Een remnok wil nog wel eens afbreken bij een
valpartij. Laten repareren is vaak makkelijker
dan nu nog een bijpassende vork zoeken
Tubes & Coffee 19-12
Tubes en Coffee zit er ook weer
op. Iedereen bedankt voor het langskomen, het
bewonderen van de ouwe meuk en de nieuwste Son
producten (koplamp met 3-10w licht, 10 W usb
lader, snoertje met magneetstekker etc), het
aaien van de kat enz.. Een retrospectief vindt
je hier bij Toni.
Tubes & Coffee, zondag
17 december
6/11
Datum geprikt: ik
ben voornemens om op zondag 17 December
weer een Tubes & Coffee te
organiseren. En de aankondiging van 10
jaar geleden is nog steeds actueel, dus op
Zondag 17 december vegen we de werkplaats
aan, gooien we koffie in de kraantjespot,
schuiven we nog een applecrumble(ik hoop
dat ik nog appels heb, want de oogst dit
jaar...) in de oven, mikken we een
extra blok hout op het haardvuur, roeren
we de flux nog een keer om en organiseren
we de alweer 9e Kielster Tubes &
coffee meeting. Oftewel kletsen over
fietsen en fietsen bouwen, framebouw
demonstraties (als je jezelf niet in de
fik steekt mag je misschien zelf een
brander vasthouden) enz. Om in de sfeer te
komen exposeren we wat interessante frames
uit eigen verzameling, maar als je zelf
wat leuks hebt mag je het ook meenemen.
Wat er in ieder geval te zien is zijn een
negental Rih racefietsen va 1950 (de
meeste zelfs te koop), hele vroege
titanium racefietsen en aan de andere kant
van het spectrum de nieuwe Son Edelux met
usb lader. Zaal open om 11:00, om 17:00 ga
ik op zoek naar een kurketrekker. We zijn er bijna!
21/11
We moesten allemaal aan de externe lagers,
omdat een dikke 24mm of zelfs 30mm as
zoveel 'beter' is. Maar nu kom ik opeens
een 19mm as tegen, zou de volgende stap
weer 16mm zijn?
Deukje
22/11
De klacht was een deukje in de staande
achtervork!, uiteindelijk bleek de hele
achterkant 5 cm uit het lood te staan.
Maar het was staal, dus 'it will live to
die another day'
E-bike conversie
6/11
Kun je ook zo'n wiel bouwen maar
zonder motor? Nou is de accu weer
verrot, ik ga wel zelf trappen ;)
Wass ist jetzt
wieder (Stecker)loss?
29/9
Weer humor voor op de vrijdagmiddag. Krijg
een wiel binnen met de klacht dat de dynamo
zwaar draait en geen licht geeft. Niet zo
raar als je ziet dat een 'licht' de veertjes
van de snelspanner achterstevoren gemonteerd
heeft en zo weer verbinding maakt tussen de
normaliter geisoleerd opgestelde buitenring
van de naaf en de rest van de fiets. Nog
mazzel dat de snelspanner meegestuurd
was, dan is het direct
duidelijk.
Trapperkrak
19/9 In
maart kreeg ik een uitnodiging om
deel te nemen aan de beurs
Trapperkracht, een
kleine beurs voor leuke fietsen etc. Na
mijn toezegging bleef het gevaarlijk stil,
en eind augustus was er nog
niks te melden! Toen
heb ik de stekker er maar uit getrokken. Nu
komt de 'organisatie' zelf ook tot
die conclusie: Door
omstandigheden zien wij
van de organisatie af en
willen dit event voor
dit jaar afblazen. We
betreuren dit, enerzijds
is het een leuk
initiatief, anderzijds
is het dan ook een goed
plan om het zo goed
mogelijk te organiseren.
We hopen dat we dit op
een later tijdstip wel
zo goed mogelijk kunnen
realiseren.
GRVL
9/16
Rondje
Achterhoek
gedaan. Met
tactisch uitslapen zelf
redelijk droog gebleven en
toch de fiets kunnen
uitproberen op alles van droog tot diepe
modder. Prachtig fietsen
daar over alle landgoederen,
en je kan de klimbenen
thuislaten, dus de streek is
prima geschikt voor een relaxte
vakantie.
Opmerkelijk:
over 180 km geen
processierupslintje of Redbull
blikje
tegengekomen!
Frictie
8/30
Zondag een
rondje gereden op
een andere fiets dan normaal, en het schoot
voor mijn gevoel niet echt op. Dus
had ik nou een mindere dag of was
het de fiets? Een
manier om daar achter te komen
is het vergelijken van de
rolweerstand. Maak een plankier
van ~10 cm
hoogte, en laat je daar afrollen zonder te
trappen en kijk hoe ver je
komt. Dat was een meter of 10.
Na een bandenwissel werd het 17m!
RU(?)D
8/23
In de
ruimtevaart is de RUD, the Rapid Unscheduled
Disassembly een begrip,
bv voor als de maanlander
vergat te remmen.
Voor deze Shimano trapas is Rapid
Scheduled Disassembly
meer op zijn plaats. Bij de
introductie eind 2020 zei ik
al dat deze
trapas bagger
was, en nu
beginnen ze binnen te druppelen.
Gelukkig voor deze Santos zat de
vakantie er bijna helemaal op. met nog maar 10 km
te gaan. (dit type
trapaslager heeft twee losse
machinelagertjes, als het lager
minder wordt breekt de kooi
(die gegolfde ringetjes) die
de kogels over de omtrek
verdelen, en vallen de kogels
uit het lager)
Zo heb je een vierkante
trapas, maar toch de externe lager 'kwaliteit'.
Altijd leuk
21-8
Altijd
leuk, als
het uitboren van de kern van een
afgebroken bout zo goed lukt
dat je de nog
achtergebleven
rest als een lang lint
uit de draadgang kunt
pellen
M-gineering najaarscheck
II
Kon ik vorig jaar tot in
november naar de bieten kijken, vandaag ging het graan er
af
Total Pain in
the @$$
3-8
De Turbo(ja
serieus!)Pad
Adjusters van Magura's
hebben een plastic wieltje dat toen het nog
leverbaar was bovenaan in de lijst
reserve onderdelen stond. Uiteraard
gaan ze nog steeds stuk, ook nu
Magura de
TPA
setjes niet
meer levert.
Kennelijk hopen ze dat je hun nieuwe remmen gaat kopen
met nog meer plastic. Heb er maar een
paar nagemaakt in aluminium.
M-gineerings najaarscheck
2-8
geen commentaar ;)
GRX-L
30-7
Shimano gaat er van uit
dat hun klanten jong, fit en
zonder bagage door het
fietsleven gaan. Daarbij de
grote groep negerend die die
spullen wel kan betalen, maar
inmideels een stapje terug
heeft gedaan op
de fitness ladder. De GRX
groep komt dus met derailleurs
waarmee
het minimum verzet
hoog blijft.
Met 1 x 11 blijft het
bij 40--42, bij 2 x 11
moet je genoegen
nenem met 31-34. Voor een
11-42 cassette
en een
voorderailleur
heeft de
derailleur niet
voldoende capaciteit, en de mtb
versies combineren uiteraard niet
met de shifter. Een oplossing is
dan om de kooi van de derailleur
te vervangen door een SGS versie
van de XT (goedkopere stalen
passen niet) maar wat tot mijn
verassing ook werkt is het
onderste deraileurwieltje
verwisselen met een
veel grotere uit een
Deore
derailleur. Past keurig en de
diametervergroting vergroot de
capaciteit
net genoeg.
Slecht
nieuws gesprek
7/24
Zo'n plek tussen het
stalen spatbord en de (in dit
geval) aluminium achtervorken is
een prima plek voor het ophopen
van zout, vuil en het wegschuren
van de lak. Achteraf zou
het geen raar idee geweest zijn om
bij deze stadsfiets na iedere winter daar een emmer water
over gekieperd te
hebben. Maar daat is het nu te
laat voor met twee grote gaten
in de achtervork.
Tappen
7/11
Voor je een frame kunt
afmonteren moet je
alle schroefdraad nalopen om de
verfresten ed te verwijderen. Is echt
werk. ik telde bij dit frame 33
schroefgaten!
Iets nieuws
onder de Son!
7/7
De 15mm steekasversie van de son 28 was er altijd alleen
maar met een
zes-bouts aansluiting voor
de remschijf. Nu is er ook
een Boostversie in 28 of 32
gaats, met de Shimano
Centerlock.
En
ik heb ze al op voorraad. Andere
Eurobike nieuwtjes zoals diverse
beugeltjes en kleurjes volgen later
7/3 Moet ik nou
lachen of huilen?
(answers on
a postcard)
Een
fietsenmaker stuurde een
koplamp in, die het niet
zou doen. Vind ik niet
raar, als je beide
geleiders van de SON
coax aansluitdraad in
een eenpolig plugje propt.
Wat ik wel raar vind
is dat de
fietsenmaker dat
niet zelf verzinnen
kan. Stap
nummer een als de
verlichting het
niet doet,
demonteer de niet-standaard
van
amateuristisch
gepruts
druipende kabelsalade
en kijk dan of het
zonder al die ongein
wel werkt!
6/27 Iedere dag = boomplantdag?
Heb een tijdje geen gras
hoeven/kunnen maaien. Nu is mijn gras
geen gazonkwaliteit, maar om er nu een
compleet eikenbos van te gaan maken?
Niet mijn plan maar zo te zien wel de
insteek van de lokale Vlaamse gaaien,
die er een slordige 100 mini
eikenboompjes geplant hebben ;)
6/27 Een Son is alleen Son als
er Son opstaat!
Ergens is er weer iemand ingetuind.
Maar dit is een Shutter Precision en
geen Son dynamo en dan ben je hier
niet op het juiste adres voor
reparatie. Sorry!
6/8
Restorad(ical)
De kunststof (Cellasto) veren van
de Radicals uit onze beginjaren
beginnen het zolangzamerhand op te
geven, maar de fietsjes hebben nog
steeds hun liefhebbers. En dan kom je
er achter waar ze gebleven zijn, als
de eigenaren je benaderen voor
onderdelen. En die zijn er nog steeds,
dus deze week versturen we een veer en
demper setje naar Bremen en Milaan
5/31 Magazijnopruiming
Onze opslagruimte voor
verdere bevoorrading is vol en kan daardoor
momenteel niet verder worden uitgebreid. Wij
zullen daarom per 1 juni 2023 alle
uitleverblokkades opheffen en de bestelde
fietsen gaan leveren.Wij willen u er tevens
op wijzen dat wij 10 % van de waarde van de
goederen in rekening brengen als de aanname
van de leveringen worden geweigerd.
De fietsenhandel zit in een echte varkenscyclus,
iedereen heeft zich de pleuris besteld want het
ging zo geweldig, en de verbazing dat de bomen
niet de hemel ingroeien komt hard aan. Aan de
ene kant vragen (lees eisen) de fabrikanten nu
of ze de onderdelenleveranciers niet later mogen
betalen, en aan de andere kant krijg je dit
soort mailtjes. Wrang voor mij is dat al die
onderdelen waar ik de laatste jaren niet aan kon
komen op fietsen zijn geschroefd die niemand wil
hebben.
5/30
Berglucht
Het hemelvaart weekend gebruikt om
weer eens wat berglucht (of wat er
voor doorgaat op 750m)op te snuiven
17/5
Shimano introduceert 75% grotere
cassettes!!
Te vroeg gejuicht, sorry. Het is
alleen de verpakking die opeens idioot
groot geworden is, want waarom zou je
niet een cassette van 11-25 in een
doos van 20 x 19 x 7 cm (2.5 liter)
stoppen als je hem de halve aardbol
rond moet sturen.
16/5 Bladfoutjes
In deze aflevering van wat kunnen we
verbeteren tot het volledig onbruikbaar is:
het aluminium bladboutje. Je zet het aluminium
blijvend onder spanning, gooit nog wat
wegenzout en een scherpe draadkerf in de mix,
en je weet nu 100% zeker dat ze een keer
afbreken.
11/5 Huisvlijt
Beslissing genomen, we gaan een aparte cursus
wielenbouwen draaien. Verkrijgbare
wielenrichters zijn echter veel te duur om terug
te verdienen met een cursus, of het is plastic
junk. Gelukkig hebben we nog wat buis liggen en
een paar uurtjes over s'avonds. Zie voor de aanstaande (juni)
sleutelcursussen hier
11/5 Spaken en gros
Ik dacht dat 24 gaats naven de nieuwe norm
waren, komt iemand met 3 bouwpakketten aanzetten
in 48 gaats. Komt geen eind aan, en lang leve de
zeskant nippels ;)
5/7
Kilometers maken (103)
De Duitse expansiedrift is nog steeds aanwezig,
ik was de grens toch nog echt niet over
Aanrader: hier haal je de meest
noord-oostelijke expresso in Nederland (bij de
sluis in Nieuw Statenzijl)
Protip:
Italiaanse
bracketdraad herkennen
4/29
Als je een cup ziet die zich zo
los gewerkt heeft weet je het wel ;)
Een 'onsje' meer
27-4
German Answer geeft geen antwoord
meer, dus als je onderdelen voor een
Kilo vork nodig hebt (met 8
draaipunten die allemaal speling vrij
moeten blijven) moet je een beetje
creatief worden. De lagertjes zijn
gelukkig standaard, de asjes waren nog
redelijk, maar een leuk vormgegeven
borgboutje met (jawel) M7 schroefdraad
was MIA. Nu is de vork dus iets
zwaarder, want 4 gaatjes boren gaat
sneller dan 6 netjes verdeeld over de
omtrek. Verder misten er wat kunststof
shims, maar die waren simpel te
fabriceren
Opgelost!
29/3
Hoe los je een terugkerende storing op
in de electriciteitsvoorziening?
Simpel, je neemt hem niet meer op in
het storingsoverzicht en dan bestaat
die niet meer. Gisteravond was dus de
5e keer binnen 14 dagen dat de buurt
op zwart ging!
Zomertijd
27/3
Vandaag viel de stroom alweer een uur
uit, de 4e keer in twee weken. Eerste
keer een dikke week geleden, nu
donderdag, vrijdag, weekend vrij? en
nu weer maandag. Maar 'normaal'
viel dat in de lunchperiode zodat ik
koffie kon zetten op de
kampeerbrander. Nu was het na de
lunch! Verrek, het is zomertjd!
15/3 Specs
In een ver, ver verleden, op een
andere planeet enz, had je nog
fabrikanten van rijwielonderdelen die
fatsoenlijke specificaties opgaven. Nu
we leven in Bike 4.0 is dat uiteraard
over. Maar als je je afvraagt wat je
in de tijd van voor het overgeprijsde
'Blood' in je Magura remmen mocht
gieten is hier de lijst.
7/3 Iets meer, mag dat?
Je hebt altijd onderdelen die je
best in het assortiment zou willen
opnemen als je wist hoe je er aan kan
komen. Een zadelpen in 27.4mm
bijvoorbeeld, voor klassieke
racefietsen in hele dunne 753 buis bv.
Maar die vind je nergens, nieuw noch
gebruikt en kan ik ook nergens
bestellen. Maar kennelijk wel krijgen
als ik een andere, dunne pen bestel.
Geloof niet dat ik ga klagen over een
foute levering ;)
24/2 Vinnikleuk
Een
hele famile fazenten die
s'ochtends door de tuin
scharrelt. Mijn tuin (met een
hoge den om in te slapen) is
momenteel dan ook een stuk
leuker dan de kale akkers zonder
begroeide akkerranden
23/2
ACDC
Had er twee kort achter
elkaar, twee Edeluxen die men
meende op een E-bike te moeten
installeren. Maar als dat een
koplamp voor een naafdynamo is
gaat dat niet goed! Daar moet je
echt een DC (=gelijkstroom,
plaatje rechts) versie voor
hebben, een gewone Edelux gaat
in rook op. Blijkt achteraf
uiteraard ook in de handleiding
te staan ;)
M-gineerings voorjaars check
21-2
Het weer is duidelijk van
slag, of zou het de nieuwe wetgeving zijn? De
M-gineerings voorjaarscheck valt in ieder
geval dit jaar vroeg.
Als je je in
lokale of
fiets
geschiedenis
interesseert
is de
beeldbankgroningen.nl
een
'timesink'.
Naast een
uitgebreid
Fongers
archief vindt
je vele andere
prachtige
foto's. Ik ben
niet de eerste
'fietsenmaker'
in Kiel
Windeweer, op
beeldbankgroningen.nl
vindt je de
gebroeders
Klok, iets
eerder op de
Dorpsstraat.
Met uiteraard
Gruno
rijwielen
(Winschoten)
en Hevea
(Hoogezand)
banden, maar
ook B-merken
van Burgers
zoals
Padvinder en
new Elswick.
Ook grappig,
ik ben niet de
eerste die met
een driewieler
door het dorp
flaneert. Dit
is vanaf de
brug op de
viersprong
genomen,
M-gineering is
de andere kant
op
12/2 Sneu
Je moet
wel een erg
sneue
ambtenaar van
het type
'hoeveel jaar
moet ik nog
tot mijn
pensioen' zijn
om dit woud
van borden aan
een bruggetje
te spenderen.
18/1
Simplex
Simplex
en andere
Franse
derailleurs
hadden altijd
een eigen
bevestiging,
althans
afwijkend van
het Italiaanse
oor dat
uiteindelijk
gewonnen
heeft. Je komt
dus ook frames
tegen waar
(voor Fixie
een ding werd)
het oor al
afgezaagd is
om een ahem
betere
derailleur te
monteren. Maar
als je het
frame weer zo
goed mogelijk
origineel wil
hebben kun je
het er
natuurlijk ook
weer
aanzetten. En
een langere
binnenbalhoofdbuis
in een
bijpassende
vork zetten