Koning
te rijk
Weer een flinke zending King cages kunnen uitpakken
(en tellen). En zoals bij zoveel producten, aan een
prijsverhoging viel helaas niet te ontkomen. Per 1
oktober moet Son er trouwens ook aan geloven.
2/9
Rohloff ombouw
De 8v Shimano naaf in deze VSF mocht plaats maken
voor een verse Rohloffnaaf met externe
schakelsturing. Op deze kleine aanpassing voor de
momentsteun na was dat betrekkelijk simpel plug en
play. En een beter gespaakt achterwiel verbeterde
ook nog het weggedrag: 'de 1ste 20 kilometers
zitten er al op. De fiets rijdt geweldig. Zelfs
geen zwabber meer. LOL De Rohloff rijdt en
schakelt heerlijk en fietst voor mij beduidend
soepeler en lichter dan de vorige naaf. Ik ben
zeer tevreden'.
29/8
Reparatiecursus
Ik heb weer een (basis) cursus gepland : 24-25
september
17/8
Daar is'ter weer een
(komkommertijd special)
Terugkerend thema in fietsenland. Er wordt een
product of een fiets verzonnen, je dumpt het zonder
verdere instructie op de stoep bij een mediabureau
voor kekke plaatjes, en vervolgens (?) kijkt er
niemand meer na die ergens verstand van heeft. Dus
kun je een hele verzameling aanleggen van foto's van
fietsen met de voorvork achterstevoren (want zo
paste de fiets in een kleinere doos), Lowriders die
onbegrepen en onbegrijpelijk gemonteerd zijn,
helmpjes achterstevoren of zoals hier de bidonhouder
op de kop. Insert Australia(Knog) joke here ;)
1/8
'Lock'ring
Je reviseert een achternaaf (trots dat je nog
passende onderdelen kon vinden), en tot slot zet je
er een verse casette op. En dan draait het opeens
niet meer. Blijkt dat de nieuwe sluitring zo vorm
gegeven is dat die tegen de afdichting aansleept. De
oude sluitring gaf wel genoeg ruimte
27/7
Not all it's cracked up to be
hub
When the going gets tough, the Tough erm
....De 2e al (de andere was een 40mm) deze zomer met
deze typische scheuren
25/7
Balanceer act
Als je op een tweewieler uit de voeten
kunt, is een driewieler een link ding omdat je je
normale reflexen moet afleren. Een wiel zakt in een
kuil, de fiets helt en om hem weer rechtop te
krijgen stuur je even tegen. Dat is op een
driewieler dus volledig fout, die ging nog steeds
rechtdoor, maar nu ga je uit koers en stuur je een
bocht naar ergens waar je absoluut niet heen wil.
Uitdaging genoeg dus om er maar eens een te maken,
leuker en makkelijker dan er een uit Engeland (daar
heerst dat nog) op de kop te tikken.
Chaos
29/6
Dit is de chaos die overblijft als
je twee fietsen afmonteert!
NotStrongtoolight
24/6
Ruim een jaar geleden heb ik al eens gemeld niet
onder de indruk te zijn van de oneshotkeyrelease
rommel die Stronglight in hun cranks schroeft. Ze
gaan al stuk als je ze voorzichtig gebruikt dus om
onheil te voorkomen, draai ik ze er al uit voor de
crank in de buurt van een as (of klant) komt. Bij
deze ging dat niet in een keer, het onderdeel bleek
het in en uitschroeven al niet overleefd te hebben.
De mislukte crankbout zal daar mede debet aan zijn
geweest, maar ik vond het wel weer grappig.
24/6
Bright (yellow) idea
Dit is de contactplaat in de voorvork voor een Son
SteckerLoss dynamo. Die bestaat uit een kunststof
adapter waar een rvs plaatje in bevestigd is. Maar
zo te zien heeft de bakcyclus van het poedercoaten
het arme plastic niet onberoerd gelaten! Een nieuw
setje is zo geleverd, maar dat wordt nog prutsen om
de vastgeverfde bekabeling te bevrijden. Gelukkig
geen fiets van mij ;)
20-6
(Update)
Wat is de post toch een KL%^$&$#
bedrijf 2
Het sinds 31/5 verdwenen pakket (een achterwiel met
Rohloffnaaf) is inmiddels terecht. Er was verf op de
doos terecht gekomen, en kennelijk moest dat wel door
en door droog zijn voor de doos bezorgd kon worden!
15-6
Gebruikt!
na 45000km was er van dit tandwiel niet veel meer
over dan messcherpe punten, dus het was de laatste
maanden (op alles zit levertijd) nog wel even
spannend fietsen! Boven een nieuw tandwiel, onder
wat er nog over was van de originele.
Wat is de post toch een KL%^$&$#
bedrijf
14-6
Eerst slopen ze je pakket, dan vinden ze dat ze
het dus terug moeten sturen, en dan is het nu al
kennelijk 14 dagen onvindbaar, hoewel ze al een
keer vonden dat ze het op zondagochtend 3:00
hadden afgeleverd, en er daarna nog een keer een
ander aflevertijdstip voor hadden verzonnen.
Het gaat er niet om dat je geen fouten maakt, maar
als je dat doet dan los je dat snel op zonder dat
je uren in een wachtrij moet hangen, mailtjes
krijgt met vragen (wat is het mailadres? !)
waarvan de antwoorden al in dezelfde mail staan
etc. Kortom: Onze fouten? Uw probleem!
6/7
Hemelvaart
Max hoogte was 680m of zo, dus de hemel was nog
ver weg. Maar er kwam naast zon af en toe al wel
een hoop water uit vallen. Vier dagen op en neer
langs de Belgische-Duitse en Luxemburgse grens.
5/12
Nieuwe normaal :(
Ik bestelde V-brakes volgend bovenstaand plaatje
en omschrijving. Kwamen zonder alle bijbehorende
onderdelen zoals boutjes en pijpje& balgje.
Schijnt zo te horen volgens de leverancier!
Sleutelcursussen
Na de twee reparatiecursussen in
april overleefd te hebben (kon eerst alle
spullen van twee jaar stof ontdoen!) lijkt
de honger nog niet gestild, dus heb ik nog
twee weekenden geprikt:
Gepland zijn weer 2 basiscursussen :
21-22 mei
of
28-29 mei
Inschrijven zie hier
H-woord
Aangevoerd door een suspecte studie van de SWOV en
geillustreerd met schattige kinderen (met te grote,
niet passende op het achterhoofd gedragen helmen met
losse kinband) krijgen we weer een helm offensief om
de oren. Uiteraard zet je zo'n ding op je hoofd als
je je daar prettig bij voelt, maar graag wel om de
goede redenenen. En die kon ik zo snel niet in het
SVOV rapport ontdekken. Om te beginnen komen ze met
cijfers die wel erg in de buurt van de beruchte
Thomson Rivara Thompson studie liggen, een studie
die met prachtige maar nooit meer herhaalde cijfers
kwam door twee onvergelijkbare groepen te
vergelijken. Medici en statistiek gaan nu eenmaal
moeilijk samen. De SVOV beroept zich op een
metastudie, of te wel we doen zelf geen onderzoek
maar harken wat cijfers bij elkaar bij iemand die
ook maar wat cijfers bij elkaar geharkt heeft uit
geselecteerde buitenlandse onderzoeken. Dat
extrapoleren we dan tot we iets hebben waar we de
krant mee halen, onder uitsluiting van alle effecten
die we te moeilijk vinden. Die kanttekening haalt
uiteraard de krant niet! In plaats van een helm op
te zetten kun je beter zorgen niet op de EH terecht
te komen, en dat begint met deelname aan het verkeer
serieus te nemen. En met voertuigbeheersing. En met
verzinnen dat er na een zware storm misschien een
boom is omgevallen, of modder in de bocht kan liggen
enz. En die helm? Die is ontworpen voor omvallen met
de fiets vanuit stilstand, niet voor een duel met
een vrachtauto! Als je iets doet op de fiets dat je
zonder helm niet durft, ben je verkeerd bezig!
3/20
Koffie halen
De Dollard lag er weer puik bij vandaag. Rondje
gemaakt op deze nagenoeg originele Trek tandem uit
mijn verzameling. Als je een logė hebt die ook wel
op de tandem wil moet je daar gebruik van maken !
3/15
M-gineerings voorjaars check
Het M-gineering voorjaar is weer begonnen. Deze keer
valt het redelijk gemiddeld
2021
9/4, 2020
18/3, 2019
4/4, 2018 9/3,
2017 24/3,
2016 14/3,
2015 24-4,
2014: ?, 2013:
6-3, 2012:
7-3, 2011:
5-3, 2010:
15-3, 2009
18-3
2/26
Huizenjacht
De mezen zijn ook weer druk. Zou ėėn slaapkamer
groot genoeg zijn voor een jong gezin?
2/24
Hoera, nog een standaard!
Rockshox heeft recentelijk voorvorken geintroduceerd
met 'predictive steering'. Die kreet is natuurlijk
weer gestolde idioterie van een marketeer, maar waar
het om gaat is dat ze verende vorken aanbieden in
'upside down' configuratie. Op zich is dat niks
speciaals, bij goedkope brommers kwam je dat al veel
tegen. Maar omdat een vork dan geen brug heeft om
beide poten te synchroniseren (viel met zo'n
bromfiets trommelrem niet op) wordt deze functie
door de naaf overgenomen. Die naaf heeft dus een
stijvere as en een groter en gekarteld aanlegvlak in
de vork voor extra stijfheid. Inbouwbreedte is nog
wel 15 x 110, maar om te voorkomen dat je een
normale, niet stijve Boost naaf monteert is de
positie van de remschijf veranderd. Dus nee, een Son
naafdynamo gaat ook niet passen
2/20
Code (dakpan)rood
Hadden er weer een klusje bij
2-19
Zoek de 10 verschillen
Weer een nieuwe navenfamilie en de 10 verschillen
zijn de 10 millimeters extra inbouwbreedte Er zijn
dus nu 12 mm steekasnaven in 100 en 110mm.
En het is niet een kwestie geworden van effe een
langer asje er aan plakken, de behuizing is anders
en de flensafstand (wielvlechters opgelet!) is ook
meegegroeid.
2/15
Reparatie cursus data geprikt
Het lijkt er op dat we weer de meer normale kant
opgaan, dus ik heb wat data geprikt voor de
reparatiecursus. Eerst maar eens rustig beginnen met
de basiscursus, want er staan weer veel mensen te
trappelen om eindelijk weer eens op vakantie te
gaan. De data zijn de eerste 2 weekenden in April,
meer info hier (sorry,
inmiddels volgeboekt)
2/8
To paint or not to paint?
Weer een frame af (met de lugs van 1-6 zie
hieronder), nou moet ik nog weten welke kleur het
worden moet!
2/3
Milieubewust!
Er komt een pakket aan en de koerier weet te melden.
:
Onze fietskoeriers
sprinten het hele land door. Bějna dan... jouw regio
ligt nog niet op onze route. Daarom neemt DHL For You
het stokje over en komt bij je langs.
Of dat nog wel duurzaam is? Jazeker. Je pakket gaat
namelijk mee met een koerier die toch al rijdt!
Oftewel, de bezorging kost geen extra CO2-uitstoot.
Kijk, dit zijn argumenten
waar je wat mee kan, denk dat ik eindelijk met
een gerust hart die vliegtrip naar zuid Amerika
kan boeken, ik moet gewoon een lijnvlucht nemen
;)
1/31
Heel specaal: 12.000.00 euro de kilo!
Sinds het patent van DT-Swiss op hun freewheel
systeem verlopen is zie je steeds meer ontwerpen die
daar op geinspireerd zijn, zo ook bij Mavic. Zo'n
freewheelmechanisme moet uiteraard speciaal gesmeerd
worden, dus biedt Mavic nu een sachet aan met een
hoeveelheid vet voor 1 smeerbeurt @ raison van 18
euries. Dat vet kost dus 12000 euro de kilo!. Ik zal
er - mocht zo'n ding onverhoed mijn pad kruisen-
maar vanuit gaan dat ze de boel netjes gekopieerd
hebben, en dat het DT-vet dus ook prima is. Dan
smeer je de naaf voor 80 cent!
1/6
Verzoeknummer
Ik werd onderweg op de fiets aangesproken door een
medefietser die vond dat het 'gele frame uit de
werkplaats' op de site moest. Heb er niet veel
foto's van, dus moeten we het maar hiermee doen.
Inmiddels is de fiets afgeleverd en zitten er ook
sjiekere grepen en een Berthoud zadel op.
1/6
Lugfest
Een frame met lugs escaleert hier altijd snel. Ik
kan nooit de lugs krijgen die je nodig hebt, dus
voor je het weet kun je
- Lugs uit verschillende
series bijvijlen om een uniforme stijl te
creeren
- lugs doorzagen en weer
aan elkaar lassen om de passing om de buis in
orde te maken
- Lugs passend schuren
omdat het gat te krap is
- zelf lugs bij maken
omdat er niks in de buurt komt
1/4
Threadless ?
Deze crank heeft al veel meegemaakt, maar na het
installeren van een draadbus in het uitgelubberde
pedaaloog kan die weer op avontuur!
1/3
Statistiek
Het
is weer de
tijd van de
lijstjes, en
boekhouden,
voorraad
tellen etc. En
als ik over
2021 naar
mijn dynamo
verkoop kijk komen
daar wel leuke
dingen uit:
Voor iedere
zilveren
dynamo verkoop
je
tegenwoordig 9 zwarte!
En
schijfremmen
is ook een
gelopen race,
~85% doet het
met. Evengoed
doet de conventionele
36
gaats Son
28 het niet
slecht op plaats
3 in de
verkooplijst,
maar plaats 2
is voor de
32gts 110mm
(Boost) steekas
dynamo en op 1
staat de
centerlockversie
van de son 12mm
steekas in 28
gaats! Als er
keus is loopt
een centerlock
versie
trouwens 2 x
zo hard als
een 6-gaats
variant. NB,
dit zijn
vooral dynamo's
voor montage
achteraf, en
daar zitten
natuurlijk
veel
gravelbikes
bij. Als
je de eerste
montage
Santossen,
Koga's,
Idworxen en
gazomaardoor
er ook bij
zou betrekken
verschuift het
natuurlijk
weer meer
richting
woonwerk en
vakantiefiets.
1/1
2022
Gelukkig
nieuwjaar maar
weer, en zorg
dat je op
koers blijft