. Een Mountaindrive is een crankstel
met een ingebouwde versnellingsbak, en als je
met je hiel tegen de knop op het eind van de
trapas drukt schakel je van hoog naar laag en
vice versa. En dat doet die prima, maar ik ben
de tel kwijt geraakt hoe vaak dat ding
onderweg terugschakelde. Het was in ieder
geval geen een keer de bedoeling! Soms gebeurt
het mij terwijl ik gewoon aan het fietsen ben,
maar meestal overkomt het me als ik even de
benen stilhoud, bv om een weg over te steken.
Als je dan weer aanzet trap je in het
luchtledige. Opschakelen kost ook de nodige
concentratie, die ik liever gebruik voor het
missen van de paaltjes aan de overkant. Iemand
met een andere pedaaltred (of met bredere
cranks/pedaalverlengers voor meer Q maar daar
heb ik geen zin in) heeft er misschien geen
last van, maar voor mij is het zo niks.
Jammer, maar zo worden we geen vrienden :)
15/5
Roest
Als een stalen frame begint te
roesten is het altijd verleidelijk het te
negeren en er niet aan te komen om het
optisch niet erger te maken. Onder de
losgelaten verf kun je dan echter
vreselijke roestpitten krijgen, die je met
open krabben en er willekeurig wat
opsmeren had kunnen voorkomen. Tot mijn
verbazing is deze buis nog (net) niet
poreus, maar de nieuwigheid is wel
verdwenen!
6/5
Achteruitzicht
Dinsdagochtend niks,
dinsdagmiddag 'hė, het wordt groen', en nu
staat het er al zo bij!. En nee dit zijn
niet de aardappels maar een meegezaaid
tijdelijk hulpgewas dat voorkomt dat met
een droge wind het halve weiland bij mij
de schuur in waait (dank, dank ;) .
Kromme spaak
6/5
Het
werkingsprincipe
van een gespaakt
fietswiel is dat
de spaken zo ver
gespannen (en
uitgerekt) zijn
dat ze voldoende
kunnen terugveren
als de velg
vervormt over een
hobbel zonder los
te komen hangen.
Je gebruikt dus
spaken die kunnen
uitrekken en een
stijve velg die
minder vervormt
dan de veerweg van
de spaken . Ik
wordt dus al nooit
zo blij als ik een
laagbelast
voorwiel zie met
de dikste spaken
die men kon
vinden, maar op de
manier hierboven
is het helemaal
slecht. De spaken
staan bol als ze
de flens verlaten,
dus wordt er a)
niet hard aan
getrokken en b) is
er verzuimd de
spaak de goede
bocht mee te
geven.
Resultaten
uit het verleden..
5/5
Er zijn een boel onderdelen die
verkocht worden op een ooit behaalde
reputatie die de huidige iteratie niet
waar kan maken. Een klaagzang over een
zadel op een forum bracht mij op dit
lijstje, maar wat heb ik nog gemist?
- Brooks
zadels: of het de moderne
koeien zijn, de milieu eisen of
het marketing concept uit Italie,
geen idee, maar de huidige zadels
zijn snel ingereden en kort daarna
ook opgereden en doorgezakt.
- XT
naven, sinds die dikke
aluminium assen en pietepeuterige
freewheels hebben zou ik ze niet
meer in een zware vakantiefiets
gebruiken
- Magura
remmen: de originele Hydrostop
was prima, het huidige spul met
plastic behuizing en vreselijke
Torx schroeven: mwah..
- UN55
trapassen met een huis uit een
stuk, jammer, nu vervangen door
iets met twee losse mini lagertjes
- STI
grepen met waslijnen: een stuk
minder gezeur dan de huidiger
versies met moeilijke bochten in
de schakelkabels met loslatende
coating..
- Tubus
Cargo, ok de huidige doet het
ook prima en is nu makkelijker te
monteren, maar dat is eenmalig.
Leuk voor de fietsenmaker, maar de
fietser sleept nu wel 740 gram
mee, tweehonderd gram meer dan de
oer versie in 1998 die ook goed
voor 40 kilo draagvermogen was!
- Stronglight
A9 balhoofdstel. De naam is
hetzelfde gebleven maar de lagers
(en wat is een balhoofdstel anders
dan 2 lagers?) zijn nu met
kogeltjes ipv de beroemde
naaldlagers.
- Mavic:
van een 'goto' merk 40 jaar
geleden nu verworden tot een
slecht marketing bedrijf. Maar
misschien hebben ze nu een nieuwe
kans.
Jaartje wachten
28/4
Je wordt er aardig gek van. Extreme
levertijden op van alles, en opgegeven
levertijden die iedere week een week mee op
schuiven. Onderstaande 80 jaar oude
advertentie wordt weer helemaal actueel!
21/4
Nostalgie
Haalde een klassieke trapas uit
een frame, en vaak vindt je een huls om de
rommel uit de lagers te houden. In dit
geval was het een huls van een D-cel van
witte kat, een utrechtse batterijfabriek
die ooit met fietsen begonnen was. En dan
realiseer je je opeens hoelang je al geen
D-cel meer gezien hebt, en hoe ooit
bekende merken opeens uit het straatbeeld
zijn verdwenen.
menu du jour
20/4
Het uitzicht dit jaar wordt aardappels
You only had one job!
19/4
Opdracht aan de spuiter was om de RVS
koppelingen af te plakken. Maakte die zich
er met een slingertje plakband vanaf, de
verf zat tot in de groef voor de
veerringen. En de moeren passen precies,
dus die dikke verflaag moet er wel af. Ben
ik weer uren zoet mee.
Nog leverbaar!
19/4
Nog niet alles is uitverkocht. Deze
singlespeed baanketting is geoptimaliseerd
voor soepel schakelen, kun je dus idd beter
laten liggen!
Op=op
16/4
Eerst
ging de toeleverende
indsutrie plat ivm corona,
toen knalde de vraag
omhoog omdat fietsen
ongeveer het enige was dat
mocht als je het huis wou
ontvluchten en iedereen
een nieuwe fiets kocht of
de oude een beurt liet
geven. Als je nu naar de
bestelsite van een
willekeurige groothandel
gaat is dit het beeld wat
je krijgt. Alle normale
slijtageonderdelen zijn
op, en misschien krijgen
ze in augustus of november
weer wat binnen. Dit is
een pagina voor cassettes,
maar het geldt voor
ongeveer alles dat
normaliter de volgende dag
op de stoep stond.
14/4
Release me
(van de one-key release, and let me
ride again)
Een One-key release trapas bout is een
elegant idee. Je sluit de bevestingsbout
op met een kapje, en met het losdraaien
van de bout druk je tegen het kapje en
verwijder je de crank. Alleen maakt
iedereen de kapjes uit zacht en slap
aluminium (in RVS of titanium zou het best
eens kunnen werken), en met het losdraaien
vervorm je eerst het kapje en trek je een
voor een de schroefdraad uit de crank. De
ingenieurs bij Stronglight hebben dit nu
elegant opgelost: ze maken het kapje nu zo
dun en slap dat het direct breekt voordat
de schroefdraad onherstelbaar beschadigd
raakt. Chapeuau!
9/4
M-Gineerings
Voorjaars
Check
Ondanks dat de eerste
ritten in korte broek er al weer opzitten
valt deze keer het begin van het voorjaar
weer extreem laat ;). Plaats
2 na 2015!
2020
18/3, 2019
4/4, 2018 9/3,
2017 24/3,
2016 14/3,
2015 24-4,
2014: ?, 2013:
6-3, 2012:
7-3, 2011:
5-3, 2010:
15-3, 2009
18-3
2/4
La histoire sa repete?
60 jaar geleden kwam Lucien Juy met een
(bijna) volledig plastic derailleur. Het
leverde Simplex een ijzersterke reputatie op
als producent van rotzooi waar ze nooit meer
overheen kwamen. Vandaag zette ik de zaag in
een redelijk verse maar overleden Alivio om te
kijken hoe ze die in elkaar gezet hadden en of
die voortaan ook zonder slopen uit elkaar zou
kunnen (weinig kans trouwens). Blijkt dat de
dikke parallelogram arm en de onderste body nu
ook uit spuitgietplastik zijn opgetrokken!
(het plastik was trouwens nog heel gebleven,
maar het zachte alu asje draaide in de stalen
kooi, waardoor je het derailleurwieltje niet
meer vast kon draaien)
28/3
Schwalbe
Schwalbe heeft een nieuw type niet-rubberen
binnenbanden. Revolutionaire technologie, gamechanger, 'more
tail than Frank Sinatra', blah blah, je kent dat wel. Kan
natuurlijk best dat het werkt, maar voor alles zijn ze extreem
duur: 3 tientjes per stuk, dat soort werk. En het is gek
genoeg ook de enige binnenband van Schwalbe die je als
fietsenmaker niet per stuk kan bestellen, maar alleen per 10!.
De cynicus in mij denkt dan, slimme zet. Zelfs als je het als
fietsenmaker na proberen niks vindt moet je er wel hoog over
opgeven om ze kwijt te raken, of je trekt een paar honderd
euro door de plee!
9/3
Derailleur in de spaken
Grondig werk, deze derailleur zat niet een beetje in de
spaken, wat er van over was
zat shocking klem. De rest hing nog aan de kabel. Een 6-voudig
freewheel, 8-sp Ergopower en niks afstellen is geen goed
huwelijk maar een vechtscheiding! Het
frame kon gelukkig nog gered worden.
8/3
RTFM
Tegenwoordig kun je de meeste handleidingen het beste
ongelezen in de kachel gooien*). Wat je moet weten staat er
niet in, en wat er in staat geeft maar ergernis. Tenzij de
handleiding 'met de meeste zorg is samensgesteld' zoals hier.
Dit is de handleiding van een..... ringslot!
(*) mijn oog viel op een kartonnetje wat ik zocht voor
wat Cardbord Aided Design)
2/3
Vermageringskuur
Stalen padden voor een voorvork zijn meestal een
millimeter of 4 dik zodat er nog wat buis overblijft als je de
sleuf vijlt om de pad in te solderen. Deze padden voor een
Steckerlose Son dynamo waren echter 6mm, en zoals we dan in
Groningen (niet) zeggen: 'dat kon minder' ;). Tijd om krullen
te maken.
Na een vermageringskuur in de draaibank past het een stuk
mooier, het buisje is voor de verlichtingskabel binnendoor
24/2
In een groen groen groen groen knollenland
Sneeuw is weer weg, en er rijdt ook weer van alles over
de akkers. Zo ook deze fiets, afgemonteerd met wat ik had
liggen, want er is toch niks te koop. 2 x 9 aandrijflijn en de
kleur is echt landbouwmachine groen!
16/2
'Sneeuwpret' II
Nog een club (13 leden op het hoogtepunt) die er de lol
niet van inzag, maar met de dooi lijken ze weer vertrokken.
Ongetwijfeld Drenthe weer in, want ze houden zich strikt aan
de provinciegrens, ze zijn niet levensmoe ;)
16/2
'Sneeuwpret'
Sneeuw is even leuk, totdat het allemaal achter de
werkplaats neervalt. 50 kruiwagens later hadden we het meeste
weer opgeruimd, want dat zal toch een meer dan een kuub water
zijn geweest die je daar liever kwijt dan rijk bent
2/1
Waarom een HS11 'minder' remt
De vroegere -goedkope- HS11 variant remde volgens de
Magura specs minder dan de duurdere HS33. Hier zie je waarom
volgens mij de HS11 grepen de hot tip waren: de zuiger in de
greep heeft een grotere diameter (rechts). Daardoor kun je de
blokjes verder van de velg afstellen zodat ze minder gauw
aanlopen. Je verplaats meer olie, ze kunnen dus verder
bewegen. Dat gaat dan ten koste van extra handkracht, maar in
de praktijk merk je daar niets van
Kent U deze nog?
Ik heb momenteel een hele vroege M-gineering (ne Radical) MTB
onder handen, en er is in 30 jaar wel wat gebeurd. Getuige
deze voorderailleur, die met een dun stalen klembandje
gemonteerd wordt. De bandjes waren er voor diverse
buisdiameters, en je trekt ze aan met de centrale bout en een
plaatje met weerhaken. Maakt geen hele stijve indruk ;)
26/1
Corona wandeling
Zelfs de familie Hert doet een ommetje tussen de middag
19/1
Smurrie
Deze rooie kleverige prut is wat eens een polyurethaan
veer was in een verende stuurpen. Van het originele
cylindertje is weinig meer over. Dat spul blijkt toch niet zo
geweldig op de lange termijn, er zijn ook versies die in
korrels uiteen vallen, dit is de kleef variant.
18/1
Blast from the past
Dit frame kwam ook weer eens logeren, de lak is van 2007
maar het frame stamt uit 1992! Toch schrikken als je dan
bedenkt hoe lang je al bezig bent. De buizenset is Columbus
Max (oversize en geovaliseerd
Nivacrom @ L200.000!), en er
is nu een 10sp Campagnolo Record groep aangehangen, een zeer
klassieke combinatie.
7/1
Make America great again? (yes please)
Er is daar ginder op meerdere terreinen nog wel wat
achterstallig onderhoud te plegen voordat Murica weer the
bestest is. Het is dan ook een hele opluchting als de post je
een kaartje stuurt voor de invoerrechten, terwijl je al bijna
een maand niet verder komt als bovenstaande mededeling!
3/1
Brexit
=
exit
De Engelsen
klaagden
altijd dat het
de EU was die
van die
moeilijke
regels
oplegde. Wat
daar van
overblijft zie
je hier.
Als je nu naar
het VK
exporteert
moet de
buitenlandse
onderneming
hun VAT in
rekening
brengen en
afdragen. Dan
moet je wel
heel veel
exporteren wil
je daar zin in
hebben.
2/1
Is
dit het
laatste frame
van 2020 of de
eerste van
2021?
Af
en toe probeer
je wat, en het
is een mooie
gelegenheid om
wat
overtollige
onderdelen op
te maken. Gepland
is een 2 x 10
aandrijflijn,
mechanische
schijven en
een carbon
vork
1/1
Gelukkig
nieuwjaar, en
laten we
wensen dat het
minder saai
wordt dan het
Covid2020;)